Mijn rebell ME is eindelijk binnen :D (het verslag)

Hallo Herman,

De kap moet aan de onderkant in de ronding worden voorzien van twee uitgefreesde sparingen.Daarmee valt hij over de voorste dwarsstangen van het landingsgestel, ik heb er zelf wat rubber slang omheen gedaan. Pas als je dat gedaan hebt komen er twee gaatjes in de kap, hoog achteraan. Ik heb zelf de schroefjes al vervangen door complete raptor bevestigingen met rubbers, dat is veel gemakkelijker. In de gaatjes druk je dan de rubbers. De raptor bevestigingen kun je in bestaande gaatjes van het frame vastzetten. Helaas kan ik geen foto uploaden maar je mag me wel even mailen of bellen dan leg ik het verder uit.
Let ook even op de luchtgaten voor koeling etc.
 
bedankt Bernd
ik zie je volgende keer wel weer,
mischien vliegt hij dan.
De andere heli van een zaterdag is weer gemaakt.
 
Michel, deze afgelopen zomer werden zowel het accupakket, de regelaar en de motor behoorlijk heet.
Nu heb ik inmiddels wel andere instellingen in de regelaar geprogrammeerd, en draai ik ook minder toeren. Bij de laatste testen was de motor aanzienlijk koelr, maar de regelaar en het pakket waren nog wel warm. Ik zou het zonder koeling niet goed aandurven. Volgens mij is de Rebell vrij zwaar waardoor er relatief veel vermogen nodig is om te vliegen. ook kan de riemspanning van de staartrotor van invloed zijn op de vliegtijd en warmte-ontwikkeling bij de aandrijving, bij verschillende riemspanningen is de kracht die nodig is om het hoofdtandwiel te draaien merkbaar verschillend.
 
ik heb vanavond de busjes gedraaid met draad er in en kwiklinkjes er op gemonteerd.
daarna heb ik de busjes op de carbon buisje gelijmd met epoxie lijm.
nu wachten tot het droog is en dan verder afstellen.
ik moet nu alleen het becksysteem nog solderen.
dan kan ik van de week proefdraaien en verder afstellen.
ik hoop dat het nog kan van de week want ze geven wel regen op.
we wachten het weer wel af.
 
Voor die alu/draadeind op koolstof buis verbindingen gebruik ik nu altijd UHU ENDFEST 3000. FF +- 10 minuten met Fohn of nog beter elektrische verfbrander erop (100 graden) en het spul zit voor altijd muurvast.

Bij het vastlijmen van het 2de 'stopje' wel effe opletten ivm het uitzetten van de warme lucht. Het 'stopje' wordt dan van/uit de buis gedrukt.

Ipv van die 5mm buis is 4mm toepasbaar, het voordeel hiervan is dat je er gelijk M2.5 in kunt lijmen. Dus geen Alu bus-overgangs-stuk nodig. Je moet dan wel iets uit het midden (van de lengte) nog een geleiding aanbrengen tegen doorbuigen. Maar wel lichter en makkelijker te maken.

Rick
 
ik heb net 1 accu lading met de rebell gehoeverd.
hij is vrij stabiel,
ik moest hem een klein beetje bij trimmen.
maar hoe warm wordt de regelaar en motor altijd,
de motor op zich was alleen warm boven bij de bedrading,
regelaar was helemaal warm maar niet heet.

regelaar temperatuur ????????????
motor temperatuur ????????????

mischien weet iemand hier meer van.
 
Herman, als je zonder kap hovert bij de buitentemperaturen zoals vandaag wordt alles hooguit warm, nier heet, tenzij je rotorsnelheid extreem hoog is.
Met kap zal alles warm worden, maar nog niet heet.
Pas in de zomer als het 25 graden is, en je vliegt met kap, moet je goed in de gaten houden of de reglaar en motor niet echt heet worden. Eventueel de riemspanning controleren, het hoofdtandwiel mag (zonder motor ) niet stroef draaien.
Ik heb zelf al eens meegemaakt dat bij veel sturen(harde wind) en een rotorsnelheid van rond de 2000 toeren alles te heet werd om vast te pakken. Het Lipo pakket werd naar mijn gevoel ook te warm toen. Dus liever opzij onder de kap een paar luchtsleuven er in en in het begin experimenteren met de rotorsnelheid, na een paar minuten voelen hoe warm alles wordt en is temperatuur rond de 40 of 50 graden is er niets aan de hand.
 
bedankt bernd

dan wordt hij nu niet te warm.
hij is nu weer aan het laden,
dus straks voor het donker wordt dan weer eens proberen.
 
nou net even gedraaid,
ben ik aan het hoeveren,
zie ik rook uit mijn accu cellen komen,
haal ik de accu,s los,
zie ik dat tussen de accu,s zwart zit,
ziet er verbrand uit,
waar duit dit op?????????????
ik had al eerder vermeld dat de lippen tussen de cellen niet echt vast zitten.
 
Als je cellen al los zaten, was het dus slecht contact.
Alle stroom moet door een te kleine verbinding, waardoor te hoge temperatuur in de verbinding (met alle gevolgen).

Waarschijnlijk heb je dus wel het geluk dat je cellen niets mankeren.
Alleen moet je een nieuw printje maken, of iig voor goede verbindingen zorgen.
 
ik denk ook dat het aan het beck systeem ligt,
vanmiddag geprobeerd met een los accu pakket van 4,8 volt werkte goed.
daarna het beck aangesloten en krijg nu problemen met accu,s,
wat mijn ook opviel dat de soldeer lippen op de buitenmantel van de accu,s zitten,
en daar is hij ook helemaal zwart geblakerd.
 
Herman, als je motor bijvoorbeeld 30A trekt zal de BEC misschien hooguit 3 A trekken, dat is maar 10% van je benodigde vermogen, dus ik denk toch dat het eerder de aandrijving is die hoge stromen oplevert.
Is het accupakket wel zwaar genoeg voor de Rebell ? zijn verbindingen tussen de cellen voldoende om de hoge stromen aan te kunnen ? Ik schreef al eerder dat de Rebell door zijn gewicht en vooral in combinatie met hoge rotor snelheden en/of een zwaar lopende heckriem erg veel vermogen nodig heeft... Kun je de misschien spanning meten die er optreedt bij het hoveren ? (ik zou zelf niet weten hoe, helaas..)

Groeten Bernd
 
de accu paketten zijn gp 3300 mah.
ik heb ook de snaar losser staan en motor en heck tandwiel losser gezet.
ik heb het net weer geprobeerd en de motor op 75 procent op hoeverstand en er kwam weer rook uit 1 accu pakket.
dus gelijk gestopt.
 
Op je foto's staan de pakketten afgebeeld als 6 cellen, met aan elke kant van de heli 1 pakket.
Deze zouden dus in serie moeten staan, niet dat je per ongeluk de pakketten parallel geschakeld hebt ?

Is het pakket zelf gesoldeerd of gekocht ? Als het zelf gesoldeerd is kan het zijn dat er gewoon veel te weinig stroom door de verbindingen kan met als gevolg dat ze doorbranden.

De regelaar zou normaal gesproken ingesteld moeten zijn op maximum of overspanning lang voordat het pakket er aan gaat, is er bij de regelaar iets in te stellen daarvoor ?
 
bernd

wat voor motor en regelaar heeft u er in zitten.
ik heb net de motor in de vrijstand gezet en de snaar los,
de hecktandwiel afgesteld en dit loopt soepel.
toen de snaar weer strakker en dan loopt hij al een stuk zwaarder.
 
Herman de motor die ik gebruik is een Torcman 350-20-11/10P (www.torcman.de) borstelloze buitenloper. De regelaar is een Jeti/Hacker master opto 3p heli

Als de staartriem te strak gaat, gewoon iets losser zetten. Je merkt het zo als hij te los staat dan schuurt de riem bij het hecktandwiel tegen de buis.
Als dit gebeurt gewoon weer een tikkeltje strakker daarna is het goed.
 
Back
Top