Klaar

Nu moed verzamelen en wachten op die droge, rustige dag.
De bouw is redelijk gegaan zoals bedacht (op een ding na, kom ik zo op terug).
Een 1 mm balsa indekking, met een carbon buis als voorlijst, blijkt een makkelijke methode om een behoorlijk nauwkeurig vleugelprofiel te realiseren.
Wel is het aan te bevelen om de kier tussen de balsa indekking en de carbon buis even op te vullen met lichte plamuur (de witte streepjes in de foto hierboven). Als je de oracover niet helemaal strak over de neuslijst krijgt (wat me bij de eerste vleugelhelft gebeurde) krijg je anders ontsierende hobbels.
Bij de downlets was het erg lastig om de oracover goed om het verloopstuk naar de vleugel te krijgen. Niet te doen eigenlijk. Bij de volgende downlets verf ik het verloopstuk en komt de oracover alleen op het vleugelprofiel.
Sowieso moet ik naar de downlet constructie kijken want die wegen nu 35 gram per stuk. Het totale gewicht van de vleugel is op, ahum, 560 gram uitgekomen. Had op minder gehoopt (die RES staartkisten wegen vaak niet meer dan 400 gram). Naast de zware downlets, is witte en gouden oracover zwaarder dan een doorzichtige light variant. En om de vleugelverbindingspen een V-stellings knik te kunnen geven, is deze deels van verenstaal.
De benodigde V-stelling is een van de drie dingen waar het aerodynamisch nog spannend is (de andere twee zijn of de besturing met downlets überhaupt werkt en of hoogstart met downlets goed gaat). Bij een pijlvleugel wil je niet te veel gier-rol koppeling hebben. De volgende elementen zijn van invloed op die gier-rol koppeling:
- Uiteraard de V stelling van de vleugel. Bij een pijlvleugel vormen de pijl- en V-stelling samen één hoek. De instelhoek van het vleugelprofiel bij de bouw versus de instelhoek waarmee gevlogen wordt, bepaald de V-stelling in de lucht.
- Winglets. Als benadering voor equivalente V-stelling in graden wordt wel 40 x hoogte winglet / spanwijdte aangehouden. Maar klopt deze benadering ook nog voor downlets onder een hoek van 60 graden?
- De vleugelverdraaiing. (Veel) downwash werkt positief op de gier-rol koppeling. Maar hoe sterk?
- Pijlstelling vleugel. Heeft veel invloed, de sterkte is evenredig met de instelhoek van de vleugel. Bij grote instelhoek (hoge Ca waarde, lage vliegsnelheid) is het effect op de gier-rol koppeling sterk. Bij Ca waarde 0 is er geen invloed.
Tja. De testvluchten zullen moeten uitwijzen welke V-stelling goed werkt. Ik start met een V-stelling van -1 graden bij een Ca van 0,6 Daarvoor was een vleugelverbinder met een 6 graden knik nodig. Het zou mooi zijn (eenvoudigere constructie, lichter) als de vleugelverbinder gewoon recht kan zijn. We zullen zien!