Mijn Rovan Baja en MIJN ervaringen ermee.

Bijna alle HPI Baja rijders die ik ken (en dat zijn er aardig wat) hebben een behoorlijke hoeveelheid upgrades en hop-ups op hun wagens en nog zie ik ze vaak reparaties uitvoeren tijdens meetings. Nu is dat ook de aard van het beestje en de manier waarop je rijd van invloed, maar als een Rovan breekt zie je ineens "Zie je wel, Rovan is troep" alsof er nooit iets gebeurt met HPI's.

Waarom staat bij Pitstopshop de Rovan voor +/-650 en de HPI 5B SS voor 790 zonder motor bij JFC?
Uiteindelijk gebouwde SS zal ongeveer 350 euro duurder zijn als je het rustig aandoet qua kosten, en hier zitten al de een en ander aan upgrades op, die overigens pas standaard komen bij de 800 euro kostende Rovan.
Dan is de HPI 200 euro duurder, heeft de TS zijn reparaties er toch al uit(nieuwe chassis en nieuwe dogbones), laat staan nog de extra spullen zoals de HPI rolkooi etc.

En het verschil is, hij rijdt een chassis stuk, zonder mede rijders(lijkt erop) en zonder jumps, hoe doet een Rovan het dan tijdens meetings en jumps waar ie hem wel zou pushen?
Mijn idee is veelal dat een Rovan net Russische Roulette is, met wat geluk zit er 1 kogel in de kamer, maar vaker zitten er meerdere kogels in.

Ik weet iig wel, toen ik mijn FG per ongeluk in een dal reed die overigens 3 meter diep is, dat ie dat keurig heeft gehouden.
En dat met 12,5kg, vol op de neus neerklapte, op een stenen ondergrond.
Resultaat, stenen hadden beschadigingen, twee schroeven die de bumper op de plek houden waren beschadigd maar meer ook niet.
Zelfs na het ombouwen naar aluminium paste alles als een handschoen.

En als een HPI een Mercedes is, wat is Rovan dan? Een BYD F8? :rolleyes:
mercedes-byd.jpg

(Links is een W203 cloon, rechts is de real deal)

Ze bouwen ook echt alles na die spleet-ogen

Trouwens, ik vind het juist goed dat bedrijven zoals rovan etc bestaan. Omdat onderdelen die niet van top kwaliteit moeten zijn kan je gewoon daar bestellen, kijk maar naar een draagarm. Ik crash (bijna) nooit. Dan kan ik de draagarm best van rovan nemen en dan 2 euro kwijt zijn in plaats van 6 euro.

Bijna alle HPI Baja rijders die ik ken (en dat zijn er aardig wat) hebben een behoorlijke hoeveelheid upgrades en hop-ups op hun wagens en nog zie ik ze vaak reparaties uitvoeren tijdens meetings. Nu is dat ook de aard van het beestje en de manier waarop je rijd van invloed, maar als een Rovan breekt zie je ineens "Zie je wel, Rovan is troep" alsof er nooit iets gebeurt met HPI's.
HPI kan natuurlijk ook stuk gaan, niemand zal het ontkennen, maar een chassis in twee rijden binnen vier tankjes is best knap, vooral zonder jumps.
Is het gewone pech, kan best eens kloppen, maar zou dit vermeden kunnen worden met een (betere) check bij de productie, hoogstwaarschijnlijk wel.

Ook het probleem met upgrades die alles sterker/stijver maken, dat je breekpunt verder legt, en alles wat nog niet geüpgraded is zal sneuvelen.

Heb zelf een Savage XS, bij een koprol scheurde een fusee, toen de twijfel om de fusees in aluminium te pakken zodat dit niet meer gebeurde.
Maarja, bij de volgende koprol, ipv. de fusee die stuk gaat, gaat mijn draagarm of mijn pinnen stuk, welke duurder zijn en over het algemeen sterker zijn dan de fusees, en lastiger te bereiken.

En idd, het ligt ook aan de bestuurder en hoe lomp ze rijden, stuk kan het allemaal.

Jelte, als je toch bijna nooit crasht, boeit die 4 euro toch ook niet?

@Ferry, maar onnodig geld uitgeven is ook weer zoiets, draagarm is dan niet zo duur. maar bijvoorbeeld cups waar de aandrijfassen in gaan kosten bij rovan maar 3,-

Dus waarom niet dat proberen ;)

Bij de originele Baja staat je servo gecentreerd maar de hevel iets van 10 graden uit het midden.Raar maar waar.Van de rest gaat er aan elke auto wel iets stuk.Je kan het allemaal verbeteren maar zorg dat je ergens een zwak punt houdt wat niet teveel kost bij vervanging.

Heb zelf een multiplex rhino als stuurservo
een savox gas/rem servo
een innovative rc bodem plaat alsmede de big bore schokbrekers
phatdad rc spul voor om het motor gebeuren
turtle front brace
alu front and rear shock towers
killer bee suspension limiters en killer bee
roto start van baja skunkworks.

Alleen draagarmen spurgear dogbones en het mainframe zijn nog origineel.Ook het meest wat er stuk gaat bij mij,en dan doe ik niet echt zachtjes met de baja.Er kan altijd iets stuk gaan en soms is het gewoon domme pech

Oh ja voor en achter spoor verbreders van vertigo en aan de voorkant van die speciale pins van vertigo die in de spoorverbreders passen maar zorgen dat je geen c clip meer nodig hebt bij je wheel hubs
Oh ende gelagerde walbro carberateur en het blur quick release air filter en nog wel wat zooi,maar het meest belangrijke is de FUN die ik er aan beleef als we weer aan het rijden zijn met een man of wat.Lekker koffie mee zelf gemaakte saucijzenbroodjes wat frisdrank en lekker rijden en slap/zinnig ouwehoeren.Dat blijft het belangrijkste dat je er lol in hebt

Heb hem zelf ook op de baje echt een topper
Innovative-RC

Ik zie net op de website hierboven zo'n extra brace voor het chassis, ocharm 17 euro. Ga je dan kijken naar die van Full Force betaal je gelijk 50 euro, beidde "zogezegd" uit T6 alu en 4 mm dik.

Ik zie net op de website hierboven zo'n extra brace voor het chassis, ocharm 17 euro. Ga je dan kijken naar die van Full Force betaal je gelijk 50 euro, beidde "zogezegd" uit T6 alu en 4 mm dik.

Als je het stekt wil hebben neem ze beide,mijn 5t heeft echt klappen gehad en me standaard chassie VAN HPI was ook zo afgebroken.
Met Innovative-RC heb je echt een knoert hard chassie:murder:
was toen 110 euro incl verzending naar NL brace en chaccie en het komt uit Engeland DUS GEEN INVOER GEZIJK!

Zou ik niet doen omdat dan heb je daar geen breekpunt meer, maar er zijn genoeg mensen die er wel één hebben.

Ik rijd nooit een plastic kapot maar als ze kapot blijven gaan zou ik eerst kijken naar een hostile

ik rij met metalen tandwielen en geen problemen meer , dat zand in Genk is zwaar stuf voor een plastiek tandwiel en zeker als het vochtig ligt en je zandpeddels gebruikt , daar rij je zelfs de hostille's kapot .

Back