In dit vleugeldeel komen ook de rolroeren. Het plan was om kevlar scharnieren te maken zoals bij "bagged wings". Daarvoor kevlar aan de binnenkant van het balsa gelamineerd. De ribben vast door gesneden, zodat ik na afloop de rolroeren aan de bovenkant kon doorsnijden en het balsa aan de onderkant doorslijpen tot op het kevlar.
Dat ging niet goed. Het balsa heeft een dikte van 1mm, dus ik moest een vrije brede groef uitslijpen om het roer naar beneden te kunnen klappen en zie dan maar eens dat dunne kevlar heel te houden. Uiteindelijk het hele roer maar los gesneden en een plakband scharnier gemaakt. Ben daar nog niet echt tevreden over.
Voor de aansturing wat moois verzonnen. Naar de tip toe wordt de vleugel te dun om er een servo in kwijt te kunnen en het 90 cm lange roer is te dun en te slap om via één roerhoorn aan 'wortelzijde' van het roer aan te sturen. Daarnaast is het aerodynamisch bij een Horten beter (voor het draaien van de bochten) als de tipzijde van het roer een grotere uitslag heeft dan de wortelzijde van het roer. Dus: de servo aan de wortel geplaatst, een roerhoorn op 25 cm en een op 85 cm, daar ook twee torsie-veren die het roer naar beneden drukken en dat alles met kevlar draden verbonden (DLG style). Op de servo hoorn zit een kevlar draad op 7 mm en de tweede op 14 mm. Verschillende uitslagen dus, waardoor het roer getordeerd wordt, zowel bij een uitslag naar boven als naar beneden. Om de krachten van de torsie veren te compenseren (en te voorkomen dat de servo continue kracht moet leveren en stroom staat te trekken) ook een counter veer bij de servo die de servo hoorn de andere kant op trekt.
De twee kevlar draden aan de servo (hier nog zonder de servo counter veer)
De servo met de counter veer
Binnen in de vleugel, de aftakking op 25 cm
Binnen in de vleugel de aftakking op 85 cm bij de tip
En zo ziet het er dan aan de buitenkant uit. Voordeel is ook dat je de roerhoorns
schuin op de scharnierlijn in de vliegrichting kunt plaatsen.
En werkte het? Jawel. Een prachtig gezicht hoe het roer tordeerde. Kon er uren naar kijken, ware het niet dat ik na een kwartier zag dat de kevlar draad bij de Koverall doorgang begon te rafelen

. Nog even en hij was door

.
Nu was het wel Hobby King kevlar draad, althans zo wordt het verkocht. Hoe dan ook, wat het ook is, totaal ongeschikt voor deze toepassing, had net zo goed een wollen draadje kunnen nemen.
Inmiddels dyneema besteld. Een speciale slijtvaste vis lijn. Die vissers halen hem ook door stalen ogen op de hengel en met veel grotere krachten, dus ik denk dat dat wel heel blijft. Voor de zekerheid ga ik de lijnen wel dubbel uitvoeren. Alleen een niet schuivende lus knopen in Dyneema is niet eenvoudig, weet ik uit ervaring. Hoop dat dat met deze speciale gecoate versie makkelijker gaat.
Nog even een plaatje van de rechtervleugel so far
2,5 m en 770 gram