Sinds 2 maanden kan ik wat meer tijd aan het bouwen van modellen besteden, heb ervaren dat het bouwen van 2 modellen evenveel tijd in beslag neemt als het bouwen van 1 model.
De Zlin is aardig op weg en aangestoken door het LB virus wil ik een E stunter gaan bouwen.
Zoek al een tijdje naar een semi schaal stunter Heb de YouTube filmpjes van Al Rabe gekeken en heb voor zijn bouwmethode diepe bewondering.
De Rabe Bear cat en Mustang voldoen mijns inziens niet aan deze uitgangspunten.Deze vallen af, sinds 1971 heb ik al door Paul Tupker geschreven artikelen gelezen en bewaard.
Ik wil een model waarvan ik de vleugel in schuim kan maken en een model waarvan de bovenkant afneembaar te maken is, zodat je gemakkelijk bij de besturing kan en lipo s kan wisselen.
Tijdens het zoeken en vergelijken kwam ik de Crescendo van Claus Makis tegen.
Een model met een spanwijdte van 1.54 m1 de uitstraling van een Sukhoi, een ronde romp waarvan de bovenkant met Cockpit en al gemakkelijk afneembaar te maken is, waardoor het gehele binnenwerk bereikbaar is.
In mijn motor verzameling is ook een Super Tigre 61 , de motor waarvoor dit model ontworpen is.
In het artikel waarin de crescendo wordt beschreven is ook een aanwijzing om de ST61 symmetrisch te laten lopen, maar toch.
Na wat testen met Timers, regelaars met governor instellingen en E motoren voor LB is het besluit genomen om de Crescendo met een E motor uit te rusten.
De download is een free download en is 1:1 uitgevoerd.
Vanaf de gedownloade PDF zijn de files om te zetten naar bruikbare bestanden die achtereenvolgens weer freesbestanden worden.
Met deze methode wordt nu geëxperimenteerd.
De eerste resultaten zijn al beschikbaar, het is de bedoeling om de vleugel mallen CNC te frezen uit formica en alle rompspanten en het stabilo CNC te frezen uit balsa en triplex.
In mijn drive naar steeds verdere uitdagingen wordt ik ondersteund door Adri een technicus die dit alles mogelijk maakt.
Voorlopig gaan de publicaties van de Crescendo nog via het draadje van de Zlin.