Messerschmitt BF 109

Hallo Johan,
Ik heb mijn berkentriplex weg bij de modelbouwzaak. Komt in diverse diktes. 1 mm, 2 mm etc... Hier een plaatje van het berkenmateriaal verwerkt in een motorspantje (Sig Rascal 40 mod. voor elektro). Heb in het spanje twee laagjes verlijmd met epoxy.
Plaatje het toont de fijnheid van de gelamineerde fineer lagen.
Heb hier een plaatmateriaal van 3 mm (3.15 mm) gebruikt om een motorspant op te zetten.

full



Overigens.. zijn er wel bouwtips te vinden voor de retracts. Speuren op RC-Groups of RC-Universe. Daar krijg je altijd wel weer wat inspiratie door... Trefwoorden retract + 109...
Heb zelf er zelf direct al een ideetje voor... maar dat zou ik dan even moeten uitschetsen...
Gr Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag dus een plaatje berkentriplex meegebracht.

Helaas is het maar 3 laags, maar enfin.

http://
Heb inmiddels een plaatje gezaagd dat opgespant word tussen de buitenrib en volgende rib en tevens verlijmd word met de twee dragers van het retract.
Zo hoop ik meer weerstand en houvast op te bouwen.

http://
Heb ook een tweede ribkop uitgezaagd, deze moet ik nog aanpassen en komt ter ondersteuning tegen de andere rib aangelijmd.
Voor de servo ga ik een doosje maken om deze in te plaatsen, ook met dit triplex,
Mits de servo ook de zijdelingse stand van de wielpoot moet ondersteunen moet deze ook stevig bevestigd worden.
Het is ook de eerste maal dat ik retracts toepas en heb daarvoor het nodige denkwerk te doen, het is dan ook nog eens moeilijk vind ik omdat het zulks een smal landingsgestel betreft.
Een vast is veel makkelijker, maar met raad van anderen kom ik er wel uit.
Het is wel zo dat de rib die de meeste klappen opvangt direct onderaan tegen de zijkant van de romp aanleunt, blijft alleen de vraag dat de rest er niet onderuit breekt bij harde landing.

Alvast bedankt voor de goede tips.

Johan.
 
Hallo Johan,
Jammer dat je het niet te pakken hebt gekregen. Het materiaal is stukken sterker dan het drielaagse, heeft een grotere elasticiteit... het kan iets meer hebben... bedoel ik. Dat laatste draait het om. Sterkte zal je echt nodig hebben, zeker als de pootjes redelijk dicht bij elkaar komen te staan. Wil de landing wiebelig zijn.

Om iets uit te stippen voor een model, werk ik het idee eerst uit in karton. Van dat type wat in schoenendozen en achterkanten van blocknotes is verwerkt. Dat laat zich makkelijk knippen en snijden.

Probeer een doosconstructie te maken. Dus twee schotten haaks op de spanten. De houder voor het mechaniek als een deksel er boven op. Probeer het iets vezonken/ingelaten in de schotten te verlijmen, zodat je iets van een interlocking lijmverbinding krijgt. Geeft weer wat meer sterkte.

Probeer het zo te bedenken, dat als er iets breekt niet de vleugel aan gort gaat, maar alleen het mechaniekplaatje losbreekt en het weer in een handomdraai te verlijmen is... klinkt eenvoudig... is het niet... of wel... :)

Hieronder een plaatje van het landingsgestel van mij RC1 Sultan 5 motorkist.
Ook van het taaiere berkentriplex opgezet. Ik heb de vlakken interlockend uitgezaagd. Vanwege de sterkte, groter lijmoppervlak. De schroeven van het mechaniek gaan in beuken latjes die in de boxjes met epoxy zijn verlijmd.
De verlijming van de boxjes is in een styropor vleugel. Daarin zitten per kant 2 houten spanten over de koorde van de vleugel. Daar past het doosje exact in. Zou voldoende de krachten moeten verdelen, en eventuele harde klappen kan opvangen. De elektrische retracts zijn overigens van Giezendanner (EL-7) uit Zwitserland. Mooi spul.

full


full


Hoop dat je er wat aan hebt. Zo maar weer?
Groet Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Bas.

Dat zijn mooie retracts, mogelijk voor later, wil ik best de vleugel voor aanpassen.
Maar we gaan eerst maar eens bekijken hoe het gaat vliegen en wat deze retracts gaan doen, heb er wel geen hoge verwachting van, bedoel de retracts en niet het toestel.
Echter voel ik mij nog niet zeker van de bevestiging, maar bekijk het wel nog wat verder.

Johan.
 
Ik was op zoek naar kleurenschema's voor een fw190a en toen struikelde ik over deze site .Zijn allemaal bestaande uitvoeringen geweest .
 
Hoi Johan, maak eens een beetje voort, dan kan ik hem met mijn P-51 uit de lucht knallen, de geschiedenis herhaalt zich. ;)

Mvg Pascal.
 
Wel opletten met welk toestel je het aandurft he Pascall.

t84dVdKuVDc[/media] dogfight - YouTube
P 51 was pas in actie toen ze al aan de G of F versie waren van de 109.
Tenminste als ik goed gelezen heb.

De bouw komt wel in orde, de tweede vleugel zal sneller gaan, nu is het nog veel nadenken en uitproberen.

Johan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wegens wat tijdgebrek gaat de bouw inderdaad traag.
Maar dat beterd wel volgende week.

http://
Heb de ruimte opgevuld met zelfgemaakt balsa triplex, drie lagen met vezel horizontaal en vertikaal tesamen gelijmd, krijg zo de indruk dat het wel wat kracht kan weerstaan, nu de servo nog goed stevig opsluiten en denk wel dat het dan voldoende is.
Maar dat ondervind ik wel door eens goed met de vleugel met landingspoot uit op de tafel te slaan.
Beter brokken voor het vliegen als tijdens.

Johan.
 
Vervolg.

http://
Bezig met de bevestiging aan te brengen van de servo en al wat hout voorzien waar het wiel komt te liggen.

http://
Ook de bodemplaat al in vorm gesneden, als deze gelijmd is kan het gat voor het wiel op de goede afmeting geschuurd worden zodat dit er vrij invalt, op de landingspoot komt een plaatje zodat een deel van de opening afgesloten word.
Dan is het aan het andere vleugeldeel om te bekleden en servo's te plaatsen.
Wingtippen afwerken doe ik op het laatst als ailerons en flaps gemaakt zijn.

Tot zover de kleine vorderingen.

Johan.
 
Ziet er zeer mooi uit Johan. Heb je nu een speciale servo gebruikt voor de retracts of een gewone?

Mvg,

Bart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vraagje.

Vandaag de retract getest in de vleugel, valt flink tegen, zit gewoon teveel speling op de rechtopstand van het wiel zodat dit telkens een klap gaat krijgen bij de landing.
Dit komt door de schuine stand dat het landingsgestel moet aannemen.
Daarom dit vraagje:

http://

HobbyKing R/C Hobby Store : DSR-46BW Electric Retract Set - Models up to 3.6kg
Dit E- landingsgestel is verkrijgbaar bij hobby King en is geschikt voor toestellen tot 3,5kg.
Is er iemand die deze in gebruik heeft?

Geschat gewicht van mijn ME 2000 a 2400gr.

Met dank.
Johan.
 
Dag Johan,

Je zou kunnen kijken naar wat reviews op RC-Groups?
Dan kan je ook hier nog even informeren/inlezen.
ZFM - E. Kenner
Hij produceert een EZFW voor de 109.

Vaak moeten de retracts hun volledige slag kunnen maken, zodat het mechanisme locked. Anders gaat het stuk. Bij de 109 moeten ze onder die bepaalde hoek blijven staan. Dan kom je al gauw uit op specialisten zoals Sierra, Century Jet etc. (pneumatisch) of bovengenoemde.
Die van Kenner worden met een retractservo bediend. Open of dicht. De servo gebruikt in de open of gesloten stand dan geen stroom. Een standaard servo doet dat wel. Een digi servo blijft dan nog drukker aan het werk... stroom slurpend.

Groet Bas
 
Back
Top