Mijn eerste aankoop voor het HLG

• Topicstarter Topicstarter KareldeK
  • Startdatum Startdatum
Wat velen zich niet beseffen is dat bij 1 servo voor twee ailerons alle symmetrische krachten, zoals b.v. bij de landing of heel veel lift niet op de servo komen, maar in het mechaniek worden opgevangen.
Alleen de a-symmetrische krachten komen op de servo.

Rick

zou jij 1 servo op de rollen steken in een DLG/HLG (of eender welk andere zwever)?
ik durf dat risico niet pakken... al zeker niet als je bv rudderless gaat vliegen.

zou jij 1 servo op de rollen steken in een DLG/HLG (of eender welk andere zwever)?
ik durf dat risico niet pakken... al zeker niet als je bv rudderless gaat vliegen.

Het gaat niet om het risico.
Ik zou het niet doen omdat ik welf/remklleppen niet zou willen missen.
En omdat het mechanisch eenvoudiger is.
Maar qua servo belasting helemaal geen bezwaar, integendeel.

Rick

En met 1 servo voor twee rolroeren kan je niet remmen of flappen.
Rick

ik denk dat dat wel kan en heel makkelijk met een heveltje aan de bovenkant van 1 flap en 1 aan de onder kant bij de andere flap. En ik ben veel aan het lezen want dat moet van firefrox en ik denk toch dat rick veel meer weet maar nog niet van de remflappen met 1 servo.

En met 1 servo voor twee rolroeren kan je niet remmen of flappen.
Rick

ik denk dat dat wel kan en heel makkelijk met een heveltje aan de bovenkant van 1 flap en 1 aan de onder kant bij de andere flap. .

????? en hoe wil je dan rollen??? je kan een servo niet als rol EN rem gebruiken... gaat gewoon NIET. dan ga bij bij t rollen de 2 ailerons ook in dezelfde richting duwen.
(ik weet mss niet zoveel als rick, maar ik denk toch nog na.)

ik hoef toch niet te rollen want er zijn ook zwevers met alleen links en rechts en hoog en laag. En dan kan ik met de flaps wel remmen als het nodig is.
Ik heb ook niet gezegd dat ik wil rollen en remmen. Rick zei dat ik niet kon remmen en flappen met 1 servo. Ik moet van jou meer lezen wat ik doe en jij moet misschien beter lezen wat ik wil want ik heb nooit gezegd dat ik wil rollen. Ik moet eerst maar eens leren met links en rechts en hoog en laag. Ik heb ook gelezen dat er veel v stelling in de vleugel moet als ik niet kan rollen omdat ik geen flaps heb of ze niet gebruik.

Ik moet van jou meer lezen wat ik doe en jij moet misschien beter lezen wat ik wil want ik heb nooit gezegd dat ik wil rollen.

In post 77 heb je het over ailerons, die worden meestal primair voor rollen gebruikt.
Als je alleen wilt remmen heten die dingen remkleppen of verstoorders.

En voor remkleppen heb je inderdaad maar 1 servo nodig.

Rick

maar in post 61 zeg ik da thet voor flaps is (1 voor de velugelflaps) en firefrox zegt in 76 ineens ailerons. toen heb ik niet opgelet en in 77 ook ailerons gezegd maar ik bedoelde vleugelflaps.

En kijk maar in post 61 en 76 en 77 alles terug.
ik ben pootje gehaakt door fireforx en heb toen hetzelfde woord gebruikt maar het kan wel volgens rick maar beter is remkleppen of verstoorders.

Ik moet nog veel leren maar ik niet alleen en er wordt veel te veel op allerlei kleine dingen afgerekend

maar in post 61 zeg ik da thet voor flaps is (1 voor de velugelflaps) en firefrox zegt in 76 ineens ailerons. toen heb ik niet opgelet en in 77 ook ailerons gezegd maar ik bedoelde vleugelflaps.

En kijk maar in post 61 en 76 en 77 alles terug.
ik ben pootje gehaakt door fireforx en heb toen hetzelfde woord gebruikt maar het kan wel volgens rick maar beter is remkleppen of verstoorders.

Ik moet nog veel leren maar ik niet alleen en er wordt veel te veel op allerlei kleine dingen afgerekend

weet je, ik begin nog steeds iedere keer te denken dat dit een draadje is voor de lol...
waarom kom je anders ineens met een elektro (half hotliner)rompje aandraven?
waarom zou je flaps inbouwen als je ze enkel wil gebruiken voor te remmen? (dan maak je beter airbrakes , die uit je vleugel komen)

steek dan 20euro extra in je pot, en koop wat servos, zodat je ailerons kan zetten. die ook als flap kunnen dienen , zoals bij een DLG.

ik ben totaal niet meer mee, wat hier nu gemeend is.

Het gaat niet om afrekenen, of zo.
Maar het is voor iedereen moeilijk om in een paar woorden precies op te schrijven wat je bedoeld.
Als anderen dan wat anders begrijpen dan de schrijver wilde uitdrukken krijg je misverstanden.
Alleen door open te blijven staan naar elkaar, kom je samen verder.

En daar is dit forum voor.

Rick

dat red je niet met 20 euro, want dan moet er ook een andere zender komen ;)

ik vraag me ook al af hoe ie de remmen gaat aansturen, maarja

als je remmen/flaps kan bedienen, kan je ook ailerons bedienen met een schakelaar ;)

ik vraag me ook al af hoe ie de remmen gaat aansturen, maarja

ik denk dat dat wel kan en heel makkelijk met een heveltje aan de bovenkant van 1 flap en 1 aan de onder kant bij de andere flap.
Ik vind dit eigenlijk een geniale oplossing die je zou kunnen gebruiken als je nog niet met ailerons bekend bent maar wel zou willen remmen of een beetje meer flap zetten bij het thermieken.

als je remmen/flaps kan bedienen, kan je ook ailerons bedienen met een schakelaar :wink:
Deze snap ik eigenlijk weer niet, dat kan echt niet met 1 servo.

Karel, lekker doorgaan. In mijn eerste jaar DLG opperde ik dat de romppoken misschien ovaal moesten zijn, hoongelach viel mij ten deel en nu hebben alle productiemodellen het.:D Het zit me nog dwars;)

Het onderschatten van een beginnend iemand kan je later lelijk te kakken zetten.

Loet

P.S. als je iets vliegends voor elkaar krijgt krijg je van mij een romp met ovale pook die ik ooit gekocht heb. Dus zet hem op!!

Mijn vader zegt dat ik al genoeg gekregen heb en nu eerst maar eens moet maken want het is niet goed om zo maar dingen tekrijgen zoals de servo's.

Maar als het model wat ik ontwerp wel vliegt ga ik wel met mij n vader praten en wil ik wel heel graag de romp van u en ook nog wel iets betalen en natuurlijk ook de zendkosten. Maar ik snap mijn vader wel

en nu mag ik weer op het modelbouwforum, gelukkig maar want ik ga nog wel verder met bouwen. mijn vader mag nu van mij zijn modem niet meer uitzetten want dan krijgen we steeds een ander PI-adres en dat mag niet voor dit forum, ik werd laatst daarom van het forum afgegooid en dat vond ik niet leuk.

Maar ik wil iedereen wel een heel fijne 2012 wensen en ik zal er van gaan genieten want nu kan ik weer vragen kan stellen en laten zien wat ik ga bouwen. ik was flink in de war toen ik niet meer op het forum kon maar nu weet mijn vader ook dat beter is om de modum aan te laten snachts. ik hoop maar dat het nu wel mag want ik was toch niet gemeen of vervelend tegen andere mensen vindt ik zelf.

Karel de Koning

Back