Mijn stoom en verspaningsbelevenissen.

Vanaf de bovenkant gezien ................
Links de regelknop voor de gas aanvoer, rechts de fijnregeling voor de gasvlam die bij een stoomdruk van 3 atm de vlam moet minderen tot een waakvlam en zo het stoomverlies via de veiligheid moet voorkomen.

Bekijk bijlage 186001
Beste Dunsz,
Omdat ik(relaterend aan u) nog relatief kort actief ben op het forum en daarom vele oude items doorlees, heb ik de volgende vraag:
De hoofdbrander gaat bij 3 bar uit, alleen de waakvlam aan. Wat is de regelgrafiek, bij welke druk nog 100% gasdruk(vlam)?
Achtergrond van de vraag: Uw ontwerp ziet er eenvoudiger uit dan mijn keteldruk gestuurde vlamregeling.
Stoompomp.
 
Hoi Stoompomp. Het oorspronkelijke ontwerp is van Malcolm Beak en een metrische versie is getekend in Dampf 32/33. Er zijn vele varianten die werken met druk/tegendruk zoals de ontwerpen van Cris Leggo en Don Gordon. In alle gevallen moet alles worden ingeregeld met stoomdruk. De versie die ik heb gemaakt werkt met auto ventielen.
Op E-bay via China, worden dit soort regelingen ook al aangeboden voor relatieve spotprijzen. Verder ben ik zoals als een ieder hier gewoon een hobby-ist en heb veel stoom info gekocht en haal hier voornamelijk mijn info uit. Ook de serie van Ing Theus Visser is zeer interessant. Hij gebruikt methanol als energie en heeft ook een soort mechanische regelaar ontworpen via de geleverde stoomdruk. Hoe lang de gasdruk gelijk blijft moet ik nog ondervinden maar zal zeker te maken hebben met
het goed op temperatuur krijgen/houden van het vloeibare gas.

P1221594.JPG
 
Hoi Stoompomp. Het oorspronkelijke ontwerp is van Malcolm Beak en een metrische versie is getekend in Dampf 32/33. Er zijn vele varianten die werken met druk/tegendruk zoals de ontwerpen van Cris Leggo en Don Gordon. In alle gevallen moet alles worden ingeregeld met stoomdruk. De versie die ik heb gemaakt werkt met auto ventielen.
Op E-bay via China, worden dit soort regelingen ook al aangeboden voor relatieve spotprijzen. Verder ben ik zoals als een ieder hier gewoon een hobby-ist en heb veel stoom info gekocht en haal hier voornamelijk mijn info uit. Ook de serie van Ing Theus Visser is zeer interessant. Hij gebruikt methanol als energie en heeft ook een soort mechanische regelaar ontworpen via de geleverde stoomdruk. Hoe lang de gasdruk gelijk blijft moet ik nog ondervinden maar zal zeker te maken hebben met
het goed op temperatuur krijgen/houden van het vloeibare gas.

Bekijk bijlage 269809
Ik was al bang voor dit antwoord.
Met Teus Visser heb in het verleden diverse discussies gevoerd.
Zover, als ik heb kunnen opmaken, heeft het door stoomdruk gestuurde deel gelijke diameters van de meetmembramen.
Hierdoor was de regeling niet naar mijn wens.
Voor uitleg zie bijgaande .pdf's , samenvatting van mijn eerdere publicatie.
Opm. door het scannen komen de kleuren niet goed over. In grafiek 2 is de linker de rode grafieklijn.
 

Bijlagen

Ik was al bang voor dit antwoord.
Met Teus Visser heb in het verleden diverse discussies gevoerd.
Zover, als ik heb kunnen opmaken, heeft het door stoomdruk gestuurde deel gelijke diameters van de meetmembramen.
Hierdoor was de regeling niet naar mijn wens.
Voor uitleg zie bijgaande .pdf's , samenvatting van mijn eerdere publicatie.
Opm. door het scannen komen de kleuren niet goed over. In grafiek 2 is de linker de rode grafieklijn.

Ach ik zie het tzt wel. Heel belangrijk is de soepelheid van het membraan zelf. Ik heb van een mede MF-er een stukje heel soepel teflon membraandoek gehad van 0.3 mm waarmee zeer precies is af te stellen. Hij heeft een soortgelijke regeling gemaakt en ondervond geen problemen met de afstelling juist door dit membraan te gebruiken ten opzichte van het voorgestelde materiaal en de dikte hiervan,
 
Ach ik zie het tzt wel. Heel belangrijk is de soepelheid van het membraan zelf. Ik heb van een mede MF-er een stukje heel soepel teflon membraandoek gehad van 0.3 mm waarmee zeer precies is af te stellen.

Als het doek de kleur blauw heeft en scheur vast is, dan hebben wij waarschijnlijk dezelfde basis leverancier.
Voor je informatie heb ik de foto bijgesloten van de gebruikte opstelling om de regelsnelheid van de stoomdruk gestuurde vlamregeling te meten.

SAM_1426.JPG

Op de onderstaande foto is aan de rechterkant de opbouw van het keteldruk gestuurde deel met de veiligheidskamer, direct boven het basis deel, met afblaas naar de buitenlucht.

SAM_1448.JPG


Eerlijkheid gebied mij te zeggen, dat indien ik deze weer zou bouwen, ik het membraan van het reduceerdeel groter zou maken. De invloed van de drukcomponent aan de onderzijde van het bandenventiel is dan kleiner.
 
Laatst bewerkt:
Als het doek de kleur blauw heeft en scheur vast is, dan hebben wij waarschijnlijk dezelfde basis leverancier.
Voor je informatie heb ik de foto bijgesloten van de gebruikte opstelling om de regelsnelheid van de stoomdruk gestuurde vlamregeling te meten.

Bekijk bijlage 269872
Op de onderstaande foto is aan de rechterkant de opbouw van het keteldruk gestuurde deel met de veiligheidskamer, direct boven het basis deel, met afblaas naar de buitenlucht.

Bekijk bijlage 269873

Eerlijkheid gebied mij te zeggen, dat indien ik deze weer zou bouwen, ik het membraan van het reduceerdeel groter zou maken. De invloed van de drukcomponent aan de onderzijde van het bandenventiel is dan kleiner.

Gezien de verhoudingen op je foto lijkt het me een nogal kolossaal apparaat en zeker anders qua ontwerp. Ik heb ook een gekochte Franse regelaar, gebouwd naar het ontwerp van Cris Leggo, die het zelfde kan als m'n eigen gemaakte regelaar. (ook makkelijk na te freubelen :D:rolleyes:) Zie aan de linker zijde van de ketel .............

P1041426.JPG
 
nogal kolossaal apparaat

Allereerst, de getoonde regelaar is een mooie compacte regelaar.

Maar omdat ik ook een waakvlam gebruik, die onafhankelijk van de gasdruk constant moet branden, heb ik twee delen moeten maken, waakvlam reduceer en keteldruk gestuurde branderregeling.
Nu is het moeilijk om van macro foto's de afmeting in te schatten, daarom heb ik de foto toegevoegd, waarop de regelaar naast de ketel op de machinekamervloer te zien is. Mijn schip is LOA 1045mm.
Op deze foto ook te zien de drukopnemer voor het terugmelden van de keteldruk op de handzender.

SAM_1787.JPG
 
Allereerst, de getoonde regelaar is een mooie compacte regelaar.

Maar omdat ik ook een waakvlam gebruik, die onafhankelijk van de gasdruk constant moet branden, heb ik twee delen moeten maken, waakvlam reduceer en keteldruk gestuurde branderregeling.
Nu is het moeilijk om van macro foto's de afmeting in te schatten, daarom heb ik de foto toegevoegd, waarop de regelaar naast de ketel op de machinekamervloer te zien is. Mijn schip is LOA 1045mm.
Op deze foto ook te zien de drukopnemer voor het terugmelden van de keteldruk op de handzender.

Bekijk bijlage 269941

Daarom had ik het woord "lijkt" gebruikt omdat ik het niet zeker wist ;) maar hij is zeker eens zo groot als m;n zelf gerreubelde regelaar (tje) :D
 
maar hij is zeker eens zo groot als m;n zelf gerreubelde regelaar (tje) :D
Logisch, dat mijn regeleenheid groter is. Deze bevat niet één, maar twee gasregeleenheden.
Verder een veiligheidskamer, die er voor zorgt, dat bij membraan breuk geen stoom in de gastank kan komen(oorverdovend succes), of de hoge gasdruk in de stoomketel. Ik gebruik gastank verwarming, zodat over het algemeen de gasdruk hoger is, dan de keteldruk.
Zie ook mijn eerder bijgevoegde scans voor de beschrijving van mijn regeleenheid.
Overigens, ik heb de keteldruk meetkamer met een "varkensstaart" aangesloten op de ketel, zodat ik er vanuit kan gaan, dat er geen stoom tegen het meetmembraan komt.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Dunz,

Verder een veiligheidskamer, die er voor zorgt, dat bij membraan breuk geen stoom in de gastank kan komen(oorverdovend succes),

Voor dit soort noodgevallen heb ik de rc-afsluiter van Regner geïnstalleerd .


p1201449-jpg.231965

Wat doet de samenstelling die we op de foto zien? De Regner klep kan het gas afsluiten in een noodgeval maar hoe ontdek je dat je membraam stuk is? Ben je op tijd als dat gebeurt?
 
Hoi Dunz,



Wat doet de samenstelling die we op de foto zien? De Regner klep kan het gas afsluiten in een noodgeval maar hoe ontdek je dat je membraam stuk is? Ben je op tijd als dat gebeurt?

Hoi Zeiler. E.e.a. is beter te zien vanaf pagina 8 bij m'n TID Tug en Thames Lighter waar dat gastankje voor is. Deze maakt ook gebruik van een andere gasregelaar met een veel dikker/ander soort membraan. Het andere ontwerp met het teflon membraan ben ik zo-wie-zo niet zo bang dat er via die regelaar stoom bij het gastankje kan komen. Als alles goed is afgeregeld is de stoomdruk lager dan de gasdruk vanaf het gastankje tot de regelaar.

Maar verder wilde ik weer "on-topic" gaan..... voordat het weer zo'n oneindige discussie gaat worden die ik bij anderen ook heb langs zien komen.......................;)
 
Bij gebrek aan een centrerende 4-klauw met doorgang kun je een trucje uithalen om toch 4 kant materiaal centrisch te kunnen bewerken ;) Een stukje 6=kant nemen en een gat boren die de maat heeft van het diagonaal van het 4-kant..................

P1301597.JPG
 
Deze onderdelen had ik nodig om het frame compleet te kunnen maken. Bij het eerste frame gedeelte voorzichtig de contouren er in gefreesd en het prettige nieuws voor mij zelf is dat het me gelukt is het frame volledig haaks en parallel te maken volgens de tekening zonder opnieuw onderdelen te moeten maken ;)
En dat is wel eens anders geweest................................:D:rolleyes:

P1301600.JPG
 
De 2-de frame helft in de vorm gefreesd en beiden met een beetje eerlijk handwerk verder afgewerkt :). Volgende klusjes zijn de naven voor de tandwielen aanpassen en de definitieve lengte bepalen van de krukas en die opbouwen..............Want zonder goede krukas geen stoommachine.........;)

P1311601.JPG
 
Ff.... of-topic...................ken je dat.............ja vast wel :rolleyes: je kan niets meer vinden maar je hebt het wel:confused: en alles staat inmiddels in de weg en hebt alles al 3 keer verschoven en nog is het niet te vinden in je hobby ruimte (lees men's cave :D)................dan moet je er iets aan doen. Dunsz = bijna anderhalve dag bezig geweest met sorteren en opruimen van alle gereedschapjes van/voor de draaibank/freeskolom, alle kleine boutjes/moertje/ringetjes/lagertjes in de sorteerdozen gedaan en een stelling gemaakt voor de losse machines..............kan eindelijk weer fatsoenlijk gaan freubelen :yes:

P2021602.JPG
P2021603.JPG
 
Back
Top