Mijn stoom en verspaningsbelevenissen.

De spiegelblokjes en cilinders verder afgewerkt en gesoldeerd met soldeerpasta .

P1011237.JPG

Even passen . Had aanvankelijk het idee dat de veertjes te strak zouden zijn maar dat valt dus reuze mee .
Het begint nu een beetje te lijken op het stoommachientje van de tekening :yes:

P1011239.JPG

Laatst bewerkt:
Dank voor je compliment Bert :)

Nog iets meer werk John...............maar het schiet lekker op zo. Een heel leuk "tussendoor" projectje en alle bewerkingen met metaal komen er in voor. Heel leuk/goed voor de ervaring met alle machine bewerkingen :koud:

Mooi werk Dunsz :thumbsup:
Is het gebruikelijk om bij stoom de zuigers uit RVS te maken ? Tegen het roesten ? Ik ben namelijk een leek op stoomgebied.

Groeten Jef

Mooi werk Dunsz :thumbsup:
Is het gebruikelijk om bij stoom de zuigers uit RVS te maken ? Tegen het roesten ? Ik ben namelijk een leek op stoomgebied.

Groeten Jef

Hoi Jef, dank je. Ik heb gewoon het ontwerp gevolgd waarin dit is aangegeven. In dit geval idd bijkomend voordeel dat de zuigers niet roesten. Het is verder niet aangegeven in dit ontwerp maar als je kijkt naar de tabellen van het
uitzettingscoëfficiënt, dan liggen messing en rvs behoorlijk dicht bij elkaar. Verder kunnen de materialen waarvan zuigers worden gemaakt verschillen al naar gelang het ontwerp en of er zuigerveren worden gebruikt.

Verder ben ik alleen maar een liefhebber hoor en zeker geen expert :bye:

Laatst bewerkt:
Een wat minder wazige foto van de zuigertjes nu....................heb een extra groef aangebracht en deze op de "Regner-manier" gevuld met een tot een snoertje gedraaid teflontape als zuigerveer.
Ze lopen nu voelbaar heel mooi in de cilindertjes en als ik een kant afsluit met m'n wijsvinger voel je een vacuem
bij het optrekken van de zuigertjes.................:yes:

P1011244.JPG

Dunsz en John,

ref jullie posting 418 - 420 >> daar kan ik wat mee. Heb nu een idee hoe het moet. (voor het geval ik het ook ooit ga doen/nodig heb ;))

Hallo Dunsz

Complimenten voor je mooie werkstukken.
Staat dit voedingspompje ook in een v/d Dampf boekjes, of komt dit uit een andere bron.
Ik heb namelijk ook belang bij dit type pompje, als voedingspomp naar de ketel.
Mogelijk wil je deze info delen met ons.

Succes Peter

Voor de zelf bouwers is een dergelijk pompje iets dat je uit je hoofd kunt maken, een T stuk maken, onder een zuigklep, boven een persklep en een pompplunjer die goed af dicht.
Maar dat is makkelijk praten vanaf de zijlijn, er zijn tekeningen te vinden van kleine pompjes die bruikbaar zijn denk ik.

Weer een mooi stukje werk Dunsz, ben benieuwd naar het eind resultaat.
Trouwens, ik had bronzen zuigers in messing(buis) cilinders, op lucht liep dat prima maar op stoom was er geen gang in te krijgen.
Hopelijk doet jou combinatie van RVS en messing(?) het beter.

Hoi Peter, dank voor je compliment.
Dit pompje hoort bij het originele ontwerp van de Zweed Jan Gunnarson. Bij de (vertaalde) tekening welke bij de NVM vandaan komt en ook in een grijs verleden in de Modelbouwer heeft gestaan staat dit pompje niet getekend.
Bij toeval kwam ik gefotografeerde tekeningen, althans gedeeltes hier van , tegen op E-bay en heb deze afgeprint.
Het was zo gefotografeerd dat het net niet compleet was........................:D maar met een beetje combineren en goed kijken was h.e.e.a. goed te reconstrueren.

Het pompje op zich is niet heel bijzonder. Hij staat in het groot als hand voedingspomp ook in Dampf 33/34 en
ik heb hem ook gebruikt bij m'n Stuart D10. Alleen is hij daar een direct aangedreven korte slag en bij dit 4 cilindertje is het er een met een vertraging van 30/60 lange slag. Ze maken allemaal gebruik van kogeltjes om te openen of te
sluiten zoals bij een voedingsklep aan de stoomketel. Het meest belangrijke bij dit soort pompjes is de aandrijving
zo soepel als mogelijk te laten verlopen en in de voedingsleiding een windketeltje te plaatsen.

Voor de zelf bouwers is een dergelijk pompje iets dat je uit je hoofd kunt maken, een T stuk maken, onder een zuigklep, boven een persklep en een pompplunjer die goed af dicht.
Maar dat is makkelijk praten vanaf de zijlijn, er zijn tekeningen te vinden van kleine pompjes die bruikbaar zijn denk ik.

Weer een mooi stukje werk Dunsz, ben benieuwd naar het eind resultaat.
Trouwens, ik had bronzen zuigers in messing(buis) cilinders, op lucht liep dat prima maar op stoom was er geen gang in te krijgen.
Hopelijk doet jou combinatie van RVS en messing(?) het beter.

Hoi John 33. Brons zet meer uit dan messing........;) vandaar dat het op lucht wel goed ging ..........Messing en rvs hebben minder verschillen bij warmte volgens de "boekjes"...........
In het originele ontwerp heeft J. Gunnarson ook rvs aangegeven als zuigermateriaal dus dat moet goed gaan lijkt me zo.

Hoi Dunsz

Dank v/d feedback, heb Dampf 33/34 gekocht.
Wilde eerst maar eens simpel beginnen, en hem met een elektromotor bedrijven.

John33
Mogelijk heb jij dan linkjes waar de betreffende tekeningen, staan van het pompje.
Hou me aan bevolen, denk andere lezers ook.:)

Groet Peter.

Van het specifieke pompje heb ik geen tekeningen, maar een algemene tekening moet wel te vinden zijn.

Aha, daar zat mijn fout dus....... Nou ja, 4 nieuwe zuigers draaien is het werk ook niet.
Bedankt voor de tip!!

Back