Mijn eigen VOR70 project per 2012

Hallo,

Ik zal mij even voorstellen. ik ben Marcel, 33 jaar, en ga mij in de modelbouw verdiepen. Mijn ervaring is niet erg groot maar ben wel bekend met houtbewerking e.d.

ik ben van plan om te gaan starten met mijn eigen VOR70. Hiervoor heb ik de tekeningen gekregen van dazzeler en Johan, waarvoor mijn dank.

Ik zal zoveel mogelijk posten om geinterreseerden mee te laten lezen en waar nodig mijn eigen vragen/hoofdbrekens met julie te delen.

Ik ga komende periode eerst mijn materiaal inslaan om de plug van mijn boot te maken en de spantvormen uit te printen. ik neem aan dat als ik dit op 100% doe het goed moet komen.

Tips en trucs inzake gebruik van materiaal zijn welkom!

Groet,
marcel

Hey Marcel,

veel succes met de bouw - ik ga hem volgen!

Als je de spanten uit de plannen afprint op 100% moet het goed komen ja - tenminste als je effectief de boot wil bouwen met dezelfde afmetingen als de plannen (maw 123 cm romplengte)

Wil je de boot groter of kleiner hebben zal je ook de boel groter of kleiner moeten afprinten ;)

Hoi Dennis,

Goed te horen dat je me gaat volgen.

Meteen een vraagje: Hoe dik heb je de spanten gemaakt en de latten voor je plug? En heb je gelijmd of ook nagels gebruikt?

Als jij plug zegt, dan denk ik: je gaat er nog een mal van maken, en daarna met de mal pas de echte romp bouwen.

De plug (romp die je nu gaat bouwen dus) is dan eigenlijk afval. Dus maakt niet uit hoe dik je die spanten maakt, ik zaag ze meestal uit goedkoop multiplex van de DHZ, ergens rond 4 mm

Je kan spijkers gebruiken maar loop je het risico dat de latjes gaan splitsen... is allemaal nogal dun. Maakt het achteraf ook niet erg leuk om te schuren

Wat ik doe: spanten uit multi van een mm of 4, bekleden met balsa latjes van 3mm dik, 8mm breed (ik gebruik die vloeibare secondenlijm ZAP, dat werkt lekker snel, latje ertegen, vastzetten met tape, op elk raakvlak een druppeltje.... hop volgende latje...)

Balsa schuurt ook erg lekker, kan je na het bekleden lekker vlot mooi rond schuren

(kijk maar eens in mijn bouwverslag, staan stap voor stap foto's ;) )

ik ga deze ook volgen

ik weet niet of je engels spreekt, maar deze guide geeft veel uitleg over het beplanken van een zeilbootromp.

American Model Yachting Association

even de construction guide downloaden..

en zoals Dazzler zegt, als het een plug word, gewoon balsa over de spanten lijmen met seconden lijm,
schuurt makkelijk , en je moet er toch een laag glasvezel overheen leggen om het stevig te maken.
(ik heb mijn plug zelfs helemaal opgevuld na het maken, zodat hij lekker stevig werd)

groeten johan

Hoi,

Bedankt voor de tips. Ik ga morgen materiaal inslaan om met de spanten bezig te gaan.
Heb zelfs al een klein figuurzaagtafeltje gekocht via marktplaats. Geen geld en prima kwaliteit. ga het allemaal op mijn gemak doen zodat ik niet 2x hoef. Als ik de plug klaar heb dan zal ik nog wel vragen hebben over de vervolgstappen/materiaal. Maar dat komt tzt wel.

@Johan K. Ik zag een filmpje van jouw ABN Amro. Zag er mooi gedetailleerd uit.

@Dennis De lijm is gewoon te verkrijgen bij de modelbouwzaken?

Gr.
Marcel

full
full

Gisteren de spanten uitgeprint en vandaag even aan het knippen/plakken geweest. Heb 5mm multiplex gebruikt van de Gamma. Niet te duur en lekker bewerkelijk.

Nu wachten op mijn figuurzaagtafel. Deze heb ik zojuist aangeschaft maar moet nog op transport naar friesland.

Mijn eigen model van de ABN AMRO 1 heb ik een aantal jaren geleden op de kop getikt samen met de ABN Amro 2.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Marcel,

Voor je de zaag erin zet.... kijk je afmetingen eens na... het kan optisch bedrog zijn (misschien door de hoek waaruit de foto genomen is) maar naar mijn gevoel zijn jou spanten te smal...

Meet bvb Spant nr 6 eens na (dat is het eerste spant waar een stukje van de kajuit begint - op jou foto hierboven dus de 2° plaat van rechts, onderste spant)

Dat zou als volgt moeten zijn:

spantmaten.jpg

Hey Marcel,

Voor je de zaag erin zet.... kijk je afmetingen eens na... het kan optisch bedrog zijn (misschien door de hoek waaruit de foto genomen is) maar naar mijn gevoel zijn jou spanten te smal...

Meet bvb Spant nr 6 eens na (dat is het eerste spant waar een stukje van de kajuit begint - op jou foto hierboven dus de 2° plaat van rechts, onderste spant)

Dat zou als volgt moeten zijn:

spantmaten.jpg

Hoi Dennis,

Spant 6: Buitenwerkse maat is 237mm, hoogste maat (bovenkant kajuit) is 141mm en tot bovenkant dek is het 132mm

Spant 12: Buitenwerkse maat is 284mm, binnenwerks 183mm en hoogte binnenkant is 71mm.

Klopt dit?????:(

Gr,
Marcel

Spant 6 lijkt dus wel te kloppen.

Maar de maten van spant 12 die je opgeeft (da's toch het voorlaatste spant achteraan niet?) kloppen dan weer helemaal niet... :

spantmaten12.jpg

Ik stuur je even de PDF plannen opnieuw door maar deze keer met alle afmetingen van alle spanten erbij!

Spant 12: Buitenwerkse maat is 284mm, binnenwerks 183mm en hoogte binnenkant is 71mm.

Klopt dit?????:(

Gr,
Marcel

Hmm, dan vraag ik me af wat ik fout heb gedaan....

Ik heb de spanten 1 voor 1 geselecteerd in adobe en selectie afgedrukt op 100%. Snap niet wat ik dan fout gedaan heb, maar ben blij dat je het opgevallen is.

Marcel,

Ik weet natuurlijk niet hoe je exact te werk bent gegaan in adobe, maar ik zal je hier even stap-voor-stap vertellen hoe ik het gedaan heb (en dat werkt dus bij mij)

Stap 1

Plannen openen in adobe reader, en het spant dat je wil afdrukken op je scherm halen. Het maakt hierbij niet uit wat de "zoom" factor van het document is:

pdf_print_01.jpg

Stap 2

Vervolgens moet je de "snapshot tool" selecteren (als deze niet zichtbaar is, moet je even met de muis rechts klikken op de werkbalk en snapshot tool aanvinken - het is een camera met vierkantje omheen)
Met de snapshot tool geselecteerd sleep je een selectie rondom het spant dat je wil printen:

pdf_print_02.jpg

Stap 3

Zodra je de muis nu loslaat, komt adobe met de melding dat het geselecteerde stuk gekopieerd is: (gewoon op OK klikken)

pdf_print_03.jpg

Stap 4

Ga nu onmiddelijk in het menu naar File/Print (bestand/afdrukken) zonder de selectie van het spant dat je eerder gemaakt hebt, weg te klikken - dus het blauwe vierkant moet nog steeds omheen het spant staan:

pdf_print_04.jpg

Stap 5

In het print venster moet je even nakijken of alle instellingen juist staan, zie rood omcirkelde opties:
- Selectec graphic moet aanstaan (is normaal zo als je alle stappen juist hebt gevolgd)
- Page Scaling MOET op "None" staan (staat standaard op "Fit to printable Area dus opletten hier!!)

pdf_print_05.jpg

Dan op OK klikken om het afdrukken te starten ;)

Dit herhalen voor elk spant, en het zou goed moeten komen!

Back