McHorten 5.0

Ja Koveral (inderdaad met een K en niet met een C zoals ik eerder schreef, ahum) http://www.sigmfg.com/cgi-bin/dpsmart.exe/IndexText/FSIGKV001.html?E+Sig
Een fijn geweven polyester weefsel van 42 gram/m2. Je plakt het aan de randen vast met spanlak of glitsa parketlak. Als het droog is met de fohn krimpen tot alle kreukels weg zijn. Tenslotte seal je het weefsel met 2 lagen spanlak. Daarna kan je het eventueel nog een kleur geven. Prijs 5 euro per m2 + spanlak/parket lak.
Het blijft strak gespannen, is erg sterk, jaren goed en niet zwaarder dan oracover. Door het lakken e.d. wel bewerkelijker dan oracover, maar het is leuk om te doen en in tegenstelling tot oracover...dat heb ik er nooit mooi op gekregen (en de kosten lopen flink op als je, zoals ik, 4x een stuk in spiegelbeeld uitknipt met de plak laag aan de verkeerde kant. Heb daarna besloten het nooit meer te gebruiken).
Hieronder een voorbeeld op een ander vliegtuig.
P1030099-001.JPG
P1030074-001.JPG
 
Hi Cor,

Komt deze soort overeen met Japans spanpapier? Daar heb je dezelfde handelingen. Heb et ook gebruikt voor een "red swan" HK park flyer / zwevertje. Inderdaad vele malen lichter dan oracover! Ik geloof dat het de lichtste red swan is geworden op die manier op de hele wereld. De romp was dicht en gewoon met poriën vullen en een laag spanlak afgewerkt.

Top keuze dus!

Maar op m'n Puma met brandstof motor een minder goede optie ;-)

Succes met je bouw, ik kan me goed voorstellen dat je zo enthousiast over deze vliegende vleugel bent. Erg gaaf ding en principe!

Groet Q

Ps: wtb en treinen.. Hmm. Windesheim en Steenwijk bekend terrein?
 
De enige overeenkomst tussen Koverall en Japans spanpapier is de spanlak. Verder zijn het twee heel verschillende materialen. Japans spanpapier is lichter en stijver, maar veel kwetsbaarder.
P.s. Windesheim en Steenwijk ken ik niet.
 
Vleugel 2 is inmiddels ook van de helling, tijd voor nummer 3

IMG_20180106_210134327.jpg

Het is dat ik zelf de ontwerper ben, anders had ik hem gebeld: "zulke kleine ribben, dat kan toch niet?"

IMG_20180106_214115272.jpg

Ook een nieuw setje contraribben op de bouwplank

IMG_20180107_202020478.jpg

Webbing (ligger verkasting) aanbrengen, heerlijk rustgevend.

IMG_20180107_202109190.jpg

150 gedaan, nog 50 te gaan.

IMG_20180107_205813090.jpg

Om de reeds gebouwde vleugels heel te houden, alvast de transportkist getimmerd. Wordt daar steeds handiger in. 30 euro hout en zaagwerk van de Hubo en een halfuurtje plakken en schaven.
 
Laatst bewerkt:
In dit vleugeldeel komen ook de rolroeren. Het plan was om kevlar scharnieren te maken zoals bij "bagged wings". Daarvoor kevlar aan de binnenkant van het balsa gelamineerd. De ribben vast door gesneden, zodat ik na afloop de rolroeren aan de bovenkant kon doorsnijden en het balsa aan de onderkant doorslijpen tot op het kevlar.

IMG_20180109_163004533.jpg
IMG_20180109_163028595.jpg

Dat ging niet goed. Het balsa heeft een dikte van 1mm, dus ik moest een vrije brede groef uitslijpen om het roer naar beneden te kunnen klappen en zie dan maar eens dat dunne kevlar heel te houden. Uiteindelijk het hele roer maar los gesneden en een plakband scharnier gemaakt. Ben daar nog niet echt tevreden over.

Voor de aansturing wat moois verzonnen. Naar de tip toe wordt de vleugel te dun om er een servo in kwijt te kunnen en het 90 cm lange roer is te dun en te slap om via één roerhoorn aan 'wortelzijde' van het roer aan te sturen. Daarnaast is het aerodynamisch bij een Horten beter (voor het draaien van de bochten) als de tipzijde van het roer een grotere uitslag heeft dan de wortelzijde van het roer. Dus: de servo aan de wortel geplaatst, een roerhoorn op 25 cm en een op 85 cm, daar ook twee torsie-veren die het roer naar beneden drukken en dat alles met kevlar draden verbonden (DLG style). Op de servo hoorn zit een kevlar draad op 7 mm en de tweede op 14 mm. Verschillende uitslagen dus, waardoor het roer getordeerd wordt, zowel bij een uitslag naar boven als naar beneden. Om de krachten van de torsie veren te compenseren (en te voorkomen dat de servo continue kracht moet leveren en stroom staat te trekken) ook een counter veer bij de servo die de servo hoorn de andere kant op trekt.
IMG_20180116_134748212.jpg

De twee kevlar draden aan de servo (hier nog zonder de servo counter veer)

IMG_20180116_160204619.jpg

De servo met de counter veer


IMG_20180116_134803142.jpg

Binnen in de vleugel, de aftakking op 25 cm

IMG_20180116_134810272.jpg

Binnen in de vleugel de aftakking op 85 cm bij de tip

IMG_20180119_163959005.jpg

En zo ziet het er dan aan de buitenkant uit. Voordeel is ook dat je de roerhoorns
schuin op de scharnierlijn in de vliegrichting kunt plaatsen.​

En werkte het? Jawel. Een prachtig gezicht hoe het roer tordeerde. Kon er uren naar kijken, ware het niet dat ik na een kwartier zag dat de kevlar draad bij de Koverall doorgang begon te rafelen:eek:. Nog even en hij was door :confused:.
Nu was het wel Hobby King kevlar draad, althans zo wordt het verkocht. Hoe dan ook, wat het ook is, totaal ongeschikt voor deze toepassing, had net zo goed een wollen draadje kunnen nemen.
Inmiddels dyneema besteld. Een speciale slijtvaste vis lijn. Die vissers halen hem ook door stalen ogen op de hengel en met veel grotere krachten, dus ik denk dat dat wel heel blijft. Voor de zekerheid ga ik de lijnen wel dubbel uitvoeren. Alleen een niet schuivende lus knopen in Dyneema is niet eenvoudig, weet ik uit ervaring. Hoop dat dat met deze speciale gecoate versie makkelijker gaat.

Nog even een plaatje van de rechtervleugel so far
IMG_20180119_144856224.jpg

2,5 m en 770 gram
 
Laatst bewerkt:
Mooi vleugeltje! En erg leuk en gedurfd experiment met rolroer aansturing.
Ik zoek nog Koveral voor mijn Moswey3. Waar heb jij het vandaan?
Tjarko
 
Goed, nu een professorale reactie.

Ook al heb je Hobbyking-kevlar gebruikt, het verbaast me dat een randje Koveral dat touwtje ineen kwartiertje 'doorhakt'. Maar ook: je zorgt er toch voor dat zo'n touwtje vrij loopt?!!! Foei!

Een ander punt van kritiek: 'de hoek om' via zo'n oogje! Uiteindelijk (sneller dan je verwacht!!) slijt je draadje daar door. Op een plek die je niet kunt zien/beoordelen! Dat kost je het model, daar kun je op wachten. Knietje of een wieltje gebruiken. De huidige manier is behoorlijk prut vind ik.
 
Mijn ervaring met Kevlar... gaat sneller door dan je verwacht. Waarom risico’s nemen ... en dan ook nog met een model van deze omvang.
 
Back
Top