Mijn stoom en verspaningsbelevenissen.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Dunsz, 30 nov 2014.

  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Beste Dunsz,
    Omdat ik(relaterend aan u) nog relatief kort actief ben op het forum en daarom vele oude items doorlees, heb ik de volgende vraag:
    De hoofdbrander gaat bij 3 bar uit, alleen de waakvlam aan. Wat is de regelgrafiek, bij welke druk nog 100% gasdruk(vlam)?
    Achtergrond van de vraag: Uw ontwerp ziet er eenvoudiger uit dan mijn keteldruk gestuurde vlamregeling.
    Stoompomp.
     
  2. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Hoi Stoompomp. Het oorspronkelijke ontwerp is van Malcolm Beak en een metrische versie is getekend in Dampf 32/33. Er zijn vele varianten die werken met druk/tegendruk zoals de ontwerpen van Cris Leggo en Don Gordon. In alle gevallen moet alles worden ingeregeld met stoomdruk. De versie die ik heb gemaakt werkt met auto ventielen.
    Op E-bay via China, worden dit soort regelingen ook al aangeboden voor relatieve spotprijzen. Verder ben ik zoals als een ieder hier gewoon een hobby-ist en heb veel stoom info gekocht en haal hier voornamelijk mijn info uit. Ook de serie van Ing Theus Visser is zeer interessant. Hij gebruikt methanol als energie en heeft ook een soort mechanische regelaar ontworpen via de geleverde stoomdruk. Hoe lang de gasdruk gelijk blijft moet ik nog ondervinden maar zal zeker te maken hebben met
    het goed op temperatuur krijgen/houden van het vloeibare gas.

    P1221594.JPG
     
    Paul Konings en kaapstander vinden dit leuk.
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik was al bang voor dit antwoord.
    Met Teus Visser heb in het verleden diverse discussies gevoerd.
    Zover, als ik heb kunnen opmaken, heeft het door stoomdruk gestuurde deel gelijke diameters van de meetmembramen.
    Hierdoor was de regeling niet naar mijn wens.
    Voor uitleg zie bijgaande .pdf's , samenvatting van mijn eerdere publicatie.
    Opm. door het scannen komen de kleuren niet goed over. In grafiek 2 is de linker de rode grafieklijn.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Paul Konings vindt dit leuk.
  4. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Ach ik zie het tzt wel. Heel belangrijk is de soepelheid van het membraan zelf. Ik heb van een mede MF-er een stukje heel soepel teflon membraandoek gehad van 0.3 mm waarmee zeer precies is af te stellen. Hij heeft een soortgelijke regeling gemaakt en ondervond geen problemen met de afstelling juist door dit membraan te gebruiken ten opzichte van het voorgestelde materiaal en de dikte hiervan,
     
    kaapstander en Paul Konings vinden dit leuk.
  5. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Als het doek de kleur blauw heeft en scheur vast is, dan hebben wij waarschijnlijk dezelfde basis leverancier.
    Voor je informatie heb ik de foto bijgesloten van de gebruikte opstelling om de regelsnelheid van de stoomdruk gestuurde vlamregeling te meten.

    SAM_1426.JPG
    Op de onderstaande foto is aan de rechterkant de opbouw van het keteldruk gestuurde deel met de veiligheidskamer, direct boven het basis deel, met afblaas naar de buitenlucht.

    SAM_1448.JPG

    Eerlijkheid gebied mij te zeggen, dat indien ik deze weer zou bouwen, ik het membraan van het reduceerdeel groter zou maken. De invloed van de drukcomponent aan de onderzijde van het bandenventiel is dan kleiner.
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2018
    Paul Konings vindt dit leuk.
  6. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Gezien de verhoudingen op je foto lijkt het me een nogal kolossaal apparaat en zeker anders qua ontwerp. Ik heb ook een gekochte Franse regelaar, gebouwd naar het ontwerp van Cris Leggo, die het zelfde kan als m'n eigen gemaakte regelaar. (ook makkelijk na te freubelen :D:rolleyes:) Zie aan de linker zijde van de ketel .............

    P1041426.JPG
     
    Paul Konings vindt dit leuk.
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Allereerst, de getoonde regelaar is een mooie compacte regelaar.

    Maar omdat ik ook een waakvlam gebruik, die onafhankelijk van de gasdruk constant moet branden, heb ik twee delen moeten maken, waakvlam reduceer en keteldruk gestuurde branderregeling.
    Nu is het moeilijk om van macro foto's de afmeting in te schatten, daarom heb ik de foto toegevoegd, waarop de regelaar naast de ketel op de machinekamervloer te zien is. Mijn schip is LOA 1045mm.
    Op deze foto ook te zien de drukopnemer voor het terugmelden van de keteldruk op de handzender.

    SAM_1787.JPG
     
    Paul Konings vindt dit leuk.
  8. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Daarom had ik het woord "lijkt" gebruikt omdat ik het niet zeker wist ;) maar hij is zeker eens zo groot als m;n zelf gerreubelde regelaar (tje) :D
     
    Paul Konings vindt dit leuk.
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Logisch, dat mijn regeleenheid groter is. Deze bevat niet één, maar twee gasregeleenheden.
    Verder een veiligheidskamer, die er voor zorgt, dat bij membraan breuk geen stoom in de gastank kan komen(oorverdovend succes), of de hoge gasdruk in de stoomketel. Ik gebruik gastank verwarming, zodat over het algemeen de gasdruk hoger is, dan de keteldruk.
    Zie ook mijn eerder bijgevoegde scans voor de beschrijving van mijn regeleenheid.
    Overigens, ik heb de keteldruk meetkamer met een "varkensstaart" aangesloten op de ketel, zodat ik er vanuit kan gaan, dat er geen stoom tegen het meetmembraan komt.
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2018
    kaapstander en Paul Konings vinden dit leuk.
  10. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    erg goed bezig stoompomp !!
     
  11. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Verder een veiligheidskamer, die er voor zorgt, dat bij membraan breuk geen stoom in de gastank kan komen(oorverdovend succes),

    Voor dit soort noodgevallen heb ik de rc-afsluiter van Regner geïnstalleerd .


    [​IMG]
     
    Paul Konings en kaapstander vinden dit leuk.
  12. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi Dunz,

    Wat doet de samenstelling die we op de foto zien? De Regner klep kan het gas afsluiten in een noodgeval maar hoe ontdek je dat je membraam stuk is? Ben je op tijd als dat gebeurt?
     
    Paul Konings vindt dit leuk.
  13. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Hoi Zeiler. E.e.a. is beter te zien vanaf pagina 8 bij m'n TID Tug en Thames Lighter waar dat gastankje voor is. Deze maakt ook gebruik van een andere gasregelaar met een veel dikker/ander soort membraan. Het andere ontwerp met het teflon membraan ben ik zo-wie-zo niet zo bang dat er via die regelaar stoom bij het gastankje kan komen. Als alles goed is afgeregeld is de stoomdruk lager dan de gasdruk vanaf het gastankje tot de regelaar.

    Maar verder wilde ik weer "on-topic" gaan..... voordat het weer zo'n oneindige discussie gaat worden die ik bij anderen ook heb langs zien komen.......................;)
     
    Fuel Monkey en Paul Konings vinden dit leuk.
  14. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Je antwoorden, of je er wel of niet mee eens bent, waren duidelijk.
    Ik zie uit naar je volgende verslag.
     
  15. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Bij gebrek aan een centrerende 4-klauw met doorgang kun je een trucje uithalen om toch 4 kant materiaal centrisch te kunnen bewerken ;) Een stukje 6=kant nemen en een gat boren die de maat heeft van het diagonaal van het 4-kant..................

    P1301597.JPG
     
    Paul Konings en kaapstander vinden dit leuk.
  16. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    En dan in de 3 klauw spannen...................

    P1301595.JPG P1301596.JPG
     
  17. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Deze onderdelen had ik nodig om het frame compleet te kunnen maken. Bij het eerste frame gedeelte voorzichtig de contouren er in gefreesd en het prettige nieuws voor mij zelf is dat het me gelukt is het frame volledig haaks en parallel te maken volgens de tekening zonder opnieuw onderdelen te moeten maken ;)
    En dat is wel eens anders geweest................................:D:rolleyes:

    P1301600.JPG
     
    Paul Konings, MikeMohawk en kaapstander vinden dit leuk.
  18. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    De 2-de frame helft in de vorm gefreesd en beiden met een beetje eerlijk handwerk verder afgewerkt :). Volgende klusjes zijn de naven voor de tandwielen aanpassen en de definitieve lengte bepalen van de krukas en die opbouwen..............Want zonder goede krukas geen stoommachine.........;)

    P1311601.JPG
     
    kaapstander en Paul Konings vinden dit leuk.
  19. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Ff.... of-topic...................ken je dat.............ja vast wel :rolleyes: je kan niets meer vinden maar je hebt het wel:confused: en alles staat inmiddels in de weg en hebt alles al 3 keer verschoven en nog is het niet te vinden in je hobby ruimte (lees men's cave :D)................dan moet je er iets aan doen. Dunsz = bijna anderhalve dag bezig geweest met sorteren en opruimen van alle gereedschapjes van/voor de draaibank/freeskolom, alle kleine boutjes/moertje/ringetjes/lagertjes in de sorteerdozen gedaan en een stelling gemaakt voor de losse machines..............kan eindelijk weer fatsoenlijk gaan freubelen :yes:

    P2021602.JPG P2021603.JPG
     
    MikeMohawk en Paul Konings vinden dit leuk.
  20. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    En al heel lang niet mee gemaakt ...............een lege werkbank .............:D

    P2021604.JPG
     
    Bert V, jef, Paul Konings en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina