Mijn eerste sleper, de Toledo Special

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door SRS, 3 feb 2012.

  1. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Ah, dank voor de uitleg. Dan gaat de voorkeur uit naar een zwever die voorzien is van rolroeren.
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zo nog even je mooie draadje kapen... :) met de beste bedoelingen.

    Vandaag eindelijk de Rascal kunnen maidenen! Dat heeft een half jaar moeten duren dus! Natuurlijk het fraaie voorjaarsweer... en torpederende planningen.
    Nee geen filmpje... dat komt nog wel.

    Vanavond perfect weer op het OLC Odoornse veld.
    Moest wel een klein beetje getrimmed worden... wilde te graag omhoog.

    Het is ondanks z'n net aan 3 kg merkbaar een floater. Blijft vliegen.
    Laat zich uitgestreken uitmelken en poeslief landen.

    Met het 6S 5300 mAh pack vermogen genoeg voor een behoorlijk felle klim.
    Prop thans 14 x 10 Aero-Naut cam-carbon klapprop.

    Hoewel ik jetimetrie aan boord heb... durfde ik (nog) niet naar m'n zender te kijken... Ik ga er een SM Unilog-2 in bouwen. Dan kan ik achteraf zien wat de zaak uitgevroten heeft.

    Of er meer dan een half uur vliegduur uit te melken is weet ik nog niet. Dat was wel m'n bedoeling.

    Ik heb nu voor de kist ook een nagelnieuwe Scorpion klaar liggen S-4020 16. Deze voor toekomstig serieus vintage slepen! Of een paar super fraaie Surproises van Ariel...
    De sleephaak zit er immers ook nog niet in...

    Maar dit was al weer heel wat :) Zeer content mee!
    Men vond het een 'schier' modelletje, fraaie lijnen... op de club... en dan is het dus goed!
    Gr Bas
     
  3. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Bas,

    Kaap jij mijn draadje maar, geen probleem. Ik vind te Toledo wel wat op jou Rascal lijken, dus post vooral hier jouw foto/filmpjes...
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vanmiddag verwoest. RIP. Had verkeerde zenderinstelling na programmeren spoilerons in de MPX. Als je gaat programmeren in een Evo 9 zender is het oppassen... Niet goed gechecked... te veel geklets om de kist... dat ding werkt als een magneet... compleet afgeleid... hoppa de lucht in... duik... 3kg Rascal de klei in. Door het gewicht en de uitzonderlijk goede aerodynamica behoud de kist snelheid... Alles stuk echt alles! Tot op het bot... Dus ook alle elektronika... Alles was fonkel nieuw... Ja de accu is heel... die is als een moker door de kist geramd... Gens-Ace... onverwoestbaar!
    Kramp in je buik... het is de tweede keer dat het me zo overkomt... na geklets en geouwehoer...
    Maar blift een eigen fout. Stik zonde... :(
    Gr Bas
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    oh balen zeg. Ik ken dat, die fout heb ik ook een keer gemaakt.
     
  6. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Bas,

    Heel vervelend, het zijn de dingen wat je niet graag wil lezen. Ik leef met je mee.

    Een van de reden waarom ik een maiden alleen uitvoer, en dan echt alleen op op het veld met alle rust zónder afleiding. In geval van een zwever word het anders, waarvan ik héél veel geleerd heb tijdens de maiden van mijn Alsema Sagitta. Die omstandigheden waren te druk en er was teveel afleiding. Een van de grote gevaren.

    Tijdens de remaiden van mijn kleine Grunau Baby waren we met z'n 2en, ik en louis met zijn sleper. Het was er niet te druk, lekker door de week, met weinig tot geen afleiding. Dat is mij méér dan goed bevallen.

    Een van de reden waarom ik mij afzonder als ik mijn kisten opbouw. Als iemand dan ff wat wil zeggen moeten ze maar even wachten.
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... jullie hebben gelijk... een vliegclub benaderen, vraagt ook training, tactiek en awareness!
    Ik stink er elke keer in... ook te weinig vlieguren gemaakt... dan waren m'n reflexen juist geweest... hij was gewoon te redden geweest... op richting en hoogte... het was de derde vliegdag, zeg maar 5e korte vlucht. Mooiste weer van de wereld. En geen accubrand... of bosbrand... zij dank! Gekke is dat de accu totaal geen schade of maar iets gekreukeld is. Celspannig is optimaal. De dure Hackerregelaar is dwars doormidden, condensatoren van de platste soort ooit... de aileron DES servo's 1x tanden gepoetst, andere vertrouw ik niet meer

    Vloog heel behoorlijk, alleen de start een beetje tricky... Dus...
    Ik heb een nieuwe besteld bij Bichler IS nét weer in de handel gekomen. Lucky me!
    Maar let wel... een Calmato 40 Trainer is beter gebouwd... de Rascal erg licht. En eigenlijk no value for money.
    Beiden kunnen niet tegen speeddive in de klei... Calmato te repareren.. Rascal heb je een stofzuiger en pincet nodig om hem op te ruimen...

    Hoop doet leven! Gister behoorlijk narrig!
    Gr Bas
     
  8. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Inmiddels heeft mijn Toledo zijn eerste sleepvluchten gemaakt. Op de VGT in Marknesse had Jacob zoveel vetrouwen om zijn ASW achter de Toledo te knopen. En dat ging boven verwachting! De Toledo blek méér dan voldoende vermogen te hebben om de 3kg wegende ASW vlot omhoog te brengen. Op een slecht veld (hobbels, hoog gras enz) toch binnen de paar meter beiden los van de grond. De 2 vlucht ging wat minder, ik stuurde wat teveel wat jacob en Arjan goed aan konden geven.

    De Minimoa was sleep nummer 3, en dat ging steeds beter. Binnen de 40 seconden op 270 meter. De Ka-8 van Arjan was een perfecte sleep, zijn 4,2 kg wegende zwever zat samen met de Toledo binnen no time op hoogte. De Toledo sleepte dit zonder problemen op hoogte!

    Ik ben blij met deze setup, er zit heel veel vermogen in. Niet te snel, maar wel erg sterk.....

    Wat foto's van de Toledo samen met de Minimoa.. (met dank aan Ger)

    Klaar voor de start.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Gefeliciteerd hoor. Het waren uitstekende sleepjes!
    Jammer dat je de wielkappen weg moet laten bij 100mm wielen maar misschien vindt je daar ook nog een oplossing voor.
    Ik wens je veel mooie en veilige sleepvluchten toe.
     
  10. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Dank je. Het is idd geen gezicht zonder kappen, maar met een kleine aanpassing passen ze wel!
     
  11. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    Douglas

    ik kwam op mijn schijf nog wat foto`s tegen van jou toledo geloof dat het nog van de funfly 2012 was
    weet niet of ik ze ooit al eens gezonden heb dus bijdeze:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    leuke kist met een stevig vermoge:)

    Mvg,
    Stephan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    ... wielkappen kan je ook apart kopen hoor !!!:)
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2013
  13. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Mooie plaatjes :)

    Goed te horen dat de setup goed bevalt!

    Gerben
     
  14. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    @Stephan, bedankt voor de foto's! Ik had deze idd nog niet, mooi zijn ze wel... Ze passen prima in dit draadje.

    @Knife-Edge, de wielkappen moesten eraf ivm met het hoge en bevroren gras. Ander kwam ik niet los van de grond...

    @ Gerben, deze setup is perfect! Ik had mij niet beter kunnen wensen. Als ik enkel de Toledo vlieg komt het vermogen niet tot uiting. Als er een zwever van 4,2 kg achter hangt zie je pas wat voor vermogen er in zit. Verbluffend hoe sterk dat dan wordt.
     
  15. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Als die Ka-8 zo makkelijk ging moet een 5,5 kg Ka-7 ook wel lukken ;).
     
  16. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Knoop m' er maar een keer achter zou ik zeggen....
     
  17. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Als het voorjaar aanbreekt zou het zomaar kunnen dat ik een keer jouw kant op kom. Neem ik de Mentor ook mee, kunnen we allebei aan beide kanten hangen.
     
  18. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    En jullie vliegen ook nog allebei mode 2, optie's genoeg lijkt me

    Terence
     
  19. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Dat is een prima idee!

    En idd, we vliegen beiden mode 2...
     
  20. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740

Deel Deze Pagina