Mijn vlieg ervaring van vandaag

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Willem P, 29 jun 2009.

  1. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    "Ah....Die Holländische leichtbau!"

    We hebben het eerder gehoord.......leuk man!
     
    Ariel vindt dit leuk.
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Dat of ze kunnen gewoon niet vliegen Johannes ;)
     
    flymax, jve en Ariel vinden dit leuk.
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb wel vaker gemerkt dat modelvliegers in de bergen op zwakke dagen moeite hebben met thermiek. Ze zijn zo gewend aan 'reuze bellen' en een 'wind motor' van heel erg veel 'kilowatt' dat ze zo'n zwakke dag niet kunnen uitnutten. Kwestie van 'wat je veel doet ben je goed in', en andersom.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Daarbij komt dat "glasbakken" iha een hogere vleugelbelasting hebben en daardoor een hogere vliegsnelheid. Ook al is hun glijhoek duidelijk beter zal de daalanelheid niet minder zijn.
    Door de hogere vliegsnelheid kunnen ze niet zo makkelijk kleine laag-bij-de-grondse-belletjes uitnutten. Als je dan laag zit heb je met zo'n model een probleem en is een licht model van voordeel.
    Ook door veel met lichte modellen te vliegen krijg je (dus ook Johannes) meer gevoel voor lichte, kleine belletjes.

    Het is wel weer een voordeel van de "glasbakken" dat, wanneer je nog wat hoger zit, met zo'n goede glijhoek een heel groot gebied kan afzoeken naar thermiek. Ik heb dat laatst weer in de Vogesen gemerkt.
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik ook. Dan draai je met een hele kleine Xplorer 4000 (heel ver weg) je rondjes in een bel. Gemiddelde stijghelling 30-40 graden. Magisch! Vooral ook omdat je er zo'n goed zicht op hebt.
     
  6. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Inderdaad, de hogere vleugelbelasting werkt nadelig tijdens het cirkelen in een thermiekbel. Zelfs op grotere hoogte was het verschil aanzienlijk in stijgsnelheid tussen de “glasbakken” en mijn houtbouw zwevers.
    Natuurlijk waren in de afgelopen dagen ook optimale omstandigheden voor de “glasbakken”. Indrukwekkend te zien wanneer een “glasbak” met hoge snelheid onder deze omstandigheden vliegt. De energie blijft erin zonder hoogte te verliezen.

    Johannes
     
    Justus vindt dit leuk.
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik vlieg daar ook heel graag met m'n houten RESje maar net zo graag met m'n glasbak. Hele andere manier van vliegen, heel ander inzet gebied.....maar beide zeer bevredigend!

    Ik kan ook niet zeggen dat ik het een leuker vind dan het ander...........dat gezegd hebbende denk ik, als ik maar 1 kist mocht kiezen, dat ik toch voor die glasbak zou kiezen vanwege het hele brede inzetgebied.

    Ons was het overigens ook opgevallen dat de 'locals' voor vrij zware elektrokisten kiezen terwijl dat echt niet altijd de betere keus is qua omstandigheden
     
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Kiezen of hebben ... ;)
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2017
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Hebben gekozen;)

    Met wat ik in die 6 jaar op die berg wel geleerd heb is dat je verstandig doet om voor alle omstandigheden wat bij je te hebben.

    Als je maar 1 soort kist bij je hebt loop je zeker tegen momenten aan dat het vliegen wst minder gaat en je ff een uurtje...of misschien wel een ochtendje of middag duimen zit te draaien.

    Op het moment dat de glasbakken 'het' niet lekker doen stonden we met Alula's en 20jaar oude 2-assertjes erg veel plezier te hebben
     
    Flyher, Peter Den, Ariel en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Gisteren hebben we op de lokale zweefclub een elektro zweefwedstrijdje gehouden.
    De opdracht: na de (onbeperkte) start 2 minuten vliegen met een flyby over het landingsdoel, afwijking ten opzichte van 2 minuten geeft strafseconden. Daarna weer op de motor omhoog en wederom 2 minuten vliegen met een doellanding. Wederom strafseconden voor de tijdsafwijking. Landen binnen 5 meter van het doel geeft geen strafseconden, buiten 5m geeft 10 strafseconden. Gebruik van remkleppen, butterfly en dergelijke was niet toegestaan.
    Dit is een lekkere simpele opdracht die met elke willekeurige elektrozwever te vliegen is. Met een simpele opdracht wordt het vliegen niet minder leuk!
    [​IMG]

    Ik deed mee met een Multiplex Funglider. Eenvoudiger wordt het niet.
    [​IMG]

    Iemand presteerde het zelfs om mee te doen met een WW1-dubbeldekkertje :D
    [​IMG]

    Ik heb het gepresteerd om slechts 3 strafseconden bijeen te sprokkelen (flyby met 2 sec afwijking, landing binnen de cirkel op 1 sec). Daarmee heb ik de eerste prijs behaald :beer:
    [​IMG]

    Maar het gaat uiteraard vooral om de lol. Ondanks de eenvoudige opdracht zie je dat er bij zo'n wedstrijdje beduidend meer mensen komen opdagen dan op een gemiddelde woensdagavond. En iedereen heeft met plezier staan vliegen! Uitstekend initiatief dus :thumbsup:.

    Nog wat mooie impressies van de heerlijke zomeravond:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    strutter, Flyher, spedter en 14 anderen vinden dit leuk.
  11. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Vandaag naar de IGG bijeenkomst bij MVC Cumulus geweest.
    Een keer niet meevliegen maar gewoon kennismaken (zij komen in augustus naar Vught) en foto's maken.
    Een mooie dag en mooie kisten, ook een leuk tijdverdrijf.
    Ik heb de foto's maar hier neergezet.
    IMG_0828.JPG
     
    Flyher en serge pot vinden dit leuk.
  12. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Zowel van Fotor als van JvE geweldige inspirerende foto's. Erg van genoten
     
    Flyher, flymax, jve en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Gisteren was het weer erg lekker op de Maasvlakte!

    Ik heb voor mijn doen lang aan 1 stuk gevlogen maar wilde nu eens de tijd nemen om te kijken hoe hoog ik de Orca boven het strand kon krijgen.

    Nu vlieg ik toch al een tijdje op dat duin maar zo hoog en ver naar voren heb ik er nog nooit gevlogen!

    Er komt absoluut thermiek los van het strand maar ik zat gevoelsmatig zeker 400mtr voor het duin en de wind tikte de windkracht 5 aan dus die bellen waaien m.i. snel maar achteren. Het was ook hele 'rustige' lucht en kon honderden meters heen en weer vliegen en hij bleef maar hangen....heeel vet!

    Nu sta ik niet alleen op het duin om in de verte te staren en van die lol heeft mijn petcam wat beelden op kunnen pikken.



    Dit is wel de laatste keer dat ik de mobius op mijn pet zet. De beeldkwaliteit valt mij tegen en het maakt niet uit hoe ik het ding op mijn pet plak of hoe ik mijn pet op mijn hoofd zet.....het meerendeel van de tijd film ik niet wat ik wil. Nu ook weer een opname van 3 kwartier waar ik maar een paar minuten aan enigszins leuke opnames uit heb weten te knippen.

    Maar wel héérlijk gevlogen!
     
    Jan Weststrate vindt dit leuk.
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Hé hé hééé. :mad:
    Dit draadje heet "Mijn vliegervaring van vandaag", niet "Mijn vliegervaring van gisteren"!!!! :D:p
     
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dit is ook wel een boeiend stuk tekst ...:rolleyes:
     
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Maar wel een leuk filmpje! :thumbsup:
     
    Justus vindt dit leuk.
  17. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Geen RC, maar wel een hele leuke vliegervaring.
    Afgelopen week heb ik met mijn zoon een tripje gemaakt van Rotterdam naar Ameland. Op stap met je 'eigen' vliegtuig, tentje mee en kamperen maar. Hopelijk een ervaring die mijn zoon zich over vele jaren nog weet te herinneren.

     
    aurectar, Flyher, bobt en 6 anderen vinden dit leuk.
  18. Flyher

    Flyher

    Lid geworden:
    13 okt 2013
    Berichten:
    143
    Was inderdaad een super leuke dag en nogmaals een dank aan de leden van Cumulus in Winssen !
     
    serge pot vindt dit leuk.
  19. vangrafhorst

    vangrafhorst

    Lid geworden:
    30 jul 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Haaksbergen
    Laatst bewerkt: 8 aug 2017
    serge pot, TheNorb en Flyher vinden dit leuk.
  20. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Gisteren even de real-scale toer opgegaan.

    upload_2017-8-8_18-39-2.jpeg

    Bij valavond levert dit mooie plaatjes op.


    upload_2017-8-8_18-40-23.jpeg

    Parachutes aan en richting hogere sferen.
    De thermiekbellen lagen er voor het rapen.

    upload_2017-8-8_18-41-35.jpeg

    Toestellen van dienst 2 ASK13 en één K21.
    Ondergetekende vloog in de K21.

    upload_2017-8-8_18-46-39.jpeg

    Girlpower ontbreekt hier niet.

    upload_2017-8-8_18-47-37.jpeg

    Zweefvliegen is hoe dan ook een teamsport.
    Hier ook midden het woud (foret de Flines) van Maubray.
    Prachtige omgeving midden de natuur..

    Mvg,
    Aurectar.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    flymax, jve en vissermax vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina