Met een groep mensen hetzelfde model bouwen

WOI toestellen blijven toch echt dingen met karakter he... we hebben er hier een aantal in het luchtvaartmuseum staan.

de Ansaldo heeft een bouwtread hier : Ansaldo SVA5 from enlarged Sterling plans: Too Much Fun Build - Page 4 - RC Groups

veel detail foto's en links naar echte modellen.

Die van Top gun staat ook hier Top Gun 2009, RCU Event Coverage

Persoonlijk vind ik het een mooi model met het houtwerk.

Even een vraag want ik ken niets van 1/6 schaal.
Je komt hier dan uit op een model van ongeveer 1.6 m span.
Over wat gewicht spreken we dan? Is jullie doel elektrisch of benzine?

Patrick

Patrick,

Ja staan zeker veel leuke WW1 kisten in dat museum, heb jaren geleden flink wat rolletjes daar volgeschoten.

Mocht je daar binnenkort nog eens binnen stappen mag je altijd wat foto's schieten om hier te plaatsen of om een stuk of wat CD's vol te schieten;).

Dank voor het linkje staan leuke plaatjes altijd leuk om even te kijken, ook nog een leuke vdo wel lef trouwens om met zo hoog gras toch zo'n mooi model te gaan vliegen.

Schaal 1/6 is niet zomaar 1600mm meer iets van 1.25mtr voor fighters tot 2.5mtr voor bommenwerpers, helemaal afhankelijk dus van het toestel , zie link Aces of Iron Productions, Inc. voor de 1/6 spanwijdte in inches dus even X25.4 voor de mm spanwijdte.

Gewicht is dus ook lastig te bepalen en zal van 2kg > 5kg lopen nemen we bijv een Sopwith Camel moet je denken aan een 3kg.

Motor is per bouwer verschillend maar voor een Sopwith Camel met een brandstof motor zal dat iets van een 4t .52 tot .70 , de modellen met de grote spanwijdte zijn veelal WW1 bommenwerpers en meermotorig.
Zelf ga ik natuurlijk voor electro want dat is tegenwoordig prima te doen.
Voor en nadelen moet ieder voor zich weten gaan we het hier niet over hebben.

Wat denk je ga je meedoen en met welk model.

Ton

ik ben maar een beetje aan het denken, ik heb altijd een zwak gehad voor hout afwerking en oude techniek. Maar ik vrees dat een schaal model van jullie niveau wel boven mijn petje is. Ach, je moet ergens beginnen, en zoiets als dit zou me misschien wel 2 jaar kosten om klaar te krijgen.

Ik heb beperkingen voor transport en bouwruimte thuis. 1.5 is ideaal, 1.6 moet ik de vleugel al raar in de auto steken. Mijn twin plannen moet ik daarom even opbergen.

Zo'n semi-hout look Albatros of de Ansaldo spreken me wel aan.
Nu, de Ansaldo SVA4 op die plannen geeft aan 31 feet top wingspan.

Dat is ongeveer 9.5 meter (man, groter dan ik dacht).
delen door 6 is 1.58 meter. Dat is toch al redelijk groot.

Zelfs de Albatros DV is (volgens Wiki) 9.05 m span.

ps foto's van het museum en soms ook nog wat tekst en uitleg van de toestellen -> Brussels Air Museum

Patrick

En dit is de dubbeldekker uitvoering van mij. Van de pdf van hier boven.
Om een idee te krijgen.

DSC_10841.jpg

Oeps die Ansaldo SVA is wel heel leuk.
De plannen maar eens opgeslagen.

Groeten Han.

Als je de moeite neemt om zo'n model, zoals Han in de post hieraan voorafgaand weergeeft, te bouwen: waarom bouw je dan niet gelijk een model dat lijkt op een echt vliegtuig? :confused:

Evenveel moeite, mooier resultaat! :p

Tenzij je zegt: als ik toen geleefd had, dan had ik dit model in het echt gebouwd! :p

Tsja . . . :?

Ik realiseer me dat er nu mensen boos worden, maar toch: wat is het antwoord? :yes:

jan.

Ik heb beperkingen voor transport en bouwruimte thuis.

Sopwith Pup heeft een span van 8.08 m : 6 = 1,35 m. Daar is toch vast ook wel een tekening van te vinden? En de Pup is (als semi-schaal model tenminste) ook niet zo heel complex om te bouwen.

Of de SE 5a, die is span 8.11 m.

in deze context geef ik Jan gelijk, als ik de moeite en kosten doe om iets te bouwen, dan moet het volgend project echt op een bestaand toestel lijken. En liefst iets waar er al niet te veel van zijn. Ik vind een P51 ook de max, maar die zie ik elke keer op het plein.

Te makkelijk moet het ook niet worden, anders is het te snel af :-)

Ik ga op mijn gemak eens verder zoeken, 'k moet toegeven dat dit wel een interessant topic is.

Patrick

Aangezien het over WWI gaat misschien gelijk maar even de baronette afwerke lijkt me de juiste schaal:rolleyes:

Stevo

Als je de moeite neemt om zo'n model, zoals Han in de post hieraan voorafgaand weergeeft, te bouwen: waarom bouw je dan niet gelijk een model dat lijkt op een echt vliegtuig? :confused:

Evenveel moeite, mooier resultaat! :p

Tenzij je zegt: als ik toen geleefd had, dan had ik dit model in het echt gebouwd! :p

Tsja . . . :?

Ik realiseer me dat er nu mensen boos worden, maar toch: wat is het antwoord? :yes:

jan.

Deze is jaren geleden gebouwd nog voordat er forums en internet bestond.
En op therapeutische basis.
Als dit bouwen al teveel werk is ivm ziek zijn.
En toen was de keuze al beperkt in een leuk bouwdoosje voor weijnig.

Han.

Ton

Na slapenloze nachten, zet mij er maar op met de spadXIII of Ansaldo.
Het eerste probleem is, de tekening op papier te krijgen.

Ik heb al een stukje greedschap aangeschaft
MSA_160C_230_143_rdax_90_3.jpg

Mvg Pascal.

Laatst bewerkt:
een Camel en SpadXIII staan hier in het museum om de hoek, dus dat zou wel handig zijn om te gaan kijken voor foto's of informatie.

Belgie heeft nog met de Spad gevlogen, dus dat geeft ook wel een extra dimensie eraan

PS; ik denk dat de Spad van de tekeningen deze is : File:SPAD XIII 040510-F-1234P-019.jpg - Wikimedia Commons

Ik heb een bouwtread van de spadxiii hierop het forum zitten bekijken, wow...

wel tof, ik leer al een hoop met al die tekeningen te bekijken.

Patrick

Back