Mijn stoom en verspaningsbelevenissen.

SVP niet de blauwe door boren.
De rode zijn de inlaten voor de verse stoom, deze bij de nieuwe doorboren en GEEN sleuf toepassen. De uitlaat is de blauwe, met groef naar de centrale afblaas.
De verse stoom komt door de inwendige boring, de afgewerkte stoom ontwijkt door de sleuven en groef.
Indien je anders doet, dan heb je ondertussen ervaring genoeg om een derde te maken.

Het is echt andersom Stoompomp........;)......de verse stoom komt van boven via de sleuf/sparing in het midden en gaat naar de inlaat (rood) en de uitlaat (aan de rechterzijde van duim en wijsvinger) is de centrale boring met de gaatjes (blauw) en daar had ik de "dammetjes" moeten laten staan..................:D
 
Best jammer, maar succes.

Vind ik niet zo erg...................ik heb weer heel veel geleerd en nogmaals dank voor de tip (s) ;)

In ieder geval...........de basis van het "pientere pookje" heb ik vanavond na het eten al weer gefreubeld :) Waarbij op de blauwe stukjes alleen een gaatje komt en het rode het zelfde blijft.

P3221636.JPG
 
Waarbij op de blauwe stukjes alleen een gaatje komt en het rode het zelfde blijft.

Maakt voor mij niet uit, principe gelijk.
Petje af voor de tolerantie h6, 0, tot - 0,009 mm.
Vraag over dichtingen, een "O" ring aan de basis, maar hoe aan de stem naar de servo?
Vragen aan jouw is leren voor mij.
 
De h6 passing tja, ik weet niet precies of ik binnen die tolerantie zit, Ik kan maar meten tot een 1/100-ste :D In dat soort gevallen probeer ik de betreffende maat van de onderdelen exact bij elkaar te brengen. Het past dan nog net niet (bijna een perspassing) en in dit geval het "pientere pookje" werk ik dan verder af met WP-schuurpapier korrel 600 in de 3-klauw. Dit is veel passen en proberen want voor je het weet ben je al weer te klein....................hoe beter de passing van dit onderdeel, des te beter zal hij reageren in de lage toerentallen ;)

Voor het overzicht heb ik een afbeelding van een complete machine gevoegd. In het midden de handel voor de servo en daarboven de toevoer van/voor de verse stoom alleen die ga ik iets anders maken dan op de foto want dat vind ik niet mooi :eek:

okw.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik kan maar meten tot een 1/100-ste

Allereerst, bedankt voor het opsturen van een totaalbeeld.
De functie van de haakse tandwiel overbrenging is nu ook duidelijk, eveneens dat het een dubbelwerkende olie gesmeerde machine is. Vraag, ga je het mooie glazen condenssmeertoestel ook zelf maken?

Over de tolerantie. Ik kan ook maar tot 0,01 mm meten. Ten eerste met een "ouderwetse" schroef micrometer, erg moeilijk om op kleine diameters reproducerend te meten. Het zou mogelijk moeten kunnen zijn, om de maat( in micro m) in te schatten in de stand tussen de markeringen.
Verder een digitale schuifmaat tot op 0,01 mm. Het vervelende is, dat het laatste cijfer een relatieve waarde aangeeft.
Je weet niet hoe de leverancier het afronden heeft geprogrammeerd, voorbeeld: Afronding naar de dichtstbijzijnde hele waarde:
- meting 0,005 wordt afgerond 0.01 mm.
- meting 0,014 wordt afgerond 0.01 mm
Dit is een verschil van 0,009 mm, vandaar mijn opmerking bij passing h6, "Petje af".
Opmerking, afronden naar beneden of naar boven geeft geen verschil t.o.v. de 0,009 mm.
 
Laatst bewerkt:
Allereerst, bedankt voor het opsturen van een totaalbeeld.

Vraag, ga je het mooie glazen condenssmeertoestel ook zelf maken?

Ja................ik heb al eerder 2 varianten gemaakt en van de vierkante heb ik de basis onderdelen op voorraad om dat ik toen 2 setjes heb gemaakt .....ook om te oefenen ;)

De 4-kant zit op de D10..............

p1011184-jpg.185073



De ronde zit op de 4-cilinder en heb ik af gekeken van een Franse site en er verder m'n "eigen draai" aan gegeven en de maat aangepast :)

http://daniel.brouard.pagesperso-orange.fr/JLS-graisseur-0002.jpg

p1011264-jpg.193067
 
Laatst bewerkt:
Een van de onder-cilinderdeksels....................rechts een half fabricaat. Ik heb eerst het "neusje" voor de schroefdraad gemaakt in de gewone 3-klauw (2 X) en daarna de schijven afgestoken en de andere bewerkingen zoals de dikte en het gat afgewerkt in/met de spantangen..............;)

P3281640.JPG
 
Ik blijf het een mooi ontwerp vinden.
Zelfs de lengte van de zuigers, deze vangt de krachten op welke ontstaan door het oscilleren van de cilinders.
 
Ik blijf het een mooi ontwerp vinden.
Zelfs de lengte van de zuigers, deze vangt de krachten op welke ontstaan door het oscilleren van de cilinders.

Ik vond het ook een heel aparte machine.......;) het is weer eens wat anders om te bouwen.................:)
 
Back
Top