Meer reikwijdte

Rhelie

Forum veteraan
Ik heb een megatech stuurwielzender en een futaba micro ontvangertje,
een minicamera op de auto (elektro) gemonteerd en dan maar rijden voor de buis :P is erg leuk en kan ongeveer 50 meter rond het huis rijden, het beeld blijft maar de besturing gaat storen. mijn vraag : hoe kan ik meer reikwijdte krijgen ? heeft bijv. een normale ontvanger meer bereik ? Ik ben al hoog gaan zitten op de 1e verdieping.

Het enige wat je kunt doen is de antenne's optimaliseren. Bij de zender zal dat niet hoeven of kunnen, maar wel zeker bij de ontvanger.
Helaas is dat alleen te doen door iemand die daar de juiste meetapparatuur voor heeft. Hij zal de ontvanger antenne moeten "tunen"
Wat je wel zelf kunt doen is zorgen dat je antenne in de maximale lengte zo goed mogenlijk rechtopstaat.
De beste overdracht heb je tussen 2 antenne's die parrallel aan elkaar staan.
De meeste auto rijder ontvagen maar met een antenne die "technisch" een half Labda antenne heet. hij is maar de helft of een kwart van de te ontvangen golflengte lang. Ga naar de volledige golflengte (ja, een spriet van een zowat meter op je auto)
En je zult veel verder komen.

Je zult hier maar heel weinig tot niets aan kunnen veranderen. De antenne optimaliseren zoals Robke verteld zal misschien enige verbetering geven maar dan nog zal het problematisch blijven werken.
Even tussen haakjes: "Robke, een volledige golflengte antenne is voor de 27MHz maar liefst 11 meter lang hoor!"
Het grootste probleem is hier het feit dat de antenne erg laag boven de grond zit. Hierdoor is de antenne veel minder effectief. Daar komt bij dat tussen de huizen het signaal wordt weerkaatst door allerhande objecten. Gewapend beton, de wapening in de beton dan. Staal constructies, hekwerken van gaas en ga zo maar door. Al deze dingen zullen het signaal beinvloeden voordat het bij de antenne van je auto komt. Door de weerkaatsingen kan het signaal "dubbel" binnen komen waardoor de servo's onrustig kunnen worden. Het is echter ook mogelijk dat de hele zaak "op slot" gaat en helemaal niet meer werkt. En dan zijn natuurlijk alle tussenvormen ook nog mogelijk.
Helaas laat men op de tv of in films (home alone 3?) vaak dingen zien die in de praktijk gewoon niet mogelijk zijn. Wanneer jij gaat rijden op een plaats waar honderden meters in de omtrek niets staat dan kan je met je auto een eind weg rijden zonder problemen maar waar vindt je zo iets in een drukke stad?

Robke zei:
Ga naar de volledige golflengte (ja, een spriet van een zowat meter op je auto)
En je zult veel verder komen.

nou, bij 27 Mhz is dat dus 11 meter
bij 40, 7.5 meter........

(ilegaal) het zendvermogen opvoeren :evil:
zeker voor de 27 Mc zijn er genoeg schemaatjes ... voor 'nabranders' ...

of je zender aansluiten op een vaste 'echte' 27Mc antenne .... met een 0,5W 'bakkie' kom je dan ook een paar KM ver (en met 10W de wereld rond ;-) ) .... technisch moet dat niet zo'n grote klus zijn (wel een beetje ilegaal, but who cares)

Met wat ik tot nu toe heb bereikt gaat al boven mijn verwachting ! aardig beeld, geluid, een voetganger die erg nieuwsgierig was, als ik het bereik met 50 meter op kon schroeven zou dat erg mooi zijn, een lange antenne op de auto dus. Dat is wel te doen :D

een 40 MHz zender is al een stuk anders, die heeft al gelijk een grotere bereikbaar heid, vooral een beetje een goede zender red het wel voor zo'n 300 meter

Rhelie zei:
Ik gebruik een 40 mhz zender, vandaar dat het al aardig lukt blijkbaar :P

O raar, want ik kom met een graupner mc 10 wel bij zo'n dikke 200 300 meter. dan word het wel wat slechter, maar toch het is verder dan 50 meter!!

M7H zei:
vast niet als je zelf IN huis zit......

volgens mij wel hoor. anders zet je van de zomer een paar ramen open als dat het probleem zou kunnen zijn, kan het signaal er beter door heen, maar dan zal het nog blijven.

Is er geen langere antenne op te zetten? ( op de zender)

Thomas Pronk zei:
anders zet je van de zomer een paar ramen open als dat het probleem zou kunnen zijn, kan het signaal er beter door heen, maar dan zal het nog blijven.
Ramen zullen niet zo'n grote invloed hebben hoor :wink:, als je een muur gaat slopen of al het metaal uit je huis haalt, dan zal je wel een verschil merken!
Thomas Pronk zei:
Is er geen langere antenne op te zetten? ( op de zender)
Langer heeft geen nut, het enige wat telt is dat de antenne afgestemd is op je zender (zie hierboven). Geen radioamateur in de buurt of zo? Die zullen je waarschijnlijk wel met plezier helpen!

Een antenne kan verschillende lengtes hebben terwijl de antenne toch afgestemd is. Dus een langere antenne heeft wel degelijk zin, alleen niet zozeer op een handzender. De zender en de persoon die de zender vasthoud doet dienst als groundplane. Dit is nooit optimaal. Als je een goede antenne op 't dak van je huis zou zetten kon je wel een paar kilometer weg komen. Dit is natuurlijk wel te doen maar zal waarschijnlijk toch te omslachtig zijn.
Ikzelf zou proberen met een stuk draad de antenne naar buiten te brengen. Als je geluk hebt scheelt dat al een heleboel.
Hiermeen bedoel ik dat de originele antenne op de zender blijft, aan de antenne verbind je een draad en deze leid je naar buiten. De zaak is dan natuurlijk niet afgestemd maar voor dat kleine vermogen van je zender kan dat geen kwaad.

tieske

tieske zei:
Een antenne kan verschillende lengtes hebben terwijl de antenne toch afgestemd is.
Hmmm... Voor zover ik me m'n HF-lessen nog herinner, is de lengte van je straler toch bepalend voor je impedantie op een bepaalde frequentie? Verschillende lengtes, akkoord, maar dan praten we over verschillende antennetypes: kwartje golf, halve golf, wat je maar wilt maar toch niet zomaar ergens een afstand tussenin? Wil je dan toch een afstand tussenin, dan plaats je er een spoel tussen die de lengte die je tekort hebt vervangt door een stuk opgerolde draad.

De enige manier om afstemming te krijgen op om het even welke lengte van je antenne, is de impedantie van je uitgangstrap automatisch te laten meeverlopen met de impedantie van je antenne, maar dat lijkt me niet van toepassing in dit geval?

Spreek me gerust tegen als ik er naast zit, maar ik kan me niet gaan inbeelden waar er een lek zit in mijn redenering hoor...

Nee ik spreek je niet tegen. Je hebt helemaal gelijk. Maar je zegt het zelf al, er zijn verschillende type antennes. Kwart golf, halve golf 5/8 golf en ga maar door. Allemaal afgestemde atennes en door het bod zijn de langste het beste. Dat bedoelde ik.
Wat ik voorstel met die draad moet je zo zien. De zaak is niet meer afgestemd dus er word minder vermogen uit gezonden maar wel buiten. Dus volgens mij heb je er meer aan dat je buiten wat minder vermogen uitzend dan binnen wat meer.

tieske, een niet meer actieve zendamateur (PA3DYQ)

tieske zei:
Wat ik voorstel met die draad moet je zo zien. De zaak is niet meer afgestemd dus er word minder vermogen uit gezonden maar wel buiten.
Hierin volg ik je inderdaad, alhoewel ik je massaprobleem ook een interessante piste vond... misschien valt hier ook wel iets mee te doen? Als ik eventjes diep in mijn geheugen krab, herinner ik me "massadraden" om zenders te kunnen gebruiken op polyesterboten...
tieske zei:
tieske, een niet meer actieve zendamateur (PA3DYQ)
Zoiets had ik al gedacht :wink:
Ik hou het bij Graduaat Elektronica optie Telecommunicatie zonder ON... erachter :)

Dat massa probleem (de groundplane) is zeker te optimalizeren. Zeker als je een kunststof zender hebt. De afstraling is dan erg slecht.
Met de portofoon's op 2 meter had je dat zelvde probleem. Het ding werkt wel maar het bereik is minimaal. Als ik dan een kleine antenne boven in de mast zette en deze aansloot op de portofoon kwam ik makkelijk van Roermond tot in Eindhoven. Maar zover wil Rhelie niet rijden denk ik en met een draadje iets proberen is makkelijk en kan met een beetje geluk een heel goed resultaat geven.

tieske

Het probleem is hier niet zozeer de zendantenne maar de ontvangst antenne! Daar vallen volgens mij de meeste verbeteringen te behalen als je die gaat verlengen of hoger gaat plaatsen. Helaas is ook hier een waarschuwing op z'n plaats op een bepaald moment zal nog verder verlengen juist weer negatief kunnen werken.
Het is en blijft gewoon lastig en van vele factoren afhankelijk. De ene keer werkt alles goed en even later kan je door storingen niets meer doen. Daar komt nog eens bij dat op de 27MHz de kans op storingen nog eens een aantal keren groter is door de vele babyfoons, CB bakkies, speelgoed en nog veel meer wat gebruik maakt van de 27MHz gebruik maken.

Back