Mick Reeves Sopwith 1 1/2 Strutter

De motor inbouw:

Zoals gezegd gekozen is er voor de Laser 200V twin (33cc 4-takt)
deze loopt op 0% nitro en gebruikt per cilinder een aparte tank van 250cc.
(een volgende keer zou ik 2x300cc nemen, vliegtijd is nu ca. 10 minuten en je gebruikt zelden volgas)
prop 18x8" Master Airscrew, Laser adviseerd kunststof props.

P1010809.JPG

De motor wordt inverted geplaatst voor een betere koeling
Ik wilde graag de standaard dempers gebruiken omdat het geluid ervan mooi is (je zou ook met stukjes bendy-pipe kunnen werken om het geheel helemaal uit het zicht te krijgen, maar ik koos voor een grote bodemopening voor optimale koeling, niet schaal maar wel erg belangrijk)

P1010794.JPG

De bestelde cowl komt van Reeves' zijn pup en is te groot
deze moest ingenomen worden.
Er is een 'taartpunt'verwijderd en de boel is naar elkaar toegebogen en met kleine schroefjes vastgezet.
Het litho plaat randje werd met contactlijm vastgezet en met kleine alu klinknageltjes rondom vastgezet (wel allemaal even voorboren)
De nageltjes had ik op de beurs in Dortmund gevonden...

P1010894.jpg

Het geheel in de 2-componenten brandstofbestendige lak
Je ziet de 2 openingen voor de tanks en de bak waar de ontvangeraccu in komt (alle ballast naar voren)

Aan de staanders komt straks de dummy 9-cilinder Clerget rotatiemotor.

De kabeltjes die je ziet zijn voor het starten van de motor, ze blijven op de gloeiplug (en de massa) zitten.
Vanaf de buitenzijde kan ik er nu een steker (via een luikje) indoen voor het starten

Goed te zien is nu ook hoe het landingsgestel is geworden met de assen en de wielen, er moesten ook nog enkele staalkabeltjes bevestigd worden....

Groet, Ralf

Nu, man man, ik heb hier geen woorden voor wat jij allemaal voor elkaar krijgt!

Jij hebt zonet modelbouw verheven tot kunst.

Schitterend en zeer leerrijk

Stevo

Hallo Stevo,

Mooi dat er iets uit te leren valt, ik heb er zelf tijdens de bouw ook een hoop uit geleerd

Jij hebt zonet modelbouw verheven tot kunst
wow, dat is iets te veel eer :oops: maar dank je!

Ik zal nog een paar foto's van de staartsectie laten zien

P1010419.JPG

De metalen eindstukken zijn gezette plaatje RVS die aan de rudderpost zijn zilvergesoldeerd, weer een mal gemaakt hiervoor, want het bepaald wel of je rudder haaks komt te staan
De dummy Clerget was nog voor de YS1.20, je ziet dat er een cilinder is weggehaald voor de koeling. deze dummy werd later vervangen door een nieuw exemplaar voor de Laser 200V.

De tailskid is verend opgehangen maar niet sturend.
In de praktijk blijkt ook dat de kist tijdens het taxieen goed op het rudder reageert en dat een sturend skidje niet nodig is

P1010685.JPG

Bij het origineel was het stabilo verstelbaar, je ziet hier ook goed het nagebouwde pompje hiertoe
Het stabilo is erg licht en door de bespanning ging het erg torderen,
de spandraden maken het een sterk geheel
De hoogteroer-randen zijn gemaakt van 1.5mm verenstaal wat langs de outline gebogen is. verbluffend sterk en geheel volgens schaal

P1010896%7E0.JPG

Hier de opbouw van de dummy Clerget rotatiemotor
rubber ribben worden op een stukje PVC gelijmd hetgeen aan het middenstuk wordt bevestigd.
De stoterstangen zijn later van 1.5mm staaldraad gemaakt
Het eindresultaat ziet er erg realistisch uit

P1010007.JPG

Hier is te zien hoe je eenvoudig een Lewis gun namaakt.
Stukjes koolstof en wat balsa en 0.4mm ply en je bent er.
Gaat best snel eigenlijk. Deze komt bevestigd aan de scarff ring van de gunner

ralfHPIM2398.jpg

De kereltjes komen van Pete's pilots en zijn schaal 1:5
Het deck is gemaakt van 1.5mm ply wat 2 gebeitst is met 'teak' kleur.
daarna 3x in de transparante lak (en tussentijds met waterproof schuurpapier schuren)
De panelen zijn gemaakt van 0.5mm aluminium plaat, ze zijn in de vorm geknipt en vervolgens 'gerold' totdat ze pasten

We zijn weer een stukje verder gekomen en gaan zo door naar het eindresultaat

Zo ziet de kist er momenteel uit, er moeten nog steeds enkele details toegevoegd worden
(o.a het rotherham drukpompje en de pitotbuisjes aan de rechterstrut)

P1010211.JPG

De Sopwith 1 1/2 Strutter was het eerste geallieerde toestel met naar boven(!) uitslaande airbrakes.
deze zijn nagebouwd en werken ook echt
Veel piloten gebruikten ze destijds niet omdat het nogal wat wervelingen gaf over het hoogteroer, ik moet ook zeggen dat je er tijdens het vliegen niet veel van merkt als je ze 'opzet'

De Strutter was tevens ook het eerste geallieerde toestel met een door de propellercirkel vurend machinegeweer, een Vickers
Op het model heb ik deze niet gemonteerd, ze zaten niet overal op

P1010213%7E0.JPG

P1010216%7E0.JPG

Hier is goed de cabane-opzet in W-vorm te zien waaraan de Strutter zijn naam te danken heeft
Door het luikje achter de cowl vind je toegang tot de schakelaar en de gloei-voorziening

P1010219.JPG

P1010225%7E0.JPG

Op deze foto is goed te zien waar ik op gehoopt had tijdens de bouw, de koolstof staafjes zijn goed te zien door de deels transparante bekleding
De echte had hier spankabels zitten

Hopenlijk bevalt het tot nu toe, volgende week plaats ik nog wat foto's waar de Strutter vliegend te zien is

Groet, Ralf

Hoi Ralf,

vraagje: hoe stuur jij de rolroeren aan,
ieder een eigen servo, closed loop (als origineel) of alleen de onderste
die met stangen de bovenste bedienen? (en welke servo's?)

groet,

Frank

Hallo Frank!

Rolroeren worden via 1 servo (Hitec 7.7 kg trekkracht) in de romp bediend
de bovenste rolroeren worden ieder aangetrokken via een kabel met veertje (staat dus altijd spanning op)
Door de ondervleugel loopt een bowdenkabel die een 90 graden bellcrank aanstuurt naar het rolroer
Na het opspannen van de vleugels moet je de quicklinks (uit de ondervleugel) nog bevestigen aan de servo via een luik aan de onderzijde van de romp.

2 aparte servo's zou mooier zijn maar de vleugel is erg dun 21mm,
bij mijn doorschijnende folie zou je hem dan zeker zien.

Wel zou de boel directer aangestuurd worden, er zit nu het e.e.a. aan speling op, en komt iets moeizaam in de nulstand trerug.

Met een langzaam vliegende kist als deze merk ik daar echter weinig van
In deze kist vlieg ik aileron gecombineerd met rudder, dit geeft het mooiste vliegbeeld

Hopenlijk is dit te begrijpen (1 foto zegt meer dan 10 zinnen)

Groeten, Ralf

Ralf,

nog iets wat me 'dwars' zit, die MR forkends met M2 draadeind,
Hoe zit die soldeerverbinding precies in elkaar?
heb je eerst een sleuf in de draadeinden gemaakt waar de
rigging wire inpast om zo meer soldeer opp. te krijgen?
En hoe is de sterkte van deze verbindingen in de praktijk? Wel eens breuk gehad?
Ben er daarom altijd iets huiverig voor geweest om de flat rigging wires
toe te passen, maar het is wel perfect schaal natuurlijk.
De verbinding lijkt me gewoon zo kwetsbaar?

groet,

Frank

Deze bouwverslagen geven de modelbouwer weer moed en zin 8)

:thumbsup:

Gr. Teus

Heren Sopwith liefhebbers, :D

Bijgaand enige uitleg mbt de Reeves Forkends
(sorry de foto's zijn wat onscherp soms) :oops:

P1010073.JPG

De flat wire knip je op de gewenste lengte af, en vijlt hem schoon.
klem hem op je stoeptegel oid en leg hem tegen het M2 draadeinde
Dit is gewoon een M2 bout waarvan de kop met een knijptang is verwijderd, leg ze 'bot' tegen elkaar aan (rakend)
Sop dan de bende in met een flux papje

P1010074.JPG

Nu de zaak verhitten totdat de flux vloeibaar transparant wordt
Eerst wordt het poedervormig wit (je denkt: dit wordt nooit wat) en later wordt het vloeibaar, nu is het heet genoeg om het zilversoldeer toe te voegen.
Het geheel smelt mooi weg. Voeg niet teveel soldeer toe, na een paar lasjes voel je zelf wel aan wat voldoende is

Na af te laten koelen zit er een waas van fluxresten op de las
Deze kun je met warm water en een sopje (met tandenborstel) verwijderen, of met een staalborsteltje.
Later als het drooggemaakt is de las met een fijn vijltje oppoetsen tot deze mooi gaat glimmen

P1010075.JPG

Hier de componenten, Mick verkoopt zeer fijn soldeerdraad, voor dit soort lassen super!

Frank, je zou inderdaad de M2 kop kunnen invijlen voor een groter lasoppervlak.
De mijne doen het net zo goed op deze manier en het is een stuk sneller (is ook Reeves z'n methode)
En wat betreft de sterkte: de zelfde M2 forkends worden ook gebruikt in de 1/3 kisten van Mick (15-18kg en 100cc)
en voldoen daar ook al ca.13 jaar in.
Dus het zal wel sterk genoeg zijn neem ik aan... 8O

Voor de duidelijkheid: het M2 draad zal eerder afbreken door vermoeiing dan de las!

P1010232.JPG

Omdat de M2 eindjes op de forkends toch redelijk gevoelig zijn voor verbuiging heb ik voor mijn vleugels boxen gemaakt

De wires blijven aan de vleugelhelften zitten en in de transportboxen kun je ze mooi 'hufterproof' vervoeren

P1010168.JPG

Lijkt wat overdreven maar is toch wel erg handig.
Je wilt toch snel op het veld zijn en dan weet je het wel... :?

P1010176.JPG

Clubmaat Jarco heeft keurig voor mij de outline van de vleugelrib als transportmal uit schuim gesneden, super dank nogmaals! :wink:

P1010177.JPG

P1010184.JPG

Hope this of some help :roll:
Groet, Ralf

Ha Frank,

Supergaaf trouwens dat filmpje van je Pup!
De reden dat ik ook een vertraging op mijn Camel wil hebben zie je duidelijk als je die GROTE prop ziet ronddraaien! WoW! :yes:

(Heb de Torquemaster trouwens net binnen met de ZG62, kan ik eindelijk bepalen op welke plaats het motorschot moet komen)

Die negatieve berichten over de torquemaster moeten maar eens ontkracht worden
(Heb Michel Knol gesproken en die heeft er al 8 jaar plezier van!)

P1010159%7E0.JPG

Groet, Ralf

Ben er stil van..........
Dit soort draadjes is een aanwinst voor het forum :lol:
Dit is nog een leerzaam.

Even een vraagje.

Waren Jullie (Ralf en Frank) ook bij de schaalmeeting???.
Daar vloog ook zo'n dubbel geval.

Ga maar door met het verslag.
Kan ik weer watertanden.
En stimuleerd mij enorm.

Groeten Han.

Hallo Han,

Ten eerste: Jij hebt ook een geweldig draadje lopen!
Zo snel (en mooi) heb ik nog nooit iemand zien bouwen!
Over stimuleren gesproken! :worship:
Ga zo door!

Ben wel enige meetings afgeweest maar nog geen echte schaalmeeting
Frank ken ik alleen via dit forum en hoop hem eens te ontmoeten bij
een fly-in of wedstrijd (we hebben wel dezelfde interesses al ik dat zo zie)

Succes met je Beech!

Groet, Ralf

strutter zei:
we hebben wel dezelfde interesses al ik dat zo zie
Echt wel!

Bedankt voor je uitgebreide antwoordt mbt de fork ends, helemaal duidelijk,
Kon volgend jaar wel eens heel interessant worden, naar ik hoop met een en hoop meetings (met Sopwith, en Beech vriendelijk weer) :D

groet,

Frank

Ha Frank,

Bedankt voor je uitgebreide antwoordt mbt de fork ends, helemaal duidelijk

Belangrijk bij het beslissen wat voor dubbeldekker je gaat maken is zeker hoe de methode van opspannen eruit ziet, daarom wilde ik het voor een ieder duidelijk maken wat er bij komt kijken met een dergelijke kist

Wil je snel klaar zijn op het veld, kies dan voor de methode van Toni Clark zijn Tiger Moth (5 min! uit eigen ervaring) met zijn aan de cabanes vastzittende interwing-struts

De Reeves Pup en Camel duurt denk ik ook niet langer dan 8 minuten

De methode als bij de Strutter beschreven kost je ongeveer 17 minuten bij het opspannen (is wel een iets ingewikkelder model met extra struts, quicklinks en airbrakes die aangesloten moeten worden)

Het is maar net waar je voor kiest.
Mijn 1/3 Camel wou ik eerst ook zelf ontwerpen met de Toni Clark opspan-constructie
maar dat ging niet omdat mijn cabane afneembaar moest zijn ivm transport van en naar zolder, (moet je alle kabels alsnog losnemen) uiteindelijk kwam ik toch bij Reeves zijn ontwerp terug.

Toen maar besloten zijn kit te kopen omdat dit veel tijd scheelt en qua kosten kom je ook niet veel anders uit als je alles zelf maakt.

Zie wel uit naar een paar mooie dagen voor meetings next year!

Groet, Ralf

Oh ja Frank,

Zag bij Teus zijn draad de cowl van jouw Pup,
Is dit de dummy Clerget van Reeves?

De mijne die bij de 1/3 kit zat is vacuum getrokken en ziet er lang niet zo gedetailleerd uit.

Ralf

strutter zei:
Is dit de dummy Clerget van Reeves?
Ralf:
Ja inderdaad, die is van MR, d'r zaten een heleboel messing boutjes en moertjes bij en die doen een hoop voor het uiterlijk:
romp%20033.jpg

Dan nog een goed gericht likje verf en het geheel ziet er al heel aardig uit,

groet,

Frank

Hier nog de beloofde flying shots van mijn kistje,
wat mij betreft laten we dit draadje dan zakken voor aandere mooie bouwprojecten!
Keep 'em coming!

HPIM2810.JPG

HPIM2811.JPG

HPIM2818.JPG

HPIM2826%7E0.JPG

HPIM2833.JPG

Met dank aan mijn vliegbuddie Paul Colenbrander voor de prachtige foto's!
Gemaakt op de TRMC te Twente

Groeten, Ralf

Back