Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Zo, ik heb een weekje vrij, dus kan weer mooi hobbien.
Ik ben nu met de rest van de giek bezig.
Eerst de zijkanten gemaakt, en deze aan de bussen en cilinder ophanging gesoldeerd. Uiteraard met zilversoldeer voor de stevigheid.
Ik heb de borsten welke op de bussen zitten deels 0,1mm afgedraaid, zodat hier het zilver tussen kan lopen. Het pijpje in het midden is om straks alle draaipunten ineens te kunnen smeren.
Zo de eerst kant is dicht. De andere kant pas gemaakt en de randen afgeschuind wederom om hier het zilver tussen te laten lopen.
Bij tin solderen hoeft dit niet omdat dit veel meer een capilaire werking heeft dan zilver. Voordat je iets met zilver soldeert, alle naden goed schoon schuren, en ontvetten, anders pakt het zilver niet goed. Bij het opwarmen al meteen het vloeimiddel (witte poeder) toevoegen om vervuiling van de brander te voorkomen.
Het kleine gaatje rechts in de plaat is voor de beluchting tijdens het solderen. De giek is immers helemaal dicht en tijdens het solderen wordt de lucht die hier in zit warm en zal na het solderen afkoelen en het zilver ongewild naar binnen trekken. Wel oppassen dat je de brander van het gaatje vandaan houdt anders kan er gas inkomen en de boel ontploffen.
Zo hij is nu helemaal dicht
Het gaatje rechts is verbonden met het interne smeerleiding hier komt een M2 boutje in tegen vuil.
hallo Fabi,
Bedankt voor de complimenten.
Ik ben blij dat je hem fijn vind werken, heb ik hem toch goed gemaakt.
Ik hoop dat je je tand nog terug gevonden hebt, want een kroon zetten kost veel Euro's haha![]()
Graag gedaan hoor,
Ik vindt dat als iemand het een keer wil voelen hoe zoiets werkt, je daar niet moeilijk over moet doen.
Jammer dat er wel sommigen zijn die dit absoluut niet willen, ook al ben je zelf ook een modelbouwer met respect voor andermans model.
Nu heb je mooi vergelijkings materiaal voor je eigen kraan.