Mijn eerste balsa vliegtuig

• Topicstarter Topicstarter Jerommeke
  • Startdatum Startdatum
Hallo Jeroen,

Wat nu zo grappig is , is het bolgende:
robbe-charter-van-jeroen-biwi-bouwverslag

Ik ben zeer tevreden over dit vlietguig. Heb gekozen voor brandstof 4 cc. Voor mij was het ook de eerste die ik bouwde. Nu ben ik bezig met mijn eerste laagdekker Carl Goldberg Tiger 2.

Ik zie dat er al veel tips op het forum gegeven zijn. Erg nuttig.
Veel plezier met bouwen en straks het vliegen.
Als je vragen hebt, gewoon even laten weten.

Groeten Jeroen :-)) (Biwi)

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jeroen,

Wat nu zo grappig is , is het bolgende:
robbe-charter-van-jeroen-biwi-bouwverslag

Ik ben zeer tevreden over dit vlietguig. Heb gekozen voor brandstof 4 cc. Voor mij was het ook de eerste die ik bouwde. Nu ben ik bezig met mijn eerste laagdekker Carl Goldberg Tiger 2.

Ik zie dat er al veel tips op het forum gegeven zijn. Erg nuttig.
Veel plezier met bouwen en straks het vliegen.
Als je vragen hebt, gewoon even laten weten.

Groeten Jeroen :-)) (Biwi)

@ Jeroen
Grappig dat jij (Jeroen) hetzelfde eerste vliegtuig hebt gebouwd als ik (Jeroen) zit vast in de naam.
Ik heb wel een aantal verschillen gezien.
Ik heb de oorspronkelijke scharniertjes gebruikt en een electro motor gerbruikt.

Wat ik wel mis in je bouwverslag is je eindresultaat (of ben je er nog aan het bouwen?)
Ik ben erg benieuwd hoe hij er nu uit ziet of hoever je bent gevorderd.
Zou je wat foto's willen plaatsen?

@ bigscale-freak,
Bedankt voor het compliment Marc.

@ Ron
Ik had geen idee hoever ik moest glasvezelen dus heb ik maar de breedte van de matjes aangehouden. (2 lagen aangebracht)
Ik moet het wel nog mooi glad schuuren toch?
Nog een vraag.
Ik heb de mengverhoudingen van de lijmverpakking aan gehouden.
Ik moest een rups leggen van de harder van 6cm op 100ml lijm (epoxy/hars) dit heb ik gedaan maar na 7 dagen plakt de vleugel nog steeds (ligtelijk bij aanraking maar geeft niet af), terwijl het bakje waar ik de hars in heb gemengt volledig is uitgehard. (solide stuk kunsstof geworden)
Wat zou ik verkeerd gedaan hebben en hoe kan ik dit oplossen?

Greetz Jeroen

van Jeroen (Biwi)

Hallo Jeroen,

We hebben meer gemeen. Mijn andere hobby is ook muziek maken met mijn band. Ik ben trompettist en voorzitter van Bigband Geldrop.
Toeval?

Ik ben met vliegen nu zover dat ik solo mag vliegen op de club. Eerst plm. 2 maanden 2 keer per week les gehad totdat ik opstijgen, vliegen en landen goed onder de knie had. Nu is het opstijgen en landen nog erg spannend. Dat zal altijd wel zo blijven. Vliegen gaat prima. Ik kan nu uit mijn vliegtuig halen wat erin zit. Heerlijk om te doen.

Neemt niet weg dat er nog veel te leren is. Daarom bouw ik nu een vliegtuig wat iets groter en rubuuster is. Met de vleugel onder de romp. Daarmee kan ik meer stunten. Wat ook weer uitdaging geeft.

Ik vind het bouwen erg leuk om te doen. Uitzoeken hoe het op de beste manier kan. Alles past zo lekker in elkaar. Vooral als ik 's avonds iets gemaakt heb en de ochtend daarop, als het goed droog is kijk, dan krijg ik een kick. (wat overdreven, maar zo gaat het wel een beetje)

Ik wil wel wat foto's plaatsen. Zal ik doen. Ik moet ze even opzoeken...

Jeroen, dit is mijn charter. (toch gelukt om de foto te plaatsen.)

PICT0007.JPG

PICT0005.JPG

Gr Jeroen (Biwi)

Hij is erg mooi geworden Jeroen.

Tof dat je ook muziekant bent.
Ik zit in een coverbandje (5 man)
Wij spelen van Nederpop tot Rock and Roll en van Reggae tot country muziek, wat men maar wil.

echt geinig.

Greetz Jeroen

... Ik moet het wel nog mooi glad schuuren toch? ...
Al het hars wat boven op het weefsel ligt, voegt niets toe aan sterkte. Als het blijft plakken, is schuren natuurlijk erg moeilijk.

... Ik moest een rups leggen van de harder van 6cm op 100ml lijm (epoxy/hars) dit heb ik gedaan maar na 7 dagen plakt de vleugel nog steeds (ligtelijk bij aanraking maar geeft niet af) ...
Polyster. Geeft niet, als de rest goed uitgehard is. Ik weet niet hoe krimpfolie op zo'n plakkend laagje blijft zitten. (Eventueel plamuren met polysterplamuur. )

E.e.a. met een klein voorbehoud, ik heb zelf maar één keer polysterhars gebruikt, voor het verstevigen van de (rotor)blad wortel. Het bleef bij mij ook plakken. Sindsdien die ellende nooit meer gebruikt.

Laatst bewerkt:
Vandaag de romp in de folie gezet.
Ik ga op de overgang van wit naar rood nog een mooie blauwe of zwarte bies zetten en met plakfolie nog wat mooie vormen erop zetten, maar alles op zijn tijd.

hier de foto's van vandaag, ik ben niet ontevreden over het resultaat.

img_2199.jpg

img_2201.jpg

img_2202.jpg

Greetz Jeroen

Het ziet er strak uit, heel mooi.
Complimenten voor je bouwvaardigheid. Dit is je eerste? model. De rest van de foto's zien er ook goed uit.

Gr Jeroen (Biwi)

Moet het mercon blauw en geel zijn jerommeke.
Ik moet zeggen het ziet er goed uit.

Ziet er goed uit! Hopelijk lukt mij dat ook bij m'n Charter....

@Jerommeke & Jeroen
Welke servo's hebben jullie gebruikt? Zag wel dat Robbe de S3001 adviseert, maar ik neem aan dat andere ook geschikt zijn...

gr.
Dennis

Ziet er goed uit! Hopelijk lukt mij dat ook bij m'n Charter....

@Jerommeke & Jeroen
Welke servo's hebben jullie gebruikt? Zag wel dat Robbe de S3001 adviseert, maar ik neem aan dat andere ook geschikt zijn...

gr.
Dennis

hoi Dennis,
Bij mij zit er 4x S3010 in. Alleen omdat deze op voorraad was i.p.v. S3001
Maar het maakt eigenlijk weinig uit.

Greetz Jeroen

Het is al weer even geleden maar ik heb het erg druk gehad.
Ik heb de electronica in de vleugels gemonteerd en aangesloten.
Ik had een loze kabel in de vleugels ingebouwd om later de servo's aan te sluiten.
Ik heb de glasvezel op de vleugel glad geschuurd.
Tevens heb ik de staartvleugels vastgeplakt aan de romp.
En ik ben begonnen met het decoreren van de romp en ik hoop daar morgen verder mee te gaan.
De vorderingen zijn steeds minder goed zichtbaar maar ik zal de progres blijven melden.
Mijn vleugels kan ik nog niet afmaken ik ben door mijn rood heen van ORA cover. (besteld maar nog niet binnen :()

hier wat foto's

Een beetje slechte foto, maar hier heb ik de 3 servo kabels in verschillende lengtes af geknipt om kortsluiting te voorkomen

img_2212.jpg

hier de kabels gesoldeerd

img_2208.jpg

een krimpsokje eromheen.

img_2211.jpg

img_2204.jpg

even afwerken.

img_2222.jpg

De vleugel lijkt gebobbeld maar dat is gezichtsbedrog, dit komt door de plamuur.
Ik heb de vleugel geplamuurt voor ik hem ben gaan schuuren, hij is vrij vlak.

img_2205.jpg

Even de electronica testen

img_2216.jpg

img_2217.jpg

img_2218.jpg

Alles werkt naar behoren ook aan de andere kant.

De start van de decoratie van de romp.

img_2219.jpg

img_2220.jpg

Een mooie strake streep op de scheiding van wit naar rood. (ORA Trimline)

Morgen hoop ik nog meer aan de decoratie te doen.

Greetz Jeroen

Hoi Jeroen,

Dat gaat mooi worden (voor zover die het al niet is;) )

Een vraagje over die doorgesoldeerde servokabels: heb je de solderingen afzonderlijk ook geïsoleerd of alles in 1 keer onder de krimpkous?

Ik kan nu uit ervaring zeggen dat een Charter leuk vliegt :D Vandaag weer twee lesvluchten achter de rug:D.

En als je het helemaal goed wilt doen even een stukje krimpkous over de stekker (dus die waar je servo mee aan de kabel door de vleugel zit).

img_2204.jpg

Back