Mijn Zlin 226 A opnieuw gebouwd.

Voor de Crescendo zal ik de "" Pook "" naar 470 mm aanpassen.
Is dit een ervaringsgetal?

Climb and dive
Binnenkort zal ik de Timer testen in combinatie met de Castle regelaar, kan je mooi uitlezen wat de timer doet.
Ook het gereduceerde RPM kan je dan uitlezen.
Dit zijn dan alleen de statische gegevens.
 
Terug naar Castle Creations. Telkens als de RPM werd uitgelezen werd de data weergegeven van een 2 polige motor.
Delen door 7 en je hebt de juiste RPM (Eric F2B). Bij toeval ontdekte ik de manier om de juiste uitlezing te krijgen.
In het Data menu kan je het aantal polen aanpassen. Standaard staat de regelaar op 2 polen. Eerst de logged data downloaden en dan het aantal polen in mijn geval op 14 zetten.
De grafiek wordt dan aangepast en de setting in de regelaar ook.
Bij een tweede test werd het juiste toerental aangegeven.
Nu nog testen met telemetrie.

Op het plaatje zie je de waarden van de Kontronik motor met een 15X 6 propeller.
Te zwaar van de 800 watt motor. met de 14X7 propeller blijft alles binnen de uitgangspunten van de motor
 
De volgende test met de Climb and dive is geslaagd.
Het toerental heb ik ingesteld op 7800 RPM en de gemeten waarde is ook 7800 RPM.
De volgende stap is een druk schakelaar aan de timer maken.
De vraag die overblijft is kan de drukschakelaar alleen de motor aanzetten of kom je ook in het bluetooth instelmenu?
 

De schakelaar aan de timer gesoldeerd. Met 3 lampen en een loep maar het is gelukt.
Eerst de propeller er af gehaald en de met de drukknop de timer geactiveerd.
En ja met 5x op de drukken kom je in het het blue tooth menu en 3 seconden de knop ingedrukt houden start de motor.
Kort de knop indrukken stopt de motor.
Gereed voor inbouw in een model.
 
Weer terug naar de Zlin met de Methanol motor.
In de pogingen een mal te maken voor de tank van de zlin in 0.2 mm blik is de Bodak tank open gesoldeerd.
Heel mooi is te zien dat de tank voldoet aan het predicaat Uniflow.
Alleen het schuimschotje ontbreekt.
De mal is nog te ruim om een mooi strak dekseltje op te leveren, zie de foto.



Volgende week weer verder.
 
Dat ziet er heel mooi uit!:thumbsup:

Als je siliconenhoudende reingingspray gebruikt ( bijv. Armor All of van de HEMA) dan heb je van schuim geen last meer.
Brandstofkan schudden tot er een flinke laag schuim op staat, een pufje AA en in één klap is alle schuim weg.
Daar kan geen rammelende motor tegenop.:yes:
 
Dat schot is niet tegen schuim, maar om tijdens versnellingen en vertragingen te voorkomen dat de aanzuigbuis in de lucht komt te hangen.
Daar heb je bij een plastic (Sullivan Slant Oval) tank met dubbele clunk (aanzuig en uniflo) geen last van omdat de clunk openingen altijd met de brandstof meebewegen.
Nog zo'n jaren '80/90 upgrade..
.
 
Laatst bewerkt:


Vandaag met de romp begonnen en het motorbokgedeelte.
Waarschijnlijk al duizend keer zo gedaan door iedereen maar het blijft leuk. Ik heb er een 51 mm spinner op gezet ,op de tekening staat een 40 mm spinner. Ik weet dat het not done is maar de 51 mm spinner past beter op de elektrische starter.
 


Ik ken de mythe van de propeller tegen het BDP aanzetten en dan in 1 klap lopen.
Zolang ik de elektrische starter gebruik zijn er voor en tegenstanders.
Bij motoren welke direct vol gas gaan lopen kan ik mij er iets bij voorstellen, maar in de begintijd gebruikte ik meer pleisters dan brandstof.
Ook heb ik mijn gloeiplugmodulator weer werkend gemaakt, heel handig om te zien wat de status van het brandstofmengsel in de motor is.
De modulator is een must bij gebruik van een elektrische starter.

Is dit het schrikbeeld van de tegenstanders.
 
Laatst bewerkt:

Vandaag ook nog wat gelijmd, de Herex spantjes in de romp gelijmd met constructielijm.
Duurt wat langer voordat het vastzit, is licht en zit na een paar uur heel vast.
 



Mijn LB vorderingen vastgelegd de vleugel van de Zlin voor de eerste keer op de romp gepast, daarboven op de VT air racer, van Winfried overgenomen.
Inmiddels voorzien van een 10 A regelaar en timer, Vlieg klaar 230 gram. Nu nog wachten op de lipo, ik heb een 450 ma 3 S lipo besteld.
Getest en afgesteld. Nu nog lijnen klaarmaken, ik denk aan 13.27 m1 lengte.
De overige foto's zijn detailfoto's van de ruwbouw, aan de tip van de vleugel het tip lood luikje van epoxyplaat.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren kreeg ik de zorg toevertrouwd van een 65 jaar oude wisselbeker van de Haarlemse cocktailwedstrijd.
Aan het patina te zien is deze al 50 jaar niet gepoetst. Ik twijfel nog of ik ga poetsen.
Eric de laatste winnaar heeft de beker 43 jaar bewaard, hij vond het tijd om de zorg aan mij over te dragen.
In 1973 en 1974 was de beker bij mij en heb de beker al 50 jaar niet meer gezien.
Ik houd de beker een jaar en geef hem daarna aan een andere naam op het plaatje.



[URL=https://imageshack.com/i/pox5o8IHj][/URL]
 
Back
Top