Ik ben al een tijdje bezig met het bouwen van dit duitse vrachtvliegtuig wat in WW2 door messerschmidt ontworpen is.
Ik heb zitten twijfelen of ik hier een bouwdraadje van zou gaan maken maar deze kist is naar mijn idee toch best wel erg bijzonder en eigenlijk niet tot zeer weinig op de modelvliegvelden te zien dus vandaar dat ik er een bouwdraadje van heb opgestart.
Laten we beginnen met een beetje geschiedenis!
De ME323 is eigenlijk als ontwerp begonnen als vrachtzwever ME321 die door motorvliegtuigen zoals de Junkers(tanta JU),de Junker 90,BF110,HE111en de HE111 Z-1(Zwilling) de lucht in werd getrokken.
Ook werden er startraketten onder de vleugels gehangen om het opstijgen makkelijker te maken.
Er zijn dus vele varianten van deze sleepvluchten uitgedacht om de ME321 de lucht in te krijgen.
Hier wat foto'tjes hoe het er zo'n beetje aan toe ging om dat ding de lucht in te sleuren.
Om te beginnen een foto van de ME321 vrachtzwever.
Op de foto hangt ie achter 3 Heinkels.
Op deze foto de start achter 3 Heinkels en ook is te zien de ontstoken raketmotoren onder de vleugel om het opstijgen te vergemakkelijken.
Dit zijn maar een paar varianten die ze gedaan hebben om de ME321 de lucht in te krijgen.
Dit waren sleepvluchten die maar met moeite de ME321 de lucht in kregen.
Daar moest wat op gevonden worden en dat werd gedaan om de ME321 uit te rusten met 4 radiaal motoren .Ook dat ging maar met hangen en wurgen om het vliegtuig de lucht in te krijgen.
Op de foto is het best wel leuk om te zien dat de zwever uitvoering(op de grond)de gemodificeerde versie met 4 motoren en de versie met 6 motoren op één foto staan.
De definitieve versie met 6 motoren is op het foto'tje hieronder goed te zien.
De ME321 had geen landingsgestel met wielen maar landing ski's.
Het vliegtuig werd op afwerpbare wielen gezet en zo de lucht in getrokken.
Later is dat vervangen door een landingsgestel met wielen.
Op de volgende foto is te zien wat deze kist o.a kon vervoeren.
Ook is gelijk een beetje te zien dat de romp niet meer dan een simpel buizenframe was wat bespannen was met linnen.
Dit was zo'n beetje in rap tempo wat realiteit maar er komen nog veel meer foto'tjes die ik uit een boek haal wat ik voor deze kist heb aangeschaft om achter de geschiedenis en details te komen.
De romp van het model is in ieder geval al een heel eind op weg die ik heb gebouwd maar daar moet nog wel het één en ander aan gebeuren.
Ik heb zitten twijfelen of ik hier een bouwdraadje van zou gaan maken maar deze kist is naar mijn idee toch best wel erg bijzonder en eigenlijk niet tot zeer weinig op de modelvliegvelden te zien dus vandaar dat ik er een bouwdraadje van heb opgestart.
Laten we beginnen met een beetje geschiedenis!
De ME323 is eigenlijk als ontwerp begonnen als vrachtzwever ME321 die door motorvliegtuigen zoals de Junkers(tanta JU),de Junker 90,BF110,HE111en de HE111 Z-1(Zwilling) de lucht in werd getrokken.
Ook werden er startraketten onder de vleugels gehangen om het opstijgen makkelijker te maken.
Er zijn dus vele varianten van deze sleepvluchten uitgedacht om de ME321 de lucht in te krijgen.
Hier wat foto'tjes hoe het er zo'n beetje aan toe ging om dat ding de lucht in te sleuren.
Om te beginnen een foto van de ME321 vrachtzwever.
Op de foto hangt ie achter 3 Heinkels.
Op deze foto de start achter 3 Heinkels en ook is te zien de ontstoken raketmotoren onder de vleugel om het opstijgen te vergemakkelijken.
Dit zijn maar een paar varianten die ze gedaan hebben om de ME321 de lucht in te krijgen.
Dit waren sleepvluchten die maar met moeite de ME321 de lucht in kregen.
Daar moest wat op gevonden worden en dat werd gedaan om de ME321 uit te rusten met 4 radiaal motoren .Ook dat ging maar met hangen en wurgen om het vliegtuig de lucht in te krijgen.
Op de foto is het best wel leuk om te zien dat de zwever uitvoering(op de grond)de gemodificeerde versie met 4 motoren en de versie met 6 motoren op één foto staan.
De definitieve versie met 6 motoren is op het foto'tje hieronder goed te zien.
De ME321 had geen landingsgestel met wielen maar landing ski's.
Het vliegtuig werd op afwerpbare wielen gezet en zo de lucht in getrokken.
Later is dat vervangen door een landingsgestel met wielen.
Op de volgende foto is te zien wat deze kist o.a kon vervoeren.
Ook is gelijk een beetje te zien dat de romp niet meer dan een simpel buizenframe was wat bespannen was met linnen.
Dit was zo'n beetje in rap tempo wat realiteit maar er komen nog veel meer foto'tjes die ik uit een boek haal wat ik voor deze kist heb aangeschaft om achter de geschiedenis en details te komen.
De romp van het model is in ieder geval al een heel eind op weg die ik heb gebouwd maar daar moet nog wel het één en ander aan gebeuren.
Laatst bewerkt: