Meerblads rotorkoppen afstellen en vliegen

Hallo allemaal,

Het heeft dit keer even geduurd, o.a. vanwege een heli-safari van ondergetekende helemaal naar de diepe donkere binnenlanden van de (voor mij) verre provincie Utrecht, waar ik een zeldzaam exemplaar van "den ongestabiliseerd vlieghende mensch" in zijn natuurlijke leefomgeving kon bestuderen ;).

Dat was zeer leerzaam, en zeker voor herhaling vatbaar.

Maar goed, Ben en Ik hebben weer en forse uitbreiding van de text weten te realiseren.

Veel leesplezier

Groet, Bert

Hallo,

Een kleine aanpassing doorgevoerd.

Bert, was gezellig in het Utrechtse dus gaan we herhalen!!

Grt,
Ben

Hallo allemaal,
Ben op zoek naar Verenigingen cq clubs , voor een mooie demo dag (dagen)te houden bij ons op de camping.

Zo als bv electro speedboten , modelboten, vliegtuigen.schaal Helikopters en zo mogelijk, 4x4 voor bij ons op de Camping op het strand een demodag te verzorgen.
We hebben een zeer groot grasveld ,Zeer mooi vaar water schoon alleen toegankelijk voor electro (helaas) Verder hebben wij alles aanwezig stroom,kantine,enz enz , fotos op aan vraag mogelijk mail naar,
camping@gerardmuziek.nl

mail maar en vraag maar raak van wat de mogelijk heden alhier zijn.
teveel om hier op te zetten.

Met Vriendelijke groet.
Gerard v Marm
Camping Tulderheyden 25
Te Poppel Belgie
10 Km onder Tilburg

v stabi

Zou zeker niet mis staan op jouw modelen, jouw vluchten zagen er niet veilig uit en zeker niet ontspannen

poncho1

Ja, dat vraag ik mij ook af... :confused:

Beetje wazig figuur, die Poncho1: heb hem net even uitgezocht, zijn enige ander bericht tot nog toe is een antwoord in 2008 op een vraag uit 2002. Lekker bijtijds he? (en ik vond het antwoord in dat bericht nog nergens op slaan ook. Heb jaren probleemloos viertakt heli gevlogen, met een zware schaalheli van 7 kilo ook nog..... deze:[98683] laat-ons-je-heli-zien-7)

We zullen het maar negeren verder, gezien hij sindsdien ook niet meer op het forum gekeken heeft....

Groet, Bert

EDIT: en die heli vliegt sinds 14-06-2010 weer probleemloos na 5 jaar stilliggen. Zonder warmlopen (bij 30 graden buitentemperatuur) en zónder afscheurende manifolds.
En gewoon met maar 10% olie, zoals altijd......

Laatst bewerkt door een moderator:
Bert en Ben: Wat een geweldig stukje support! Het is voor mij al weer 30 (!) jaar geleden dat ik een Bell Twin vloog, en nu ik weer met de bouw van de Blue Thunder wil gaan beginnen, heb ik jullie hulp waarschijnlijk meer dan nodig.

Voor nu alvast bedankt. Ik zal tevens nog een vraag over het gebruik van de Helicommand toevoegen.

Gr
Gerrit

Ervaringen met Helicommand - HC 3-Xtreme

Het is ongeveer 30 jaar (!) geleden dat ik voor het laatst een RC Heli vloog, nl de Bell Twin. Nu ik weer wat meer tijd krijg, wil ik de komende winter starten met de bouw van de Blue Thunder, een schaalmodel RC Heli van meer dan 2 meter lang, en een rotordiameter van 1,80 meter, voorzien van een 6 pk benzinemotor. Het is dus tijd om alle componenten te bestellen, waaronder de rotor.

Het originele model heeft een 3-blads rotor, en dat heeft ook mijn voorkeur. Echter, dat zou dus een 3-blads rigid rotor worden. Volgens sommigen is het vliegen van een heli met rigid rotor een hele klus. Zij adviseren om een 2-blads rotor met paddles te gebruiken, aangezien dat makkelijker vliegt. Dat kan zijn, maar ik vind een dergelijke rotor niet bij een schaalmodel passen. Het verhaal van Bert en Ben biedt mij al iets meer inzicht, maar ik mis nog een verhaal over de echte ervaring met de Helicommand.

De Helicommand - HC 3-Xtreme is een met een gyroscoop uitgeruste electronische stabilisator, welke alle bewegingen van de heli waar nodig corrigeert, zodat de heli (volgens de betreffende leveranciers) hetzelfde vlieggedrag heeft als met een 2-blads rotor voorzien van paddles.

De Helicommand - HC 3-Xtreme kost ca. Euro 450, dus voordat ik de Helicommand daadwerkelijk aanschaf, wil ik wel graag weten wat de ervaringen met dit stukje toegevoegde high-tech zijn. Ik vlieg bovendien niet graag een heli met een totale waarde van totaal ca. Euro 4.500 aan barrels, omdat ik verkeerd geadviseerd ben!

Wie heeft er ervaring met de Helicommand - HC 3-Xtreme, en wat zijn die ervaringen?

Jullie deskundige reactie stel ik zeer op prijs!

Gerrit

Laatst bewerkt:
Hoi Gerrit,

Euh, zie post #27 en de reakties daarop.....

In dit topic gaat het juist uitdrukkelijk over het vliegen van een meerbladskop zonder ondersteunende electronica.

Tevens geeft Ben (ik meen in post #28 ) een uitstekend argument om juist "naturel" te vliegen, namelijk dat een heli die goed is afgesteld om zonder stabilisatie-electronica te vliegen, bij uitval van deelcomponenten nog steeds stuurbaar blijft. Een heli met stabilisatie-electronica, zal bij uitval van deelcomponenten met grote waarschijnlijkheid de volledige stuurbaarheid verliezen.

Ik benadruk het nogmaals: Hoewel het geen kinderspel is om een rigid te vliegen zonder stabilisatie, is de reputatie van "zéér moeilijk tot nagenoeg ondoenbaar" ook volkomen onterecht.
Pak je het op de verkeerd manier aan, dan is het inderdaad nagenoeg ondoenlijk. Pak je het op de juiste manier aan, dan is het goed te doen, heel erg kicken, de "vliegbeleving" is véél realistischer, maar het kost wel VEEL oefening.

Mensen grijpen tegenwoordig veel te snel naar electronische hulpmiddelen. Het lijkt verdorie wel of we niet meer WILLEN ervaren hoe leuk "echt" rigidvliegen kan zijn. Ik sta nog steeds met stevig verhoogde hartslag op het veld als ik met de BO 105 of de Bell 47 G vlieg. Let wel: een positieve kick, géén angstzweet....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Hoi Gerrit,

Euh, zie post #27 en de reakties daarop.....

In dit topic gaat het juist uitdrukkelijk over het vliegen van een meerbladskop zonder ondersteunende electronica.

Tevens geeft Ben (ik meen in post #28) een uitstekend argument om juist "naturel" te vliegen, namelijk dat een heli die goed is afgesteld om zonder stabilisatie-electronica te vliegen, bij uitval van deelcomponenten nog steeds stuurbaar blijft. Een heli met stabilisatie-electronica, zal bij uitval van deelcomponenten met grote waarschijnlijkheid de volledige stuurbaarheid verliezen.

Ik benadruk het nogmaals: Hoewel het geen kinderspel is om een rigid te vliegen zonder stabilisatie, is de reputatie van "zéér moeilijk tot nagenoeg ondoenbaar" ook volkomen onterecht.
Pak je het op de verkeerd manier aan, dan is het inderdaad nagenoeg ondoenlijk. Pak je het op de juiste manier aan, dan is het goed te doen, heel erg kicken, de "vliegbeleving" is véél realistischer, maar het kost wel VEEL oefening.

Mensen grijpen tegenwoordig veel te snel naar electronische hulpmiddelen. Het lijkt verdorie wel of we niet meer WILLEN ervaren hoe leuk "echt" rigidvliegen kan zijn. Ik sta nog steeds met stevig verhoogde hartslag op het veld als ik met de BO 105 of de Bell 47 G vlieg. Let wel: een positieve kick, géén angstzweet....

Groet, Bert

Bert,
Ik heb zo het idee dat jij en ik elkaar nog wel een paar keer zullen spreken, in de komende tijd. En als hij vlieggereed is, zal ik je zeker uitnodigen. Van teveel deskundigheid kan er nooit sprake zijn!

Bedankt,
Gerrit

Bert,
Ik heb zo het idee dat jij en ik elkaar nog wel een paar keer zullen spreken, in de komende tijd. En als hij vlieggereed is, zal ik je zeker uitnodigen. Van teveel deskundigheid kan er nooit sprake zijn!

Bedankt,
Gerrit

Haha, best kans van, als ik tenminste in het land ben....

Maar Ben zit dichter bij jou in de buurt, en is zonder enige twijfel, nog véél deskundiger in de materie. Minimaal de helft van wat ik weet, heb ik van hem geleerd, en da's weer maar een fractie van wat híj weet.....

Succes, maar vergeet niet: voor dat je met rigids aan de gang gaat, moet je eerst GOED met een paddelrotor overweg kunnen, dus overhaast je niet....

Groet, Bert

Als ik zo vrij mag zijn, het topic heet "meerblads rotorkoppen afstellen en vliegen". Er staat niks over wel- of geen electronica. Ik had het genoegen in Hulten even met Fred Coenen te spreken en die zei het volgende: "Er zijn nu eenmaal schaalvliegers die niet zo heel erg goed kunnen vliegen, en die willen dan graag een beetje hulp in de vorm van stabilisatie-electronica voor als ze het even niet meer weten". Fred vliegt zelf ook met de HC3xtreme en die jongen kan echt wel vliegen.

Ikzelf denk waarom zou je risico nemen met een moeilijk bestuurbaar model als je ook ontspannen van je Scale-heli kunt genieten, want daar gaat het IMHO om. Hij vliegt nog steeds niet vanzelf hoor!

En Gerrit, succes man.

Laatst bewerkt:
Als ik zo vrij mag zijn, het topic heet "meerblads rotorkoppen afstellen en vliegen". Er staat niks over wel- of geen electronica. Ik had het genoegen in Hulten even met Fred Coenen te spreken en die zei het volgende: "Er zijn nu eenmaal schaalvliegers die niet zo heel erg goed kunnen vliegen, en die willen dan graag een beetje hulp in de vorm van stabilisatie-electronica voor als ze het even niet meer weten". Fred vliegt zelf ook met de HC3xtreme en die jongen kan echt wel vliegen.

Ikzelf denk waarom zou je risico nemen met een moeilijk bestuurbaar model als je ook ontspannen van je Scale-heli kunt genieten, want daar gaat het IMHO om. Hij vliegt nog steeds niet vanzelf hoor!

En Gerrit, succes man.

Bedankt. Ik zal m.b.t. het afstellen van de rotor vast nog wel enige ondersteuning nodig hebben, en ik weet nu tenmisnste waar die kennis zit!

Gr
Gerrit

Ik heb het idee dat er hier 2 zaken door elkaar worden gehaald qua stabilisatie-systemen. de een doet namelijk actief de heli horizontaal houden, en de ander,( waaronder V-stabi ) simuleert een fly-bar.
Dat maakt wel verschil in het vliegen met de heli.

En Gerrit, succes man.

En als ik dan (als mede auteur van post #1) zo vrij mag zijn:
Er staat wel degelijk in dat we dit stuk geschreven hebben met de intentie, om mensen een houvast te geven om uiteindelijk ZONDER stabilisatie electronica te kunnen vliegen. Compleet met een aantal hints en tips om je deze vliegvaardigheid meester te maken.
EDIT: ik geloof dan ook dat het een beetje aan het ondersneeuwen is, dat dit hele topic eigenlijk alleen geopend is vanwege post #1, Ben en ik hadden namelijk maar één doel voor ogen: een handleiding naar rigid vliegen ZONDER electronische ondersteuning te schrijven.... /EDIT

Persoonlijk, denk ik dat iedereen voor zich moet weten of hij stabilisatie toe wil passen of niet. Daar gaat het ook niet om. Wil iemand stabilisatie in zijn model? dan moet hij dat doen. Het is in elk geval een snelle weg naar succes.

Waar het (in elk geval mij) om gaat is dat de algemene concesus is, dat ongestabiliseerd rigid vliegen erg moeilijk (volgens sommigen tot tegen het ondoenlijke aan) zou zijn, en dat vrijwel iedereen die vragen stelt over het onderwerp, eigenlijk al van tevoren zijn idee klaar heeft, namelijk: "welke stabilisatie kan ik het beste kopen?", zonder ook maar een minuut met een rigid gevlogen te hebben. Moeilijk is het, absoluut, maar een goed gebouwde en afgestelde rigid, is gewoon goed te besturen voor iedereen die de moeite neemt om wat tijd in het leren vliegen te stoppen.

Ik ga geen oordeel geven over of Fred Coenen wel of niet kan vliegen. Voor zover ik dat weet, kan hij dat inderdaad, en zeer goed zelfs. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid véél beter dan mijn persoontje.
Maar waar ik wel een oordeel over ga geven is het volgende: Wie gaat er nou een apparaat kopen, alleen omdat iemand anders er ook mee vliegt? Ik ga toch ook geen Seat Leon kopen, alleen omdat Tom Coronel daar heel hard mee het circuit rond gaat? Wat een onzin! Als ik al zo'n auto koop, doe ik dat omdat ik het zélf een fijne auto vind. (en dat vind ik niet)

Als ik een V-stabi of wat voor systeem dan ook zou kopen, dan doe ik dat omdat ik dat zélf prettig zou vinden. Dat doe ik niet, omdat ik nou juist het onderscheidende vlieggedrag van een rigid als DOEL zie, niet de schaalheli die qua vlieggedrag en eisen aan mijn stuurvaardigheid volledig wegvalt in de "grauwe achtergrond" van iedere andere paddelrotor die ik al heb staan.

De vliegbeleving staat bij mij voorop, ongeacht of ik er nu wel of niet goed mee overweg kan. Ongeacht of ik bepaalde manouvres die ik met een paddelkop wél kan, met een rigid beter achterwege kan laten.
Ik geef zondermeer toe, dat ik met een rigid, stukken minder ver kan gaan als met een paddelkop, simpelweg omdat een rigid hogere eisen stelt, en ik dus eerder de grenzen van mijn kunnen bereik. Maar nogmaals, ik vlieg voor mijn eigen "vliegbeleving", niet voor de "kijkbeleving" van een ander.

Je afmeten aan een ander, of vliegen met in het achterhoofd wat een ander er van vind, is zo'n beetje de slechtste reden om te gaan vliegen.
Zolang je de veiligheid niet in het geding brengt....
En daarbij, we zijn toch in eerste instantie allemaal gaan helivliegen vanwege de uitdaging en de verhoogde moeilijkheidsgraad (t.o.v. vleugelkisten)? Waarom dan nu opeens een vervolg-uitdaging links laten liggen?

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
En als ik dan (als mede auteur van post #1) zo vrij mag zijn:
Er staat wel degelijk in dat we dit stuk geschreven hebben met de intentie, om mensen een houvast te geven om uiteindelijk ZONDER stabilisatie electronica te kunnen vliegen. Compleet met een aantal hints en tips om je deze vliegvaardigheid meester te maken.

Persoonlijk, denk ik dat iedereen voor zich moet weten of hij stabilisatie toe wil passen of niet. Daar gaat het ook niet om. Wil iemand stabilisatie in zijn model? dan moet hij dat doen. Het is in elk geval een snelle weg naar succes.

Waar het (in elk geval mij) om gaat is dat de algemene concesus is, dat ongestabiliseerd rigid vliegen erg moeilijk (volgens sommigen tot tegen het ondoenlijke aan) zou zijn, en dat vrijwel iedereen die vragen stelt over het onderwerp, eigenlijk al van tevoren zijn idee klaar heeft, namelijk: "welke stabilisatie kan ik het beste kopen?", zonder ook maar een minuut met een rigid gevlogen te hebben. Moeilijk is het, maar een goed gebouwde en afgestelde rigid, is gewoon goed te besturen, voor iedereen die de moeite neemt om wat tijd in het leren vliegen te stoppen.

Ik ga geen oordeel geven over of Fred Coenen wel of niet kan vliegen. Voor zover ik dat weet, kan hij dat inderdaad, en zeer goed zelfs. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid véél beter dan mijn persoontje.
Maar waar ik wel een oordeel over ga geven is het volgende: Wie gaat er nou een apparaat kopen, alleen omdat iemand anders er ook mee vliegt? Ik ga toch ook geen Seat Leon kopen, alleen omdat Tom Coronel daar heel hard mee het circuit rond gaat? Wat een onzin! Als ik al zo'n auto koop, doe ik dat omdat ik het zélf een fijne auto vind.

Als ik een V-stabi of wat voor systeem dan ook zou kopen, dan doe ik dat omdat ik dat zélf prettig zou vinden. Dat doe ik niet, omdat ik nou juist het onderscheidende vlieggedrag van een rigid als DOEL zie, niet de schaalheli die qua vlieggedrag en eisen aan mijn stuurvaardigheid volledig wegvalt in de "grauwe achtergrond" van iedere andere paddelrotor die ik al heb staan.

De vliegbeleving staat bij mij voorop, ongeacht of ik er nu wel of niet goed mee overweg kan. Ongeacht of ik bepaalde manouvres die ik met een paddelkop wél kan, met een rigid beter achterwege kan laten.
Ik geef zondermeer toe, dat ik met een rigid, stukken minder ver kan gaan als met een paddelkop, simpelweg omdat een rigid hogere eisen stelt, en ik dus eerder de grenzen van mijn kunnen bereik. Maar nogmaals, ik vlieg voor mijn eigen "vliegbeleving", niet voor de "kijkbeleving" van een ander.

Je afmeten aan een ander, of vliegen met in het achterhoofd wat een ander er van vind, is zo'n beetje de slechtste reden om te gaan vliegen.
Zolang je de veiligheid niet in het geding brengt....
En daarbij, we zijn toch in eerste instantie allemaal gaan helivliegen vanwege de uitdaging en de verhoogde moeilijkheidsgraad (t.o.v. vleugelkisten)? Waarom dan nu opeens een uitdaging links laten liggen?

Groet, Bert

Bert,
Je hebt gelijk: De een kiest voor een uitdaging, en de andere voor een stukje zekerheid. Dat laatste is dan ook de reden waarom ik de vraag in dit forum aan de orde stel. Ik heb nu 2 verschillende reacties, maar beiden even waardevol. Jij krijgt er een kick van om helemaal elementair te vliegen en anderen kiezen voor een stukje electronische ondersteuning. Niks mis met beiden, volgens mij.

Daarom respecteer ik beide standpunten, en ik ben blij dat ze op dit forum geuit worden!

Gr
Gerrit

Absoluut respect voor een ieder zijn mening.
Vast staat voor mij iig wel dat de 2-blads rigid en 5-blads rigid al klaarliggen als volgende uitdaging. En die uitdaging ligt er in zoverre dat ik hoop op een gegeven moment de invloed van de electronica op "minimaal" in te kunnen stellen.

Multiblades rule!:banana:

Zeg Brutus, weet je toevallig of flightsims zoals Easyfly of Aerofly een ongecorrigeerde multiblade in het assorti hebben? Ik ben helemaal niet van de "computergames' maar dat lijkt me toch wel een mooi trainingsmiddel.

Absoluut respect voor een ieder zijn mening.
Vast staat voor mij iig wel dat de 2-blads rigid en 5-blads rigid al klaarliggen als volgende uitdaging. En die uitdaging ligt er in zoverre dat ik hoop op een gegeven moment de invloed van de electronica op "minimaal" in te kunnen stellen.

Multiblades rule!:banana:

Zeg Brutus, weet je toevallig of flightsims zoals Easyfly of Aerofly een ongecorrigeerde multiblade in het assorti hebben? Ik ben helemaal niet van de "computergames' maar dat lijkt me toch wel een mooi trainingsmiddel.

Oei, ik ben totaal niet thuis in de flightsims (ook al omdat ik zelfs daar min of meer een tegenstander van ben).

Maar ik heb in een grijs verleden wel eens met een al wat oudere flightsim gespeeld (ik meen Reflex, ongeveer 5~6 jaar oud, hij was niet van mij) en daar zaten ongecorrigeerde rigids in. Nogal wiedus, de V-stabi was toen die sim uitkwam nog maar nét verkoopsrijp.

Echter: ik vond die dingen absoluut niet waarheidsgetrouw aanvoelen. Het enige wat ik er aan kon ontdekken (na alle parameters zoals diameter, gewicht, toerental, vermogen, bladprofiel en koorde, etc etc zo goed mogelijk ingesteld te hebben als was het mijn eigen heli) waren de algemene neigingen om de neus omhoog te steken bij voorwaartse vlucht en de induced roll neiging. Maar zelfs dat vond ik niet echt "echt" overkomen. Verder merkte ik gevoelsmatig op de sim zéér weinig verschil met de paddel-modellen die er in zaten. In werkelijkheid voelt een rigid echter héél anders aan als een paddelkop. Veel levendiger en scherper.

Hoe goed de moderne sims in dit opzicht zijn, geen flauw idee!

Wat trainingsmiddelen betreft: ik blijf er bij, dat je eigen heli het beste trainingsmiddel is, en "je eigen kunnen" realistisch inschatten, je beste "reddingsmiddel". Gewoon net zo beginnen als dat de egeltjes "het" doen: Héél voorzichtig.....
Mijn mede instructeur heeft het zo geleerd, en ik heb het zo geleerd, en we vliegen alles bij elkaar alweer wat jaartjes Rigid, tot nog toe allebei zonder schade.

Sterker nog: de eerste rigid waar ik mee vloog, was niet eens van mij, maar van die medeinstructeur, en hij had er 5 jaar aan gebouwd. "Of ik 'm effe in wilde vliegen". Knikkende knieën, maar 't kwam goed en zonder schade. Uiteindelijk vloog die maat eerder rondjes met een rigid, dan dat ik überhaupt zo'n ding had.

Nogmaals, ik weet te weinig van Sims om daar wat zinnigs over te zeggen.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
En die uitdaging ligt er in zoverre dat ik hoop op een gegeven moment de invloed van de electronica op "minimaal" in te kunnen stellen.

Niet lullig bedoeld, maar ik ben bang dat dat ongeveer evenveel kans van slagen heeft als stoppen met roken door je voor te nemen er iedere dag eentje minder te roken....

Maar dat geeft niet, ook als je mét electronica vliegt, vlieg je.....

Groet, Bert (helaas zware roker, ahem)

Back