Micro Extra 300 van Isofast

Voor de bouw van dit vliegtuigje heb ik me laten inspireren door een eerder (fantastisch!) verslag wat ik op deze site had gevonden:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/bouwverslagen-vliegen/47037-beyond-tigermoth-mini-extra-300-depron-maiden-vid.html

De besturing komt uit een Beast 3D UMX met AS3X (die ik gecrashed heb nadat de besturing op hol was geslagen na het wisselen van een lipo).

Deze electronia had ik al eerder gebruikt om 1 of ander speelgoed ding airborn te maken (woog totaal 78 gram incl lipo):

Maiden flight: [URL="
plane built from a toy plane - YouTube[/URL]

De vliegresultaten waren niet echt om over naar huis te schrijven, maar ze vloog. Na een beetje tweaken en verplaatsen van het zwaartepunt heb ik er toch nog een paar avonden lol aan beleeft.

Nu de Micro Extra 300:
Ik heb de tekening gescaled tot een wingspan van 46cm.

Dscn1323.jpg


Aan Depron kon ik zo gauw niet komen dus ik heb een paar platen 2mm Isofast gehaald bij de Karwei.

Ik heb eerst een beetje zitten buigen en testen wat er allemaal mogelijk is met dit materiaal. Er zit een gladde en een stroeve kant aan. Met de gladde kant in de binnenbocht is het goed buigbaar maar naar de andere kant knakt het direct. Scherpe hoeken vouwen gaat ook, maar dan staat het materiaal dusdanig strak dat als je een spelt in het gebogen deel prikt dan knapt de hele vouw open.

De hoofdvleugel in de bouwtekening is gebogen. Dat gaat dus niet en heb ik uit 2 delen gemaakt en op elkaar geplakt.
Dscn1306.jpg


Dscn1307.jpg


Dscn1314.jpg

De vleugel heb ik 5x over gedaan omdat ik steeds niet tevreden was over het resultaat. Zoals het inschuren van de scharnieren voor de ailerons was geen succes. Ik heb gekozen om van stukjes kunststof echte scharnieren te maken en dat werkt prima.

Dscn1315.jpg


Dscn1316.jpg


Het snijden en vouwen van de body:
Dscn1308.jpg


Dscn1309.jpg


Dscn1312.jpg


Dscn1313.jpg


En dit is het eindresultaat:
Dscn1317.jpg


Let niet op de scheve staart. Die was half omgevallen bij het drogen van de lijm (Polyurethane). Inmiddels is deze recht gezet.
Dscn1318.jpg


Dscn1320.jpg


Het hele gevaarte, inclusief lipo weegt 62 gram en dat is 10 gram minder dan de Beast 3D waar de electronica uit is gekomen.
Dscn1323.jpg


De motormount is 4mm triplex. De lipo zit met klitteband vast.
Dscn1324.jpg


Nu nog wachten op een dagje met rustig weer om te zien of ze vliegt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dat heb je leuk gedaan!

alleen 4mm triplex...is 1.5mm niet genoeg of eventueel zo'n plaatje 2mm schuim met een dun laagje glasvezel? dat is vele malen lichter :-)
 
dat heb je leuk gedaan!

alleen 4mm triplex...is 1.5mm niet genoeg of eventueel zo'n plaatje 2mm schuim met een dun laagje glasvezel? dat is vele malen lichter :-)

Ja, dat had wel lichter gekund. Ik heb materiaal gebruikt wat ik op dat moment voor handen had. En met een totaal van 62 gram incl lipo is het altijd nog 10 gram lichter uitgevallen dan de originele Beast 3D.

De balans is trouwens wel perfect nu zo.
 
Vanavond de maiden flight gehad en het was geen succes.

Het ding swabberde op en neer. Er leek wel een soort turbulentie te ontstaan op de achtervleugel waardoor het uit zichzelf ineens omhoog of omlaag schoot. Misschien verkeerde stand van de vleugels. Ik heb niet genoeg ervaring om te zeggen wat er mis was.

Met half gas ging het nog wel maar met vol gas schoot het alle kanten op behalve de richting die ik in gedachte had. Gegokt en verloren zullen we maar zeggen.

Terug naar de tekentafel dus.
 
Inmiddels weet ik wat het probleem is.

Er zit op deze besturing een 3-as automatisch stabilisatie systeem (AS3X), maar dat is niet programmeerbaar. Ik moet dus de servo's en de stangetjes naar de roeren zo plaatsen dat de stabilisatie de juiste kant op corrigeerd. En dat zat bij het hoogteroer verkeerd om. Mijn besturing klopte wel (omdat ik servo's kan reversen op mn zender) maar als het ding uit zichzelf een beetje omhoog ging door de wind dan greep de stabilisatie in naar de verkeerde kant waardoor er nog veel meer hoogte werd gemaakt in plaats van te vlakken. Vandaar het hevige zwabberen.

Die fout heb ik eerder gemaakt en gecorrigeerd bij een andere creatie. Ik heb de settings 1 op 1 over genomen van dat goed vliegende ding, ik was alleen even vergeten dat de print toen op z'n kop zat (en het stabilisatiesysteem dus kompleet anders reageert). Opzich werkt de stabilisatie prima, maar dan moet het wel kloppen.

Ik heb nu uitgetekend hoe de servo's reageren bij het stabilisatiesysteem en moet nu mijn besturing en plaatsing van servo's daar op aanpassen.

Dit is trouwens het hele spulletje (38 gram alles bij elkaar):
AS3X.jpg


Eerst het 1 en ander herstellen en dan op naar vlucht 2. Dit model zou toch potentie moeten hebben om te vliegen.

Robert, bedankt voor je tips. Ik ga zorgen dat ik meer ruimte krijg om de accu te kunnen verplaatsen ivm de CG. En misschien een lichtere motormount.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog iets op internet gevonden wat betrekking heeft op dit type ontvangers. Het is mogelijk om de servo's te reversen. Dit was nodig omdat mijn eleron servo's na een hickup beiden naar dezelfde kant bewogen. Reversen op de zender heeft geen nut omdat dat geen invloed heeft op het stabilisatiesysteem, en dit dus wel.

Er is een speciaal snoertje voor, maar als je dat uit elkaar haalt dan is het niks anders dan een kortsluiting tussen de rode en oranje draad.

Servo_Reverse_Plug.jpg


Als je een stukje koperdraad tussen de contacten bij het aansluitplugje steekt om een verbinding te maken tussen de rode en oranje draad (servo laten zitten!) en je sluit de accu aan dan wacht je even tot alle piepjes zijn geweest (ongeveer 5 seconden). Daarna haal je de accu los en verwijder je het koperdraadje.

Als je nu de accu weer aansluit is de servo ge-reversed. Dit moet je uiteraard doen met de zender aan. Het werkt, ik heb het zelf geprobeerd.

Ik weet niet of het ook werkt voor de 2 servo's die op de hoofdprint zitten, maar dat denk ik wel. Aangezien daar geen draadjes of connectors aan zitten zal het even puzzelen zijn welke soldeercontacten verbonden moet worden.

Hopelijk heeft er iemand wat aan deze informatie.
 
Versie 2.0 komt eraan.
Ik heb 2x geprobeerd om een body te maken waarbij ik de staart als eerste aan elkaar heb gelijmt. Dat resulteerde uiteindelijk in licht verwrongen bodies waar de staart niet recht leek te staan. Bij deze ben ik begonnen met de motormount.

Dscn1330.jpg


Zoals je ziet is de motor al iets uit het lood gezet:
Dscn1331.jpg


De electronica zit alvast op de juiste plek geplakt met dubbeltape:
Dscn1333.jpg


De aeloron's zijn wat kleiner dan bij de vorige versie want die reageerde wel iets te heftig.

Nu de vleugel op de body lijmen en daarna de staart afmaken.

Meer foto's volgen en hopelijk een geslaagde maiden flight 2.0
 
Vanavond een zeer geslaagde maiden flight gehad.

Dit zijn de laatste foto's van een voltooid exemplaar. Het totaal gewicht is 60 gram dit keer, en dat is te merken tijdens het vliegen. Ze reageert nerveus op de wind maar is prima te corrigeren. Recht omhoog is ook geen probleem.

Dscn1334.jpg


Dscn1335.jpg


Dscn1336.jpg


Maiden flight:
[media=youtube]167QZR6iUZk[/media]

Vlucht 2 (windkracht 3 tot 4):
[media=youtube]NQYrsXUcq4Y[/media]

Dit is het beste vliegtuig waar ik tot nu mee heb gevlogen. Ze is gevoelig, maar vliegt zo superstrak. Het overtreft zelfs de Beast 3D. En de enige die ik na het leeg vliegen van 4 accu's ongeschonden mee naar huis heb genomen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
60 gr bij 45 cm spanwijdte, dan zal ie inderdaad behoorlijk snel vliegen (en waarschijnlijk te snel voor indoor)

Deze mini yak-55 (55 cm span, 55 gr) heb ik een tijdje geleden gemaakt en kan je in een gymzaal vliegen (loopings, rollen en prophangen), maar om goed te zijn zou er toch nog wat gewicht vanaf moeten.

mini-yak-55-a
 
Laatst bewerkt door een moderator:
60 gr bij 45 cm spanwijdte, dan zal ie inderdaad behoorlijk snel vliegen (en waarschijnlijk te snel voor indoor)

Deze mini yak-55 (55 cm span, 55 gr) heb ik een tijdje geleden gemaakt en kan je in een gymzaal vliegen (loopings, rollen en prophangen), maar om goed te zijn zou er toch nog wat gewicht vanaf moeten.

mini-yak-55-a

Je yak ziet er ook goed uit.

Voor indoor is mijne veel te snel al is er ook prima langzaam mee te vliegen. Ik denk dat dan ook de roeren een stuk groter moeten zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt!

Heb nog niet de kans gehad om een filmpje te maken van een vlucht, maar dat komt nog wel.

Terzijde: deze vliegt ook zonder stabilisatiesysteem stabiel genoeg, wel ong. 60% expo op alle roeren
 
Nog een paar fotootjes, omdat ze zo mooi is.

Dscn1341.jpg


Er is inmiddels 4 gram bijgekomen omdat ik de hele boel heb beplakt met transparant plakband zoals op deze foto goed is te zien. Dat Isofast is niet heel sterk spul en breekt snel. Geen overbodige luxe dus.

Dscn1342.jpg


HansL: Naar aanleiding van jouw opmerking over dat prophangen was ik zo stom om dat even te testen hier in de huiskamer. Het resultaat is te zien op de hoofdvleugel links op de foto, een mooie knak. Maar goed dat ik de vleugel had "ingetaped".
Het ding zat direct tussen m'n plafond ventilator. Die had ik beter even uit kunnen zetten of een ander plekje moeten zoeken. Minder dan half gas is nodig om verticaal te kunnen stijgen. Maar wat met de flightsimulator wel lukt, ging hier niet zo best.
 
Heeft trouwens iemand nog een goed idee hoe ik een afdekking voor de cockpit kan maken wat er ook nog een beetje uit ziet?
 
Er zit op deze besturing een 3-as automatisch stabilisatie systeem (AS3X),

Hi, ik weet niet of het nog van toepassing is. Hebt niet alle post gelezen, maar Horizon heeft deze USB dingus om AS3X mee te (her)programmeren.
Ik wil er zelf ook 1 aanschaffen om de AS3X die ik in een E-Flite Sbach heb geplaatst te kunnen afstellen. Deze reageert namelijk ook veer te heftig op de correcties.

Grtz, Frans
 
Hi, ik weet niet of het nog van toepassing is. Hebt niet alle post gelezen, maar Horizon heeft deze USB dingus om AS3X mee te (her)programmeren.
Ik wil er zelf ook 1 aanschaffen om de AS3X die ik in een E-Flite Sbach heb geplaatst te kunnen afstellen. Deze reageert namelijk ook veer te heftig op de correcties.

Grtz, Frans

Hi Frans, da's heel interessant. Het zou wel lekker zijn als er wat te tunen valt per model. Ik ben daar ook als eens tegenaan gelopen maar ik vraag me af of dat ook werkt met mijn ontvanger. Volgens mij heb ik een ander printje. Daar ga ik morgen eens wat dieper in duiken. Laten we elkaar op de hoogte houden van onze bevindingen.
 
cockpit kap

Heeft trouwens iemand nog een goed idee hoe ik een afdekking voor de cockpit kan maken wat er ook nog een beetje uit ziet?

De zogenaamde pettfles methode.

Malletje maken van hout of schuim ( blue foam ).
malletje klem zetten in een pett fles.
Pett fles met niet te veel ribbels. Bodem er uit knippen.
Het geheel in de oven of in kokend water.
De fles krimpt om de mal.
De cockpit uit knippen.
klaar.

Dit is heel in het kort de methode. Maar er zijn draadjes waar het beter uitgelegd en voor gedaan wordt. Even zoeken op petfles.

Groet Arthur.
 
De zogenaamde pettfles methode.

Malletje maken van hout of schuim ( blue foam ).
malletje klem zetten in een pett fles.
Pett fles met niet te veel ribbels. Bodem er uit knippen.
Het geheel in de oven of in kokend water.
De fles krimpt om de mal.
De cockpit uit knippen.
klaar.

Dit is heel in het kort de methode. Maar er zijn draadjes waar het beter uitgelegd en voor gedaan wordt. Even zoeken op petfles.

Groet Arthur.


Bedankt Arthur.

Goeie tip!
 
Back
Top