Mijn TREX-600 Flybarless AC-3X project

tnx :)
Ga ik voor de rest je draadje even volgen om te zien of het een beetje probleemloos inbouwd ;)

Moet zeggen dat het vrijwel probleemloos gaat, maar hij is nog niet af natuurlijk.
Het inbouwen van de verlichting is wel een precisie en geduld werkje, zeker met de staartvin.
Moet nu de bodem latten in gaan lijmen, deze 7 á 8 mm latjes zitten er trouwens niet bij,
wel de schuinen laatjes om het frame in de juiste hoek te brengen. Ik ga vrijdag de latjes zagen bij Martin zijn vader en zaterdag/zondag inlijmen. Wanneer ik weer wat foto's of film hebt zal ik het wel laten zien.

(De latjes heb ik gemaakt van twee platen 2,5 mm beukentriplex en een laag van 2,5 mm balsa er tussenin,
deze op elkaar gelijmd met UHU+ 300 (staat nu te drogen met een gewicht van een kilo of acht)).
 
Laatst bewerkt:
Heb vandaag ook even alle afsluiters geknipt en geplakt, zie foto's.

Kap-1.jpg


Kap-2.jpg


En heb toch besloten om de staart ook te doen.

Staart-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik moet je zeggen dat dat erg meevalt.
Ik heb hier zo'n rol chroom tape (ooit een keer bij de Lidl meegenomen).
Daar snij ik dan een paar strookjes op breedte af.
Knip er een soort ronding aan en knip ze op maat af.
Dan neem je een stukje cellotape (gewoon plakband),
en plak ze daar omgekeert op, dan met je nagel even de plakstrook er af halen.
Je kunt ze dan zo met de cellotape erop plakken.
Daarna even met een zwarte watervaste (permanent) stift het zwarte puntje erop en klaar is Kees.

Hieronder nog een paar foto's, wat dat betreft zijn de afsluiters nu klaar.

Kap-5.jpg


Kap-6.jpg


En nog een totaal plaatje.
Bell-222 03.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zo. nog even wat gedaan.
De landingslichten ingebouwd.
Landingslichten-1.jpg


Landingslichten-2.jpg




Ook de voorste retract ingebouwd.




En nog even voor de fun, een filmpje van mijn Bell-222 van dik 25 jaar geleden.
Het was een Graupner Bell-222 met een 10cc motor, rotor was 1.45m.
Let wel dit vloog toen nog zonder gyro, wat ook wel aan de staart te zien is.
Zender was toen een Robbe Mars Rex.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er weer mooit uit :)
Ik zie dat je het frame ook al passend erin hebt ?

Leuk filmpje van die bell van 25 jaar geleden...vloog ook wel prima zo te zien :)
 
Vooral dat laatste fimpje vind ik cool.
Goed voorwaardse snelheid er in houden om de staart goed te houden.
Da's pas werken !!
 
Nee dat frame stond er toevallig los in.
Ik ga vanmiddag de latjes zagen bij Martin zijn vader voor het frame,
zal daarvan nog wel een foto plaatsen.

Vloog inderdaad prima, we hebben destijds erg lol gehad,
maar tegenwoordig hangt het allemaal een stuk strakker moet ik zeggen.
Maar je moest inderdaad toen wel sturen kun je wel zeggen!
Ik heb volgens mij nog wel een stukje ergens,
kan ik ook wel eens plaatsen als jullie het leuk vinden om te zien.
 
Hier een foto van de bodemlatjes die ik uit twee lagen 2,5mm Beuken of Berkentriplex (geen idee wat het nu ook alweer was)
en één laag balsa van ook 2,5mm hebt gelijmd. Je krijg dan een zeer stevig geheel.
Hier bovenop komt dan straks de schuine bijgeleverde latjes voor de juiste hoek van het frame.

Op elkaar gelijmde latjes.jpg


Hieronder heb ik de latjes in het frame gelijmd.
De lijm is twee componenten UHU+ 300 en heeft een 30 minuten werktijd en moet daarna wel zo'n 12 uur uitharden.
Ook heb ik de lijm met heel fijn glaspoeder gemixt voor extra stevigheid. (dit werd me aangeraden vandaar).
Ik heb er zo'n goede 12 KG gewicht op gezet, en nu maar weer wachten tot morgen.

(Zal wel niet veel worden van het weekend, zaterdag redelijk weer dus vliegen in Dordrecht, en zondag nog mooier weer dus vliegen in Barendrecht).

Gewicht-1.jpg


http://www.kristal-video.nl/modelbouwforum/Gewicht-1.jpg
Gewicht-2.jpg
http://www.kristal-video.nl/modelbouwforum/Gewicht-2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zo vandaag nog even lekker in Dordrecht gevlogen, met de Flybarless en ESP.
Er zijn wat foto's gemaakt, wanneer ik deze in bezit heb zal ik ze wel even plaatsen.

Heb net even de gewichten van de bodem latjes af gehaald, en nog wat foto's gemaakt.

De ingelijmde bodem latjes:
Bodem latjes-1.jpg


Bodem latjes-2.jpg



Hieronder zie je goed dat je eerst even de verhoging uit de latjes aan de achterkant moet dremelen
Bodem latjes-3.jpg


Bodem latjes-4.jpg



Hieronder heb ik even de twee verschillende maten schuine bijgeleverde latjes er los op gelegd,
dit is om de juiste hoek van het frame in de romp te krijgen.
Wanneer ik het frame gaat inpassen zal ik zien of ik de dunne of de wat dikkere moet gebruiken.
Schuine latjes-1.jpg


Schuine latjes-2.jpg



En nog een foto van de voorste retract, van binnenuit:
Retract-voor.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag nog even gevlogen in Barendrecht, uiteraard ook nog even de Flybarless meegenomen.
Ik heb 5 minuten gewoon gevlogen en geen gekke dingen gedaan, zie filmpje.
Accu verbruik was: 2823mA.
Ontvanger accu verbruik was: 106mA.
(Dit kan ik helaas niet verklaren, normaal gebruikt dit systeem veel meer uit de ontvanger accu).

Heb wel gemerkt dat ik nog iets moet bijstellen aan de staart, maar het was toch wat kouder dan verwacht.
Afstellen doe ik wel wanneer het wat warmer wordt.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij mij doet het filmpje het hier niet :(
Kan ook wel aan hier liggen overigens maar wel jammer.
 
Ik zie het, ga kijken of ik er wat aan kan doen.

Als het goed is, staat de video er nu wel goed op...........
 
Laatst bewerkt:
Ziet er mooi uit John.

Ontvanger accu verbruik was: 106mA.
(Dit kan ik helaas niet verklaren, normaal gebruikt dit systeem veel meer uit de ontvanger accu).

Dit kan wel kloppen denk ik bij gewone rondvlucht, bij acro vliegen gaat het stroomverbruik wel wat hoger.

Heb wel gemerkt dat ik nog iets moet bijstellen aan de staart, maar het was toch wat kouder dan verwacht.

Dit vind ik het grootste nadeel van zowel VStabi en AC-3X. Piro rate is extreem constant, beter dan met gelijk welke staartgyro dat ik al gevlogen heb maar wat betreft wegslaan van de staart bij zware pitch veranderingen vind ik het systeem met die DMA niet zo goed.
 
Ja, maar bij vol pitch bleef hij juist wel aardig, alleen in de hoover swabbert hij soms bij wat wind, niet veel hoor maar maar hier kan ik nog veel aan bijstellen.

Helaas is het me te koud om alles per vlucht te in gaan stellen.
Maar het is echt te gek zoals het nu al gaat met de instellingen puur op de tafel en met wat hulp van Mario.

Ben zeker al meer dan tevreden.
 
Heb vandaag ook nog een vluchtje met de flybarless gemaakt,

Vliegtijd 8 minuten.
174mA uit de ontvanger.
3840mA uit de vliegaccu.
 
Hier nog wat foto's van de Flybarlees (AC-3X) van vandaag half in de mist.
Even een testvlucht van 6 minuten.

Ontvangeraccu heeft 117mA verbruikt.
Vliegaccu heeft 2356mA verbruikt.

2008-12-16 (kl02).jpg


2008-12-16 (kl04).jpg


2008-12-16 (kl06).jpg


2008-12-16 (kl07).jpg





Deze van verleden week
Flybarless (kl005).jpg


Flybarless (kl006).jpg






En nog een paar van de ESP, deze uiteraard wel met paddles.
ESP (kl001).jpg


ESP (kl008).jpg


ESP (kl005).jpg


ESP (kl009).jpg
 
Laatst bewerkt:
Nog even een update van de BELL-222.

Heb nu de schuine latjes voor de hoek van het frame ook ingelijmd.
Foto's volgen nog.
En ondertussen ook de print voor de retracts en verlichting gemaakt.
Hieronder de print zoals ik hem op de PC van te voren heb gemaakt,
om te bepalen waar de onderdelen moesten komen.

Op de print zit een vierkanaals sequencer waarmee ik onafhankelijk de navigatie kan laten knipperen/branden/sequence.
Landing - is voor de vier landingslichten die in de twee zijvleugels is ingebouwd.
Achter - is voor het witte licht achter op de staartvin.
Links/Rechts - is voor de rode en groene lichten in de twee zijvleugels.
Het vierde kanaal - is voor de twee apart gestuurde beacons (zwaailichten) boven en onder.

Verder zit er nog voor de retracts een servo slomotion en een servo reverser op.

BELL-222 Print.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er professioneel uit John, wist niet dat jij zo'n electronicawiz was ?
Ik wil op de jetranger uiteraard ook tzt verlichting maken, dat maakt zo'n schaalkist helemaal af,misschien dat je mij daarmee als het zover is helpen wil, doe je die print zelf etsen ook ?

gr, Frans
 
Back
Top