Zore heeft me een PBtje gestuurd of ik hier iets meer wilde schijven over mijn cilinders, dus bij deze.
Ik maak zoals bij somige bekend mijn cilinders altijd zelf, omdat ze niet te koop zijn.
En als ik ze zou laten maken, zou dit klauwen met geld kosten.
Ik maak mijn cilinders met het idee dat deze levenslang mee moeten kunnen gaan (dit geld eigenlijk voor mijn hele machine)
Om dit te verwezelijken zorg ik ervoor dat de slijtage tot het minimum beperkt wordt, en de delen die toch slijten, lang mee gaan en snel vervangen kunnen worden.
Om deonderdelen in de cilinder te kunnen vervangen zit het deksel van de cilinder vast geschroeft met 12 M2 boutjes.
Om de slijtage te minimaliseren moeten de zuigerbuis en de zuigerstang super glad zijn. ik gebruik hiervoor speciale stalen cilinderbuis en hardverchroomde cilinderstang. Dit materiaal wordt normaal gebruikt voor het maken van gasveren.
Om deze onderdelen ook glad te houden, heb ik op de zuiger en in het deksel een ring van zwarte POM zitten, welke voor de geleiding van de zuiger en zuigerstang zorgt. Hierdoor vermijd ik metaal op metaal contact waardoor de cilinderbuis en zuigerstang niet beschadigd.
In de ring, in het deksel zitten nog drie groefjes welke voor de olie afvoer zorgen bij het venomeen Glijdruk.
Dit is een druk die kan opbouwen door olie transport tussen de bewegende stang en de stilstaande bus. Deze druk kan bij een nauwkeurige passing en hoge snelhied enkele honderden barren druk veroorzaken.


Wat betreft de afdichtingen gebruik ik voor de bewegende delen van cilinders altijd Umachetten, omdat deze vele malen langer mee gaan dan bijv Oringen.
Voor de zuigerafdichting is dit standaard type met de afmetingen 8x16x4mm en gemaakt van rubber hardheid 90shore.
De stang afdichting laat ik maken omdat deze maat niet standaard is. De maat hiervan is 10x14x3mm en wederom van Rubber 90shore. De afdichtingen hebben een werkdruk van 100bar.
Voor statische afdichtingen gebruik ik voornamelijk Oringen. Voor de inbouwmaten van Oringen zijn gewoon tabellen deze staan bijv in het blauwe polytechnisch zakboekje blz538 of op de site van Eriks afdichtingen.
Omdat een graafmachine nu eenmaal in de grond zit waar veel vuil is, heb ik mijn cilinders ook van een vuil afstrijker voorzien. Dit is een gewone askeerring zonder veer Rzv10x14x3 welke buiten in het deksel zit en zo de troep buiten de cilinder houd.
De schanier punten van o.a. de cilinders voorzie ik van zogenaamde PAP lagerbussen welke weer op geharde en geslepen paspennen draaien. Tevens zit zit er op elk schanierpunt een nasmeer mogelijkheid.
Nou dit was het wel zo'n beetje.
Ik maak zoals bij somige bekend mijn cilinders altijd zelf, omdat ze niet te koop zijn.
En als ik ze zou laten maken, zou dit klauwen met geld kosten.
Ik maak mijn cilinders met het idee dat deze levenslang mee moeten kunnen gaan (dit geld eigenlijk voor mijn hele machine)
Om dit te verwezelijken zorg ik ervoor dat de slijtage tot het minimum beperkt wordt, en de delen die toch slijten, lang mee gaan en snel vervangen kunnen worden.
Om deonderdelen in de cilinder te kunnen vervangen zit het deksel van de cilinder vast geschroeft met 12 M2 boutjes.
Om de slijtage te minimaliseren moeten de zuigerbuis en de zuigerstang super glad zijn. ik gebruik hiervoor speciale stalen cilinderbuis en hardverchroomde cilinderstang. Dit materiaal wordt normaal gebruikt voor het maken van gasveren.
Om deze onderdelen ook glad te houden, heb ik op de zuiger en in het deksel een ring van zwarte POM zitten, welke voor de geleiding van de zuiger en zuigerstang zorgt. Hierdoor vermijd ik metaal op metaal contact waardoor de cilinderbuis en zuigerstang niet beschadigd.
In de ring, in het deksel zitten nog drie groefjes welke voor de olie afvoer zorgen bij het venomeen Glijdruk.
Dit is een druk die kan opbouwen door olie transport tussen de bewegende stang en de stilstaande bus. Deze druk kan bij een nauwkeurige passing en hoge snelhied enkele honderden barren druk veroorzaken.


Wat betreft de afdichtingen gebruik ik voor de bewegende delen van cilinders altijd Umachetten, omdat deze vele malen langer mee gaan dan bijv Oringen.
Voor de zuigerafdichting is dit standaard type met de afmetingen 8x16x4mm en gemaakt van rubber hardheid 90shore.
De stang afdichting laat ik maken omdat deze maat niet standaard is. De maat hiervan is 10x14x3mm en wederom van Rubber 90shore. De afdichtingen hebben een werkdruk van 100bar.
Voor statische afdichtingen gebruik ik voornamelijk Oringen. Voor de inbouwmaten van Oringen zijn gewoon tabellen deze staan bijv in het blauwe polytechnisch zakboekje blz538 of op de site van Eriks afdichtingen.
Omdat een graafmachine nu eenmaal in de grond zit waar veel vuil is, heb ik mijn cilinders ook van een vuil afstrijker voorzien. Dit is een gewone askeerring zonder veer Rzv10x14x3 welke buiten in het deksel zit en zo de troep buiten de cilinder houd.
De schanier punten van o.a. de cilinders voorzie ik van zogenaamde PAP lagerbussen welke weer op geharde en geslepen paspennen draaien. Tevens zit zit er op elk schanierpunt een nasmeer mogelijkheid.
Nou dit was het wel zo'n beetje.