Voor de bouw van dit vliegtuigje heb ik me laten inspireren door een eerder (fantastisch!) verslag wat ik op deze site had gevonden:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/bouwverslagen-vliegen/47037-beyond-tigermoth-mini-extra-300-depron-maiden-vid.html
De besturing komt uit een Beast 3D UMX met AS3X (die ik gecrashed heb nadat de besturing op hol was geslagen na het wisselen van een lipo).
Deze electronia had ik al eerder gebruikt om 1 of ander speelgoed ding airborn te maken (woog totaal 78 gram incl lipo):
Maiden flight: [URL="
plane built from a toy plane - YouTube[/URL]
De vliegresultaten waren niet echt om over naar huis te schrijven, maar ze vloog. Na een beetje tweaken en verplaatsen van het zwaartepunt heb ik er toch nog een paar avonden lol aan beleeft.
Nu de Micro Extra 300:
Ik heb de tekening gescaled tot een wingspan van 46cm.
Aan Depron kon ik zo gauw niet komen dus ik heb een paar platen 2mm Isofast gehaald bij de Karwei.
Ik heb eerst een beetje zitten buigen en testen wat er allemaal mogelijk is met dit materiaal. Er zit een gladde en een stroeve kant aan. Met de gladde kant in de binnenbocht is het goed buigbaar maar naar de andere kant knakt het direct. Scherpe hoeken vouwen gaat ook, maar dan staat het materiaal dusdanig strak dat als je een spelt in het gebogen deel prikt dan knapt de hele vouw open.
De hoofdvleugel in de bouwtekening is gebogen. Dat gaat dus niet en heb ik uit 2 delen gemaakt en op elkaar geplakt.
De vleugel heb ik 5x over gedaan omdat ik steeds niet tevreden was over het resultaat. Zoals het inschuren van de scharnieren voor de ailerons was geen succes. Ik heb gekozen om van stukjes kunststof echte scharnieren te maken en dat werkt prima.
Het snijden en vouwen van de body:
En dit is het eindresultaat:
Let niet op de scheve staart. Die was half omgevallen bij het drogen van de lijm (Polyurethane). Inmiddels is deze recht gezet.
Het hele gevaarte, inclusief lipo weegt 62 gram en dat is 10 gram minder dan de Beast 3D waar de electronica uit is gekomen.
De motormount is 4mm triplex. De lipo zit met klitteband vast.
Nu nog wachten op een dagje met rustig weer om te zien of ze vliegt.
http://www.modelbouwforum.nl/forums/bouwverslagen-vliegen/47037-beyond-tigermoth-mini-extra-300-depron-maiden-vid.html
De besturing komt uit een Beast 3D UMX met AS3X (die ik gecrashed heb nadat de besturing op hol was geslagen na het wisselen van een lipo).
Deze electronia had ik al eerder gebruikt om 1 of ander speelgoed ding airborn te maken (woog totaal 78 gram incl lipo):
Maiden flight: [URL="
De vliegresultaten waren niet echt om over naar huis te schrijven, maar ze vloog. Na een beetje tweaken en verplaatsen van het zwaartepunt heb ik er toch nog een paar avonden lol aan beleeft.
Nu de Micro Extra 300:
Ik heb de tekening gescaled tot een wingspan van 46cm.

Aan Depron kon ik zo gauw niet komen dus ik heb een paar platen 2mm Isofast gehaald bij de Karwei.
Ik heb eerst een beetje zitten buigen en testen wat er allemaal mogelijk is met dit materiaal. Er zit een gladde en een stroeve kant aan. Met de gladde kant in de binnenbocht is het goed buigbaar maar naar de andere kant knakt het direct. Scherpe hoeken vouwen gaat ook, maar dan staat het materiaal dusdanig strak dat als je een spelt in het gebogen deel prikt dan knapt de hele vouw open.
De hoofdvleugel in de bouwtekening is gebogen. Dat gaat dus niet en heb ik uit 2 delen gemaakt en op elkaar geplakt.



De vleugel heb ik 5x over gedaan omdat ik steeds niet tevreden was over het resultaat. Zoals het inschuren van de scharnieren voor de ailerons was geen succes. Ik heb gekozen om van stukjes kunststof echte scharnieren te maken en dat werkt prima.


Het snijden en vouwen van de body:




En dit is het eindresultaat:

Let niet op de scheve staart. Die was half omgevallen bij het drogen van de lijm (Polyurethane). Inmiddels is deze recht gezet.


Het hele gevaarte, inclusief lipo weegt 62 gram en dat is 10 gram minder dan de Beast 3D waar de electronica uit is gekomen.

De motormount is 4mm triplex. De lipo zit met klitteband vast.

Nu nog wachten op een dagje met rustig weer om te zien of ze vliegt.
Laatst bewerkt door een moderator: