Mijn eerste Quadcopter (zelfbouw)

Beste lezers,

Ik ben nieuw op dit forum, en ik ben denk ik aangestoken door het hele multicopter verhaal. Ik kwam op Tweakers een topic tegen over de 'AR. Drone 2.0'. In de reacties bleek dat dit op zich een prima quadcopter is, maar je voor hetzelfde geld wel wat leukers op de kop kon tikken.

Ik heb overigens al eerder interesse gehad in een helicopter of quadcopter, maar ik wil er nu graag werk van gaan maken.

Ik heb inmiddels de volgende onderdelen aangeschaft:
- hacker Style Brushless Outrunner 20-28M (x4)
- USBasp AVR Programming Device for ATMEL proc (x1)
- Hobby King 20A ESC 3A UBEC (x4)
- HobbyKing Multi-Rotor Control Board V2.1 (x1)
- 4 aluminum kokers van 30 centimeter lang, ik heb ook 4 aluminum kokers aangeschaft die een stuk lichter zijn, 13mm x 13mm x 0.8mm x 400mm, momenteel heb ik in het bezig: 15mm * 15mm * 1mm * 30cm

De volgende onderdelen wil en ga ik nog aanschaffen:
- Turnigy 9X 9Ch Transmitter w/ Module & 8ch Receiver (Mode 2) (v2 Firmware)
- Oplader
- Props
- lipo

Mijn bedoeling is vooral om met deze quadcopter sportief te gaan vliegen, en misschien voor later nog een camera eronder, maar dat weet ik niet zeker. Op het moment dat ik de spulletjes binnen heb zal ik foto's in deze post neerzetten.

Ik heb me hier ook laten inspireren door dit topic: http://www.modelbouwforum.nl/forums/multicopters/148965-absolute-beginner-bouwt-quadcopter.html

Laatst bewerkt door een moderator:
ik begrijp dat je geen ervaring hebt? als je je budget iets verruimt, kun je een dji f450 of f330 kopen met zender lader en accu, en dan heb je echt een super setje!

ik begrijp dat je geen ervaring hebt? als je je budget iets verruimt, kun je een dji f450 of f330 kopen met zender lader en accu, en dan heb je echt een super setje!

Hallo,

Ik denk dat ik mezelf wel een beginner kan noemen. Ik zou graag met quadcopter zelf wil bouwen, dit is misschien ook wel makkelijk voor upgrades later, en op deze manier ken ik mijn quadcopter denk ik ook van binnen en van buiten. Is het budget dat ik heb misschien niet ruim genoeg?

Sander

een f450 met naza moet je nogsteeds zelf bouwen en afstellen, maar is wel zeer goed en voor elkaar gemaakt dus alles past mooi en werkt goed samen. uiteraard kun je ook zelf alles samenstellen, motoren en regelaars met props en accu kiezen, controller kiezen, frame kiezen/maken etc. dan is het zeker voor je budget haalbaar, maar gaat er heel erg veel tijd zitten in alles uitzoeken, afwegen, bouwen, fouten opsporen, opnieuw afstellen etc.

kort gezegt, wil je snel vliegen met een goede setup etc, koop een dji set met naza. wil je alles zelf uitzoeken en is tijd geen issue(in voorlopig ook niet vliegen dus;)) dan kun je zelf wat bedenken kiezen en bouwen.

gr

Met het dat budget zal het krap aan worden vooral als de zender erbij in zit.
Frame rond de 60 euro
Motoren en regelaars rond de 100 euro
Control board rond de 90 euro
lader rond de 60 euro
2 accu's 60 tot 70 euro
kleindelen snoertje's, props e.d. 50 euro
dan zit je al rond de 420 euro en dan heb je de zender nog niet.
Ik heb net voor een kennis een budget quad gebouwd en kwam ook zo rond dit bedrag uit. Je hebt wel frame's die goedkoop zijn maar houd er rekening mee dat je een beginner bent en dat de zwaartekracht je vaak zal uitproberen.

Met het dat budget zal het krap aan worden vooral als de zender erbij in zit.
Frame rond de 60 euro
Motoren en regelaars rond de 100 euro
Control board rond de 90 euro
lader rond de 60 euro
2 accu's 60 tot 70 euro
kleindelen snoertje's, props e.d. 50 euro
dan zit je al rond de 420 euro en dan heb je de zender nog niet.
Ik heb net voor een kennis een budget quad gebouwd en kwam ook zo rond dit bedrag uit. Je hebt wel frame's die goedkoop zijn maar houd er rekening mee dat je een beginner bent en dat de zwaartekracht je vaak zal uitproberen.

Hoi bedankt voor jullie reacties, wat betreft het zwaartekracht probleem maak ik me niet zo heel veel zorgen. Maar wat voor controlboard raad je me aan, en wat raad je me aan voor de motors? Het controlboard hoeft ook niet heel duur te zijn neem ik aan? En krijg ik voor die prijs +/- 450 exclusief zender/ontvanger wel een relatief krachtig apparaat?

Misschien een Flamewheel 330 (159,-) of 450 (179,-) inclusief esc's en motoren.
Een lader en een paar accu's van Hobbyking kosten je pak hem beet 100 Euro.
Een goedkope zender erbij (evt tweedehands), nog eens 100 Euro.
Dan heb je nog ca. 75 Euro over voor een flightcontroller.
Is inderdaad krap, maar het zou moeten kunnen.

Edit: als je 450,- te besteden hebt exclusief zender/ontvanger, en je hebt geen behoefte aan bouwen, dan zou ik inderdaad direct een Flamewheel met Naza kopen.

De multicopter die je op dat filmpje ziet zal nog niet eens zo duur zijn, maar wordt als ik me niet vergis bestuurd door een zeer ervaren multicopterpiloot. Dit gaat je als beginner voorlopig niet lukken. Je kunt beter wat meer geld uitgeven aan een wat stabieler model.

De multicopter die je op dat filmpje ziet zal nog niet eens zo duur zijn, maar wordt als ik me niet vergis bestuurd door een zeer ervaren multicopterpiloot. Dit gaat je als beginner voorlopig niet lukken. Je kunt beter wat meer geld uitgeven aan een wat stabieler model.

Bedankt voor je reactie, voor een Naza FW450 +/- 360 euro kwijt.

Als ik hem hier zou kopen:
DJI NAZA FW450 ARF - KIT inkl. Rahmen , NAZA , Regler , Motoren | Multicopter , DJI INNOVATION , DJI Flamewheel Kits

Dan zou ik waarschijnlijk alleen nog een ontvanger/zender moeten aanschaffen. Wat ik me wel afvraag, is deze quadcopter behalve stabiel, ook snel?

Vergeet je accu's en lader niet!
Voor een beginner is deze snel genoeg (ik kan het weten, want ik ben er zelf ook een!)

Je kan er ook voor kiezen om een bugdet quad met alleen HK spul te bouwen, dan ben je voor 100-150 euro al aardig ver. Dat ga ik doen om eerst te leren vliegen. Ik was vandaag bij rc-addict waar ze dat gedaan hadden en zeiden dat hij stabiel vloog.

Je kan er ook voor kiezen om een bugdet quad met alleen HK spul te bouwen, dan ben je voor 100-150 euro al aardig ver. Dat ga ik doen om eerst te leren vliegen. Ik was vandaag bij rc-addict waar ze dat gedaan hadden en zeiden dat hij stabiel vloog.

Wat ik kan doen is een FW450 frame kopen, en dan inderdaad de rest bij Hobbyking halen op de zender/ontvanger en accu/oplader na.

Is er met hobbyking producten goed te vliegen?

Wat ik kan doen is een FW450 frame kopen, en dan inderdaad de rest bij Hobbyking halen op de zender/ontvanger en accu/oplader na.

Is er met hobbyking producten goed te vliegen?

Geen idee omdat ik het zelf nog moet maken, maar bij rc-addict zeiden ze goede ervaring te hebben met dat goedkope boardje van 15 dollar, dufde de zender wel op de grond te leggen.

Hmm, oke!

Nu heb ik een aantal voorstellen en een aantal vragen:

1. Het frame wordt een kaal 'Flame Wheel' frame van DJI, als ik hierbij motors zou kopen van Hobbyking, krijg ik dan nog gezeur met het feit dat ze niet op het frame passen, of zitten hier nog bepaalde maten aan verbonden?

2. Als EMC wou ik ook gewoon 4 stuks aanschaffen bij Hobbyking voor +/- 15 euro, is dit aan te raden?

3. Als zender ontvanger combinatie wou ik graag Spektrum DX6i DSM X 6 kanaals met een AR-6210 DSM X ontvanger aanschaffen, is dit over de top, wat is het bereik hiermee, stel je gaat 500 meter vliegen, is je bereik dan weg?

4. Welk centralboard kan ik het beste nemen voor deze helicopter, het liefst bij hobbyking, of een ander goedkoop alternatief?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen hiermee.

Deze post trouwens ook al gezien? Is zo'n budget-copter:
budget-zelfbouw-quadcopter

Ik heb zelf net een Hitec Aurora 9 zender gekocht, las ik goede verhalen over en heeft standaard al telemetry. Echter wat duurder, alleen wel veel waar voor je geld ;)

Ik heb nog niet veel ervaring maar in de winkels waar ik zenders ben wezen kijken en een paar mensen die ik over spectrum gesproken heb waren niet heel tevreden. Sommige vloegen alleen de goedkope toestellen omdat ze vaak storing gehad hebben. Maargoed ik heb zelf geen ervaring. Je zou ook een turnigy 9X kunnen nemen van HK en daar zo'n frsky module in kunnen stoppen, dat werd mij ook aangeraden, echter heb ik voor de hitec gekozen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Verstandig besluit om voor een goedkoper board te gaan. Als daar iets mee gebeurt kost het je in ieder geval geen €200..
ik heb onlangs ook een quad gebouwd. Alle electronica van hobby king, behalve de flightboard. Ik ben erg tevreden over het spul, er rekening mee houdende dat je voor hetzelfde geld daar 4 motoren kunt kopen en hier 1.. frame heb ik zelf gemaakt van spul van de hornbach.
De zender kan niet goed genoeg zijn.. Zeker als je er meer mee wilt gaan doen. Ik heb een futaba 10c verkocht omdat ik dacht dat die te veel van het goede was, en terug gegaan naar een dx6i (overigens ook een erg fijne zender) van weinig dingen zoveel spijt gehad..
Verder denk ik dat de flightboardjes van hobby king, en de crius boards (multiwii) het meest gebruikt worden. En die zijn nog goed betaalbaar.

Back