Messerschmitt BF 109

Op het plan een rechte spant,

http://
Bij mij schuin aflopend, had nog een beetje meer gemogen, maar hij is nog niet af.

http://
Nog de ronding op de neus beplanken en dan naar de staart.
Kielvlak moet opnieuw gebouwd worden doordat de hoogte van het stabilo niet goed is.
Ga ditmaal wel zoals mij is aangeraden een balsa blok bovenaan gebruiken, het dunne plankje was toch niet zulks goed idee.

http://
Ook al eens gekeken om zelf de staartwielsteun te maken, dit is maar een eerste proefstukje.
Als ik de goede vorm heb word het op Alu plaat overgetekend en gezaagd.

Johan.
 
De romp is dicht aan de bovenzijde.

http://
Morgen de stuurstangen en servo's plaatsen, dan kan de romp onderaan ook dicht, enkel het staartwiel niet vergeten.

http://
Op dit blok komt de stabilo te rusten, vandaar mooi waterpas plaatsen.

Johan.
 
Een vrouwentrukje he Ron.

Hi schatje, laat maar rustig liggen, als je het beschadigd bezorg mij dan maar een nieuw.

Ondertussen is de servo's houder geplaatst en stuurstang geleiders, was nog niet de moeite om er foto's van te maken.
Volgende keer maar eens.

Johan.
 
Het staartwieltje.

Na een paar probeersels maar besloten om een simpel( niet schaal ) staartwieltje te maken.

http://
Uit staaldraad 1,5 mm een wielhouder geplooid, om geen gebruik te moeten maken van borgringetjes werd het in een stuk geplooid zodat het wiel is opgesloten in de steun.
De omhoogstaande pennetjes worden in een messing buisje gestoken met binnen diameter van 3 mm.

http://
Vervolgens werd er een dunner buisje messing van 3mm in het andere buisje geschoven zodat pennetjes en buisje elkaar raken,
Om makkelijk te solderen werd alles rechtop geplaatst.
Nu ben ik geen voorstander van S39 maar om alles in een maal te solderen heb ik er gebruik van gemaakt, het soldeer is mooi doorgevloeid en alles vast in een maal.

http://
Na afkoelen weer een stukje buis over de dunnere buis geschoven, hier werd niet gesoldeerd, zo kan dit vrij draaien over het dunnere buisje.
Met een ringetje op het eind dat gesoldeerd werd heb ik een draaibaar staartwiel.
Nu was het nog enkel een plaatje solderen op het draaibaar gedeelte, voor meer stevigheid werd er ook nog een beugeltje dat over het buisje gaat gesoldeerd op het plaatje.
Indien nodig kan op de kop ook nog een roerhorentje geplaatst worden.
Mits het richtingsroer een grote oppervlakte heeft laat ik het wiel gewoon vrijdraaiend.

Tot volgend.
Johan.
 
Hoi Johan, ziet er goed uit. Probeer wel zo min mogelijk metaal op metaal contact te maken i.v.m. storing (door trillingen). Als ik jou was zou ik het staartwieltje wel bestuurbaar maken (horentje erop). Is niet te veel werk, maar het maakt de bestuurbaarheid op de grond straks een heel stuk leuker! Ik heb ooit bij een P-51B het staartwieltje ook vrijdraaiend gemaakt en had daar na de bouw toch wel spijt van. De Bf-109 staat ook bekend om z`n redelijk moeilijke handelbaarheid op de grond door het hoofdlandingsgestel en het kielvlak is maar erg klein in verhouding tot de kist.

Veel plezier met de bouw verder!
Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Hoi Ramses.

Het probleem is dat ik zeer weinig plaats heb, zodoende moet de besturing aan de buitenzijde gebeuren.
Zal het eens rustig bekijken.

Dank voor de tip.

Kan soms nogal snel denken.
Als ik een sleufje in de spant krijg met de dremel kan het aansturen binnenin gebeuren.

http://
Nog een drupje secondenkleber er op en zou niet meer mogen loskomen.

Johan.
 
Laatst bewerkt:
Het sturen van binnen uit was niet te verwezenlijken.
Daarom het ronde stuurhorentje vervangen door een arm, natuurlijk net te kort.
Heb dan met koperdraad het van de andere zijde afgeknipte arm op deze arm genaaid en het geheel nog eens gekleefd met CA lijm.

http://
Met veel gesakker en het aanroepen met mooie bewoordingen van onze lieve heer er toch in geslaagd om het geheel met spant en al op zijn plaats te lijmen.
Het staartwiel word nu gelijk met het richtingsroer gestuurd, hiervoor moet ik enkel nog een haakje solderen op de stuurstang, hiervoor moet wel eerst het roer geplaatst zijn om het haakje op de juiste plaats te solderen.

Johan.
 
Stilaan verder.

De onderzijde is dicht gemaakt, word wel nog wat schuurwerk, hier zie je ook beter de ronding die de romp heeft bekomen.

http://
Heb hier 5 mm balsa voor gebruikt, het is de bedoeling dat zowel in lengte als breedte er een beetje ronding gegeven word.

http://
Ook de cocpit krijgt stilaan vorm, weet nog niet of ik ze wat ga inrichten, dit zal afhangen van de goesting.

http://
Ook het kielvlak bouw ik opnieuw, ditmaal met een verhoging voor het stabilo, op het plan lag dit veel te laag, om niet opnieuw te hoeven beginnen bouw ik het direkt op de romp, zo ben ik zeker dat het een beetje goed komt.

http://
Voor de aandrijving van het toestel heb ik gekozen voor deze motor, een Pichler Boost 50, zal volgende keer de gegevens plaatsen.
Nu maar hopen dat de kerstman hem niet vergeet mee te brengen.;)

Johan.

Ps. op de afbeelding staat Boost 80, maar het word de 50.
 
Laatst bewerkt:
Het is moeilijk om stil te zitten als je in de living bouwt.
Bijgevolg werk ik af en toe wat verder.

http://
Door de stabilo hoger te plaatsen was ik verplcht deze mee te plaatsen met de bouw van het kielvlak, kon er net schuin tussengeplaatst worden en neergeklapt op zijn plaats.
Nu weet ik meteen waarom deze normaal uit twee stuks gebouwd word volgens plan.
Enfin, een beetje voorzichtig zijn tijdens het schuurwerk zal wel lukken.

http://
Door op foto's te kijken denk ik wel dat de stabilo op de goede hoogte ligt, verder zijn van de tippen de balansers die op het hoogteroer hoeven te komen ook afgesneden van het stabilo, op het plan is het gewoon niet getekend, weeral via foto's moeten schatten.
Het is dan wel geen echt full scale, maar er mag wel wat van het echte toestel overgenomen worden.
Iedereen heeft graag een mooi toestel toch?

Johan.
 
Had nog de motor gegevens te plaatsen.

Maten: 50 x 45 mm.
Gewicht: 295 g.
Asdikte: 6 mm.
Lipo/ni-xx: 4-6/12-18
Kv: 600 rpm.
Max.belasting: (30 sek.) 55 A
ESC: 70 A
Aanbevolen akku: Lemonrc. 4500 mAh.

In het paket bevind zich:
Motor. Boost 50-Pichler
ESC. XQ series 70 A
Bevestigings materiaal en propopnemer.
Programeerkaart.
Handleiding.
Prijs: 159€.
De prijs is hetzelfde in de winkel als bij Pichler zelf.
Een gelijkaardige setup van HK komt op 100€.

Johan.
 
Laatst bewerkt:
Hoogte en richting roer.

http://
Het richtingsroer geheel bekleed en geschuurd.

http://
Doordat het hoogte roer wat bol gebouwd is werd aan de achterzijde wat balsa geplaatst voor ondersteuning.
Bovenste is beplankt en geschuurd.
De voorzijde van zowel r+h werd in pijlvorm gesneden, de blad scharniertjes kunnen geplaatst worden.
Met een driehoekig schuurmaschine werden oneffenheden en lijmnaden gelijk geschuurd van de romp, het plamuren kan nu aanvangen, dit doe ik met gewoon Polly Filla plamuur.

Johan.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Johan.

Mooi opgelost dat meesturend staartwiel, zit het toch goed vast?
Ik bedoel, tin hecht toch niet aan staal?
 
Hoi Pascal.

Bij het gebruik van S39 lukt dat, maar dat spul is nogal agresief en dient na gebruik goed afgewassen te worden, anders gaat het staal roesten.
Een van de reden dat ik probeer om het zo weinig mogelijk te gebruiken.
Maar soms kan het niet anders.

Johan.
 
Luchthapper.
Het was weer maar eens gissen van hoe breed moet de luchthapper worden.

http://
Na het bekijken van wederom foto's ben ik tot dit gekomen, de inlaat van de E verschild met deze van de G.

http://
Bij mijn model heeft de inlaat de zelfde funktie als van het echte, nl. koelen.

http://
De buitenrandjes moeten misschien nog iets dikker, maar dat valt moeilijk te schatten.

Nu kan er werk gemaakt worden van de uitlaten, ook nog een mooi werkje, had gedacht van deze in messing uit te voeren.

Johan.
 
Uitlaten.

Neenee niet de hond!

http://
Weghalen van balsa waar de uitlaten moeten komen, zes op een rij waarvan de eerste maar een mm of twee van zichtbaar is.

http://
Na eerst een vormpje in karton gemaakt te hebben dit overgenomen op messing en in vorm geplooid.

http://
Boven en onder de uitlaten komt een rechtstaande strook, heb de onderste niet geplaatst voor de foto.

http://
Zicht op de romp, rechterzijde.

http://
Idem, linkerzijde, geschut in de neus is ook geplaatst, sleufjes zijn wat lang, maar eens kijken om te plamuren en inkorten.
Morgen rustig de overige uitlaatjes plooien.

Johan.
 
Momenteel bezig met de uitlaten te plaatsen.

http://
De rechterzijde is klaar, vooraf zwart ingekleurd alvorens de messing stukjes te plaatsen.

Nu maar eens beginnen aan de linker.

http://
Inmiddels ook klaar, nog schuren en dan plamuren.
Sorry voor de verkeerde info, verwar soms links met rechts, t'huis draag ik pantoffels vandaar de verwarring, op mijn schoenen heb ik een L en R staan.
Is gemakkelijk als ik met de auto rijd, durf anders nogal eens te verdwalen.



Johan.
 
Laatst bewerkt:
Vernis.

Na de romp geplamuurd te hebben en terug geschuurd, ben ik nu bezig met deze te vernissen.
Normaal gebruik ik hiervoor spanlak, maar mits deze electro word kan vernis even goed.
Het is alleen wat langer wachten op het drogen.
Als vernis gebruik ik bootlak, deze legt een goede harde laag op het zachte balsa, anders kan ik blijven plamuren om de putjes op te vullen die telkens ontstaan op de romp bij bewerking.
Een keertje of 4 moet volstaan, de romp word niet met papier of oracover bespant.
Voor het lakken word deze laag terug een beetje mat gezet zodat verf zonder probleem hecht.

http://
Binnenzijde ook van een laagje voorzien.

Johan.
 
Back
Top