Mijn Savage 5B conversie projectje

Een apart topic om alle projectjes/omgebouwde Savage en Savage Flux modellen tot electro/brushless/extended versies of persoonlijke projectjes te bundelen. Alle persoonlijke verbeteringen of ideetjes die jullie gevonden hebben om onze geliefde monstertruck te "verbeteren" zijn ook welkom in dit topic. Laat u eens gaan! ;)

Hou dit topic wel een beetje gereserveerd voor foto's en bouwverslagen van jullie persoonlijke creaties en gebruik het Savage flux topic voor andere discussies. Post indien mogelijk ook links naar bepaalde sites om het andere leden iets makkelijker te maken info te vinden omtrend jullie verbeteringen of vondsten.

heb je bv iets gevonden van een bepaalde producent,... post dan ook een linkje naar het product, altijd leuk en gewoon handig voor andere leden. Dit is gewoon een topic ter info voor diegenen die zelf ook wat creatief willen zijn.

nog even dit, heb je interesse in iemand zijn idee of gebruikte onderdeel, stuur dan liever een PM naar de betreffende persoon en vraag om wat meer uitleg of een linkje, dit zorgt ervoor dat het topic wat overzichtelijker blijft ;)

Ik ga beginnen met mijn Savage 5B conversie:

De conversie die ik gebruikt heb is de 5B conversie van Alza Racing:

Alza-Racing

alle gebruikte (alza) onderdelen vind je op deze site.

Bij deze conversie kun je ook gebruik maken van alle standaard electronica/motor....

Het chassis: Flux 5b Conversion KIT - Alza-Racing

1555hn4.jpg

vergelijking met een Gcm DB 17 chassis (meer info: -> GCM Racing WebStore - DesertBoy Flux Chassis Kits ) :

33epon8.jpg

Alza dogbones vs stock ;)

2qvw9so.jpg

Alza racing 3mm bulkhead plates

316nuw7.jpg

Bulkhead Brace conversion kit (blokkeren de onderste hinge pins) Bulkhead Brace conversion kit - Alza-Racing

23iukw3.jpg

29443e9.jpg

33mbm6h.jpg

kew20m.jpg

2a6sh7b.jpg

16jsqs.jpg

alza racing jumbo servo plate:

15f20kz.jpg

met Rhino 4 servo

2wgaw4z.jpg

5efqfq.jpg

alles past perfect qua afmetingen dus lekker eenvoudig te monteren.

Golden horizon steering upgrade: Golden Horizon - High quality CNC machined aluminum RC car option, hop up parts and accessories.

2zrpch5.jpg

erzbfa.jpg

n17c5l.jpg

Alu steering knuckles/C-hubs (Golden horizon - Golden Horizon - High quality CNC machined aluminum RC car option, hop up parts and accessories. & Golden Horizon - High quality CNC machined aluminum RC car option, hop up parts and accessories. ) , hpi XL axles (HPI 86249 - Super Heavy Duty Wide Axle 8x11x59mm Savage XL (2Pcs) ) en 17mm hex conversie setje van losi (http://www.mbs-racing.nl/shop/index.php?action=article&aid=53536&group_id=20000262⟨=NL ).

28vq4pk.jpg

sg34f7.jpg

integy rear hub carriers ( HD Rear Hub Carrier for Savage XL, Flux & X 4.6 RTR for R/C or RC - Team Integy )

28mikxl.jpg

midden diff montage + motormount/plate van alza racing

9irdoy.jpg

2uqenfq.jpg

recyclage van de standaard bulkhead plate om de esc en de radiobox te monteren:

radiobox is van een robitronic mantis, groot genoeg om alle kabeltjes weg te steken (heeft een rubber opening om de kabels in het doosje binnen te laten), makkelijk te openenen + de on off switch van de mamba monster esc is perfect monteerbaar in het doosje, zie fotos.

5mhhk.jpg

2uraywj.jpg

montage in het chassis:

2zzunfa.jpg

om de motor wat extra te koelen heb ik 2 extra fans gekocht van yeah racing (Yeah Racing Fan - Yeahracing - Yeah Racing Tornado High Speed Cooling Fan 30 x 30mm for Motor Heat Sink )

en samen gemonteerd op het chassis en met een y-harness naar de esc.

vzyomf.jpg

33yi8es.jpg

2n0ndw4.jpg

28bw67m.jpg

door de montage van de worx voorbumper ( RC Tuning Raalte ) konden de bovenste hinge pins er zomaar uit floepen dus heb ik zelf iets gemaakt in alu.

2irag0k.jpg

j742ns.jpg

w1isp.jpg

de body (fg monster beetle) zal wss gemonteerd worden met deze bodyposts:

4ihgzo.jpg

alle electronica is dus standaard, en hoeft niet veranderd te worden voor deze conversie, sommigen gebruiken de Castle Creations xl motor en esc maar dit is niet nodig.

2me98bb.jpg

256d8vd.jpg

Binnenkort komen er nog lst shocks op en de FG Beetle body. Filmpjes volgen binnenkort ;)

Laatst bewerkt:
Leuk toppic om te volgen, zeker omdat ik ook van plan ben om met de tijd mijn savage XL om te bouwen naar brushless.

Ik ben wel benieuwd naar de eigenschappen van de brushless motor die je gebruikt, namelijk het aantal KV, Ampere, het vermogen (watt) en tandwiel verhouding:rolleyes:

Neem ook wel aan dat je hem op 6s gaat stoken :mrgreen:

Die aktieve koeling op de motor is trouwens ook geen slecht idee, maar is het misschien niet beter voor het stroomverbruik om hem aan te sturen met een temperatuur sensor?
Zodat je koeling krijg wanneer het echt nodig is (slijten de fans ook misschien minder hard met dat stof).

Voor de rest is het een vette bak geworden :thumbsup:

Het is een Mamba monster 2200kv combo, rijd op 18/44 gearing en voorlopig 4 cellen maar 6 cellen komen deze week aan ;)

Over die koeling, alles is nu rechtstreeks aangesloten op de esc maar wss zal ik ze gewoon aansluiten op een aparte lipo. Als je stuurt dan blazen ze duidelijk minder hard maar denk niet dat ik ze zal laten aansturen door een temperatuur sensor, laat ze maar constant blazen ;) of ze snel gaan verslijten zullen we zien, zal wel meevallen denk ik.

Heb mn wielen ondertussen ook eens aangepakt...
Om het doordraaien van de hexen tegen te gaan heb ik wat langere pinnen gemaakt en wat gedremeld in mn velgen:

2ufyru1.jpg

met een dremel links en rechts wat uitfrezen zodanig dat het pinnetje er mooi in rust.

xg0gp4.jpg

en met hex

2ildngg.jpg

Dit zou nu toch goed moeten vasthouden, laat ons hopen! :rolleyes:

Mooi ding. Toch vraag ik me af of de 2200kv motor echt voldoende is voor een 7,8kg zware 4wd. Zelfs in een 6kg zware E-LST zijn deze motoren op het randje.
On-road zal misschien net gaan, maar off-road? Met dikke koeling kan je misschien veel hitte afvoeren, maar daarmee is de overmatige hitte ontwikkeling nog niet weg.

Ben dus wel benieuwd naar de temps na 15min vol gas off road....

edit: Vind de prijs van de kit erg meevallen, zeker gezien de mooie afwerking en dat het van 7075-alu is.

Laatst bewerkt:
Die 2200kv kan meer dan genoeg zijn, ligt er alleen aan hoeveel amp. hij trekt, aantal voltage die gebruikt wordt en/of hoeveel vermogen hij produceert.
(daar was ik eigenlijk wel benieuwd naar:))

Ik weet dat 1 pk gelijk staat aan 736 watt.

EDIT:

Even nog een theoretische aanvulling;)

De motor van een savage xl (5.9cc) draait 39.000 toeren max en genereerd 3,75 pk.
Een 2200kv draait op 22.2 volt 48840 toeren, mits je een motor plaatst met genoeg vermogen (+ 2760 watt) zou hij zelfs harder kunnen lopen, of als je een andere gearing aanhoud dan zou je een hogere koppel moeten genereren.

Laatst bewerkt:
Rijd het nog wel mooi op 4s ging die niet begreep ik?
Het was mn spektrum ontvanger die defect was, gewoon vervangen door een nieuwe en nu heb ik geen enkele hapering meer.

De wagen rijd dus echt goed voor het moment, hij heeft eigenlijk genoeg power op 4 cellen vind ik en geen hitteproblemen dus voorlopig ziet alles er goed uit! 6 cellen word natuurlijk leuker ;)

Het Hex probleem zou opgelost moeten zijn, of het de ultieme oplossing is weet ik ook niet maar bestaat die wel? Het gebruikte staaldraad kun je spotgoedkoop kopen in de brico dus het is alleszins het proberen waard :)

Uit nieuwsgierigheid: je zegt dat hij goed rijdt op 4s:
-on-road of off-road?
-hoe lang?
-met of zonder fans op de motor?
-wat zijn de temperaturen (gemeten met een temp-gun)?

off-road, 10/15 min? (tijd 1 lipo pack) met 2 fans op de motor, heb geen temp gun :p

Trouwens, ik ben toch niet de enige die z'n savage heeft omgebouwd???
Post eens jullie projectjes of ideeen ofzo ;)

Geduld beste vriend, komt vanzelf wel.
Staat er pas een dag op, en de meeste hebben het al in het savage flux gedeelte geplaatst omdat het ten slotte ook een savage is ;-)

ik had gehoopt van wel toen ik ze bestelde maar ze zijn gemaakt van plastiek.

@ westcoast, ben altijd een beetje ongeduldig :rolleyes:

Okaaay volgens mij heb ik een nieuw streef doel voor de backslash...

Waarom integy alleen? gezien hoe extreem overkill de rest is lijkt "it was cheaper" me geen steek houdend argument, en integy heeft een reputatie...

Mooi ding. Toch vraag ik me af of de 2200kv motor echt voldoende is voor een 7,8kg zware 4wd.
Dit was het eerste dat ik ook dacht.

Pieter, ik heb nog wel een 1717 liggen die je voor een vriendelijk prijsje kunt overnemen, dan kom je er pas echt achter wat deze auto in petto heeft ;)

Verder wel super conversie, ding zal echt gigantisch zijn. Hoe groot is die in vergelijking met een "echte" 1/5|1/6 zoals een Baja, Hormann of whatever?

Back