Mijn vlieg ervaring van vandaag

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Willem P, 29 jun 2009.

  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Jij hebt hier een hele goede theemieksnuffelaar justus
     
    Justus vindt dit leuk.
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]



    Op de club liep iemand met een fototoestel rond hier een greep uit de verzameling
     
    jve, TheNorb, Berrie en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Afgelopen dagen was ik (samen met n aantal vliegvrienden) voor het eerst op de Wasserkuppe. Heerlijk weer maar weinig wind. We begonnen de dag op tijd en vaak als eerste op de helling. Om te kijken of er al thermiek was begonnen we dan met de DLG, het ideaal kistje op te snuffelen naar mogelijke thermiek om daarna andere kisten te proberen. Vaak genoeg hebben we gezien dat we al thermiek opvingen en dat andere dachten dat ze ook wel hun grote (motorloze) kisten het dal in konden gooien. Dit eindigde vaak in een aardige wandeling het dal in.
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2017
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg


    Gisteren heb ik de InPuls onder rustige omstandigheden kunnen vliegen. Vliegt heerlijk maar de aandrijving is nog niet voor elkaar. De setup vraagt veel meer dan mijn el-cheapo accu kan leveren dus klimt hij nog steeds voor geen meter.

    Tijd voor goede accu's (die moesten toch al gaan komen voor dat andere speeltje;))
     
    Eric R en Berrie vinden dit leuk.
  5. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Lipo kakt in of hoor ik het niet goed?
    Mooi die laatste landing, en dan als “het mannetje” vangen en weg lopen :D
     
    Justus vindt dit leuk.
  6. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Ook goede lipo's kakken in als ze koud zijn hoor Justus, matige lipo's warm houden werkt beter dan goede koud gebruiken.
     
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Matige koude accu's die helemaal inkakken. Thuis op m'n warme zoldertje leek het goed te gaan..... In het echt, na een nachtje in de auto, niet.
     
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    1-2 tandjes down trimmen (mixen) tijdens de stijgvlucht zou wel eens veel uit kunnen maken. Dan hangt hij een tikkie minder aan de prop, vliegt wat sneller waardoor er meer lift uit de vleugels komt (ipv. de pro),de motor draait wat sneller waardoor de stroom iets afneemt en de accu niet (zo ver) inzakt ....
     
    aurectar vindt dit leuk.
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Knap dat je dat kan bepalen op basis van deze beelden;)

    Hij lijkt steil weg te klimmen vanwege mijn nog experimentele startmethode met een duwprop (die overigens al best goed werkt want ik voelde nieteens de lucht van de prop zo ver bleven mijn vingers er vandaan)
    Direct na de start leg ik hem vlak om hem daarna met goede vliegsnelheid te laten klimmen maar dan is hij hier al lang uit beeld en draait de motor nog redelijk.

    Ik moest hem alleen nog vlakker houden dan de originele Inside om er überhaupt een beetje snelheid in te houden.

    Het inkakken van het toerental is in de opname niet goed te horen omdat ik in de richting van de camera start en het geluid dus zowieso al veranderd (iets met dopplereffect geloof ik;)) maar neem maar van me aan dat het die 1ste 5 seconden nog redelijk is en daarna hoor je hem geleidelijk helemaal inzakken. (dat zit nieteens in de opnamen overigens)

    Tijdens de test van deze setup op mijn warme zoldertje begon hij op 330W en na 20 seconden waren er nog zo'n 300 over. (de stroom weet ik niet meer.... Om de een of andere reden kan ik mij, met die motor voor mijn neus die de hele zolder overhoop blaast, maar moelijk op meerdere getallen concentreren)

    In de Inside vloog ik met een kleinere prop en 1400mAh en trok hij 195W en tóch kon die steiler en sneller klimmen dan deze met een koude 1000mAh accu die de hele nacht in de auto had gelegen.

    Dat beetje wat de motor dan sneller draait als je vlakker stijgt is gerommel in de marge die hij nu al nieteens haalde.

    Maar de accu verwarmer heb ik bij me dus de volgende vlucht, wanneer die ook mag zijn, gaat met een warme accu en als ik weer thuis ben ga ik ruimte creëren voor de 'oude' 1400's en misschien zelfs terug naar de 13x7 bladen
     
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Welke setup Justus?
    Verwarmen helt heel veel. Idealiter in een warmtekoffertje, desnoods heel simpel op een warme kruik met een handdoek eromheen.
     
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik weet het Gerben, ik heb een lipowarmer waar ik op de wedstrijden m'n accu's op 40graden heb. Maar ik kwam nu direct uit mijn werk en had ''snachts alles al in de auto liggen omdat ik niet wist of ik nog tijd had om het op te halen dus de accu was waarschijnlijk maar een graad of 14-15.

    Het is een reisenauer 5:1 gearbox met een 3900kV leopard motor.
    Deze hebben ze niet in het assortiment maar deze
    https://www.reisenauer.de/artikeldetails.php5?aid=2203
    Heeft een kV van 4040 omw/V en die gegevens komen redelijk overeen met wat ik gemeten heb.

    Op de Inside had ik 13x7 camcarbon bladen op een 35mm middenstuk. Nu de RFM14x8schmall ook op 35mm
     
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Nee, niet knap dat ik dat zie en/of weet, maar op basis van wat ik zie doe ik een suggestie. Of het echt werkt weet ik niet, maar ik geef je een kans van wel.
     
  13. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Voor dat soort gelegenheden heb ik een 12V kabeltje vanuit de sigarettenplug gemaakt. Kan ik onderweg naar het veld de lipo´tjes nog een beetje warmen (hangt er natuurlijk ook vanaf hoe lang je rijden hebt ;) )
    Die 14x8 lijkt me een aardig optimum voor jouw model (als je lipotjes warm zijn).
    Over het algemeen zijn GM props overigens iets efficienter als de RFM props, al kan dat tegenwoordig anders zijn met de F5J varianten. (hoe efficienter de prop hoe minder vermogen je in het motortje hoeft te stoppen, hoe lager de stroom, hoe makkelijker voor de lipo).
     
    Justus vindt dit leuk.
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb gisteren eens wat metingen gedaan.
    Met een grote 30C 2600mAh accu trok de aandrijving statisch ongeveer 22A. Ik neem voor het gemak even aan dat dat het moet zijn, die accu heb ik voorheen gebruikt in de Climaxx waar hij 35A leverde.

    Als eerste heb ik de merkloze 1000 op zolderkamertemperatuur (ik gok 15graden) geprobeerd en die kwam niet verder dan 11A op 10,2V. Dat was, luisterend naar het toerental, denk ik ook waar ik afgelopen week mee gevlogen heb.

    Toen de Wellpower1400 van de Inside onverwarmd, die leverde 19A, en de SLS1400 koud haalde 21A.

    De 1000 heb ik nieteens meer warm getest en zal waarschijnlijk 'gearchiveerd' worden. Maar de andere 2 heb ik wel een uur in de 45 graden zak gelegd: de Wellpowers doen dan 21A en de SLS 23A. (Alles statisch op mijn zolderkamertje opgenomen na 10 seconden motorloop en voor het gemak even afgerond naar hele getallen)

    Een paar puntjes:
    Warm presteren de accu's dus bijna 10% beter dan koud maar is dat verschil in de praktijk überhaupt merkbaar?

    De sexy RFM 14x8 schmall vraagt ongeveer evenveel vermogen als de camcarbon 13x7 die ik er eerst op had zitten, mag ik dan uitgaan van een vergelijkbare performance in de lucht?

    Ik wacht in ieder geval vol hoop op de volgende vliegbare dag en zal dan met lekkere warme accu's aan de slag gaan!
     
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ze presteren niet alleen beter als ze warm zijn, vaak kunnen ze ook langer die hogere stroom vasthouden.
    Dus het vermogen houdt langer stand met een warme lipo, waar een koude na een paar seconden nog verder inkakt.

    Je refereert aan 35A in de Climax, was dat exact dezelfde aandrijving? Zou heel vreemd zijn als dezelfde motor statisch ineens 30% minder vermogen geeft.
     
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Nee, ik was niet duidelijk maar dat was een totaal andere aandrijving. Alleen die accu leek daar geen moeite met die 35A (en in de Orca met 45A ook niet overigens) dus leek het voor mij geen probleem voor wat deze setup vraagt

    Ik had deze motor eerst in de originele Inside romp maar dan met 13x7 CamCarbon bladen op eenzelfde 35mm middenstuk. Daar trok hij 18A en presteerde het voldoende maar ik heb de nieuwe bladen gekozen om ietsje meer te hebben
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Justus ik begrijp niet helemaal dat je rond de 20A meet want eerder schreef je:
    Als je nu 20A meet geeft dat immers ongeveer 200 tot 210W......

    Over je propblaadjes; hoeveel stroom je aandrijving trekt is niet rechtstreeks een maat voor de prestaties. Een efficiëntere prop levert méér voortstuwing bij hetzelfde ingaande vermogen, of dezelfde stuwkracht met minder stroom. Dat is immers de definitie van efficiëntie de verhouding tussen wat je er uithaalt en wat je er in stopt.

    Wat je er uithaalt is natuurlijk lastig te meten maar ik had op mijn E-light de indruk dat de RFM bladen meer trekkracht opleverden bij hetzelfde stroomverbruik dan Aeronaut bladen. Ik heb (op een motorvliegtuig) ook wel eens een goedkope vaste prop gebruikt die enorm veel stroom trok maar echt bagger trok. Was dus blijkbaar meer een slagroomklopper dan een propeller :)
     
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Daar heb ik helaas ook geen verklaring voor. Ik wist vrij zeker dat ik die 330W op m'n metertje gezien heb met alle spullen die ik nu ook gebruikt heb maar ik kan het niet reproduceren.

    Met de beste accu, de warme SLS1300, tikt hij direct na volgas even de 280/290W aan met stromen van 24/25A, dan wordt het langzaam minder naar die 23A en rond de 250W.

    Ik heb geregeld even aan de motor gevoeld of hij erg warm werd, dat was niet het geval dus de magneten zouden niet te warm geweest moeten zijn.

    Ik kan dus niet anders dan mijn eigen waarneming van die 300+ ernstig in twijfel trekken.

    De 3750kv motorvariant met deze tandwielkast trekt volgens de site met deze prop 22A, ik heb 3900 en op een verse accu in begin dus over de 25A en na 10 seconden op 23......dat lijkt mij redelijk overeen te komen. Ik weet dat de reisenauer lijstjes niet 100%accuraat zijn, zijn niet altijd gemeten waarden, maar ze zullen ook niet volledig uit de duim gezogen zijn.
    Daarom denk ik nu dat die 20 tot 23 wel de redelijk de juiste waarden moeten zijn.
     
  19. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Destijds ben ik overgegaan naar Turnigy HV lipo's en moest een nieuwe lipolader erbij aanschaffen. Dat leverde ca. 25 meter meer starthoogte op en ik kwam daarmee 9 van de 10 keer uit tussen de 190 en 200 meter. Wel prettig starten als je dat vrij zeker weet.
    Ook voorverwarmen tot 40 graden was daarbij noodzakelijk om het constant te houden. Als ik dat vergeten was, kwam ik 25 tot 30 meter lager uit bij een omgevingstempraatuur van ca. 12 graden.
     
  20. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Wat n prachtige vliegdag vandaag. Heerlijk, weinig wind en tijdens het vliegen in de zon staan, niet koud en ongelofelijk, dat had ik niet verwacht, veel thermiek. Ik geloof dat ik m'n Scout nog nooit zo hoog/lang heb gevlogen, natuurlijk wel netjes onder de grens ;-). Even met n sleepje van SRS naar boven en toen samen met n vogel in de thermiek en daar bleef het maar stijgen. Wat n dag, deze was super!![​IMG]
     
    Eric R, Berrie, SRS en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina