Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Ook hier een kleine "Dortmund"opfris. Nu de Arocs voorlopig nog in mijn wagenpark zal blijven wil ik dat "vieren" met een kleine opfrisser.

Ik heb de bak eraf gehaald en zo staat het chassis nakend op de plank.

360.jpg


De oplettende kijkerts hadden al gezien in de laatste You tube films dat er wat ontbrak aan de bak. Ik had al wat stickers verwijderd.

360.jpg


Op de een of andere manier vond ik de bak niet goed. Te veel blauw ook. Het liefst zou ik zo'n mooi alu bak bij RCbrmin bestellen met meteen een hydrauliek setje erbij maar voorlopig...

360.jpg


Gelukkig hebben we de spuitcabine nog!
 
360.jpg


Het een beetje lichter maken en wat minder teksten...... Dat was ook een beetje het doel.

360.jpg


De wielkeggen van Tamiya waren mij ook nog een doorn in het ook. De houder ook nog een beetje maar die komt nog wel een keertje.

360.jpg


360.jpg


dit is dus het beeld nu.

360.jpg


360.jpg


360.jpg


Beetje sticker mag toch? Komt nog wel wat subtiels bij hoor en ook de Werkverkeer sticker maar ik vind het beeld wel mooi zo. Nu dat lichtblauw nog een keertje aanpakken.

Bij het demonteren/monteren viel mijn oog hierop

360.jpg


Eigenlijk viel mijn oog hier niet op want er mist iets wezenlijks waar mijn oog nu niet op kan vallen...... Ik heb in Clinge getracht een rul pad op te komen en dat lukte niet. Tot mijn verbazing eigenlijk..... Er zat zo'n dogbone in en die ben ik eerder kwijt geweest als de assen ten op zichte van elkaar erg bewogen.

Dat doen we dus niet meer en ik heb ook zo'n dogbone niet meer na het zoeken in mijn voorraden. Het is ook geen standaard Tamiya, hij is wat langer.
Wel van alles en nog wat en voorlopig leek dit me wel een oplossing.

360.jpg


Het schuift niet tov elkaar en dat is wat minder maar tijdelijk kan het hier mee. Heb ook van alles geprobeerd met draaien en torderen en het blijft vooralsnog goed lopen. Zijn natuurlijk sperrende diffs dus er komt wel kracht op. Voor Dortmund moet het kunnen.

Toen bij het testen hier op de hobbykamer knalde ik bijna tegen de deur.....????? De noodrem deed het niet???? Wat dan nu weer?
Dus de boel aan de laptop gehangen (net een moderne auto) en eens gekeken. Vinkjes stonden goed in de soundteacher van Beier. Alles nog een keer opnieuw geladen en noppes. Zelfs een vraag op Facebookgroep van Beier gesteld. Ik kon het niet vinden.

De MAN erbij gepakt en hetzelfde euvel.....Ja hoor!!

Toen bedacht ik me opeens dat ik de knuppels in mijn zender weer teruggebouwd had naar de originele.

Na de verkoop van mijn kraan niet meer zo noodzakelijk en ze waren kwalitatief een stukkie minder. Het zijn potmeters en geen Hall sensoren zoals het origineel. Vooral het middenpunt was vaag en dat werkt met een Beier module ook niet fijn.

Dan zouden de nulpunten nu dus misschien ook niet meer op nul liggen???

Setup procedure op de SFR-1 gedaan en ziedaar. De noodrem werkt weer als het spreekwoordelijke anker. Ook de MAN dus even gedaan en ook daar loopt ie weer.

Een modelbouwvriend van mij had dezelfde knuppels en hetzelfde euvel/bezwaar. Die heeft echter een Taranis X9E zender met holle buisjes en kon de knuppels dus op zijn Hall sensoren gimbals plaatsen. Ooit wil ik nog een keer een andere zender ;)
 
Hallo Rolf,

Dat is schrikken !
Maar wel goed afgelopen !

Even Off topic :


Bij de Rij-demo in Osnabrück in 2019, waar ik voor het eerst reed met de Volvo F 16 4 assige Zwaar Transporttrekker, raakte ik wel enigszins in paniek op het sterk aflopende parcours met de bochten er in.
De Volvo F 16 ging als het ware aan de haal en ging met een rotgang naar beneden, gelukkig ging alles goed, blijven sturen en uit laten rollen.
Ik wist toen niet dat er een noodrem opzat, Rob W. vertelde mij hoe ik de noodrem kon gebruiken.

Wat blijkt, de noodrem werkt door de linker rij-stick iets naar achteren te bewegen over het nulpunt heen, de noodrem werkt dan direct en de truck staat direct stil, ook op een steile helling/afdaling.
Wist ik veel, ik ging voor het eerst rijden op een parcours met heuvels en dalen, ik dacht als de stick op het nulpunt staat dat de truck afremt, nou mooi niet, het was echt schrikken
Nu overkomt mij dit niet meer, al doende leert men.
 
Als je een Servonaut transmissiemotor gebruikt, of een eenvoudige transmissie motor Modelcraft van Conrad gaat je model niet sneller lopen als je truck de helling afloopt. Zeker in Dortmund in het verleden altijd goed moeten opletten als mijn model de lange steile helling af reed. Nu geen enkel probleem meer, zelfde snelheid omhoog, zelfde snelheid naar beneden, zonder te remmen. de stick bepaald de snelheid.
 
Inderdaad heeft een transmissie of gear motor cq de unterflur motor of hoe het heet een zelf remmend vermogen. Ook de gebruikte regelaar is van invloed. Een crawler regelaar zoals de hobby Wing 1080 is ook instelbaar. Met een MFC en standaard Tamiya bak kun je met een zware trailer ook beter de brug mijden als je er al op komt.

De SFR heeft een noodrem functie die met name met de cruise Control functie zinvol is. Beweeg je de stick een stukje langzaam naar achteren dan vertraagd de truck. Trek je hem snel naar achter staat ie abrupt stil.
 
Nog even Off topic :

Hallo Fred,


Ik gebruik voor al mijn Truck modellen RB 35 Planetaire reductiemotoren van Conrad en cardans/differentieels 3:1

Deze RB 35 motoren gaan wel degelijk harder draaien bij een afdaling. Al zou je dit niet verwachten.

Op de vaart/snelheidsregelaar die ik gebruik van Graupner 7196 Speed Profi 40 R BEC, zit een remfunctie ingebouwd, hoe dit precies werkt, moet je mij niet vragen, want ik ben een leek op gebied van elektronica.

Ik ben allang blij dat ik tegenwoordig mijn modellen van elektronica kan voorzien en kan programmeren.

Met Servonaut transmissie motoren heb ik geen ervaring. (te duur)


P.S.
Ik maak gebruik van een Futaba FC 16/Jeti .4 GHz.
 
Missen? Ik mis alles wat ik heb gebouwd en verkocht, maar moet toch verder, verheug me ook op de nieuwe plannen. Nu nog de Pacton trailer verkopen en dan gaan we weer een groot project opzetten.

Hij is naar een mij bekende persoon gegaan die er ook mee gaat rijden en hem vooralsnog ook zo laat.

Dus ik zie hem zo nu en dan wel.
 
Back
Top