Mijn stoom en verspaningsbelevenissen.

Ook de aansluiting voor het smeertoestel aan de stoomregelaar gemaakt.
De bediening is een tijdelijk piefje...............daar wil ik nog wat anders voor freubelen .........;)

P1011144.JPG

Rustig aan begonnen met het maken van de onderdeeltjes voor het voedingspompje. Het is een mix :D van 3 ontwerpen en hij wordt zonder vertraging direct door de krukas aangedreven, dus e.e.a. moet wrijvingsloos kunnen bewegen en als de by-pass word gesloten, moet íe wel kunnen pompen en persen............;)

P1011147.JPG

Het verticale gedeelte waar de afsluitkogeltjes in komen heeft nog niet de goede lengte............

Eerst eens een paar banjo-boutjes freubelen en het e.e.a. uit rekenen met de diameter van de kogeltjes en de ruimte die ze nodig hebben om te openen en sluiten ..................:)
P1011148.JPG

Hij stond al langer op het "te freubelen lijstje voor de draaibank" ..;)

Een handel met handvat om de trekstang van de directe MK3 spantangen en de ER trekstang handmatig te kunnen bedienen. Werkt heel goed om de kleinere en delicate schroefdraadjes te kunnen maken .

De ER-tang heeft een 8 mm trekstang en de directe MK3 een 10mm.
Heb hem zo gemaakt dat hij voor allebei is te gebruiken..........:D
P1011150.JPG

Petje af,wat een perfecte afwerking afwerking,dit is pas modelbouw!
Even een dom vraagje, wat is de bedoeling van het het handel voor de bediening van de trekstang van de spantangen, omdat er normaal een handwiel op zit (kan).... ik zie namelijk dat handel al ronddraaien?
fanaat Sjef.

Domme vragen bestaan niet Sjef, domme antwoorden wel :D

Ik heb geen officiële trekstangen met handwielen op de Emco Sjef. Dit is dus zelf aangepast. In plaats van de handwielen gebruik ik dus de handel om de spil zonder aandrijving zelf rond te kunnen draaien. Bij hele kleine & fijne schroefdraadjes heb je heel veel gevoel er bij als je tapjes en snijplaatjes gebruikt in/via de losse kop :)

En dank voor uw compliment ;)

Laatst bewerkt:
Ja nu begrijp ik het,goed bekeken,zo heb je met de hand inderdaad het weerstand gevoel met het tappen en snijden van draad, en zeker bij de kleinere maten.
Bedankt voor de uitleg!
fanaat Sjef.

Even wat aan het uitproberen en oefenen geweest met een 2 mm radius-freesje ........

Iets dieper zetten leverde een heel leuk klassiek profieltje op............:D

P1011155.JPG

Ik begin nu ook een beetje te begrijpen hoe bij andere stoombouwers van die mooie details ontstaan..................met betrekkelijk simpele dingen dus...........:)

Laatst bewerkt:
Van 6-kant 3 banjo aansluitingen gemaakt. Beitelje aangepast en aan de binnenzijde een groefje gedraaid van 2 x 1.5 mm...............

P1011156.JPG

Bij elkaar voor de manometer................dat moest ook nog gemaakt worden. Voorbeelden genoeg op het internet ......:D

P1011159.JPG

De boutjes klaar en rechts de vers water aansluiting voor het voedingspompje.............

Kogeltje is 4 mm , schroefdraad M6 x 0.75............

P1011166.JPG

Dank voor de complimentjes ;) Vanavond voor het eerst m'n "kogel-draai-hulpstukje" gebruikt.
Ben begonnen met een/het windketeltje wat tussen het voedingspompje en de voedingsklep moet komen ..........

P1011169.JPG

Back