Ik bedoelde inderdaad keramische condensatoren tegen teveel inductie. Reken maar dat zo'n opgerolde elco behoorlijk wat inductie heeft, welke in serie staat met de capaciteit. De pieken van een borstelmotor zijn dermate scherp dat je daar op zo ongeveer alle frequenties last van hebt (Fourieranalyse). Met kleine condensatoren direct op de motor sluit je deze pieken kort. Een elco zou het ook wel willen kunnen, maar die is te langzaam
Vergelijk een containerschip met een raceboot; grote inhoud maar niet snel.
Reactantie is gewoon het imaginaire deel van de complexe impedantie. Dus zowel spoelen als condensatoren hebben die. Verder is een ringkernspoel een vrij complex ding. Volgens mij hebben ze van zichzelf al twee zelfresonanties. Met een condensator erbij wordt dat nog complexer. Zonder verder teveel op details in te gaan, in HF is niets wat het lijkt; een spoel is op een gegeven moment meer condensator en een condensator meer een spoel. En een simpele draad wordt een antenne
Martin

Reactantie is gewoon het imaginaire deel van de complexe impedantie. Dus zowel spoelen als condensatoren hebben die. Verder is een ringkernspoel een vrij complex ding. Volgens mij hebben ze van zichzelf al twee zelfresonanties. Met een condensator erbij wordt dat nog complexer. Zonder verder teveel op details in te gaan, in HF is niets wat het lijkt; een spoel is op een gegeven moment meer condensator en een condensator meer een spoel. En een simpele draad wordt een antenne

Martin