Messerschmitt BF 109

Vandaag mijn Plan via de post toegekomen.

http://

Nu maar op zoek naar een electromotor ter vervanging van de 6,5ccm brandstofmoter.
Maar uit vroegere ervaring met MT bauplane weet ik dat de krachtbron meestal maar net voldoende is met een restje overschot.
Dus zoek ik een vervanger voor een 10ccm motor.
Iemand een idee?

Zelf had ik gedacht aan deze.

HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy G32 Brushless Outrunner 600kv
Heb nog weinig ervaring in electro, beetje bedorven door PNF.
Vandaar, goede tips zijn welkom.
Nu maar eerst eens aanpassen aan electro, het dateerd nog van de jaren 1980 denk ik.

Groetjes.
Johan.
 
Beide genoemde motoren als de zijn niet krachtig genoeg volgens mij. (j.weel bedoeld toch een 3542?)

Voor we verder gaan in deze discussie, wat gaat ie wegen, gaat ie hard? wat voor profiel spreken we over? Graag wat meer info.
 
Wat ik over het vleugelprofiel kan zeggen:

Het is een half simetrisch profiel aan de wortel dat overgaat naar simetrisch aan de tip.

http://
Zal waarschijnlijk wel het een of ander Naca of Clark profiel zijn.
Dit staat er niet bij vermeld, het is een semi scale.
Het gewicht schat ik rond 1800-2000 gr. naargelang motor en lipo.
Dit is wel een ruwe schatting, maar ik bouw redelijk ligt.
Wat snelheid betreft hoeft het geen racer te zijn, een beetje zoals de meeste jagers in schaalmodellen.
De propeller heeft een doormeter van 29,8cm, 2 blad, maar er moet een 3 blad opkomen.
Spinner is 80mm.
Dikte rib wortel: 5,2cm, lengte: 30,5cm
Dikte tiprib: 3cm, lengte: 15,5cm
Meer kan ik er nog niet over vertellen voorlopig, de bouw begint pas.
Ook kan ik twee verschillende vleugeltips maken, dit naargelang het type.

http://

Johan.

Deze had ik ook nog gevonden.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8492__Turnigy_4258_Brushless_Motor_400kv.html.
Maar deze zal misschien ook te licht uitvallen.
 
Laatst bewerkt:
De bouw is gestart.

Vandaag de eerste werkzaamheden.

http://
Van deze kastjes heb ik hout gerecupereerd om de zijflanken van de romp te maken.

http://
Met patroonpapier, gebruikt een kleermaker, heb ik de zijkanten afgetekend en deze gekleeft met papierlijm op de plankjes, eentje ervan in spiegel, hoef ik nadien enkel aan de spanten wat papier weg te halen en is de binnenzijde proper.
Als de lijm droog is kan het zagen beginnen.
Later komt er 3mm balsa tegenaan, sterk genoeg dus en is lichter dan vliegtuigtriplex en vooral: het is gratis.

Johan.

Nog iemand een idee voor de motor? alle tips zijn welkom.
 
Kleine tip, voor het plakken van je patroonpapier op het hout werkt de ouderwetse Pritt stift geweldig :yes: en voor het hout zou mijn voorkeur uitgaan naar het het Hobby triplex van de Gamma (weet niet of dit ook bij jullie te koop is?)
 
Mooi vliegtuig, mooi bouwproject.
ga ik volgen :p

waar heb je de bouwtekening gekocht?

en een tip van een beginner; ik zou dat dunne triplex niet zagen maar snijden met een scherp afbreekmes.
gewoon 2 of 3x dezelfde snede maken, dan hou je een mooi afgewerkt stukje hout over. hoef je ook niet (of bijna niet) te schuren.
 
Laatst bewerkt:
@ Huibert.

Bedankt voor je tip, had ik gewoon nog niet aan gedacht, maar inderdaad bruikbaar.
De Gamma is nogal een beetje uit de richting, maar deze plankjes zijn ook drielaags.

@ Christiani.

Het plan heb ik gevonden op 2.be en is al een oud plan van MT.
Toen dacht men nog niet aan electro denk ik.
Er dient veel aan veranderd te worden, zo lopen de ailerons nog over de ganse achterzijde van de vleugel, dit word origineel een beetje op schaal.
Ook komen er flaps op ipv. een intrekbaar landingsgestel, heb maar een 5 kanaals zender.

Johan.
 
Leuk model de bf 109
Ik zie dat het een erg oude bouwtekening is
Het vleugolprofiel is erg dik
Dit werd vroeger vaker gedaan
Maar met een moderne electro setup is dat nogal overbodig
Ik zou kijken of je dit kunt aanpassen naar een wat meer schaalgetrouwer profiel
 
Inmiddels zijn de spanten van het voorste rompdeel al op een zijde gelijmt.
Heb hiervoor gewoon witte houtlijm watervast gebruikt.
De voorste spant was normaal gans dicht, echter heb ik voor electro gekozen en daarom een opening gemaakt voor koellucht toe te laten.
De ESC komt hierdoor boven de oliekoeler te liggen, deze ga ik open maken zodat er rechtstreeks buitenlucht in het toestel komt.

http://

http://
Spant 8 word niet gebruikt, dit was het oorspronkelijke motorbok in triplex.
Het plan is niet helemaal juist getekend, heb aanpassingen moeten doen aan de zijflanken om de spanten mooi op hun plaats te krijgen, daarom breng ik een middenlijn aan, kan je deze juist plaatsen.

Johan.
 
Weer een stapje verder.

http://
Van A tot K, welk type te bouwen, volgens het plan is het een G of K type, mits ik voor de E versie ga heb ik er maar een ander plannetje bijliggen, ik moet zowiezo aanpassingen doen.

http://
Dit is ook wel niet corect maar het helpt wel een beetje.
Voor de rest, veel foto's bekijken.

Johan.
 
De lengte van de romp is al bekend.
Nog wat dwarse latjes ertussen en klaar en de bekleding kan beginnen.

http://
Ga wel op de spantjes halve maantjes plaatsen, dit om de romp wat meer ronding te geven en wat beter op schaalgetrouw te zitten.
Op het plan zijn de zijden gewoon vlak.

http://
Zo zou het moeten komen.

Johan.
 
Vandaag niet veel dood gedaan.
Het is wachten op mijn bestelling balsa hout.
Ben dan maar aan het kielvlak begonnen.

http://
Maar gelijk de bekleding ook op het plan gelegt en daarop gebouwd.

http://
Klaar om in vorm geschuurd te worden.

Johan.
 
Leuk om te zien dat u op dezelfde wijze bouwt als mijn vader. Lekker goedkoop, van rest materialen. Ben heel erg benieuwd naar het eind resultaat.
Overigens bouwt mijn vader ook de ME109 (is tevens zijn nick hier op het forum).
 
Back
Top