Messerschmitt BF 109

hallo Johan

Als je de tekening goed leest zie je dat het bovenste driehoekige vak van het kielvlak massief hoort te zijn, nu is het erg kwetsbaar en er is geen "vlees" om het op maat te schuren.
Bouwen van tekening is erg leuk, maar je maakt sneller een fout en dan moet je iets overnieuw maken, hoort er gewoon bij.
Heb ik zelf ook wel.

En als je een groot luik maakt in de bovenzijde zou ik op die plaats de zijkanten wat versterken.
Een groot gat verzwakt de constructie aanzienlijk.

Verder goed bezig hoor.

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt:
Hoi Willem.

Bedankt voor uw raad, echter heb ik dit zelf zo gedaan zonder het stevig blokje in de bovenzijde.
Alles kan natuurlijk,maar een kielvlak word niet zogauw beschadigd.

http://
Het richtingsroer word wel stevig opgebouwd, bij het over de kop gaan moet dit klappen kunnen opvangen.

Groetjes.
Johan.
 
De stevigheid lijkt mij ook niet zo'n probleem maar ben bang dat bij het netjes in vorm schuren je door de beplanking heen schuurt. Zou je daarom aanraden om het bovenste driehoekje van je kielvlak eraf te snijden en te vervangen door een stukje massief balsa.
 
Hoi Huibert.

Zal het zeker in de smiezen houden.
Maar enkel de neuslijst dient rondgeschuurt te worden, zijkanten blijven vlak, vandaar het dunne plankje bovenop, hier word geen materiaal weggeschuurd, enkel de ruwheid er wat vanaf gehaald.

Zal zeker tijdens de bouw nog wel wat verkeerd doen, leuk dat jullie opmerkingen maken over wat beter kan-is.
Bedankt iedereen voor jullie aandacht.

Inmiddels de lijst van het richtingsroer in vorm gezet.

http://
Dit kan al aan een zijde beplankt worden en kunnen we de ribben plaatsen, na schuren kan het geheel beplankt worden.

http://

Johan.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag het stabilo gebouwd.

http://
Op het plan staat dat het stabilo uit twee stukken word gebouwd, maar hier zit een addertje onder het gras.
Bijde hoogteroeren worden verbonden met een in U geplooide staaldraad voor bediening door 1 servo.

http://
Als het de bedoeling was om de stabilo door het kielvlak te schuiven moet een der hoogteroeren toch verweiderd worden om de in U geplooide staaldraad te plaatsen.
En afgenomen worden voor transport hoefd niet bij mij, ga niet telkens een hoogteroer losmaken om het stabilo te verweideren.
Een oplossing is natuurlijk 2 servo's gebruiken voor hoogte.

http://
Vandaar heb ik het stabilo in zijn geheel gebouwd heb, na het voorzien van de sleuven voor de scharnieren is het een kleine moeite om de hoogteroeren te plaatsen als het stabilo reeds op zijn plaats staat.

Nog een punt dat ik bemerkt heb, op het plan staat het stabilo te laag ten opzichte van de romp.
Na het bekijken van diverse foto's mag dit ongeveer 7mm hoger geplaatst worden, het is wel een semi scale, maar dat wil niet zeggen dat ge het niet een beetje fatsoenlijk moet bouwen.
Met je toestel op het plein komen en iedereen zegt: mooie warhawk die je daar hebt gebouw, het mag dan al maanden droog zijn, maar in de grond zinken ga ik dan wel doen denk ik.:shock:

Johan.
 
De neus.

De buitenste neusring is geplaatst, nu kan het werk beginnen.
Het plan is getekend volgens de F versie.

http://
Dit is met de schuin aflopende neus, maar dit vind ik niet zo mooi.

http://
Ga liever voor de E versie, dit betekend dat ik de neus moet aanpassen.

http://
Dat word werken met balsablok en veel schuuren, ook nog wat foto's zoeken om een overzicht te hebben op de ganse neus.

http://
Het afneembare luik is ook klaar om bekleed te worden, maar het is nog steeds wachten op mijn bestelling balsa.

http://
Afval probeer ik zoveel mogelijk te beperken, daarom gebruik ik dit voor kleinere delen ipv een nieuwe ligger aan te snijden, eens bekleed zie je er niets meer van.

Tot zover.
Johan.
 
De blokkendoos.

Mits Emiel er een enigsinds ander neusje op nahoud is er wat meer stapelwerk.

http://
In het gedeelte van de romp zijn het geen doorlopende stukken, maar is er trapsgewijs opgevuld.
Ook is de neerwaardse helling minder als bij Gustaf, vandaar de blokhoogte.

http://
Waar de machinegeweren komen moet een uitsparing in de neus gemaakt worden, daarom heb ik meer balsa voorzien op deze plaats.
Met de bekleding er nog over zou dit ongeveer voldoende moeten zijn, als het nodig is kan er langs onder nog een stukje bijgelijmt worden..

Tot zover.
Johan.
 
De neus, vervolg.

http://
De onderzijde werd net zo gemaakt als de bovenzijde, met blokken stapelen.
Deze is maar met vier drupjes vastgezet op het frame, de bedoeling is dat dit later kan weggenomen worden om aan de motor te kunnen, bijgevolg word dit met vijsjes op zijn plaats gehouden.

http://
Om een iets betere indruk te hebben heb ik wat geschuurd, dit is nog niet de eindafwerking, dit kan ik pas als de romp tot aan het begin van de vleugel is bekleed, dit is nog maar 1/2 van de ganse neus.

http://
Van de andere zijde.

Johan.
 
Hoy Juweeltje.

Het geraamte is van de fruitkistjes, dit is zoals ze zeggen kanada hout.
Hier worden ook wegwerp paletten van gemaakt.
De rest is balsa hout, gewoon 8mm op elkaar gestapeld.
De rest van de romp word bekleed met 2 en 2,5mm balsa.

http://

http://

Johan.
 
hmmmm en dus dat kanada hout heeft ongeveer dezelfde eigenschappen als balsa dan?

goed om te weten, want ik ken hier een fruitboer die veel zulke kistjes heeft....
dus het geraamte, bedoel je ook de vleugelromp ....
 
Gebruik dit enkel bij de romp.
Het is lichter dan triplex en is sterker dan balsa van dezelfde dikte.
Let er wel op dat het drielaags is, je hebt ook kistjes van enkel plankjes, deze breken vlug en is niet best bruikbaar.
Voor een vleugel gebruik ik het voor de eerste 3 ribben.
Een V stuk of verbinding maak ik uit multiplex.
Maar denk er nu over om karbon staaf te gebruiken in de vleugel.
Maar eens leren om mijn vleugels uit piepschuim te snijden en beplanken met 1,5mm balsa.

Johan.
 
Hoi Johan,

Leuk, nog een Messerschmitt Bf109 in aanbouw! Welke versie van de ME-109 ga je er van maken, aan de vleugeltips te zien een Bf-109 E3 versie? Weet je al een kleurenschema? Ik heb nog wel wat info voor je, zie PB

....ennuh, nee joh, houtbouw vleugels zijn leuker om te maken toch! ;)

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Hoi Ramses.

Je hebt PB terug.

Had zo gedacht aan de tijd van The Battle of Britain.

http://

De vleugel zal wel houtbouw worden, de snijdraad warm krijgen met een zware treintrafo wil niet goed lukken, de overbelasting schakelt telkens af.
Maar maak even graag een uit ribben gebouwde vleugel.
Ben alleen nog aan het uitkijken naar een slanker profiel.

Johan.
 
Mooi! En toevallig, :D bovenstaande Bf-109 E3 "weiße 15" is van JG27, hetzelfde geschwader als de latere Bf-109 G6 "weiße 8" die ik ga afmaken. De E3 vloog inderdaad met JG27 o.a. tijdens de Battle of Britain, de G6 met JG27 later in Afrika. Zal wat aanzichten met kleurenschema`s uit die periode van de E-versie mailen.

Groeten, Ramses
 
De romp.

Momenteel ben ik bezig met het achterdeel te beplanken.

http://
Mits het een semi scale is word de romp volgens plan gewoon vlak gebouwd, dat is echter niet naar de goesting van den deze.
Daarom heb ik halve maantjes geplaatst om er toch wat ronding aan te geven.

http://
Nu is er na beplanking toch wat ronding te bespeuren, het oogt dan ook wat mooier dan een vlak stuk.

Johan.
 
Nog wat foto's.

http://

http://

http://
Het is wel niet 100% scale maar toch beter dan vlak.
Het opstaande plankje is de hoogte waar het hoogteroer met de onderzijde komt op te rusten, op het plan ligt dit gewoon bovenkant romp.
De vleugelrib is nog niet weggesneden, twijfel nog tussen een half simetrisch of klark Y profiel, denk dat dit laatste betere eigenschappen heeft voor dit toestel.

Johan.
 
Back
Top