Mig 15 Composite ARF; hij vliegt!

In nederlands "profielaftaster".

Een dun kartonnetje met een potlood gaat ook:
- karton grof in (vleugel)profiel knippen
- op de vleugel houden
- potlood plat op de vleugel leggen (haaks op het karton) en het profiel aftekenen
- uitknippen

Da's grappig Wouter,
op het moment dat je postte nam ik net de volgende foto's;
inderdaad volgens dat principe, in mijn geval een potlood op een houtje en
geen karton maar direct op het materiaal!

GroteFoto-X4BNQKLI.jpg

En vervolgens de contour aftasten, waarbij je er alleen voor moet zorgen dat je het potlood precies recht houd,

GroteFoto-SZBCGE3R.jpg

en voila!
op deze manier eerst maar eens uitzagen en kijken of 'ie past!

GroteFoto-GHESRFEA.jpg

gr.

Frank

Mhhh, tijd voor een XXXL versie Frank ;-)

Maar de huidige manier werkt ook dus dat gaat helemaal goed komen, je bent er in ieder geval wel een hele mooie kist van aan het maken :worship:

Zo,
tijdens de buien door mooi tijd om nog wat te prutsen aan de Mig;
de wingfences zijn uitgezaagd;

GroteFoto-XEJVKFEJ.jpg

En dat ging moeizaam, zeer moeizaam...., heb geloof ik wel 4 zaagbladen gebruikt, ze slijten wel erg snel als je er glas mee probeert te zagen......:roll:;

GroteFoto-TSNWRGA7.jpg

Nou, dan is het verder simpel, het lijm gebied afplakken;

GroteFoto-EORXIWYB.jpg

Netjes kaal schuren zodat de lijm goed houd;

GroteFoto-UIINBHXV.jpg

En dan met een paar druppels ca. lijm provisorisch vastzetten;

GroteFoto-L78GTG7S.jpg

En als dat goed droog is wat epoxylijm gemengd met glasbolletjes erover, het plakband wegtrekken als de lijm nog (net) niet uitgehard is.
Het resultaat is dan een mooie scherpe rand.
En klaar!

GroteFoto-C6LJ4YAM.jpg

GroteFoto-KVOY3FPN.jpg

D'r komen nog wel klinknagels op maar dat later, (met een messing pijpje op een soldeerbout er in branden, gaat heel goed, heb al een proefstukje gedaan)

gr.

Frank

En de klinknagels dus nog ff,
simpel een 'huis tuin en keuken' soldeerbout van 12 euries met een messing pijpje erin,

GroteFoto-J44FY64F.jpg

En dan maar flink veel gaatjes smelten (jeetje wat stinkt dat spul zeg);

GroteFoto-4G733TDK.jpg

Dat lijkt al aardig, als hij straks in alu kleur gespoten is en geweathered om de klinknagels wat meer accent te geven ziet het er vast prima uit;

GroteFoto-IM7HVSAY.jpg

gr.

Frank

De term "engelengeduld" is hier wel op z'n plaats. ;)

Ik volg je draadje al een tijdje stilletjes op de achtergrond Frank, ik krijg steeds meer respect voor jouw modelbouwvaardigheden :worship:.

Prachtig, blijf ons vermaken met dit soort moois !

Grtz,
Menno

Aangezien het vanavond toch te hard waait om te vliegen, en om ff bij te komen van de stress
van m'n eerste jet vlucht eerst maar eens tijd besteed aan een ander schaaldetail op de Mig: de pitot buis!

Iedereen heeft denk ik wel een soort van 'graai' of 'rommel' bak waarin we allemaal dingen bewaren
die ooit nog eens van pas kunnen komen.
Wel, even rommelen en daar had ik aluminium en messingpijpjes van de goede maat, een M3 soldeerhuls
een een stukje zeskantmessing met M3 draad te pakken.

GroteFoto-BMNYIA8K.jpg

De M3 soldeerhuls aan de ene kant en de messing pijp aan de andere kant in de alu pijp gelijmd,
en dan het geheel , in de goede stand, in de vleugel lijmen.

GroteFoto-SZWBAZCJ.jpg

Voor transport kan 'ie er dan eenvoudig afgeschroefd worden,
(als je dat niet doet zal het wel niet lang duren voordat hij eraf ligt....:roll:)

GroteFoto-VXCQYWCI.jpg

Simpel en eenvoudig, en als Martin niet gebeld had zou het nog geen tien minuten werk geweest zijn......:mrgreen:

gr.

Frank

En verder maar weer,
het volgende schaalitem wat gemonteerd moet worden is de bewapening
De Mig is voorzien van een 37mm kanon en twee 23mm kanonnen.
Interessant detail (dat hebben die russen destijds in 1947 best slim bedacht) is dat deze kanonnen in één complete unit gemonteerd waren;

GroteFoto-WWKFLNMN.jpg

Die unit kon men eenvoudig aan vier kabeltjes laten zakken en snel omwisselen!

GroteFoto-BD8A7TAS.jpg

Om deze kanonnen vorm te geven zijn bij de kit een paar losse delen meegeleverd, voor de lopen zijn een paar stukken carbon pijp uit de rommeldoos geschikt (denk ik)

GroteFoto-KRZKEIAU.jpg

Aan de rechterkant het 37mm kanon,

GroteFoto-NPOSR4I3.jpg

en aan de linkerkant de beide 23mm pistooltjes,

GroteFoto-B434WDG7.jpg

En van carbon pijp eerst maar eens de loop van het 37mm kanon proberen na te maken.

GroteFoto-DIV8TF7D.jpg

Om te bepalen hoe alles eruit ziet, en waar alles precies zit, is internet onmisbaar,
een druk op de knop en uit de printer rollen stapels foto's van alle details die je nodig hebt.
In geval van de Mig google ik bijvoorbeeld op 'Mig 15 walkaround' dat levert een hoop plaatjes op die als referentie dienen!

GroteFoto-B4URZR3J.jpg

gr.

Frank

Laatst bewerkt:
hey frank,

ziet er fraai uit hoor, ik heb al lang gezien dat ik er nog niet het eerste jaar mee aan het vliegen ben :-)

ik volge je draadje tot op de voet , vind hetzeer interessant.

dit weekend ga ik de carbon stangen en holle buis bestellen voor de vleugels op te hangen , ze waren eerder in verlof , dan kunnenw e verder

gtjs
wim

Ligt de romp wel lekker in die 'rest' (hoe heet zo'n ding?)

Of moet 'ie middenonder wat extra ondersteund worden?

Rust alleen op de wingfairing, lijkt het.

En verder: mooimooimooimooi, hoor! :p

jan.

Ligt de romp wel lekker in die 'rest' (hoe heet zo'n ding?)
Of moet 'ie middenonder wat extra ondersteund worden?
Rust alleen op de wingfairing, lijkt het.

Ha, de scherpe blik van Jan Brilman kenmerkt een goede modelbouwer,(oog voor detail!)
op de betreffende foto was de romp in de standaard naar voren geschoven,
maar normaal geproken ligt 'ie volledig ondersteund;

GroteFoto-GZUYTO4R.jpg

En Wim, die standaard was het eerste wat ik voor de Mig gemaakt heb, echt een must want tijdens de bouw
moet je vaak in de romp zijn en hem ook goed kunnen draaien; zonder die standaard bijna onbegonnen werk.

GroteFoto-J3J8CFT7.jpg

En maak 'm gelijk maar stevig want later bij het monteren op het veld komt hij natuurlijk weer van pas,
(natuurlijk zodanig vorm geven dat het landingsgestel volledig in en uit kan zodat je dat goed kan testen)

Frank

Back