Mercedes Actros 1851 GigaSpace Black Edition - nieuwkomer

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door mbvandenberg, 23 jan 2021.

  1. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Of het allemaal wel 1 op 1 uitwisselbaar is......... je moet naar je bevestiging kijken en de mogelijkheden die je hebt om dit aan te passen. Op het uiteinde van je chassis ligt dat container steun geval. Nummer 1 en 3 moeten onder het chassis komen. Kun je mogelijk dus met een profieltje doen. Van 2 kan ik de bevestiging niet zien.

    Ook moet je kijken dat de bumper niet te hoog komt te zitten. Het chassis is vrij hoog van zichzelf. Denk dat je dus of zelf iets moet maken van een adapter of gewoon op de steunen van de Herculesbumper moet voortborduren.

    upload_2021-4-11_1-0-14.png

    Je kunt de bumper ook los krijgen en de lampen ook.


    De container is van lexaan? Heb nog nooit gebouwd maar denk dat wanneer je ze van binnen spuit het glimt en niet echt lijkt. Zal ook dikker zijn dan racekapjes. Misschien iemand die ze al gebouwd heeft?

    Verdrr smaakkwestie hoe en welk onderdeel je spuit...
     
    mbvandenberg en Hans2020 vinden dit leuk.
  2. huenenbedden

    huenenbedden

    Lid geworden:
    9 sep 2017
    Berichten:
    142
    Locatie:
    zetten
    Hoi Maurice.
    De actros is super mooi geworden. :thumbsup:

    Voor de bumper van de trailer sluit ik me aan bij Raymond hierboven. Bumper 2 dus

    Groeten Peter.:beer:
     
    mbvandenberg vindt dit leuk.
  3. mbvandenberg

    mbvandenberg

    Lid geworden:
    10 jan 2021
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Amsterdam
    Dank voor je reactie Marceline! Ik ga eens rondneuzen op het internet :)
     
  4. mbvandenberg

    mbvandenberg

    Lid geworden:
    10 jan 2021
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Amsterdam
    Dank jewel Raymond! Voor mij is het belangrijk dat de trekker en trailer er ‘realistisch’ uit zien. Zal proberen foto’s op te zoeken vd achterkant van een container trailer en deze vergelijken met de bumpers.
     
  5. mbvandenberg

    mbvandenberg

    Lid geworden:
    10 jan 2021
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Amsterdam
    Bedankt wederom voor alle tips Rolf en je reactie. Zal je adviezen opvolgen :)
     
  6. marcelinets

    marcelinets Guest

    heb je hier wat aan Maurice? Hac57dfefe6d649258197743f3b8c54bab.jpg
     
    mbvandenberg vindt dit leuk.
  7. mbvandenberg

    mbvandenberg

    Lid geworden:
    10 jan 2021
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Amsterdam
    Altijd leuk om een compliment te ontvangen Peter! Dank! Tot nu toe 2 stemmen voor bumper 2, en 1 voor nummer 1 ;-)
     
  8. mbvandenberg

    mbvandenberg

    Lid geworden:
    10 jan 2021
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Amsterdam
    Jazeker informatief! Wel erg Amerikaans wederom of is dat het beeld wat ik heb van dit soort verlichting?
     
  9. marcelinets

    marcelinets Guest

    Is niet Amerikaans hoor, meer Deens op veel Deense trucks en trailers heeft men dit soort achter lichtbalken, maar ook op Nederlandse trucks en trailers.
    Het is maar net wat je mooi vind op je container trailer.
     
    mbvandenberg en Helicor vinden dit leuk.
  10. mbvandenberg

    mbvandenberg

    Lid geworden:
    10 jan 2021
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Amsterdam
    Weer wat geleerd Marceline! Ik denk dat ik iets wil wat in het geval van de container trailer misschien niet samen gaat. Het ‘mooie’ van de Europese achterlichten/bumper maar ook een trailer die in het echt zo rond rijdt :)
    Gelukkig heb ik geen haast en ga mij er wat meer in verdiepen. De info, tips en adviezen hier waardeer ik zeer!
     
  11. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Beetje probleem is dat dit chassis (net als het mijne overigens) niet echt realistisch is. Het is vrij hoog voor een europese trailer. Vandaar dat ik bij de mijne ook de bumper nog eens van een onderbumper heb voorzien om het "beeld" wat lager te krijgen.

    Ik vind overigens zelf de "deense" stijl niet bij een 20Ft trailer passen. My 50 cents ;)

    Welke bumper je ook neemt je zult er zelf een beetje mee moeten freubelen.
     
    mbvandenberg vindt dit leuk.
  12. mbvandenberg

    mbvandenberg

    Lid geworden:
    10 jan 2021
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Amsterdam
    Viel mij ook al op dat de trailer aan de hoge kant is. Bij de Tamiya 40ft container trailer is dit niet anders, sterker, volgens mij is het chassis nagenoeg gelijk. Ga er vanuit dat de bumper niet 1 op 1 past, mr wie weet valt het mee wat er moet gebeuren :)
     
  13. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Tamiya en Hercules chassis zijn gelijk qua hoogte. De bumpers zijn anders maar allebei amerikaans georiënteerd.
     
  14. mbvandenberg

    mbvandenberg

    Lid geworden:
    10 jan 2021
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Amsterdam
    #011 Kleine upgrades: schotel hendel en Europese stuurstang [23-04-2021]

    Een kleine update aan de trekker. Heb tijdens de bestelling van de spuitbussen voor de Hercules trailer en container een RVS schotel hendel van WIMA toegevoegd aan mijn winkelmandje. Daarnaast heb ik de stuurstang modificatie Europese Trucks van Carson (13516) aangeschaft.

    Over de schotel hendel: Ik had de originele ‘arm’ uit het bouwpakket van Tamiya al verwijderd omdat ik dit niet fraai vond staan. Echter, de trailer ontkoppelen zonder een hendel gaat ook niet echt eenvoudig. Ik heb niet de ambitie om de schotel via een servo te laten ontkoppelen dus vandaar de keuze voor een nette RVS hendel. Binnen 1 minuut geplaatst en het ziet er netjes uit.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Zoals gezegd ook de stuurstang van Carson aangeschaft. Ben nu enige tijd thuis aan het rijden met de combinatie en waar velen al voor gewaarschuwd hadden ervaar ik nu zelf: de draaicirkel is behoorlijk fors. Aan de ene kant went het omdat je niet anders weet. Aan de andere kant maakt het manoeuvreren en inparkeren veel minder leuk. Heb de stuurstang in huis, nu nog kijken wat er precies moet gebeuren om hem te kunnen plaatsen. Zou met name de servos op de originele plek willen laten zitten. Heb destijds advies en foto’s ontvangen van verschillende Forum-leden dus ga hier rustig naar kijken en de tijd er voor nemen.

    [​IMG]

    De spuitbussen die ik heb gekocht zijn ‘Tamiya TS-82 Rubber Zwart’, voor de spatborden en achterbumper(s). Daarnaast heb ik voor de container ‘Tamiya TS-81 Engels Leger Grijs Mat’ gekocht. Volgens enkele websites is dit de kleur die het meest lijkt op de originele kleur van de Maersk containers.

    Voor nu is het idee om de Amerikaanse achterbumper van de Hercules trailer te houden en deze mat zwart te spuiten. Hetzelfde geldt voor de spatborden van de trailer en de trekker. Waarschijnlijk spuit ik ook de achterbumper van de Actros in deze kleur. Het glimmende plastic doet een beetje afbreuk aan het ontwerp dus wil het graag iets meer realistisch maken.

    [​IMG]

    In mijn naïviteit dacht ik ‘even’ de spatborden en container te spuiten (uiteraard wel eerst ontvetten). Voor de zekerheid vooraf mijn hulplijn Rolf geappt en kwam er al snel achter dat ik iets te makkelijk had gedacht. Vandaag dus toch maar fijn schuurpapier aangeschaft (korrel 800) en de primer van Tamiya (Fine Surface Primer L - Light Gray Spray 87064).

    De container is inmiddels al voor een deel in elkaar gezet. Aankomende periode de onderdelen demonteren, voorbewerken, spuiten en dan de container afmaken. Afgelopen week stond er bij toeval vlakbij mijn huis een zeecontainer 20ft dus even wat foto’s gemaakt zodat ik op de details kan letten.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik houd jullie op de hoogte van mijn vorderingen.

    Groeten,
    Maurice
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2021
    ozy, huenenbedden, Hans2020 en 8 anderen vinden dit leuk.
  15. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    518
    Locatie:
    Vlijmen
    Goedemiddag Maurice, net ook eens even jou verslag van voor tot achter doorgelezen... erg mooi allemaal! Wat ik mij nog afvroeg met je trailer, heb je gewoon geluk gehad met de douane qua inklaringskosten etc? of kwamen die er ook boven op?

    Groetjes Tom
     
    mbvandenberg vindt dit leuk.
  16. mbvandenberg

    mbvandenberg

    Lid geworden:
    10 jan 2021
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Amsterdam
    Ha Tom!

    Leuk dat je mijn verslag hebt gelezen en bedankt voor de complimenten. De inklaringskosten a €30,- moest ik afrekenen bij het afhaalpunt waar ik de trailer kon oppikken (DHL punt). Dus die kwamen er nog bovenop.

    Groeten,
    Maurice
     
  17. Peter1955

    Peter1955

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Den Haag
    Hoi, heb net ook even gekeken op die site en een leuke uitgezocht maar 66 euro verzendkosten vindt ik een beetje veel. Gr. Peter
     
    mbvandenberg vindt dit leuk.
  18. mbvandenberg

    mbvandenberg

    Lid geworden:
    10 jan 2021
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Amsterdam
    Ja verzendkosten zijn helaas duurder dan ik in eerste instantie had gedacht. Aan de andere kant: biedt iemand in Europa ze aan voor minder?
     
  19. Peter1955

    Peter1955

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Den Haag
    Heb hem toch besteld. 10 % korting op de 1e bestelling en het blijft dan toch goedkoper dan elders. Nu wachten op de inklarings kosten
     
    mbvandenberg vindt dit leuk.
  20. mbvandenberg

    mbvandenberg

    Lid geworden:
    10 jan 2021
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Amsterdam
    Leuk Peter! Wat heb je precies besteld? Moet zeggen dat de bouw van mijn trailer bijna bewerkelijker is dan de trekker. Alleen al het in elkaar zetten van de container zelf, en dan het spuiten van onderdelen kost serieus veel tijd. Maar aan de andere kant heel leuk werk :)
     
    trialrolf vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina