Mijn rebell ME is eindelijk binnen :D (het verslag)

Nou bij deze dan, eindelijk geen visite of familie verplichtingen vanavond :lol:

De bouwdoos zit goed in elkaar alleen de handleiding is minder. Je moet echt goed kijken wat er bedoeld wordt. Ook moet je goed kijken of je niet de carbon parts hebt en dus de alumium opzij leggen :?

rebel3.jpg

Goe het eerste probleem, de gaatjes van de ski zijn te klein de boutjes M3 * 8 passen er niet door dus opboren.

rebel3a.jpg

Als je het geheel in elkaar schroeft heb je een basis frame staan

rebel4.jpg

Die je vervolgens weer uit elkaar kan schroeven :? omdat niet in de handleiding staat dat je een aantal carbon plaatjes hebt die je onder in kan zetten als extra versteviging

rebel3b.jpg

Waar je ook moet oppassen is dat de made boutjes m3 * 12 die je in de bussen van het frame moet schroeven niet te ver in die bussen draait anders hou je geen draad meer over om de bussen voor het landsgestel weer vast te zetten. m.a.w. de draad in de bussen is te diep of de made bout te kort :wink:

rebel5.jpg

Me lekker aan het prutsen :lol:

rebel6.jpg

De staartbuis houder moet je meteen voorzien van de servo. Je kan er namelijk als de boel gemonteerd zit in het frame niet meer bij.

rebel7.jpg

Het resultaat van een aantal uren sleutelen

gr Remco

Héé LEUK!!! met lekker veel fotos.
Aan je verslag te lezen dit bouwverslag geen overbodige luxe met die sumiere handleiding.

Top Remco, besef je nu wel even dat je nu een Rebell pionier bent!

Wacht met smart op de rest.

wel erg veel schroefjes, metaal en carbon.
goed opletten dat je dat allemaal secuur en met locktire monteert, om storingsellende te vermijden.

Het prettige van een Rebel is dat het een Quick-EP is, dus met onderdelen zit het ook goed. Daarnaast is de brandstof uitvoering, Quick-15 & Quick-18 voor 90% het zelfde, handig als je hem wilt ombouwen naar een smoker.

Zelf de Quick-15 gehad, vloog met een OS .15 voor geen meter, de EP vloog top. Je zult veel plezier aan de Rebel (Quick) beleven !

Vannavond maar weer eens verder gegaan met de Rebell

En weer een stuk uit elkaar want er moest nog een stukje tussen (nee die handleiding is niet alles :? ).

rebell8.jpg

rebell9.jpg

dit stukje moet er tussen de aandrijving voor de staart snaar.

Het is handig om eerst het hoofdtandwiel te plaatsen, dit is redelijk recht to recht aan. Een vrijloop lager in het tandwiel monteren met 4 boutjes. As door de lagerblokken en de Jezus bout er in.
Als het tanwiel op zijn plek hebt zitten weet je teminste waar je de aandrijving voor de staartsnaar met plaatsen. Er zitten sleuf gaten in om hem op de juiste plek te krijgen.

rebell10.jpg

En jawel het past allemaal weer.

rebell11.jpg

resultaat van een avond prutsen en alleen omdat dit

rebell12.jpg

er nog tussen moest :cry:

gr Remco

Jawel weer tijd gevonden de rebell tussen de paaseieren door.
Tijd voor de rotorkop, hee eindelijk een stuk waar je uitkomt zonder al te veel te puzzellen.

reb1.jpg

De tuimelschijf moet je zelf in elkaar zetten.

reb2.jpg

Opzich niet moeilijk alleen veel teflon vet gebruiken anders loopt de boel te stroef

reb3.jpg

De pitchcompensator. Ook recht toe recht aan. Pas alleen op met de veerringetjes die je over het pennetje van de plastic kogellink moet zetten. Deze springen ver weg :? :oops:

reb4.jpg

De tuimelschijf en de pitch compensator op de as

reb5.jpg

De rotor kop is voor gemonteerd
As er in, de demperringen op aluminium ringeltjes drukken en in de houder drukken.

reb6.jpg

Bladhouders 2 lager aan weerzijde en met een boutje M3 met een ring op de as vastschroeven. Redelijk recht toe recht aan dus :)

reb7.jpg

Jawel de complete rotor kop in een aantal uur. Eindelijk een stuk zonder uitdagingen :lol:

gr Remco

alles metaal... erg mooi.
Grappig dat je de tuimelschijf zelf in elkaar moet zetten en de rotorkop voorgemonteerd is.

Bij m'n logo kreeg ik die er als tunning gratis bij :mrgreen:

Is dit zonder die druklagers dan wel eens losgeschoten op hoge toeren?

Het gevaar is niet zo zeer dat de bladen losschieten. Het probleem zonder druklagers is dat de middelpuntvliegendekracht moet worden opgevangen door de binnenring van een kogellager die alleen via de kogeltjes in verbinding staat met de bladhouder. Een druklager vangt deze krachten op waardoor de krachten direct van de binnenring naar de bladhouder geleid worden. De kogeltjes in de normale lagers worden daarmee ontzien.

De lagers slijten veel sneller en daarmee wordt de besturing onbetrouwbaar. Druklagers zijn eigenlijk op iedere heli een goed idee. Zeker vanaf deze maat. Wanneer de ruimte er is (in de bladhouder) zou ik zeker upgraden.
:D

ik denk dat je evt een vd kogellagers wel kan wissellen voor een druklager, anders evt andere bladhouders monteren.

Ik was er al bang voor. Ik zal ff plaatjes maken.................

Daar zijn ze dan:

groef kogellager

afb2894.jpg

Jullie druklager (eigenlijk taartslager) toch :?:

afb2895.jpg

Mijn voorgestelde hoekcontactlager

afb2896.jpg

Dit laatste lager kan zowel radiale als axiale krachten opvangen. Radiaal wat minder dan een normaal groefkogellager, axiaal meer, maar slechts in een richting net als het taartlager.

grz

mark.

Sorry tijdens de edit voor de img tags viel mijn verbinding weg. Krijg ik gelijk commentaar van ongeduldige leden :cry: :lol:

Mark,

Het is Taats ipv Taart-lager.

En die hoek-contact lager's ben ik volgens mij nog niet tegen gekomen in een heli. De reden is mij ook onduidelijk, zou weer eens in m'n dictaten moeten duiken om de voor en nadelen op te zoeken. Verder kan ik alleen bedenken dat men bang is voor de verkeerde montage.

Rick

Back