Mig 15 Composite ARF; hij vliegt!

Heel mooi instrumenten paneel.

Ik heb alleen 1 opmerking, vlieg je de hele tijd inverted met deze kist???

De kunstmatige horizon hangt namnelijk op zijn kop, tekst etc. klopt wel maar dat bruin hoort toch echt onder en blauw boven ;-)

Heel mooi instrumenten paneel.

Ik heb alleen 1 opmerking, vlieg je de hele tijd inverted met deze kist???

De kunstmatige horizon hangt namnelijk op zijn kop, tekst etc. klopt wel maar dat bruin hoort toch echt onder en blauw boven ;-)

Haaa Berto briljant!
ik zat er al op te wachten, en ik wist dat jij zou reageren! haha:D
maar de kunstmatige horizon is goed hoor,

niemand weet waarom de russen er in de Mig voor gekozen hebben om blauw beneden en bruin boven te doen,
maar ze hebben het allemaal (de Mig 15's in ieder geval!), ook nog een interessante discussie hierover
gevolgd op een amerikaans forum; iedereen wist ervan, maar niet waarom :confused:

MiG_cockpit4.JPG

exphoto_681.jpg

migcockp.jpg

Scherp gezien, Berto ;)

Frank

niemand weet waarom de russen er in de Mig voor gekozen hebben om blauw beneden en bruin boven te doen,
maar ze hebben het allemaal (de Mig 15's in ieder geval!), ook nog een interessante discussie hierover
gevolgd op een amerikaans forum; iedereen wist ervan, maar niet waarom :confused:

Scherp gezien, Berto ;)

Frank

Was tot voor kort nog steeds zo totdat einde van koude oorlog een aantal westerse invloeden binnensijpelde. Zover ik het altijd begrepen had was het vrij simpel, kwestie van filosofie verschil;
Blauw = zee
Bruin = horizon bruine lucht bij zonsondergang.....

Heb ook ooit eens een fabeltje gehoord dat er opzet zou zijn waarbij een westerse piloot van een buitgemaakte kist sneller gedesorienteerd zou raken? :confused: Veel russische airliners hebben het nog steeds.

Dit zijn allemaal foto's als een toestel wat niet vliegt, het zou kunnen het dat het een soort "flag" is ?? een soort parkeer stand.
Zodat de piloot weet dat zijn gyro niet betrouwbaar is
(beter helemaal fout ,dan weet je zeker dat hij kapot is , dan een beetje zodat je bijna niet merkt dat hij kapot is tot het te laat is.)
Er zijn ook westerse systemen waar de horizon abnormale indicatie geven als het gyro signaal/spanning weg valt.

Zo nu terug naar het bouw verslag
(ik dacht dat ARF voor almost ready to fly stond maar dat is bij deze kit wel iets te optimistische) ;);)

Heb ook ooit eens een fabeltje gehoord dat er opzet zou zijn waarbij een westerse piloot van een buitgemaakte kist sneller gedesorienteerd zou raken? Veel russische airliners hebben het nog steeds.

Dat zal best eens waar kunnen zijn.. Russische artillerie is vaak 1mm groter dan NAVO artillerie en de gedachte daarachter zou zijn dat NAVO granaten wel in hun geschut kan en Russische granaten zouden dan weer te groot zijn voor NAVO geschut..

Dit zijn allemaal foto's als een toestel wat niet vliegt, het zou kunnen het dat het een soort "flag" is ??

Dat dacht ik ook ja..

Dan toch maar even checken in een goede flightsim ;)

Nee hoor, gewoon ff een 'in flight' opname,

MiG_flight5.JPG

(Als er sprake zou zijn van een 'parkeerstand' zou dus bij het inschakelen van het instrument de 'bol' andersom draaien,
dan zouden de getallen op de bol dus ook verkeerd om staan, dat lijkt niet zo logisch, dus hierbij bevestigd: blauw onder en bruin boven , ;)

Frank

mig inflight foto

Mooi verslag!

Leuk die inflight foto.... Vooral de tekst "Face this Direction"
Oftewel... VOOR JE KIJKEN!

De "omgekeerde" HSI indicator is niet het enige rare bij die russen hahaha!

Succes met de bouw!

euopean

Toch wel leuk om te zien dat je in een 'russisch' vliegmaschien gewoon de hoogte, snelheid e.d. in kilometers kan aflezen, dus is die 'oude' naoorlogse vintage jet moderner dan al de amerikaanse en engelse vliegtuigen van nu :wink:
Ook alle europese kisten hebben het metrisch stelsel in de cockpit, Dassault, Eurofighter, Saab, om er maar een paar te noemen.

Ger. (enne Frank, respect hoe je dat allemaal doet, zie je op Deelen?)

en verder maar weer met de cockpit aankleding.
naast het instrumenten paneel zijn er aan beide kanten ook nog panelen te vinden, dus die ook maar een beetje in elkaar geknutseld,

GroteFoto-AJSNVAHS.jpg

de benodigde onderdelen bij elkaar,
de panelen zijn deels van foto's gemaakt met de instrumenten achter tranparant plastic en diverse schakelaars nagemaakt van stukjes ijzerdaad en kunststof uit de rommelbak;

GroteFoto-64YR3IYW.jpg

Het instrumenten paneel zelf nog voorzien van diverse lampjes en teksten, uitgeknipt van een foto;

GroteFoto-YLT7ISLY.jpg

Dan even alles passen, vastzetten met tape om te kijken hou het staat.....

GroteFoto-TLR3HXGF.jpg

Even de cockpitkap erop, helaas zie je er dan niet zoveel meer van terug

Foto-6CF6EOGC.jpg
Foto-YREFY3MO.jpg

Nu de boel vastlijmen en de cockpit ruimte van een kleurtje voorzien dan is de cockpit alweer zo'n beetje klaar!
Nu nog iets van een schietstoel verzinnen.....

Frank

Amazing! En wat ga je hard, Frank! Ik doe je het (helaas) niet na.
Waar heb je de lampjes van gemaakt in het instrumenten paneel?

;

)

En dan de rest wat er nog allemaal ingebouwd moet worden:
Ventielen gas/brandstof, pomp, Airtrap (van Sandor, dat scheelt een hoop met die van BVM ;)) en nog een gyro van ACT voor het rudder/neuswiel,

7277481842fcb5e13.jpg

Frank

Mooie bouwbeschrijving.Sommigen hebben het echt wel in de vingers.
Kan ik alleen maar benijden:worship:

Mag ik vragen wat een airtrap is?

Laatst bewerkt door een moderator:
Back