Mick Reeves Sopwith 1 1/2 Strutter

strutter

PH-SAM
Voor de Sopwith liefhebbers onder jullie;
een draadje met de bouw van mijn Sopwith 1 1/2 Strutter

Gemaakt van een tekeningset van Mick Reeves
Schaal 1:4,5, spanwijdte 2.28m, gewicht 7 kg, Laser 200V twin

Naast de tekeningset verkoopt Mick losse onderdelen zoals aluminium cowl, wielen, forkends en een hoop andere kleindelen

Ik wilde graag een toestel wat je niet dagelijks ziet met linnen-look
Als Sopwith liefhebber kwam ik al snel bij dit model
De 2-zitter Strutter deed aan het begin van de eerste wereldoorlog dienst als verkenner, bommenwerper en zelfs als jager

De beroemde Sopwith Pup dankt zijn naam aan deze kist omdat de gelijkenis groot is.
Bij het verschijnen van de nieuwe jager zei een piloot "look your Strutter has got a pup!" , deze bijnaam is gebleven
De 1 1/2 Strutter dankt zijn naam aan de opzet van de cabanes in een W-vorm. de meeste vergelijkbare kisten in die tijd hadden 2 sets interwing-struts (tussenvleugelstruts) en de Strutter 1 set met een 'halve' bij de cabane

MVC-303F.JPG

Bij het starten van een nieuw bouwprojekt maak ik altijd eerst een plastic modelletje, weet je hoe het er uiteindelijk gaat uitzien en kun je kleurenschema's/ verhoudingen bekijken

MVC-305F.JPG

Hier een paar detail plaatjes van de tekening

MVC-314F.JPG

MVC-313F.JPG

MVC-312F.JPG

Op de tekeningen staat een berg informatie, het best kun je de set flink bestuderen voor je begint

Meestal begin ik met de vleugels, dan lijkt het al gauw wat
wel een hoop ribben en riblets te snijden!

MVC-311F%7E0.JPG

MVC-382S%7E0.JPG

Wat bestelde onderdelen

MVC-383S%7E0.JPG

Set RVS metal fittings, spaart veel werk

MVC-384S%7E0.JPG

De Reeves forkends, een deel met M2 draad en een zonder draad, (deze kan vrij draaien)
Mooie manier om te spannen.
de flat rigging wires moeten op het M2 uiteinde ge-zilversoldeerd worden (36 kabels, dus totaal 72 lassen!)
boutkopje eraf knippen en solderen maar

MVC-380S%7E0.JPG

de bouw van de romp

De vleugels:

P1010521.JPG

P1010520.JPG

staaldraad wordt gebruikt om het schranken van de vleugels tegen te gaan

P1010522.JPG

Ribben zijn gemaakt van 3mm balsa, aan boven-, en onderzijde ingedekt met capping strips van 1.5mm balsa.
dit is licht en de cap strips maken het erg sterk

P1010517.JPG

Vleugeltips zijn aangepast ivm de deels transparante oratex die er later op komt
3 laagjes 1mm triplex vastlijmen met groene ZAP op een bolle mal om de tip-kromming te krijgen

P1010475.JPG

Hier zijn we eigenlijk al weer een stukje verder

prachtig model!
ik kijk er alvast naar uit om jouw bouwverslagje te lezen!

greets!

De Romp:

P1010170.JPG

Rompliggers 6x6 vuren, de cabanes zijn al geplaatst
P1010413.JPG

Hier nog met de oude motor, YS1.20, werd tijdens de bouw vervangen door de betrouwbare Laser 200V twin

P1010490.JPG

Cockpit-lacing met echt leer.
vastgezet met contaktlijm, stukje brandstofslang ertussen, gaatjes boren ,
holnietjes erin en met garen door-rijgen

P1010486.JPG

P1010499.JPG

De balsa diagonalen uit de tekening zijn vervangen door stukjes 2mm koolstof staaf.
vastzetten met epoxy en op de kruispunten met garen en ZAP lijmen (beresterk)
Ook dit is weer gedaan met het oog op de deels transparante tex

We gaan in snelteinvaart door naar de vleugelstruts

De totale bouwtijd van dit project bedroeg ca. 1.5 jaar
de kist is inmiddels 4 jaar oud en heeft er reeds 39 vluchten opzitten

P3090005.JPG

De interwingstruts zijn gemaakt van 6mm vuren
Schaven en schuren...en schuren en...

De fittings worden samengested uit 2.5mm verenstaal en een deeltje uit de RVS-fittings set, dit weer zilver solderen

P3090007.JPG

Handig is een oude stoeptegel tegen de hitte

P1010708.JPG

De struts al gelakt en op maat gemaakt.
Ongelofelijk maar je kunt blind de tekening aanhouden voor de maten van de struts! er hoeft maar weinig pasgemaakt/gesjoemeld te worden

Leuk detail is dat de interwingstruts gewoon los in de vleugels zitten!
De spandraden houden de boel bij elkaar en bovendien worden de onder,- en bovenvleugel tijdens het vliegen naar elkaar toe gedrukt..

Ik plaats de struts tijdens het opspannen van de vleugels in hun positie
3 fittings had ik reeds vastgelijmd met epoxy in de struts, de laatste lijm ik als de strut op maat is gemaakt
(juiste instelhoeken en v-stelling vleugels, --instelhoekmeter is pure noodzaak hier!--)

P1010472.JPG

Zo de boel zit al een beetje in elkaar voor de foto, begint al wat te lijken

Is wel weer genoeg voor een avondje
Hopenlijk is het een beetje duidelijk
Groet, Ralf

Ralf,

ZOOOO dat ziet er goed uit, mooi he die WW1 kisten.

Wat vind je van de tekening van M. Reeves is alles duidelijk en staat er veel info op met betrekking tot details en info over de echte.

Is het tijdens het bouwen niet lastig de romp recht te houden met al de kruisdraden.

Laat maar komen die foto's :wink: .

Ton :lol: 8)

strutter,
Dat is een heel handig handvat dat je daar boven de romp hebt gemaakt. :wink:
Heeft deze Mick reeves strutter een profiel op schaal ?

Samuel sterkte met je hand,
Blijft altijd oppassen met deze hobby, is geen speelgoed!

Hallo Ton!

WW1 kisten zijn mijn favorieten,
linnen, spandraden, struts, veel details en prachtige kleurenschema's...
wat kan iemand meer wensen (beter vlieggedrag misschien?)

Persoonlijk vind ik de tekeningen van Reeves uitmuntend!
(zelf ben ik technisch tekenaar werktuigbouwkunde dus ik zou er iets over mogen zeggen lijkt me..)
Alles past perfekt en hij geeft details in overvloed.
Er staan ook vaak teksten op ter ondersteuning en uitleg

Voor iemand die reeds eerder een tweedekker heeft gebouwd valt het goed te begrijpen, je moet het ook met de tekst op de tekening doen want er zit verder geen beschrijving bij

Info over de echte geeft hij niet echt op de tekening, de plannen zijn wel allemaal op schaal getekend en de bouwwijze volgt ook grotendeels de echte

Als je een beetje van tekeningen houdt zou je gewoon eens een set bij hem moeten bestellen, kost niet zoveel en bevat een schat aan informatie!
zijn ideeen en oplossingen zijn ook goed te gebruiken voor andere modellen, zeker in de WW1-sfeer

De diagonalen in de romp heb ik vervangen door kruisdraden toen de romp al in elkaar zat (uitbreken en weer inlijmen, vak voor vak om geen vervorming te krijgen)

Hallo Evert ook welkom!

Ik ga ervan uit dat het profiel op schaal is, bij mijn weten gebruikt Mick ook de documentatie van Replicraft tekeningen.
Dit zijn deels originele werktekeningen

groet Ralf

Ralf,

Dank voor de uitleg, maar waarom niet zelf tekenen.

Jammer dat er geen driezijde aanzicht op de tekening is bijgevoegd, dat zou de tekening zeker compleet maken en handig bij wedstrijden :wink: .

Krijg door je verslag zelf ook zin om toch maar eens te beginnen met tekenen aan een Hanriot HD1.

Ton

Hallo Ton,
Dank voor de uitleg, maar waarom niet zelf tekenen.

Eerst maar eens ervaring opdoen van de echte bouwers, en dan misschien ooit nog eens...

De Windsock datafiles bevatten meestal op de middenpagina een A3 driezijde aanzicht , dit valt te vergroten/copieeren voor een schaal wedstrijd?

HD1 is ook al zo'n mooie kist, misschien kun je wat info verzamelen van de Duncan Hutson en GTM kits?

Groet Ralf

Ralf,

en dan misschien ooit nog eens...
JAJA dat klinkt al veel belovend :wink:

De Windsock datafiles bevatten meestal op de middenpagina een A3 driezijde aanzicht , dit valt te vergroten/copieeren voor een schaal wedstrijd?
Heb net nog even gekeken maar daarin staat een 1 zitter getekend, heb die Windsock in PDF als je die nog niet hebt laat het even weten.

HD1 is ook al zo'n mooie kist, misschien kun je wat info verzamelen van de Duncan Hutson en GTM kits?
Heb al meer dan voldoende documentatie en ook aan de kit van Duncan gedacht maar teken veel liever zelf is veel leuker.

Het grote probleem is eigenlijk meer de ruimte in mijn bouwkamer want die is vol :? , eerst maar eens alles afmaken en daarna een relatief eenvoudig project opstarten voor volgend wedstrijd seizoen.

Ton

ohhh...mijn...god.... 8O

*gaat stil in een hoekje zitten piekeren over waarom ik zoiets moois niet heb*

en een plastic modelletje heb ik ook gebouwd vantevoren voor mijn Me262.....

strutter zei:
zelf ben ik technisch tekenaar werktuigbouwkunde
Haa haa, ikke ook dus........ :)

Ton was me voor met de vraag over de kwaliteit van de MR tekeningen, bij deze beantwoord!
WO I kisten; inderdaad prachtig, om een eerdere vraag van jou te beantwoorden; mijn PUP is van balsa USA helaas,
(ik was toen nog niet bekend met Mick Reeves) en heb de kit compleet moeten redesignen omdat er van de schaal niets klopte......

Wat een mooie construktie die 1 1/2 strtutter, mooi dat je tijdens de bouw zoveel foto's gemaakt hebt, blijf dit volgen uiteraard,

groet,

Frank

Frank,

mijn PUP is van balsa USA helaas
AUW heb ik jaren geleden ook uit de USA over laten komen en koste toen flink wat geld.

Maar vond de kit zo slecht dan ik nooit de moet heb kunnen vinden om te starten met bouwen en heb de kit na iets van 10 jaar toch maar verkocht.

Had daar overigens niet veel van geleerd :oops: want heb daarna toch nog een BALSA USA Britol M1C kit gekocht, die ik voor 95% heb aangepast en uiteindelijk een leuk model is geworden 8).

Nu ben ik ouder :cry: en wijzer 8) en ontwerp nu zelf mijn modellen 8), soms is dat lasig want kan nu niemand de schuld meer geven als er een fout in zit.

Ton

Hallo Frank en Ton,

Bij ons op Spaarnwoude vliegt er een 1/3 BUSA Pup ZG38/2,8:1
Vliegt geweldig en ziet er goed uit!
Is zeker geen 100% schaal kist voor wedstrijden maar wel praktisch,
er wordt veel mee gevlogen en kan ook tegen een stootje
Is iedere keer weer een genot om naar te kijken

Deze heeft mij trouwens aangespoord tot het bouwen van mijn nieuwe projekt de 1/3 Camel

Wegens transport van en naar zolder moest de cabane afneembaar zijn en dan zit je met Mick's uitvoering beter wat aanpassen betreft.
Bij de BUSA Pup lopen de struts door in de romp meen ik

Groet, Ralf

Ziet er erg mooi uit allemaal, nog een paar weken en dan ga ik aan het afbouwen van mijn toni clark pup, zal wel zo nu en dan voor wat advies lang komen.
ps waarvoor heb je voor een laser gekozen?

Het landingsgestel:

Het landingsgestel is opgebouwd uit 2 zijframes, 2 koppelstangen met daartussen 2 verende assen
De zijframes zijn gemaakt van 6mm staalpijp met een dikte van 1mm
Zelf heb ik de delen pasgemaakt en een vriend heeft ze op zijn werk laten TIG-lassen. Je zou het geheel kunnen zilversolderen maar ik was bang dat er stukjes los zouden smelten als je er vlakbij weer moest solderen.

om 2 gelijke zijframes te krijgen maakte ik een mal met pijpklemmen

P1010495.JPG

Toen deze ge-TIG'd waren werden ze op een andere mal opgezet met het tussenstuk, bestaande uit 2 strips staal 6x1.5mm en zilver gesoldeerd

P1010703.JPG

Er werden ook nog enkele lugs gehecht waar de spandraden bevestigd werden
De stompjes aan de zijkant zijn de bevestigingspunten voor de rubber/ elastieken banden

P1010705.JPG

P1010715.JPG

De zijkanten werden met balsa bekleed en geschuurd.
Solartex werd gebruikt om ze te bekleden

uiteindelijk komen er 2 assen van 9.5mm aluminium in met de bestelde wielen van Reeves

Het geheel heeft me destijds wel wat slapeloze nachten opgeleverd (verenstaal was misschien simpeler) maar het resultaat is goed en het is een sterk geheel geworden

Groet, Ralf

Hallo Mao,

waarvoor heb je voor een laser gekozen?

Laser motoren worden veel gebruikt in de schaal wereld,
Ze lopen erg betrouwbaar (altijd fijn in een kist waar je veel tijd in steekt)
en ze hebben een prachtig geluid (vind ik)
Bovendien loopt een V-twin vrijwel trillingsvrij (prettig in een fragiele kist)

Mick Reeves gebruikt ze ook in al zijn Sopwith's en zou dit waarschijnlijk niet doen als hij er niet tevreden over was

Ben benieuwd naar je TC PUP! (had je draadje ook al gevolgd)

Groet, Ralf

Back