Mijn 2e Graafmachine

Zore heeft me een PBtje gestuurd of ik hier iets meer wilde schijven over mijn cilinders, dus bij deze.

Ik maak zoals bij somige bekend mijn cilinders altijd zelf, omdat ze niet te koop zijn.
En als ik ze zou laten maken, zou dit klauwen met geld kosten.

Ik maak mijn cilinders met het idee dat deze levenslang mee moeten kunnen gaan (dit geld eigenlijk voor mijn hele machine)
Om dit te verwezelijken zorg ik ervoor dat de slijtage tot het minimum beperkt wordt, en de delen die toch slijten, lang mee gaan en snel vervangen kunnen worden.
Om deonderdelen in de cilinder te kunnen vervangen zit het deksel van de cilinder vast geschroeft met 12 M2 boutjes.

Om de slijtage te minimaliseren moeten de zuigerbuis en de zuigerstang super glad zijn. ik gebruik hiervoor speciale stalen cilinderbuis en hardverchroomde cilinderstang. Dit materiaal wordt normaal gebruikt voor het maken van gasveren.

Om deze onderdelen ook glad te houden, heb ik op de zuiger en in het deksel een ring van zwarte POM zitten, welke voor de geleiding van de zuiger en zuigerstang zorgt. Hierdoor vermijd ik metaal op metaal contact waardoor de cilinderbuis en zuigerstang niet beschadigd.

In de ring, in het deksel zitten nog drie groefjes welke voor de olie afvoer zorgen bij het venomeen Glijdruk.
Dit is een druk die kan opbouwen door olie transport tussen de bewegende stang en de stilstaande bus. Deze druk kan bij een nauwkeurige passing en hoge snelhied enkele honderden barren druk veroorzaken.

Wat betreft de afdichtingen gebruik ik voor de bewegende delen van cilinders altijd Umachetten, omdat deze vele malen langer mee gaan dan bijv Oringen.
Voor de zuigerafdichting is dit standaard type met de afmetingen 8x16x4mm en gemaakt van rubber hardheid 90shore.
De stang afdichting laat ik maken omdat deze maat niet standaard is. De maat hiervan is 10x14x3mm en wederom van Rubber 90shore. De afdichtingen hebben een werkdruk van 100bar.
Voor statische afdichtingen gebruik ik voornamelijk Oringen. Voor de inbouwmaten van Oringen zijn gewoon tabellen deze staan bijv in het blauwe polytechnisch zakboekje blz538 of op de site van Eriks afdichtingen.

Omdat een graafmachine nu eenmaal in de grond zit waar veel vuil is, heb ik mijn cilinders ook van een vuil afstrijker voorzien. Dit is een gewone askeerring zonder veer Rzv10x14x3 welke buiten in het deksel zit en zo de troep buiten de cilinder houd.

De schanier punten van o.a. de cilinders voorzie ik van zogenaamde PAP lagerbussen welke weer op geharde en geslepen paspennen draaien. Tevens zit zit er op elk schanierpunt een nasmeer mogelijkheid.

Nou dit was het wel zo'n beetje.

Hallo Stef,

Ja, alles dus ook de ventielen en pompen zijn zelfbouw. Er staan foto's hiervan verspreid over dit topic.

Hallo,

Dit nieuwe jaar weer vrolijk verder gebouwd aan de machine :D.
De buisjes gebogen welke op de graafarm komen.
Deze buisjes worden gebruikt voor de 2 extra aansluitingen voor o.a. een draaibare knipper. Het korte buisje is een lekolie aansluiting voor als ik iets met een hydromotor wil aansluiten.

Daarnaast de draaidoorvoer in elkaar gezet. Met de Oringen erin zijn duidelijk de 4 olie groeven te zien voor de rups aandrijf motoren. Het kleine groefje rechts is een lekolie groefje, dat mocht er een Oring lekken, dat dan niet meteen de olie naar buiten lekt. De hoofd-lekolie aansluiting zelf van de hydromotoren zit in het midden van de draaidoorvoer en komt er aan de kopse kant uit (niet zichtbaar).

Eindelijk de laatste cilinder in elkaar gesoldeerd. Hier is hij te zien met al zijn broertjes.

Hiermee was dit het laatste hydraulische component wat nog gemaakt moest worden.

Dat ziet er wel weer erg mooi uit.
Heb jij zelf zo'n kleine pijpen buiger gekocht of zelf een buighulpje gemaakt.
Die pijpjes zien er echt goed strak gebogen uit.

Nu ik ook bezig ben met een graafmachine heb ik ook zitten denken aan extra aansluitingen te maken voor bv een grijper voor aan de graafarm.
Maar hoe werkt dat nu als je hem niet gebruikt. Zijn er gewoon snel koppeling met dopjes die het stofdicht houden. En zijn daar de slangen weer snel aan te zetten of ben je uren bezig met monteren van de leidingen naar de extra hulpstukken.

Laatst bewerkt:
Hallo Marko,
Zoals je op de vorige pagina kunt lezen buig ik de buisje om een messing hulpstukje met groeven erin.
Op de extra aansluitingen komt schoefdraad met een oring erin. Hier draai ik dan kappen op als ik ze niet gebruik. Als ik hem wil gebruiken dan schroef ik het kapje eraf, eb schroef ik er een koppeling op waaraan via een andere koppeling weer de slang vast zit.
Snelkoppelingen voor lucht vertrouw ik niet zo bij 60bar druk.

allereerst voor iedereen de beste bouwwensen natuurlijk. Ik doe het maar even via deze toppic omdat ik denk dat menigeen hier wel het een en ander volgt.

Ziet er puik uit naamgenoot...
Petje af. Het is natuurlijk ook wel prachtig werk om op een machine te maken.

Stef

Dank je, jij ook nog de beste wensen voor 2009.
Ik ben blij dat hij bijna klaar is, want na ruim 2jaar tekenen en bouwen heb ik er wel een beetje genoeg van hoor. Hij moet nu maar een een keer klaar komen zodat ik kan spelen met het apparaat.

Hallo Stefan,

Nou dat ziet er weer gaaf uit zeg, SUPER hoor, dit doet jou bijna niemand na !!!
Dit is echt modelbouw op zeer hoog niveau !!!
(VOLVO)petje af hoor !!!

je hebt speciale snelkoppelingen voor hydrauliek

Firma Leimbach Modellbau & Elektronik

dan bij hydraulik

zubehor 2/4

mvg wybo

Nu dit is ook gewoon pneumatiek spul hoor, wat ze voor olie gebruiken.
Echte hydraulische koppelingen sluiten aan twee zijden af, dus ook de verbruiker zijde. Omdat ik met 60Bar werkt, zie ik dat niet lang goed gaan met dat spul. Het is nu eenmaal niet voor die druk gemaakt. daarbij vind ik ze te groot in verhouding met de echte.

Hallo Stefan,

Nou dat ziet er weer gaaf uit zeg, SUPER hoor, dit doet jou bijna niemand na !!!
Dit is echt modelbouw op zeer hoog niveau !!!
(VOLVO)petje af hoor !!!

Bedankt Piet, Het voelt toch altijd weer goed als mijn bouwsels bevallen.
Wanneer gaan de jouwe van start? Ik bedoel de Cat 385. Ben wel benieuwd hoe het jouw afgaat, en het schiterende resultaat.

Hallo Stephan,

maak jij dan ook de koppelingen zoals kniestukjes enzo zelf? Ik neem aan dat wat er standaard op de markt is dat dat te groot is.

Stef

Ja, ik maak ook de koppelingen zelf. Het is wel een saai werkje 100 koppelingen draaien, maarja zelfbouw is nu eenmaal zelf maken.

Bedankt Piet, Het voelt toch altijd weer goed als mijn bouwsels bevallen.
Wanneer gaan de jouwe van start? Ik bedoel de Cat 385. Ben wel benieuwd hoe het jouw afgaat, en het schiterende resultaat.

Hallo Stefan,,

Het begin van de bouw van de CAT. 385 CL zal maart/april 2009 van start gaan, eerst moet de broshuis Semi-dieplader af en daarna moet de Volvo F12 bakwagen met aanhangwagen nog worden afgewerkt en gespoten worden.
Daarna ga ik pas beginnen met de CAT.,omdat ik anders te veel projecten heb staan die niet af zijn !!!

Poeh, dan pas. Dan is de mijne al klaar (hoop ik).
Begin je dan meteen met bouwen, of ben je net zoals ik eerst 6 maanden bezig met tekenen en ontwerpen.

Poeh, dan pas. Dan is de mijne al klaar (hoop ik).
Begin je dan meteen met bouwen, of ben je net zoals ik eerst 6 maanden bezig met tekenen en ontwerpen.

Hallo Stefan,

Nee, ik hoef eerst geen half jaar te tekenen hoor, de bouw gaat direct van start !

Alleen alle maten omrekenen van de 1:1 naar 1:14
Maar dit doe ik per te maken onderdeel !

Dus ja, al met al zal daar ook best veel tijd in de loop van de bouw in gaan zitten, maar ja, dat hoort en nou eenmaal bij hé.

Ik ga trouwens eerst met de complete mast beginnen, het makkelijkste onderdeel, hahaha.

Hallo,

Ik heb v.d. week alvast de basis van de bak gemaakt en deze laten tig lassen. Er moeten nog wel oren aan, de randen moeten nog worden opgedikt en er moeten nog tanden aan.
Meteen maar de grootste bak genomen (orgineel 2,5 meter breed). het is wel een joekel hoor. de inhoud van een 1,5L fles kan je er zo inschudden zonder dat hij overloopt.

Dat schiet wel lekker op, de vrachtwagens zijn met twee scheppen al vol :D.

Back