Mijn eerste balsa vliegtuig

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Jerommeke, 13 sep 2008.

  1. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    In de handleiding blz 33 op afbeelding 111 staan de roeruitslagen. Maar dit is volgens de handleiding 1 van de laatste klussen bij de bouw.... :teacher: ;)

    Je schiet lekker op met het bouwen.

    De foto komt eraan!
     
  2. Jerommeke

    Jerommeke Guest

    :oops: ik schaam me diep.
    Je hebt hartstikke gelijk.

    Is het heel erg als die van mij bijna het dubbele uit kunnen slaan?
    dit betekend dat ik waarschijnlijk teveel heb afgeschuind.


    greetz
     
  3. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    als je een computerzender hebt is te veel uitslag helemaal niet erg, dit kun je dan gewooon verkleinen in het menu van je zender dus je hoeft mechanisch helemaal niets aan te passen.
     
  4. sjaakslinger

    sjaakslinger

    Lid geworden:
    5 aug 2008
    Berichten:
    90
    Locatie:
    Amersfoort
    Ai...respect. Zo goed, net prefab. ;)
     
  5. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Niet schamen ;) Zelf heb ik 2 keer de handleiding niet goed gelezen omdat ik te snel ging en heb redelijk moeten piekeren en knutselen om die fouten op te lossen (spijt!) :D Maar het is gelukt.

    Zoals Robert ook al aangeeft is het niet erg.
    De opmerking die ik op de club kreeg was dat ik met die uitslag wel 3D kon gaan vliegen:D Dus je gaat nog goed.

    Zelf ben ik nu bezig met de rolroeren. De onderdelen RC2 heb ik niet compleet. Van de roerhoorntjes (van duits naar nederlands;)) heb ik wel totaal 4 stuks maar niet het plaatje voor de anderekant van het roerblad (foto 100 op blz 30). Heb jij daar wel 4 van? en de boutjes? zitten die er ook bij? Volgens mij ben ik wat kwijt:( maar dat lossen we wel weer op:D
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Altijd in eerste instantie uitslag mechanisch verkleinen door de kwiklinks dichter/verder bij/van servo/roer heveltje te plaatsen. Daarna eventueel nog wat 'bijwerken' d.m.v. de zender. Door alle verkleining via de zender te doen, gooi je nauwkeurigheid EN stelkracht weg.
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2008
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    @Jeroen
    De vleugelhelft met het omlaaggaande rolroer heeft meer weerstand dan de vleugelhelft met omhooggaande rolroer. Denk nu even aan een lichte rol/bocht naar rechts. Het omlaaggaande rolroer links 'tilt' de vleugel naar rechts maar zorgt er tevens voor dat het toestel linksom wil 'haken'. Voor mooie bochten zou je kunnen overwegen om de rolroer uitslag naar beneden kleiner te maken dan de uitslag naar boven: rolroerdifferentiëring.
    Als je zender (software) het kan, heeft elk rolroer zijn eigen servo nodig. Kan je zender het niet, dan kan het mechanisch door de stuurstang niet haaks op servo of roerhevel te zetten (met servo en roer in neutraalstand). Op de tekening staat de servo schijf neutraal en is de stuurstang zo ingehangen dat de lijn kwiklink/servo-as (of een servoheveltje) niet loodrecht op de servo staat. Een hoog-laag verhouding van 2:1 is een leuke beginwaarde.
    E.e.a. is voor beginner natuurlijk totaaaaaal onbelangrijk.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2008
  8. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Jeroen,
    Hier zijn twee foto's. Er zijn wat kleine dingen die ik nog moet doen zoals de nodige stickers erop plakken en 1 vleugel een extra kleurtje.
    Inmiddels zijn de rolroeren klaar.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo dat gaat heel lekker :thumbsup:
     
  10. hezik

    hezik Guest

    Dat lijkt toch verdacht veel op een vliegtuig hoor.. :)
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Maar dat is niet die van Jerommeke hé...deze was al eerder begonnen.
     
  12. hezik

    hezik Guest

    Scherp.. ik was er ingestoken :p
     
  13. Jerommeke

    Jerommeke Guest


    Wauw! die van jouw is echt al heel mooi, ik hoop dat de mijn ook zo mooi wordt.
    Ik heb trouwens wel 4 van die horentjes incl. de schoefjes (denk ik!? er zitten nog meer schoefjes in)
    Zodra ik de mijne ga bekleden/bedekken kom ik nog wel om advies vragen bij jouw.

    Tof man!

    greetz Jeroen
     
  14. Jerommeke

    Jerommeke Guest

    :cry: Wat een vakjargon, 'k moet nog veel leren geloof ik :roll:
    En het plaatje snap ik ook al niet.
    Des al niet te min, bedankt voor deze info Ron, misschien heb ik er later nog wat aan. :)

    Volgens de bouwbeschrijving (bedankt Erik) moeten de ailerons een hoekverdraaing van 10mm naar beneden en 16 mm naar boven kunnen bewegen, dus die verhouding komt aardig in de buurt.

    Nu nog even de vorderingen van vandaag:
    -Ik heb de vleugels af
    -ik heb al een kleine aanzet gemaakt voor de romp.
    zie hier de plaatjes.

    de vleugel is volledig afgemonteerd op de ailerons na, zijn wel gemonteerd maar nog niet vastgeplakt, dit doe ik na dat ik de vleugels bekleed heb. dan kan ik er namelijk nog goed bij.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu de vleugel in elkaar zit, zie je pas hoe groot het model wordt, misschien had ik als beginner toch met iets kleiner moeten starten, maar ja... ik kan hem nu toch niet meer terugbrengen. :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Is nog een heel karwij om alle onderdelen uit te snijden (de bruggetjes doorsnijden) ondanks dat het voor gesneden is.

    [​IMG]

    Ik ga naar bed, morgen weer een dag.

    Greetz Jeroen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 sep 2008
  15. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    Ik ben om, ik ga na mijn Autogiro ook een Charter bouwen met rolroeren.

    Dan nog eens leren vliegen en dan komt het allemaal goed.

    Vanavond het hele draadje doornemen.
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het is moeilijk in woorden te omschrijven, laat het maar eens voordoen op vliegveld, dan is het meteen duidelijk.

    Met kleinere modellen heb je meer last van wind. Menig modelvlieger heeft zijn kinderschoentjes met een Charter versleten.

    Ik weet niet of het in de handleiding staat en of het materiaal aanwezig is maar het is verstanding om het vleugelmiddendeel onder en boven te verstevigen met glasmat en epoxyhars. Glasmat/doek, mooi geweven. Niet glasweefsel, dat is minder sterke anarchistische rommel zonder structuur voor carrosserie reperaties.
     
  17. Jerommeke

    Jerommeke Guest

    Staat niet in de handleiding (zal vanavond nog wel eens goed kijken).
    Maar zolang de vleugels nog niet bespannen zijn kan dat toch nog?

    Bedankt voor de tip.


    greetz Jeroen
     
  18. Jerommeke

    Jerommeke Guest

    De vorderingen van vandaag.

    Ik heb de romp inmiddels redelijk ver in elkaar gezet, staat nu te drogen.

    Wat een verslavende hobby is dit.
    Vandaag ga echter maar weer een keer op tijd naar bed.
    Gisteren ben ik tot half één door gegaan en toen moest ik nog opruimen, dus lag ik pas om een uur of één op bed en de wekker ging vanochtend weer om 5:30.
    Ik was enigzins brak toen ik op mijn werk aan kwam.

    Genoeg geleuter hier de foto's van vandaag.

    Eerst moest ik de omtrek van de romp beplakken met balsa 4x4mm

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het midden gedeelte vastplakken.
    Waar potgroente al niet goed voor zijn.

    Tip!!!!... Potjes potgroente werken goed als gewichten, een mooi verdeelde belasting op het oppervlakte
    Elk type potgroenten is goed hoeft niet perzéé zilveruitjes, tuinbonen, doperwtjes en worteltjes of augurken te zijn.
    Varieer gerust eens met iets anders zoals rodekool of sperzieboontjes of een combinatie met bovengenoemde. :D;):D

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En hier ban ik gebleven.

    [​IMG]

    Begint al op een rompje te lijken.

    Even voor het idee.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Ik ga naar bed. :sleeping:
    Misschien tot morgen.


    Greetz Jeroen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 sep 2008
  19. hezik

    hezik Guest

    Je hebt de sokken er goed in! :thumbsup:

    Als je nu al denkt dat deze hobby verslavend is, wacht maar tot je dit toestel ziet vliegen ;)

    De 3536-06 is een fijne motor, daar ga je geen spijt van krijgen. Als je verder komt in de hobby, is het ook de perfecte motor op een hele berg leuke kleine electromodellen.
     
  20. Jerommeke

    Jerommeke Guest

    Ik denk dat vliegen pas volgend voorjaar wordt als alles mee zit.
    Nu gaat het nog snel en zijn het grote stappen, maar straks krijgen we het afwerken en dan zie je de vordering veel minder.

    Maar ik ga voorlopig stug door. :D


    greetz Jeroen
     

Deel Deze Pagina