Mick Reeves Sopwith Camel

De klus waar ik nog het meest tegenop zie is het schilderen van de roundels op de bovenvleugel, met de ribstitchings ‘oneffenheden’ wordt dit lastig afplakken

Klopt.

Maar op welke wijze helpt liquid mask hier nu? :confused:

Opbrengen en dan met een mesje in een passer oid. de 'rondjes' er uit snijden?

En dan nog blijft het een toer . . .

jan.

Helemaal gelijk Jan, bedacht ik me vandaag ook
Of dit anders kwasten met de hand, maar ja dat kun je dan beter gelijk maar met blauw doen :rolleyes:

Zal toch maar wat stukjes 'low tack' maskeerfolie snijden en er voorzichtig langs kwasten
Eerst wat transparante lak langs de rand strijken dan, werkte bij de romp wel goed (kruipt het er niet onder)

Groet, Ralf

Ik heb destijds de buitenrand van de verschillende cirkels met een passer met zo'n inkt-/verf-bekje getrokken, en daarna geverfd.

Werd niet lelijk, al zeg ik het zelf. :)

restauratie-sopwith-pup-10

jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik laat het nog even bezinken Jan.
Weer wat klein werk gedaan
Het gehele elektronika gebeuren is nu gereed, alle verbindingen zijn gesoldeerd en stekers goed aangesloten (en het werkt ook allemaal nog!) :D

P1010202.JPG

Tevens bakje gemaakt voor de ontvanger met schuim erin
(ja, de kabels moeten nog even gefatsoeneerd worden ):oops:

P1010201.JPG

Extra schakelaar ingebouwd voor de stroomvoorziening van de elektronische ontsteking
Laadsteker ook naar beneden

P1010205.JPG

Eindelijk het alu paneel op zijn plaats kunnen schroeven

P1010193.JPG

Tevens bezig met het maken van een stoeltje voor William Barker junior

P1010206.JPG

Sommige nemen de moeite deze stoel te maken van gevlochten riet als het origineel

P1010207~0.JPG

Nog even een manier bedenken hoe deze het makkelijkst te monteren is

Groeten, Ralf

Zal toch maar wat stukjes 'low tack' maskeerfolie snijden en er voorzichtig langs kwasten

Ik ben bang dat dit niet gaat werken, ik heb er slechte ervaringen mee icm oratex. Voor het nummer op de staart van mijn Miles heb ik gewone printeretiketten gebruikt.

Hoi Ralf, ziet er buitengewoon netjes uit joh! Heb het al een poos niet meer gezien, ben sinds de modelbouwforum dataswap een hoop abonnomentjes kwijt....., bij deze weer aangemeld.

Zie ik deze kist bij de wedstrijden?

Grtz,
Gerald

Hallo Gerald, je bent idd een tijdje gemist hier, goed dat je er weer bent
Kist wordt ca. 17 kg, daar zijn geen schaalwedstrijden voor toch? :mrgreen:
Laten we eerst maar eens kijken hoe dit de lucht inkomt (en weer heel terugkomt) :rolleyes:

P1010209.JPG

Pilootje heeft nu een stoel onder zijn gat, eerst beitsen en daarna een lederen randje vastgezet met Bison-kit
Elastiekje met haakje om zijn middel en klaar is kees
Pop is wel voorzien van een balsa stick in zijn rug en kop omdat het een nogal ‘vormeloos’ geheel was :D
Misschien later ook nog eens zijn gezicht ‘echter’ schilderen

Groeten, Ralf

Kist wordt ca. 17 kg, daar zijn geen schaalwedstrijden voor toch? :mrgreen:

Is 15 kg voor F4C....hmmm, misschien hier en daar wat wegvijlen, pop hol maken, lichte banden.....2 kg is idd wel erg veel.

(Andere handige tip, weet niet hoeveel lood je in de neus moet plaatsen maar de wedstrijd guru's zoals Mick Reeves en Peter McDermoth plaatsen dan een soort "dummy-brandstoftank" onder de motorkap zodat ze effe 2kg ballast in de neus kunnen pompen. Deze moet dan wél feitelijk aan de normale tank gekoppeld zijn anders mag het weer niet:hammer:)

Grtz,
Gerald

(Andere handige tip, weet niet hoeveel lood je in de neus moet plaatsen maar de wedstrijd guru's zoals Mick Reeves en Peter McDermoth plaatsen dan een soort "dummy-brandstoftank" onder de motorkap zodat ze effe 2kg ballast in de neus kunnen pompen. Deze moet dan wél feitelijk aan de normale tank gekoppeld zijn anders mag het weer niet:hammer:)

Truukje had ik al vernomen van Mick zijn site,
Zijn kit wordt verkocht als 14 kg, zoals je uit mijn verslag ziet ben ik nauwelijks afgeweken van zijn bouwkit en kom (ondanks de poging alle massa voorin te plaatsen) toch uit op 17 kg, waarvan ca. 1,2 kg extra ballast
In de vleugels (ribben, liggers) had e.e.a bespaard kunnen worden, maar je koopt geen kit om dat ook nog eens te gaan verlichten
Nee, 2 kg is ff te veel om weg te halen :(

Hij zal het wel aardig gaan doen op de meetings hoop ik (geflankeerd door de Pup's van Frank en Martin en de DVIII van Teus) :D

Groeten, Ralf

Hoi Ralf.

Wat wordt die vreselijk mooi.!!!:p

Hier even voor de F4C klasse.

Technische voorschriften.
Maximum totaal vleugeloppervlakt 500dm2
maximum totaal gewicht inclusief brandstof maar exclisief accu´s voor de
aandrijving bij een electromodel. 20Kg.
Vleugelbelasting (t.o.v het totaaloppervlak Max 120 gr/dm2
Totale cilinderinhoud motoren 100cm3.
Straal en/of raketmotoren zijn niet toegestaan.

Dus volgens mij kun je gewoon meedoen.:D

Groeten Han.

Sorry Han, :oops:
Maar volgens de KNvvL side is de max massa 12KG voor de F4c klasse
Maar op de Officiele side van de FAI staat dat de max massa 15KG mag zijn (vliegklaar zonder brandstof) blz 19.
en straal motoren mag ook (zie Gerald) met max 10kg thrust
ftp://www.fai.org/sporting_code/sc4/sc4_f4_scale_08.zip

Maar Ton mag hier uitsluitsel overgeven ;)

(terinfo :voor Ralf : ik heb nog nooit een weegschaal gezien tijdens een nationale F4c wedstrijd ;) dus als jij zegt dat hij 15 KG weegt op jouw weegschaal :turn-l:) dan moet je hier natuurlijk niet zeggen dat het meer is, big brother is watching;)
ps: als je ipv je balast gewicht een balast tank zou kunnen maken waar je brandstof in doet dan win je theoretische 1,2 KG 1 echte tank en 1 reserve/nep brandstof tank (een beetje inventief zijn) ALS je nl mee zou willen doen met de F4c

Laatst bewerkt:
Klein foutje.

F4C moet sportschaal zijn. ( er is dus onderscheid)
Volgen het knvvl pdf je.

Groeten Han.

als je ipv je balast gewicht een balast tank zou kunnen maken waar je brandstof in doet dan win je theoretische 1,2 KG 1 echte tank en 1 reserve/nep brandstof tank (een beetje inventief zijn) ALS je nl mee zou willen doen met de F4c

Als mijn opzet was mee te doen met F4C dan had een andere motor moeten gebruiken, deze combi weegt samen zo'n 4 kg (hier had je al 2 kg kunnnen besparen met bv een Laser 360V)
Op die manier had je idd kunnen spelen met een ballast tank

Het maken van een ballast tank heeft voor mij nu geen zin meer, bovendien draai ik liever een grote prop :D dan mee te dingen in een competitie (ach ja, ieder heeft zo zijn voorkeur) :rolleyes:
(verder zou ik niet weten waar deze ballast tank van 1,5-2 liter te plaatsen, het motorcompartiment is nu vol, en bovendien weegt een dergelijke (lege) tank ook weer wat) ;-)

In ieder geval dank voor het meedenken! :thumbsup:

Groet, Ralf

F4C moet sportschaal zijn

Sportschaal zou idd kunnen met 20 kg :D
Heb hierin vorig jaar 1x meegedaan en je kon net zo goed met b.v. een Big Lift meevliegen want het model zelf wordt niet gewaardeerd
(wel onderling door de mede-deelnemers maar dit wordt bij mijn weten niet in de uitslag verwerkt)

Om te leren vliegen in het schaal gebeuren is dit een goede opstap
(zou voor mij ook niet verkeerd zijn met mijn vliegstijl hoor... :oops: )

De sfeer is er goed en het was leuk mee te doen, maar mijn voorkeur ligt ergens anders :rolleyes:

@Bert en JPjedi: de piloot komt van AH scale designs (google maar es)
Ze zijn redelijk licht en zien er aardig uit :D

Groeten, Ralf

Ralf,

Heb hierin vorig jaar 1x meegedaan en je kon net zo goed met b.v. een Big Lift meevliegen want het model zelf wordt niet gewaardeerd
(wel onderling door de mede-deelnemers maar dit wordt bij mijn weten niet in de uitslag verwerkt)
Ja had je echt het idee dat je Tigermoth vliegendbeoordeeld werd gelijk aan een Big Lift:p.

Ton

Hallo Ton,

Sorry, het laatste wat ik hier wil doen is iemand voor zijn schenen schoppen :oops:

Ik bedoelde dat er bij sportschaal geen rekening wordt gehouden met afwerknivo, bouw-moeilijkheidsgraad en schaaldetails, en het dus mijns inziens niet veel uitmaakt wat voor kist je meeneemt/vliegt

Groeten, Ralf

Ralf,

Niks sorry, je mag zeggen wat je wil:D heb daar echt geen problemen:(.
Maar moest als Voorzitter Sub Com Schaal natuurlijk even reageren:music:.

Je moet natuurlijk wel het idee dat achter sportschaal zit in gedachten houden.

En ja wat is die gedachten dan wel; Goed dat je dat vraagt:D

Het is de drempel naar de wedstrijdschaalvliegen super laag te houden door het statisch beoordelen weg te laten.

Dat betekend niet dat een model dat er super realitisch uitziet gelijk wordt beoordeeld als een corsair met vlakke zijkanten of een ARF Piper.
Ook is er bijvoorbeeld een vermindering in punten bij een model van bijv een Spitfire, waarbij de wielen niet kunnen worden ingetrokken want ook dat is niet realitisch.

Een mooi en realitisch schaalmodel zal dus duidelijk hoger scoren in het realisme van de vlucht.

Maar ja de echte scoren zullen moeten worden gemaakt met het vliegen van de figuren, want al is het model nog zo mooi je moet toch de figuren strak en goed vliegen.

Zou zeggen kom maar op met die Camel, 15kg is precies op het randje en ik zal niets door vertellen, en eeeen weegschaal ???? wat is dat.

De weg naar F4C ligt dus voor je open:D, is er een weg terug nee dacht het niet. :music:

Ton

Back