Mijn stoom en verspaningsbelevenissen.

Daar moest ik even over denken :rolleyes:.................wat ik heb gedaan is een 6 x 6 mm beiteltje aanpassen/slijpen zodat hij in ieder geval in een 6 mm gat kon. Hierna heb eerst voorgeboord met een 6mm borende 2-snijder frees waarna ik het gat kon uitdraaien tot 7.25 mm. Om het schroefdraad tot op de bodem te krijgen heb ik het loze stuk van het begin van de eind tap (2-set) M8 x 0.75 weg geslepen en dat werkte perfect. Hoefde ik geen blind gat tappen te bestellen en hier op te wachten ;)

P3151629.JPG
 
Van een gewone boor 7 mm de snijvlakken even vlak slijpen,een platte boor er van maken,fluitje van een cent!

Vond ik zonde van m'n goede zelf centrerende 7 of 7.2 mm boren en dan ben/was ik nog steeds niet op 7.25 mm .......................
Ik heb een behoorlijk geprijsde professionele set van 100 boren oplopend met 1/10-de van 1 tot 10 mm en die wil ik graag compleet houden ...............zeker om dat ik maar 2 van deze "piefjes" hoef te freubelen :D
 
onderin en met een gewone boor lukt dat niet echt.

Eigenlijk een mooi ontwerp van de aansluiting.
De uitwendige draad heeft een lengte van 6 mm, met een voorkamer van 1 mm, werkbare lengte 5 mm.
De boring heeft een diepte van 7 mm, verschil tussen draadlengte = 2 mm
Boor van 7,3 mm is geen probleem, zie mijn eerdere antwoord #51 aan Daniel, bouw Stoomtrein op rupsen.
Wat misschien een probleem kan worden, is dat je met de handtappen niet diep genoeg komt.
Ik had dit probleem en heb de tweede (laatste) tap voorzichtig de hoek van de punt verkleind, zonder de eerste snijgang te beschadigen.
 
Laatst bewerkt:
Vanavond na het eten is het me gelukt om het "pientere pookje" van deze machine precies zoals op de tekening te freubelen. :D Het "pookje" regelt straks het toerental en de draairichting................................de maatvoering lukt me steeds beter ;)

P3191631.JPG
 
Hij wordt aan beide kanten geseald met een o-ring 5 x 1.5 en de kanaaltjes komen precies uit bij de kanalen in het stoomblok. De slag is exact 90 graden dus ideaal voor servo besturing.

P3191630.JPG
 
Laatst bewerkt:
Het "pientere pookje" heb ik nog eens goed bekeken..............ik mistte op een of andere manier iets en op de tekening stonden meer (stippel) lijntjes .......:eek:
Wat bleek...................ik had alleen de uitlaten gemaakt en was de inlaten vergeten :D Die er bij gefreesd..................de rode zijn de inlaten en de blauwe zijn de uitlaat poortjes.

P3201632.JPG
 
Om de spiegels af te kunnen werken moest ik een "list" verzinnen :D omdat de bekken van de 4 klauw eigenlijk de laag/kort zijn om de complete cilinder in te kunnen klemmen.
Ik heb een stukje alu genomen en er een neusje aan gedraaid zodat alles precies recht en in het center viel en daarna voor wat het nog waard was de rest ingeklemd en voorzichtig en rustig aan de spiegels in de vorm gedraaid.....................;)

P3201633.JPG
 
Dat "pienter pookje" begrijp ik niet helemaal. Staat dat boven aan links op de foto ?( diameter 8 h6)
Zeker dat je juist zit??
Dirk
 
Wanneer ik kijk naar de foto van bericht 647, gok ik dat de schuif (jouw pientere pookje) binnenladend is (verse stoom komt van de afsluiter naar de groef in de midden.
De verse stoom gaat dan naar een rode sleuf en dan naar een gat in de spiegel.
Na de cilinder komt de afgewerkte stoom door een ander gat in de spiegel naar een blauw sleufgat dat een boring heeft naar het center van de pienterepook en ontsnapt via het center van die "as".

Volgens mij moet je de schuif opnieuw maken en dan tussen de centergroef die de rode sleuf voedt, bij het blauwe sleufgat een dam laten staan, zodat niet ook de verse stoom daarheen kan.

Let wel. IK heb geen tekening en op de foto's is het lastig te zien.
Dit is een denkwijze die ik zou gebruiken om zelf zo'n vooruit/achteruit regeling te ontwerpen.

edit: De fout die je nu hebt is dat de verse stoom vanaf de afsluiter komt, via de rode EN de blauwe sleuven naar de spiegel loopt EN meteen door de kanalen in de blauwe gaten naar het center van je as en dus naar de afvoer blaast.
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor , ik kijk enkel op de tekening op de foto. En de manier dat je het "pienter pookje" gemaakt heb kan het niet werken.

Jij hebt gezien, dat de rode sleuven doorboringen naar de binnenboring moesten zijn.

Ook de door de opmerking van Baggeraar,. :
edit: De fout die je nu hebt is dat de verse stoom vanaf de afsluiter komt, via de rode EN de blauwe sleuven naar de spiegel loopt EN
heb ik gekeken naar de doorsnede op de rechter bovenzijde van de tekening op #646.
De verse stoom via de binnenboring en doorboringen toegevoerd en via de sleuven en de groef afgevoerd.
Samengevat: alleen sleuven voor de afgewerkte stoom.
 
Laatst bewerkt:
Heren bedankt voor uw input :friends:. Het pookje...........althans de tekening hiervan was "pienterder" dan ik ................:D Bij de blauwe gedeeltes, dat zijn de uitlaten, had ik alleen het gaatje moeten boren en idd het dammetje moeten laten staan zoals Baggeraar heeft aangegeven.
Nu snap ik de werking van het "pientere pookje" ook beter en het is idd heel logisch....................maar ja dat is meestal achteraf ............;)
Ik ga dus een nieuwe maken ............:yes:
 
Heren bedankt voor uw input :friends:. Het pookje...........althans de tekening hiervan was "pienterder" dan ik ................:D Bij de blauwe gedeeltes, dat zijn de uitlaten, had ik alleen het gaatje moeten boren en idd het dammetje moeten laten staan zoals Baggeraar heeft aangegeven.
SVP niet de blauwe door boren.
De rode zijn de inlaten voor de verse stoom, deze bij de nieuwe doorboren en GEEN sleuf toepassen. De uitlaat is de blauwe, met groef naar de centrale afblaas.
De verse stoom komt door de inwendige boring, de afgewerkte stoom ontwijkt door de sleuven en groef.
Indien je anders doet, dan heb je ondertussen ervaring genoeg om een derde te maken.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top