Mijn stoom en verspaningsbelevenissen.

Vanmiddag de big-ends en zuigerstangetjes gefreubeld ............

P1011216.JPG

Er is geen twijfel mogelijk,hier wordt weer een heel mooi afgewerkt 4 cilinder oscillerend stoommachientje gemaakt door Dunsz!
Groeten,
fanaat Sjef.

Er is geen twijfel mogelijk,hier wordt weer een heel mooi afgewerkt 4 cilinder oscillerend stoommachientje gemaakt door Dunsz!
Groeten,
fanaat Sjef.

Ik ga het in ieder geval wel proberen Sjef ..............;)

Vanavond de krukas verder afgemaakt ..................het weghalen van de stukjes centrale as ...........

P1011217.JPG

Laatst bewerkt:
De lagerblokjes gedraaid van aluminium en hier in sinterbronzen lagertjes gezet. Het aluminium is aan de binnenkant gelijk met het messing en de bronzen lagertjes steken 0.5 mm uit zoals op de tekening is weergegeven.

P1011221.JPG

2 tandwieltjes modul 0.5 aangepast/bewerkt voor het machientje. Op de NL tekening staat hij niet, maar er is wel een voedingspompje voor ontworpen en kwam hiervan een tijdje geleden alweer gefotografeerde tekeningen en voorbeelden van onderdeeltjes tegen op het WWW..........:yes:
In ieder geval voldoende info om de onderdeeltjes te kunnen maken en er een pompje aan de hangen :)

P1011227.JPG
P1011228.JPG
P1011229.JPG

Dunz,
hoe heb je die losse blokjes voor aan de cilinders gemaakt? Heb je daar wellicht meer foto's van?

Dunz,
hoe heb je die losse blokjes voor aan de cilinders gemaakt? Heb je daar wellicht meer foto's van?

Hoi Peter, daar heb ik geen foto's van. De blokjes komen uit een stukje massief messing van 30 x 15 mm.
Ik heb ze iets ruimer afgezaagd met de zaagfrees en hierna in de freesklem met behulp van de parallel set en de
vlakfrees op maat gemaakt. Met dit soort onderdelen/blokjes zaag ik het altijd iets ruimer uit en ga dan alle stukjes
precies haaks maken en daarna de overgebleven kanten op maat maken met een vlak - of slagfrees.

Wellicht wordt er bedoelt hoe je de holte voor de cilinderbuis er zo mooi in hebt gekregen ?
In dat geval, na het op elkaar lijmen van de 2 blokjes en het uitklokken in de 4 klauw is er een boor en een ruimer doorheen gegaan van dezelfde diameter als de cilinder buis.
Daarna de blokjes van elkaar scheiden en je hebt 2 gelijke blokjes met een half gat er in, waar de cilinderbuis perfect in past.

Wellicht wordt er bedoelt hoe je de holte voor de cilinderbuis er zo mooi in hebt gekregen ?
In dat geval, na het op elkaar lijmen van de 2 blokjes en het uitklokken in de 4 klauw is er een boor en een ruimer doorheen gegaan van dezelfde diameter als de cilinder buis.
Daarna de blokjes van elkaar scheiden en je hebt 2 gelijke blokjes met een half gat er in, waar de cilinderbuis perfect in past.

Als de vraag idd was begonnen zoals jij bent begonnen John 33, had ik waarschijnlijk het zelfde antwoord gegeven.

Tnx voor je aanvulling ;) Ik hoop dat Peter er op deze manier wat aan heeft ??

Back