Mijn corona project ?

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door packard, 21 nov 2020.

  1. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Henk, ik heb de tekening gebruikt met de handtekeningen van jou , Rob Olijve, en Bert zelf.
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    De registratie binnen Daedalus was -net als de rest van het clubgebeuren- tamelijk anti-autoritair. Vandaar die ogenschijnlijk wilde registratienummers.
    Tja, Amsterdammers in de jaren '60.... need I say more? :D
    Gelukkig gecombineerd met een flinke dosis scherp verstand en dito relativeringsvermogen, dus het kwam allemaal goed.
    De club was namelijk lange tijd hofleverancier van Nederlandse vertegenwoordigers op internationale wedstrijden.
    Het drong pas langzaam tot mij door dat Bert & Rob een paar supertalenten waren die daarmee ook nog eens aanjagers werden voor clubcollega's die niet wilden achterblijven.

    Maar 4963 zal Berts keuzenummer zijn geweest. Ik ben redelijk vaak bij hem op audiëntie geweest op zijn bouwzolder waar hij me heel veel heeft uitgelegd over F2B bouwen & vliegen, maar over dat nummer hebben we nooit gesproken...

    Voorbeeld van wat er zoals mogelijk was:
    Ik kreeg voor mijn Mini Suppi waarmee ik, na 's ochtends lid te zijn geworden, 's middags mijn eerste wedstrijd vloog, het nummer 188.
    Ik heb toen de nog vrije serie die op "88" eindigde maar aangevraagd en gekregen.
    De 288 was de Super Sup, de 388 mijn eerste Bluegrass stunter, de Nobler en de laatste, de 488, het "grijze Olifantje", een gewichtsmatig uit de klauw gelopen, recht getrokken (er was haast bij) Trianic 46. Mijn enige model dat altijd probleemloos door stevige wind en turbulentie vloog, maar met een minimale hoek straal van een meter of 6 geen beste stunter.
    De vleugel voor de 588 was in aanbouw maar is gesneuveld tijdens de verhuizing naar Almere.
    Tussendoor nog veel meer geproduceerd, maar dat was bij nader inzien niet de moeite van het registreren waard.
     
    DHZ vindt dit leuk.
  3. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.232
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi Gerben,
    Ik heb het even nagekeken; dat is de tekening van de driepoot-Trianic uit 1974. Ik heb bij het maken van deze tekening gebruik gemaakt van informatie van Bert, en van een schets van de onderdelen, die Rob Olijve enige tijd daarvoor had gemaakt, en die hij aan mij ter beschikking heeft gesteld. De handtekening van Bert is natuurlijk om de tekening als authentiek te waarmerken, en het 'met dank aan Rob Olijve' vanwege bovenstaande. Leuk dat jij de jouwe als tweepoot kist hebt gebouwd. De Mark 2,5? En komen er nog tipfinnen aan?
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  4. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Ja, ik zag de tweepoot uitvoering van Glen Alison en ik had al eens een driepoot(Shark) gebouwd.
    Natuurlijk komen er tipvinnen aan.
    Ze staan al op de laatste plaatjes.
     
  5. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Aanraken is zetten, dus ik ben min of meer verplicht om de vliegklare kist te laten zien, om het project af te ronden. Tot mijn afgrijzen en verbouwereerdheid is het gewicht nu 1354 gram, incluis tank .
    Helaas is de afwerking niet geworden wat ik er van gehoopt had. De polyspan bekleding op de vleugels gedroeg zich heel vervelend. Erg veel rimpels na het spuiten.
    En misschien had ik meer transparante lak op kunnen brengen.
    Maar bang geworden door een wijze les van Bruno over de moeilijkheid van het inschatten van het gewicht van zo'n toplaag , ben ik te zuinig geweest. Kan in de toekomst beter.
    De troost is dat ik nog een korte kit heb liggen die ik in een overmoedige bui al begonnen was. Het geeft de mogelijkheid om alle fouten van de eersteling te vermijden.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    wnieuwkamp en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  6. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    805
    Gewicht is mooi voor deze aandrijving. Goede keuze om blanke lak dun te houden en wat er onder zit niet te verstoppen. Je bent in ieder geval op tijd voor de eerste Almere vliegdag.
     
  7. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Bij het opruimen van een kast met fotoboeken kwam ik deze foto tegen 1971 of 1972 op het baantje van de Haarlemse luchtvaartclub aan de zeeweg.
    Toen was er nog geen corona .
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  8. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Het model heette Super MoHo . Het was een carrier met alle toeters en bellen. De bedoeling was om de Cocktail beker te winnen. Natuurlijk wilde mijn .46 ST niet starten dus veel punten verloren.
    De snelheid was ook niet best : het model vloog voorwaarts met een negatieve instelhoek van 45 graden. Kennelijk iets te veel lift .
    De troost was dat de motorbediening goed werkte.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  9. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Dit was de 3 voudige winnaar van de cocktail beker.
    Snelheid en een snel startende motor gaven veel punten.
    [​IMG]
     
  10. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    805
    Het hekje is voorzien van een groot roestig slot en als je heel goed zoekt kun je de betonbaan nog vinden. Na 1980 is de Haarlemse Cocktail niet meer gevlogen.

    Haarlem cocktail.jpg

    Kijk eens bij 1978.

    58 Geilman
    59 Maartense
    60 Bos
    61 Maartense
    62 Groos
    63 Maartense
    64 Metkemeijer R
    65 Maartense
    66 Harskamp
    67 Metkemeijer A
    68 Metkemeijer R
    69 Velthuijsen
    70 Velthuijsen
    71 Velthuijsen
    72 Velthuijsen
    73 Heemskerk
    74 Heemskerk
    75 Sprinkels
    76 Maalman
    77 Maalman
    78 Wassenaar
    79 Maalman
    80 Janssen
     
  11. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Leuk zo een lijstje, In 1975 eindigden beide vliegers met een gelijk aantal punten.
    Als motivering voor de uiteindelijke winnaar, hiervoor heb je al 2 keer gewonnen.
     
  12. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Deze foto s zaten ook nog in het mapje.
    Mijn Zlin 226 a van 1976.
    Voor zover ik weet heb je deze voor mij ingevlogen.
     
    M.l.v.Doesburg vindt dit leuk.
  13. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Tjonge Zeg ! Ik heb nog er voor gezorgd dat die plaatjes zijn vergroot . Ze waren n.l. vol. Dat dat in 1978 was , was ik totaal vergeten.
     
  14. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Hallo Gerben, voor als je het leuk vind, ik kan eventueel een pdf naar je sturen.
    Bij het opruimen van een aantal kasten kwam ik een bouwen en vliegen van 1971 tegen.
    Hierin staat een interessant artikel van Paut Tupker ,een interview met William Rabe.
    Een nieuwe kijk op kunstvlucht in 1971,het zal wel vaker gevraagd zijn maar als ik op het draadje kijk van lijnbesturing nu 50 jaar later zie ik nog steeds projecten van Noblers.
     
  15. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    In 1961 was dit wel een heel ingewikkeld project,een ontwerp waarbij een LB vliegtuig ook kan rollen.
    Misschien als corona nog wat langer duurt
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2020
  16. Willi Schmitz

    Willi Schmitz PH-SAM

    Lid geworden:
    15 jan 2006
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Heinsberg-Karken
    Wat is de 'Haarlemse Cocktail beker'??

    Groetjes
    Willi
     
  17. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Was toch bezig.
    [​IMG]
    De rest laat ik aan jullie over .
     
  18. CL carrier

    CL carrier In Memoriam

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    254
    Ik kom uit Haarlem-Noord, net als Frank K. Je had 3 clubs; Antony Fokker, de Haarlemse lucht vaart club en , nu twijfel ik; Icarus?
    bij Fokker Heemstede schoten ze vuurpijlen de lucht in, nog nooit een geslaagde poging meegemaakt. Redelijk triestig..........
    Het staat mij bij dat van Zutphen? een prominent lid was die dus al 50 jaar terug al aan lijnbesturing deed met RB gasbediening.
    Bij de cocktail cub was ook doellanding een wedstrijd onderdeel, dus ik landde gewoon, en gaf down om de motor te stoppen, dat vond het Webraatje niet fijn. Toen had ik een kampeerbus, een Fiat 238, Iets meer onbetrouwbaars was nog niet uitgevonden met daarin Bulgaarse wijn van Ed Meijer, dat ging niet goed, ik zie nog F2B voor mij die daar helemaal niet mee eens was, en meer dan 40, 50 jaar later, nog steeds mijn excuus. Het glazuur spatte van je tanden, je kon het ook gebruiken als accuzuur.
    Als je daar wilde vliegen, haalde je de sleutel bij het politiebureau in Bloemendaal, tegenover het Marine hospitaal, daar ik een keer terecht kwam omdat ik met mijn fiets de steile kant van het Kopje afging,9 of 10 jaar oud en 80 km/h.
    Met die Fiat 238 zijn we daarna nog met een paar mensen naar de Nats op Woodvale geweest, alleen maar regen, alle tenten onder water, warn dat niet de nats die de Metkemeijers wonnen met de FMV?
    Corona; als je toekomst minder wordt, ga je je terug kijken.
    Voor Willi; we deden ook nog aan ballonrammen.

    goede gezondheid voor al jullie jullie en aanhang voor 2021 en verder.
    Kom op met die prik(ken)!

    MVG

    Max
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Woodvale was het WK 1978.... Bert en Rob werden daar wereldkampioen.
    Ik hoor het je nog zeggen... "Pas als het water zó hoog komt hebben wij problemen."
    Het klopte, de drempel van die FIAT zat zeker 25 cm boven de grond, als het niet hoger was. Kijk maar...
    [​IMG]
     
  20. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Help, mijn draadje is gestolen!
    Het ging over Corona perikelen . Zie de draad van Carrier.
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina