Mijn eerste balsa vliegtuig

• Topicstarter Topicstarter Jerommeke
  • Startdatum Startdatum
ziet er zekers leuk uit, radioplaat klopt niet helemaal meer want je bent natuurlijk geen gasservo meer nodig maar dat maakt niet uit, heb je al een kleurenschema gekozen??

ziet er zekers leuk uit, radioplaat klopt niet helemaal meer want je bent natuurlijk geen gasservo meer nodig maar dat maakt niet uit, heb je al een kleurenschema gekozen??

Misschien een hele domme vraag, maar wat is de radioplaat en wat klopt er niet?

Ik heb nog geen kleurenschema gekozen maar ik vind rood, geel en wit wel mooie kleuren voor een vliegtuig.

Wat vinden de forumlezers de mooiste kleurcombinaties?
Laat maar eens wat horen (het liefst met een plaatje erbij)

Greetz Jeroen

Hoi Jerommeke,

je gaat weer lekker hoor ! Als je eenmaal begint ...

Nu de vleugel in elkaar zit, zie je pas hoe groot het model wordt, misschien had ik als beginner toch met iets kleiner moeten starten, maar ja... ik kan hem nu toch niet meer terugbrengen. :D

img_1980.jpg
Nou, van deze grootte ga je geen spijt krijgen hoor, hoe groter de spanwijdte hoe stabieler je trainer vliegt :)

Ik vlieg (les) zelf met deze Hangar9 Alpha60 met een spanwijdte van 182 cm, ik kan je niet vertellen hoeveel jaloerse blikken ik krijg op het veld ... :)
totaalaanzicht2hm5.jpg

Ik ga naar bed, morgen weer een dag.

Greetz Jeroen
Hhmmmm :rolleyes: hoe herkenbaar ...

Grtz,
Menno

Ik vlieg (les) zelf met deze Hangar9 Alpha60 met een spanwijdte van 182 cm, ik kan je niet vertellen hoeveel jaloerse blikken ik krijg op het veld ... :)
totaalaanzicht2hm5.jpg

Grtz,
Menno

Zeg Menno, dat is ook een mooie kleurcombi, rood wit blauw en grijs.

Misschien een hele domme vraag, maar wat is de radioplaat en wat klopt er niet?

dat is dat horizontale plaatje in de romp waarop je je servo's monteert, daar zit ook een gat in voor een gasservo maar omdat jij electro gebruikt gebruik je die eservo niet, dat bedoelde ik ;)

doorbouwen ...

Hoi,

dank je, ik vind 'm zelf ook erg mooi :) Belangrijker nog bij het kiezen van een kleurenschema is dat de kist goed zichtbaaris in de lucht. Lijkt misschien overdreven, maar je zult merken dat dit echt meespeelt ...

Maarreeh, niet teveel op het forum blijven posten want dan kun je niet bouwen ... en geloof me, je wilt vliegen hoor :)

Grtz,
Menno

Die lijkt me wat minder geschikt om starten en landen onder de knie te krijgen, het lijkt erop dat de Alpha een starre vleugelbevestiging heeft i.p.v. van een bevestiging met PTT-elastieken.

Euh........ die van mij heeft ook geen PTT elastieken maar een gebouten verbinding.
Is dit slecht?

greetz Jeroen

Hoi Ron,

in de handleiding werd een keuze geboden, ofwel houten deuvels met elastieken, ofwel deze oplossing.

Op mijn club heeft niemand hier bezwaar tegen hoor :) Het is en blijft een trainer, dus waarom die minder geschikt zou zijn om te leren vliegen ... ;)

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Bij een slechte start/landing geeft een ophanging met elastiek meer vrijheid, de vleugel kan wegdraaien/schuiven. Een starre verbinding geeft meer kans op wat meer schade.

Weer maar een update,

Ik heb de romp op een paar dingen na afgelijmd.
Ook de motorbehuizing in elkaar gelijmd.

Hier de foto's

Weer die potgroente als gewichten werkt prima.

img_2000.jpg

img_2003.jpg

img_2007.jpg

img_2004.jpg

img_2006.jpg

img_2008.jpg

Nog een paar latjes en plankjes en de romp is klaar.
Morgen ga ik, denk ik starten met de staartvleugels.
En dan moet ik toch echt naar de winkel voor de bekleding en servo's en andere randonderdelen. :lol:

Greetz Jeroen

Je gaat lekker met dat bouwen:D straks haal je me nog in:puppydogeyes:;)
Ik maak er maar even een gewoonte van om smorgens te kijken hoever je bent gekomen.

Je gaat lekker met dat bouwen:D straks haal je me nog in:puppydogeyes:;)
Ik maak er maar even een gewoonte van om smorgens te kijken hoever je bent gekomen.

Ik vindt het leuk dat je m'n vorderingen volgt.

Ik kan het gewoon niet laten om even te bouwen s'avonds.
Ik had mezelf gisteren voorgenomen om een dagje over te slaan, maar dat is weer niet gelukt.

straks moet ik wel gas terug nemen, want ik moet onderdelen bestellen.

Greetz Jeroen

vorderingen

Hee Jerommeke,

ik zeg: voor de winter een nieuw project :) Dan is deze allang af hoor ...

Je gaat als een speer, ik zou maar vast gaan zoeken naar een nieuwe bouwkit want anders heb je deze winter niets te doen :mrgreen:

Ziet er allemaal netjes uit hoor, komt wel goed met jouw trainer.

Grtz,
Menno

Hee Jerommeke,

ik zeg: voor de winter een nieuw project :) Dan is deze allang af hoor ...

Je gaat als een speer, ik zou maar vast gaan zoeken naar een nieuwe bouwkit want anders heb je deze winter niets te doen :mrgreen:

Ziet er allemaal netjes uit hoor, komt wel goed met jouw trainer.

Grtz,
Menno

Bedankt voor je vertrouwen.
Ik ben helemaal weg van die moth(jes) van jullie.
De tigermoth en de parasolmoth.

tigermoth-rwd-8-uit-3mm-depron

of

bouwverslag-tigermoth-je-uit-3mm-depron-filmpje

Mischien iets om in de winter te starten.

Greetz Jeroen

Laatst bewerkt door een moderator:
Die tekeningen zien er een stuk duidelijker uit dan die van mijn 'oude' Charter. Weet niet hoe de bouwbeschrijving bij de nieuwe Charter is, maar die van mij vind ik erg onduidelijk. Slecht vertaald en soms ontbreken gewoon vertaalde bouwaanwijzingen...

Die tekeningen zien er een stuk duidelijker uit dan die van mijn 'oude' Charter. Weet niet hoe de bouwbeschrijving bij de nieuwe Charter is, maar die van mij vind ik erg onduidelijk. Slecht vertaald en soms ontbreken gewoon vertaalde bouwaanwijzingen...

Hallo Sjaak,

Ik ben redelijk tevrede met de beschrijving, hier en daar zou het van mij wat uitgebreider mogen zijn, maar "overall" is de beschrijving goed.
Ik lees zowel de engelse als de duitse beschrijving en er zijn wel wat afwijkingen maar niets schokkend.

Greetz Jeroen

Ik weet niet of het in de handleiding staat en of het materiaal aanwezig is maar het is verstanding om het vleugelmiddendeel onder en boven te verstevigen met glasmat en epoxyhars. Glasmat/doek, mooi geweven. Niet glasweefsel, dat is minder sterke anarchistische rommel zonder structuur voor carrosserie reperaties.

@ Erik, heb jij het middenstuk van de vleugel met glasvezeldoek bekleed?

greetz Jeroen

Hallo Jeroen !

Als lid van de club die je bedoeld kan ik wel wat van je vragen beantwoorden.
De tips van de mensen hier om met je charter te beginnen is inderdaad de beste keuze.
die depron modellen zijn leuk speelgoed voor als je al kunt vliegen en/of met heel weinig wind.
Lessen bij een club met of zonder kabel (wij doen beide) is het meest efficient en uitendelijk meestal goedkoper (dus leuker).
Je kunt altijd langskomen en wij geven vanzelfsprekend gratis advies en les ook als je nog geen lid bent.
We verwachten wel dat je na 1 of 2 keer lessen ook echt lid wordt.
Met rolroer vliegen is niet zo heel veel moeilijker als zonder, je bespaart weer tijd als je overstapt op een ander model.
Het is geen must maar als je de keuze hebt begin gelijk met rolroer.
Ik zag ook een vraag over de merken besturing enzo ivm lessen aan de kabel, dat doen wij met futaba, dat is dan ook het meest voorkomende merk op onze club gevolgd door graupner.

Langskomen kan altijd en als je het even laat weten neem ik wel wat mee zodat je een stukje kunt sturen.

Heb je nog vragen, mail/PB me maar of kijk even op www.airfighterclub.nl

Ik ben er morgenmiddag na 2 uur, verder is er eigenlijk elk weekend wel een aantal mensen na 2 uur in de middag.

We zijn van origine een brandstofclub, maar electro is steeds meer en vaker aanwezig en is dus ook binnen de club ruime ervaring mee.

Kom eens langs is het beste advies wat ik kan geven ;)

@ Erik, heb jij het middenstuk van de vleugel met glasvezeldoek bekleed?

greetz Jeroen

Dat heb ik ook, iemand op de club gaf dat advies. Wat ik gedaan heb is in het midden 10 cm breed rondom de vleugel een glasvezeldoek aanbrengen.
Waar je dan wel even op moet letten is dat je vleugel dan niet netjes meer op de romp past omdat het wat dikker is geworden. Dat heb ik weer opgelost door de achterlijst op de plek van de romp iets in te korten, nu past het weer "in" de romp. Ook kun je dan beter even wachten met het gaatje in de romp (in R10 en R11) boren voor de moer, die gaat dan ook iets verschuiven.

Vanavond gaat 'ie mee naar de club en dan eens zien of er wat verbeterpunten zijn. In ieder geval de folie op de vleugel, die is een beetje fout gegaan:(

Back