Met lego kun je alles maken!

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
H

hezik

Guest
Tijd voor een bakje koffie.. hier een contraptie die ik lang geleden maakte met een RIS 1.5 set.

Ik drink veel koffie, met veel suiker.. dat moet dan natuurlijk wel goed geroerd worden.

In het modelbouwcafe omdat het dus wel modelbouw is..

zijn er hier RIS bouwers aanwezig?

Deze constructie bestaat geheel uit lego, er is geen lijm oid toegepast, enige 'valsspelen' wat er in zit zijn de tiewraps om de bedrading.

Het ding is geprogrammeerd in de programmeertaal NQC (Not Quite C). Ben destijds lang bezig geweest om het DE deuntje goed te krijgen :)

Schiet mij net te binnen.. de overige geluiden die het ding maakt, heb ik destijds gemodelleerd naar de geluiden van de computer uit Star Trek Voyager.. jaja.. als jullie denken dat ik NU teveel vrije tijd heb... ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit spul kun je in de betere speelgoedwinkels gewoon kopen. Het meeste lego wat er aan dit ding zit, is gewoon het ouderwetse 'echte' technisch lego, dus niet van die prefab gevallen die ze tegenwoordig maken.

Als aansturing wordt het 'RIS brick' gebruikt, RIS = Robotic Invention System, een lego doos waar dus dat 'brick' in zit en een hele berg technisch lego.

Dat brick is een microcontroller met 3 ingangen en 3 uitgangen. Met een beetje handig multiplexen haal je daar nog wel meer uit.

Voor dit ding heb ik de standaard, bij de normale set zittende, sensoren gebruikt. Een lichtsensor (het blauwe blokje waar het kopje 'tegenaan' gaat) om te zien of er een kopje is en 2 aanraaksensoren om de bovenkant en de onderkant van de brug aan te geven. Als motortjes de standaard lego motortjes.

Lego heeft inmiddels de RIS vervangen door een opvolger, waarvan de naam mij even niet te binnen wil schieten, met meer mogelijkheden.

Het is ideaal spul voor rapid prototyping, alleen reken wel op echte 'legoprijzen' voor de doos.. lego is en blijft geen goedkoop speelgoed.

Een van de vakken die gegeven wordt bij Kunstmatige Intelligentie in Nijmegen is Robotica. De opdracht is dan van Lego (Mindstorms) een volledig autonoom functionerende robot te bouwen.
Lastiger dan je denkt, maar wel met leuke resultaten. Ik zal een kijken of ik er nog wat foto's van kan vinden...

Je kunt er echt ontzettend leuke dingen mee doen. Bijvoorbeeld het bouwen van een 'COG walker' (center of gravity), is moeilijker dan veel mensen vermoeden.

Het gaat dan dus om een 2 benige robot welke kan lopen door z'n massa zo te verplaatsen dat hij in balans blijft als hij op 1 been staat. Zeg maar zoals een mens loopt.

Een van mijn eerste projectjes was een soort 6 benig spinnetje wat het huis ging verkennen. Na een dag lang dat ding rond laten lopen waren de batterijen leeg, maar had ik op mijn computer precies een tekening met maatgeving van de hele woonkamer, inclusief waar de meubels stonden.

Omdat het ding teveel op een spin leek, vond het dinnetje 'm maar eng en is ie weer gesloopt.

Ergens is ook een filmpje te vinden van mensen die met meerdere bricks een lego-autootjes fabriek gebouwd hebben, een hele productielijn die daadwerkelijk als eindproduct een lego-autootje heeft. Erg geinig.

Nog met de oude lego (nu gebruiken we Mindstorms NXT), maar met deze materialen heb ik het vak gehaald;
Studievereniging CognAC

Opdracht:
Maak een robot die
1. De weg kan vinden (zwarte pad volgen)
2. Over een wip-wap heen kan rijden
3. Eieren verzamelt en terugbrengt naar "het nest"

Hierbij lagen de eieren (pingpongballen in zilverfolie) aan de ene kant van de wip en was het nest aan de andere kant, dus hij moest ook nog kunnen "weten" aan welke kan van de wip hij was.

Leuk project, veel frustratie, maar wel ONTZETTEND gezellig! :D
(en bier achteraf ;))

Dat zijn best pittige opdrachten.. het lijkt simpel, maar ga het maar eens bouwen.

De autofabriek.. echt ronduit geniaal:

Voor de duidelijkheid: die is dus niet van mijn hand.. de roerrobot wel :P

Legoooo!!:D ik voel weer kids:D ik verzamel elke lego auto's tot met mij 14e

heb zelf nog zo 100.000 stukjes lego in doos!!

Ja hoor, ik klop de verdovende middelen er goed door.. je moet wat doen om te winnen he :)

Ik heb 2 jaar geleden in de winkel een Mindstorms 2.0 set gekocht.
En later nog heel wat extra dozen technisch lego.

Zal het weer even van zolder halen begin er weer zin aan te krijgen.

:) Technisch lego kraan automatiseren denk ik :D

Groet, Christian

Lego is te jong voor mij... :rolleyes:
maar op de website van Andrew Lipson My Web Page
kan je wel een boel mooie dingen vinden. Ik hou nogal van het werk van de Nederlandse graficus Escher; Lipson heeft diens meest imposante trompe-l'oeil werken uitgevoerd als Lego-model, hier is er eentje:
lego_waterfall.JPG

Laatst bewerkt:
Ik vind zelf deze erg vernuftig:
(Niet door mij gemaakt)

Back