Mick Reeves Sopwith Camel

Wilde even wat vooruitgang laten zien middels wat foto's maar krijg geen verbinding met foto.modelbouwforum??

Ralf

Jippieee, het foto gebeuren werkt weer! :banana:

Frank zou idd nog wel eens gelijk kunnen krijgen dat de Camel voor de winter vliegklaar is :yes:
Kan momenteel even lekker doorgaan

De kabelloop is bepaald en de stukjes bowdenkabel-geleiders zijn ingelijmd
Er lopen maar liefst 8 kabels, incl. 2 stuks voor een stuurbare tailskid

P1010040~0.JPG

Wat dwarsbalkjes aangebracht voor de geleiders met wat ‘balsa-vlees’ voor de lijm

P1010041.JPG

Blik op de stuurbare tailskid, deze wordt middels een bungee afgeveerd net als de echte
Er komen bij de roerhevel aan de servozijde 2 trekveertjes om schokken en stoten op te vangen, en dus de servo hiertegen te beschermen (wederom levering Toni Clark)

P1010046~1.JPG

De servo opzet, 2x hoogteroer, 1x voor rudder
Roerhevels gemaakt van paxolin (Toni Clark) de hart op hart gaten aftstand is bepaald met een proefstukje.
Servo uitslag 100%, roer uitslag volgens tekening

P1010049.JPG

Zo komt de bungee aan de tailskid, je ziet ook de kabels voor de aansturing

P1010054~0.JPG

En nog een onderaanzicht, nu met de linkerzijkant ook gefolied

Volgende stap is het afmaken van het ply top deck
Als deze dan gebeitst is kan de bovenzijde ook gefolied worden en kan er geschilderd gaan worden
Eerst nog een bevestiging voor de guns maken….

@Jan, misschien ga ik hem later nog eens ‘weatheren’, eerst maar eens kijken hoe (en OF) hij gaat vliegen…

Groeten, Ralf

jan brilman zei:
Heeft het origineel dat ook?

JAN!, schaam je!, je hebt zelf een prachtige Pup gemaakt met alle denkbare details van de hele wereld erop!
Als iemand het zou moeten weten... :P
Zelfs de voorganger van de Pup (en de Pup dus ook) hadden er al een!

(zal wel als grapje bedoeld zijn van je....) :rolling:

Groet, Ralf :wink:

Hoi Jan,

ja het origineel heeft een bestuurbare staartschaats.
my.php
[/URL][/img]

Hoi Ralf,

vraagje? Voor het hoogteroer gebruik je 3305 servo's (7kg)? Kan het op de foto niet goed zien.

Groetjes, Edwin

Hoi Ralf,

Dat ziet er allemaal weer goed uit,

Ben je alleen niet bang dat als 1 van de servo's van het hoogteroer uitvalt dat de andere hem nog wel kan meekrijgen? Ik heb hier zelf geen ervaring mee, vandaar de vraag.

Gr. Teus

Hallo Edwin, het zijn idd S3305 servo's, deze zijn relatief goedkoop en geven 7 kg op 4.8v (8.9 kg op 6v )
Ik gebruik 2x 5-cel accu paketten met diodes dus kom ik op 7 kg per hoogteroer (14 kg op 2 stuks)

Normaal hou ik aan 1.5x vliegtuiggewicht is trekkracht op hoogteroer servo
Nou zal dat met een dubbeldekker wel gunstiger uitkomen
Volgens Mick's spec wordt de Camel 14 kg, dit zal bij mij ca. 17-18kg worden (de kit heeft veel zwaardere materialen dan de originele tekening)
Achteraf zouden de servo's misschien wat sterker mogen :roll:

Teus zei:
Ben je alleen niet bang dat als 1 van de servo's van het hoogteroer uitvalt dat de andere hem nog wel kan meekrijgen? Ik heb hier zelf geen ervaring mee, vandaar de vraag

Teus, ik heb zelf ook nog geen ervaring met deze opzet, dus de tijd zal het leren (misschien kunnen Martin en Frank hun bevindingen vertellen)
Mick Reeves gaf aan dat zij op hun grote 1/3 bipes van standaard (3 kg) servo's een upgrade gemaakt hadden naar 5 kg servo's, maar nog steeds de goedkopere types (dat is ook 17 jaar geleden)
(kan het stukje text niet meer vinden op zijn site)
Hiertoe heb ik de 7 kg servo's gekocht die metalen tandwielen hebben dit leek mij voldoende
Deze gebruik ik ook op de ailerons van de Tiger Moth en ze bevallen prima

Time will tell (upgrade naar digitaal kan altijd nog)

Groeten, Ralf

@ Jan, je mag straks wel wat aanmerkingen maken op mijn dashbord, hier zijn wel wat schaal afwijkingen te vinden :P :rolling:

Teus, begrijp je vraag nu pas…

Het zijn 2 aparte aansturingen op mijn (2-delige) Camel hoogteroer, als er 1 zijde uitvalt doet de andere helft het nog
Gevaarlijk is hier wel het geval dat als er b.v 1 servo vastslaat in de down positie, je een soort van 'ailerators' krijgt :P
Dit geeft waarschijnlijk ook een fraai vliegbeeld :rolling:

Wat vaststaat is, dat als je maar 1 servo gebruikt en die zou falen, je zeker weet dat je je kist niet meer kunt redden… :wink:

Groet, Ralf

hoi ralf,

bij mijn camel had ik mpx royal bb servo`s op hoogte ( 2 st.) en op rolroer ook
richtingsroer hitech 645 mg
4,8 v accu

dit was ruim voldoende voor de 1/3 camel , nooit problemen mee gehad
de krachten die bij een ww1 dubbeldekker op de roeren komen zijn niet groot in vergelijk met een jet
digi servo`s is weggegooid geld bij deze kisten

gr. jacques

Ralf, Teus, Jacques,

Ik heb op de Pup per hoogteroer een direct aangestuurde 5 kg servo staan.
Op de Ailerons staat ook 5 kg ( per 2 dan, de bovenste aileron wordt aangestuurd door de onderste) :yes:

In deze set up vliegt ie nu 7 jaar en 136 vluchten. ( tot de storing op Hoofddorp begon Ralf........ :onweer: )

Martin.

jacques.1 zei:
dit was ruim voldoende voor de 1/3 camel , nooit problemen mee gehad
de krachten die bij een ww1 dubbeldekker op de roeren komen zijn niet groot in vergelijk met een jet
digi servo`s is weggegooid geld bij deze kisten

Dank, Jacques, zo dacht ik er ook zo'n beetje over

Hier nog wat voer waarin Jan zich kan vastbijten :wink:
Niet geheel schaal wat metertjes betreft, mist wat
Het kompas komt nog wel eens als ik zin heb...

Ik vindt het mooi zoals het nu is, die libelle hoort eigenlijk alleen in een Pup thuis
Maar ja, van de andere kant, er zijn 'slechts' 5700 Camels gebouwd, wie kan mij vertellen dat ze allemaal precies dezelfde instrumenten hadden als die in het museum??

Tijdens de eerste wereldoorlog werd er en hoop geexperimenteerd met nieuwe dingen en wat voorradig was
Vaak werd er aan het front bij dingen die stuk waren gebruikt wat er aanwezig was, en bij mijn weten was dat niet altijd wat er hoorde te zijn
Daarom durf ik dit wel aan (en anders verhuis ik toch gewoon naar de 'gemotoriseerd' afd. van het forum)

P1010060~0.JPG

P1010064.JPG

P1010066.JPG

De echte schaalfreaks mogen me afschieten... :|

2.JPG

Vond het moeilijk een goed verbinding te maken voor de guns
Wilde ze graag uitneembaar maken dmv schroeven
Een Camel wil nog wel eens op zijn neus gaan staan en dan krijgen de guns waarschijnlijk ook een tik omdat ze zover voorop staan :?
Met deze opzet lukt dit denk ik wel

3.JPG

Nu nog de hendels aan de Vickers en dan kunnen ze geschilderd worden :P
En dan kan ik nu eindelijk het top dek bevestigen en beitsen
:banana:
Groet, Ralf

Martin Barbier zei:
( tot de storing op Hoofddorp begon Ralf........ :onweer: )

Vertel eens, hoe is dit eigenlijk afgelopen??
Typisch gevalletje van 'aardstralen'? of is er 1 pakket naar de haaien?

Gelukkig was het 's middags over en kon je iig nog een vlucht (met het zweet op je rug welliswaar) maken

Ralf

Ralf wat ga je hard, dat kan ik niet bijbenen :thumbsup:

P.s.

Ik had niet in de gaten dat het hoogteroer uit 2 delen bestond, heb er wel nog naar gezocht in je foto's maar kon het niet vinden. Mocht er idd nu 1 servo uitvalen heb je nog een halve back-up :lol:

Hoi Ralf
Ziet er inderdaad erg netjes uit en het gaat verbazend snel.
IVM: de servo's normaal moet een toestel met één hoogteroer goed te vliegen zijn (een klub genoot is ooit een half stabilo incl hoogteroer verloren tijdens het vliegen en hij is zonder veel problemen geland)
ps ter info op mijn Beech 15kg zit 1 servo (8kg) op het hoogteroer , in mijn TC Piper cup (9KG) zit een 4kg servo op het hoogteroer en hier scheur ik behoorlijk mee rond incl slepen en snaprolls rugvlucht.
Maar beter , Kilo's over dan 100gram te kort aan stuurkracht :wink:

MvG Eric

Mooi hoor hoe hier iedereen een verslag bij houd van deze mooie (stokken en zeilen :wink: ) Kisten
icon_respect.gif

Pfoe, echt heel mooi Ralf is wel weer eens een foto sessie waard als ie af is :yes: ;-)

Back