Mebo2 Radio Noordzee Internationaal

Zo even wezen varen in de kleuren. Alls ging best goed. Bij heel langzaan varen maakte de schroefas lawaai dit net nog even beter uitgelijnd met nog 0.3mm aan de bovenkant van de motor. Verder voor het varen de schroefas nog gesmeerd met uierzalf. Vloeibaar gemaakt en met een injectie spuit het smeerbuisje in gespoten. Leek dat het al weer stolde voordat het echt goed de asbuis in liep. Heb een rvs schroefas met een rvs kogellager dus als er maar een beetje in zit denk ik. Hier onder nog een filmpje.

Vaart als een krab, maar best wel voldoende stabiel, met die stroming op het water :)

Ik heb enige dagen geleden ook gedebuteerd met uierzalf, omdat ik niet direct een receptiënt vond om een vlammetje onder te stoken heb ik enkele volle theelepels uierzalf in een klein glazen potje gedaan en 15 seconden in de microgolfoven gezet. Ik kon met moeite het glazen potje en de plastic injectiespuit vasthouden, zo warm was de uierzalf. Deze liet zich dan ook zonder enige moeite in de assen inbrengen.

Als de uierzalf via het smeerbuisje in de askoker wordt geperst zal het relatief snel stollen. Hard wordt het echter niet en met beleid kun je er nog wel iets in drukken. Waar het op "vastloopt" is de ontluchting. Aan binnen- en buitenlager dicht het zo goed af dat de lucht er niet uit kan. Bij het vullen trek ik de as (met motor) een stuk naar binnen en vul dan van achteren met een injectiespuitje bij. Dan vinger achter tegen de koker en de as terugdrukken. Je voelt vanzelf dat de as niet verder wil. Dan resterende zalf laten ontsnappen en motor en schroef weer monteren. Wel wat bewerkelijker, maar dan ben je zeker dat het achterste lager voldoende smeermiddel heeft. Mijn voorraad uierzalf zit in een Bogena blik. Om de spuit te vullen warm ik een paar theelepels zalf op in het deksel en zuig dat met de injectiespuit op. Om de askoker te vullen is de zalf zelfs onverwarmd smeuïg genoeg. Maar ja, ieder zijn meug! Typisch dat het knakkende geluid in de aandrijflijn verdwijnt als je volaan vaart. En lijkt het zo, of ligt het schip iets voorover? Verder ligt ze lekker stabiel en richt zich sneller op dan verwacht. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Ik had later er al 200 gram lood aan de voorzijde uitgehaald.
Met het aanbrengen van de uierzalf kwam het wel al langs het binneste kogellager naar buiten. Bij de schoef heb ik een bronze lager gedraaid.

Ziet er mooi uit , Hans.
En vaart zo te zien prima. Valt reuze mee met de stabiliteit, had slechter verwacht met zo'n hoge mast.

Ja vaargedrag is best aardig vooral erg blij met de stabiliteit.
Verder weer wat details er op gemaakt en vandaag ook de bolders van Quartel binnen gekregen. Moeten uiteraard nog zwart worden. Vooral bedankt Klaas.
Gr Hans
20230502_185109.jpg
20230502_184100.jpg

Wordt een mooi compleet schip Hans! En die bolders waren zo gevonden. Vroeger had Graupner op dat gebied een grote sortering, maar sinds die op de fles ging dunt het aardig uit. Zelf maken is ook wel te doen, maar dan zit je een hele avond te zagen, schuren en te lijmen. Deze maak je dof en trekt er even een kwast verf omheen. Gr. Klaas.

Ps ik zoek voor tegen de achtermast een 4 blads 35mm schroef. Liefste gewoon plastic. Als iemand er één ter overnamen heeft. Alvast bedankt.
Gr Hans

PS de maat veranderd in 35mm

Laatst bewerkt:
Dit is niet heel duidelijk de enigste foto die ik van de schroef kon vinden op internet. Geen idee wie de foto heeft gemaakt maar bedankt hiervoor.
20230725_175551.jpg

Heb je met enige moeite toch een uniek model gebouwd Hans! Mag je best trots op zijn. Helaas geen 4 blads schroef bij de onbegrepen stukken. Alleen 3 blads. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Back