Mick Reeves Sopwith Camel

Ha Teus, leuk dat je dat vraagt
Bij het demonteren ben ik niets bijzonders tegengekomen

full


full


Ik ga de unit op een testbok plaatsen en ga een nieuwe bougie proberen
Tevens ga ik de afstelling proberen beter te krijgen

De veer zie ik niet meer in het leveringsprogramma van TC
Na een mailtje aan Gerhard Reinsch van TC kreeg ik hetvolgende bericht:

wenn der Bosch Zündkerzenstecker an der Zündung ist, können Sie eine Verbesserung erreichen mit einer Zündkerze ohne Widerstand. Z.B. die Champion CJ-7Y oder dem Vergleichstyp von NGK oder Bosch. Achtung: Der Elektrodenabstand an der Zündkerze muß auf 0,55 bis 0,6 mm reduziert werden, neue Kerzen werden vom Werk auf 0,7 mm eingestellt.


Ik had de RCJ-7Y bougie er inzitten, Bart had hem zaterdag ook al een 'tikkie' naar binnen getikt.
Zal eens kijken of het met de nieuwe beter gaat straks.
Over de startveer heeft Gerhard het verder niet gehad toen ik erom vroeg

Eens even testen maar dan...:rolleyes:
Misschien kan er nog iets aan de timing van de ontsteking gedaan worden?
Blijft wel een vervelend probleem, dat wel...

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zojuist 2 nieuwe bougies gekocht de Champion CJ-7Y, deze zijn toch anders dan de RCJ-7Y die ik erin had
Kijken of het gaat werken :p

Groeten, Ralf
 
Gerhard Reinsch probeerd duidelijk te maken dat het hier om een Resistor bougie gaat daar staat ook de R voor bij RCJ7Y oftewel om een ontstoorde bougie minder geschikt waar wij hem voor gebruiken de CJ7Y is een betere keus minder weerstand
 
de CJ7Y is een betere keus minder weerstand

Dat is ook wat ik eruit begrijp Hans, dank
Dan zou ik zeggen: T.C. als je deze kennis in huis hebt :lever de CJ-7Y bougie dan gelijk bij de ZG62 als je deze verkoopt :D

Weet niet wat voor een soort startveer je zoekt

Dat is precies de veer waar we het over hebben Eelco, dank!
Mijn probleem is echter:
Hoe weet ik of deze werkt met mijn Torquemaster?
Krijgt hij de reductie rond, en slipt de riem niet :confused:
Om er nu weer eens 60€ tegenaan te smijten zonder dat ik weet dat het resultaat geeft, geeft me ook niet veel vertrouwen
(of heeft er iemand van jullie er nog een liggen om te testen? Ik kan het altijd even proberen te vragen natuurlijk :rolleyes:)


Ik ga eerst maar eens testen met de nieuwe bougie, jullie horen nog van me :D

Groeten, Ralf
 
Hoe weet ik of deze werkt met mijn Torquemaster?
Krijgt hij de reductie rond, en slipt de riem niet :confused:

Weet Mick Reeves het toevallig niet Ralf? Of anders een vraag stellen bij de Dawn Patrol UK, wie weet heeft iemand de veerstarter in gebruik.

Gr. Teus
 
Hoi Ralf,

De veerstarter laat dat even zitten, zoek eerst het probleem.
Als je nog een lamme arm hebt van het starten van afgelopen zaterdag zou ik Peter even horen, die heeft een 24 V motor om te starten.

De ontsteking kan het na mijn mening niet zijn, hij heeft goed gelopen en zaterdag na de kap er afgehaald te hebben en de bougie er uit ( was nat)
heeft hij gelopen.
Dus probeer ding voor ding uit niet meerdere dingen veranderen in een keer,als hij dan wel loopt weet je nog niet wat het probleem gaf.

Groet Jan.
 
Je hebt gelijk Jan, alles op zijn tijd

Ik heb nu 4 opties te testen:

1, de nieuwe bougie
2, de 24V startmotor
3, de startveer
4, de ontsteking vertimen

Ian Redshaw meldde dat hij de startveer op zijn 1/3 DH2 met dezelfde motorcombi met goed gevolg gebruikt heeft.

Mick Reeves mailde me hetvolgende:

Starting the Z62.
The magnito timing is very advanced and the engine tends to backfire when trying to start.The tormaster belt allows the engine to slip backwards.
For this reason, the belt must be set very tight, and it is helpful to use non slip belt dressing to icrease friction on the belt.
We used to sell an Easy Start system which retarded the ignition for starting.
It has been said that getting the engine very wet is a help.

With the electronic ignition, it should have auto retard of the spark, and so start easily.
You could try setting the timing retarded for starting. Experiment with settings to get easy starting and good power.
You could arrange for the timing sensor to be moveable for starting only.
Mick

De timing vertragen/later stellen wil ik pas als laatste wijzigen omdat ik daar geen ervaring mee heb

We komen er wel :D
Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
De timing vertragen/later stellen wil ik pas als laatste wijzigen omdat ik daar geen ervaring mee heb

We komen er wel :D
Groeten, Ralf

Hoi Ralf,

Bij mijn Moki is de ontsteking niet te veranderen het zit vast op de as.
Het is ook een elektronische ontsteking, goed is goed.

Jan.
 
Vorig jaar tijdens de eerste DDP meeting herinner ik me dat we de Schlundvertraging/ZG62 van Lex maar niet aan de gang kregen, de bougie had wél een vonk dus daar kon het niet aan liggen dachten we.

Na uiteindelijk tóch de bougie vervangen te hebben (mét 'R' van m'n pup) starte het ding gelijk,

m.i. niet teveel overhoop halen, bougie vervangen en testen, succes Ralf :D

gr.

Frank

(had wel iets pijn in mijn schouder na het weekend maar bij jou zal het wel heel erg zijn.......?:()
 
m.i. niet teveel overhoop halen, bougie vervangen en testen, succes Ralf :D

Strak plan Frank daar start ik ook mee

(had wel iets pijn in mijn schouder na het weekend maar bij jou zal het wel heel erg zijn.......?:()

:yes::mad: ja, je moet wat voor je hobby overhebben he ;)

Groeten, Ralf
 
Na uiteindelijk tóch de bougie vervangen te hebben (mét 'R' van m'n pup) starte het ding gelijk,

je bedoeld zoiets als lisand turbine en doorzicht tekening van een jaar geleden

Dank jewel heren
 
Na uiteindelijk tóch de bougie vervangen te hebben (mét 'R' van m'n pup) starte het ding gelijk,

je bedoeld zoiets als lisand turbine en doorzicht tekening van een jaar geleden

Dank jewel heren

Pff het is hier nu dik 29gr op de afdeling waar ik werk, vandaar wellichtdat ik niet helemaal begrijp wat je hiermee bedoeld, :confused:

gr.
Frank
 
Over het algemeen vervang je een bougie elk jaar
Nou kan het in een model wat langer aan wegens het geringe aantal draai uuren maar om het jaar vervangen is zeker aan te raden
 
Even een kleine update:

Nieuwe bougie heb ik getest, merk nog niet veel verschil met het starten :(
Laatst een geluidsmeting gedaan van de Camel: gemiddeld 87 db kwam eruit (alleen de romp zonder de vleugels)
73 is toegestaan dus er zal wat moeten gebeuren om de boel stiller te krijgen :yes:

Ik heb bij de autozaak een geluids isolerende mat gekocht
deze is voorzien van een plaklaag en zal ik in het motorcompartiment plakken.
Het is een soort bitumenspul (tip kwam van een clubgenoot :thumbsup:)

full


Tevens V-belt spray gekocht
Hoop hiermee het slippen van de snaar tijdens het starten tegen te gaan

30 april in Enkhuizen hoop ik succes te hebben met deze wijzigingen

ik hou jullie op de hoogte,

Groeten, Ralf :bye:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sorry, maar 73dB ga je nooit en te nimmer halen met een 62cc motor. Onder de 80dB is al een hele prestatie voor dergelijke motoren. Vergeet daarbij niet dat dB een logaritmische scchaal is, 3dB betekent een verdubbeling van de geluidsdruk. Je kunt je dus voorstellen dat 14dB enorm veel geluidsdruk scheelt (en ik ben nu te lui om dat uit te rekenen).

Geluidsisolatie in de kap zal weinig helpen als de hele romp resoneert op de motorvibraties. Belangrijkste zaken om aan te pakken:
-een stille prop. Eenvoudigste en meest effectief. Merk en vorm van de prop kunnen zeer veel verschil maken, tevens is het belangrijk het toerental zo laag mogelijk te houden en de snelheid van de prop-tippen onder de 650km/h (kleinere prop met iets meer spoed).
-Inlaatdemping. de inlaat van benzinemotoren kan veel herrie maken. gewoon de riomp in buigen alleen helt niet afdoende
-Uitlaatdemping- demper met groot volume en goede inwendige constructie
-Motorrubber- denk aan het hydromount systeem. Of dit geschikt is ism de vertraging is een 2e. De motorvibraties kunnen door de romp als klankkast veel geluidsdruk opleveren.

Maar nogmaals, 73dB op 7 meter lijkt mij zeeer onwaarschijnlijk.

Groet,
Gerben
 
Hé Ralf,

Goed dat ie niet staat te verstoffen!

ps
Nog wat op de bouwplank staan?
 
Ja Wouter, dat zou toch zonde zijn nietwaar? ;)
De bouwplank is al een tijdlang leeg (verbouwing in huis etc., etc.)
Maar zo langzamerhand begint het wel weer een beetje te kriebelen om iets te gaan bouwen :yes:

Gerben, ik kan niets anders dan je helemaal gelijk geven :D
14dB veeg je niet zomaar even weg dat besef ik me ook terdege

wel kan ik pogingen doen het geluidsniveau terug te dringen
Uit de metingen bleek dat het puur 'motorgeluiden' zijn, dus van de motor en de vertraging.
De prop of het aantal toeren (we hebben er even wat mee gespeeld ;)) maakten weinig uit
Ik moet wel zeggen dat het geen vervelend geluid is, maar daar heeft eenieder zijn eigen mening natuurlijk over ;)

Ik ga eerst de matten aanbrengen, daarna kan ik eens naar de demper kijken...
Rubbers lijken mij bij een vertraging ook een 'no-go'
Inlaat is voorzien van een schuimfilter en zit in de (open) romp door het motorschot heen.

We zien wel..

P.S. 73dB is toegestaan voor 2-takters, 4-takt mag meen ik 78dB geven bij ons veld
Qua geluid kun je hem eigenlijk wel onder de 4-takters scharen i.v.m. de snaar overbrenging
Dat zouden dus nog maar 9dB's schelen, hopenlijk is dit haalbaar....

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Wat een prachtige kist!!! :thumbsup:

Zag deze geweldige foto en heb ff de windmolens uit de foto geshopped:

Camel_Strutter-01.jpg


en voor de gein een paar filters over gegooid:

Camel_Strutter-02.jpg


Succes met het dempen van `t geluid!

Groeten, Ramses
 
Hee Ramses, gaaf gedaan! :D
Deze zelfde foto is al eens eerder 'geshopt' in een US forum, daar gingen ze zelfs zover dat ze de wieken van de molens door WW1 props hadden vervangen :p

Vannavond de 'anti larm' matten geplakt, foto's spreken voor zich
Toch gauw een halve kilo aan mat (zit gelukkig aan de juiste kant van het zwaartepunt.
Spul is ca. 2mm dik en laat zich eenvoudig snijden en knippen
Mocht ook wel iets bij want de NiCd accu's die ik vervangen heb zijn totaal zo'n 300 gram lichter

full


full


full


full


full


full


Tot zover maar weer even
Ben benieuwd of dit werkelijk resultaat heeft :rolleyes:

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top