Messerschmitt BF 109

Roeren geplaatst.

Na plamuur,schuur en verniswerken kon ik de roeren plaatsen.

http://
Hoogte en richting werden elks voorzien van 3 platte scharnieren, hoogte werd tevens met elkaar verbonden door een U in staaldraad geplooid, hier moet ik aan bijde zijden naast het richtingsroer nog twee beugeltjes plaatsen voor meer steun, maak ik uit messing plaatje.

http://

http://

http://
Nog eventjes wat kleinigheden plamuren op hoogte en richting en hij kan in de grondverf.
Nu maar eens proberen om een fatsoenlijke cocpit koepel te maken, dacht er over om het geraamte uit messing te maken met daarin de ramen ingelijmt.
Ben wel niet zulks een metaalwerker, maar je weet het maar pas als je het probeert.
Hier word het ook weer gissen, de F heeft de Galant cocpit, zo door de piloten genoemt tegenover de E heeft de eerste versie nog.
Met het plan ben ik dus wederom niets.

Johan.
 
Vandaag begonnen met de bouw van de cockpit kap.

Hiervoor gebruik ik dunne messingplaat en een L profiel uit messing.

http://
Het begin.

http://
En de volgende stap was de steunbeugel plaatsen en solderen.

http://
Deze foto dient als voorbeeld voor het voorste gedeelte, samen met een paar anderen, maar ik kan ze niet allemaal plaatsen.

Tot zover, er word rustig aan verder gewerkt.
Ze blijft wel afneembaar, je weet nooit of ik zin krijg om de cockpit verder te vervolmaken.

Johan.
 
Gaat mooi worden, met wat soldeer je best messing ?
Gewoon soldeersels of je gebruikt je een speciale soort (meer flux ofzo)
 
Hoi Lindert.

Het soldeer dat ik gebruik is zonder harz, op het rolletje staat Fluidel 5.
Heb dat destijds in een elektronika winkel gekocht.
Als vloeistof gebruik ik S39, zo hoef je het messing niet eerst op te zuiveren en vloeid het soldeer mooi open, moet je nadien wel goed reinigen met water, het is nogal een agresief goedje, maar je kan zonder probleem metaal op messing solderen ermee.

http://
1,5 mm staaldraad gesoldeerd op messing.

Groetjes.
Johan.
 
Prachtig Johan, vooral de uitlaat ziet er gelikt uit.
Vraagje, waarom kies je voor vernis en niet voor lak?

Mvg Pascal
 
Bedankt allen.

Vervolg.

http://

http://

http://

http://
Veel uitleg is niet nodig denk ik, rest nog het achterste gedeelte te maken en verder af te werken.

Pascal het is wel degelijk lak, maar uit gewoonte heb ik over vernis gesproken.
Sorry voor het misverstand.

Johan.
 
Laatst bewerkt:
Mooi hoor.

Zeg Johan, je vergeet de stoel, gegarandeerd dat je klachten krijg van je piloot.
Of loop ik te hart van stapel?

Mvg Pascal
 
Hoi Pascal.

Dat stoeltje zou er wel eens kunnen komen, eerst maar eens afwachten wat de eerste vlucht in het voorjaar brengt.
Er is ruimte zat om een interieur te plaatsen.

Maandag word ik geopereerd aan de rechter hand, een hardgeworden pees die van de pink naar de duimwortel loopt word eruitgesneden.
Dit word een weekje of drie-vier niet bouwen, gelukkig ben ik linkshandig, dat scheelt om niet de ganse tijd stil te moeten zitten hoop ik.

Van de cockpit kap ben ik toch niet zo tevreden, maar eens overdoen nadat ik terug materiaal heb aangeschaft.
Hierbij maak ik maar eens gebruik van een paar veranderingen te tonen.
Er zijn verschillen met het plan.

http://
Vooreerst de uitlaten, bij de E versie eindigen deze aan de voorrand van de vleugel, zo ook bij mijn toestel.
Normaal zijn de uitlaten vierkant die onder een hoek naar beneden staan, om het mij wat makkelijker te maken heb ik voor deze oplossing gekozen, semi scale weet je.
Op het plan is de romp gewoon in platte vlakken samengesteld, op eerder geplaatste foto's is te zien dat ik ronding heb toegepast, dit is nog wel niet geheel correct, maar zit toch in de buurt.

http://
Ook heb ik voor een slanker profiel gekozen, zoals mij werd vermeld mag het voor electro wat slanker dan de vroegere toegepaste dikke profielen.
( Met dank aan Ramses voor het doorsturen van diverse profielen.)

http://
Ook de stabilo is aangepast aan de hoogte zodat het wat natuurgetrouwer overkomt.
Hier komen ook nog de steunen die de zwakte van het stabilo moeten ondersteunen later nog aangewerkt.

Zo, dat was het zowat.
Nu maar eens beginnen met de veranderingen die aan de vleugel aangaande het landingsgestel moeten gebeuren te tekenen.
Hiervoor is het nodig wat liggers te verplaatsen en er een paar bij te voegen om de stevigheid te behouden.

Tot over een goede maand hoop ik.
En nogmaals dank voor jullie aandacht aan dit draadje.

Groetjes.
Johan.
 
Go Johan, dat is niet zo mooi. :(
Succes met de operatie, en dat je snel mag herstellen.
Je bent daar wel in goede handen , in een Belgische kliniek.
De meeste mensen hier in de streek met iets serieus onder de leden gaan naar Antwerpen, gent of Brugge, om dat daar meer kennis en kunde voor handen is als hier in de streek,
Ook ik heb hier goede ervaringen mee! :D
En je weet misschien wel wat ze zeggen in Nederland over Zeeuwsvlaamingen ?
Ze noemen ons reserve Belgen, Misschien daarom dat we zo makkelijk over wippen. ;)
Nou, nogmaals succes.

P.S. Tot over een maand, je ga toch geen maand van het forum af?

Mvg Pascal.
 
Valt mee.

http://
Zelfs met een poot in verband is het moeilijk stilzitten, ben dan maar rustig begonnen met de ribben te fabrieken.

Beste wensen en een leuk feest.
Johan.
 
Zalig Kerstfeest.

Mits gisteren 40 jaar gehuwd had ik vandaag een rustig dagje.
Tijd om nog wat te bouwen, mits het mogelijk is om mijn vingers te gebruiken om wat vast te houden maar begonnen met de ribben.

http://
Geloof het of niet, het was de eerste maal dat ik ribben moest snijden voor een smaller wordende vleugel, heb er dan maar een rustig snijwerkje van gemaakt.
Twee bundeltjes, een voor links en eentje rechts.

http://
Na het snijden de ribben per nr op elkaar en wat gelijk geschuurt.

http://
Aanvang van de vleugel, elke rib nog eerst aftekenen en de plaats voor de liggers uithalen.
De uithaling werd afgetekend op de andere rib van hetzelfde nr., zo hoef ik voor de linker zijde niet meer te passen.

http://

http://
Tot zover de rechter vleugel.
Ben best wel tevreden met het resultaat, mogelijk moet er hier of daar nog wel een beetje van een of andere rib geschuurd worden, maar dat bekijken we wel, voorlopig rusten met mijn rechter hand, beetje veel gebruikt denk ik.

Johan.
 
Tot over een goede maand hoop ik.
En nogmaals dank voor jullie aandacht aan dit draadje.

Groetjes.
Johan.
__________________

Hoezo ???

Nou Johan , dat gaat de goede kant op.
De vleugel begint al aardig vorm te krijgen, is deze deelbaar?

Mvg Pascal.
 
Back
Top